Mijn wasmachine van LG type WD-16341FD met directdrive motor geeft storing LE (motor overbelast) bij een lege trommel. Iemand hier ervaring mee? Motor maakt soms ook vreemde geluiden een paar tellen. Daarna draait hij weer geruisloos....
Lager maakt geen geluid als ik de trommel met de hand draai.
load error heeft te maken met 2 delen: of tacho sensor is defect of motorsturing zelf is defect. Controleer of grote elco bol staat, wil wel eens voorkomen.
Stop dan maar, je heb er geen verstand van. Ik probeer wat uit te leggen en na vele jaren ervaring praat ik geen onzin...FF huiswerk doen aub....
Oh sorry, was niet zo bedoeld, ik zal kijken of ik toch een tacho sensor kan vinden, of is dit een andere benaming voor de hall sensor?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 12 december 2017 18:34:50 schreef smd:
load error heeft te maken met 2 delen: of tacho sensor is defect of motorsturing zelf is defect. Controleer of grote elco bol staat, wil wel eens voorkomen.
Een elco zit zo wie zo nooit bij de motor wel een "gewone" condensator, soms.
Tachometer en condensator hebben geen verband met of het een inverter motor of gewone motor is.
Geen idee wat een hallo sensor is maar je hebt dus 2 dingen
-tacho meter of -condensator
De makkelijkste te controleren is de condensator.
Begin met die te controleren.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 12 december 2017 18:48:32 schreef Marco S:
Het is een koolborstelloze motor, deze heeft volgens mij geen tachogenerator en grote Elco...
Een elco zeker niet, wel mogelijk een "gewone" condensator.
vergeten
Golden Member
Op 13 december 2017 19:56:41 schreef Marco S:
Oh sorry, was niet zo bedoeld, ik zal kijken of ik toch een tacho sensor kan vinden, of is dit een andere benaming voor de hall sensor?
Een HALL sensor is gevoelig voor magnetisme, hij kan dus gebruikt worden om een toerental van een motor te meten, hij levert dan een aantal impulsen per omwenteling.
De frequentie van die pulsen is recht evenredig met het toerental.
Ps. Die tacho die sms bedoelt id een sensor (spoel en wieltje) die de "snelheid meet" deze kun je voor zover ik weet niet controleren.
Op de motor zit een 5 polig smalle stekker ( Hiervoor moet je wel "rotor" of vliegwiel en dan spoelen verwijderen), dat is de Tacho, hall of snelheids sensor hoe je het wil noemen. Op de electronica zit een redelijk formaat elco van een pakweg 220uF/350V die nogal bol staat....
En ja hoor, valt prima door te meten.Buitenste aansluiting zet je de ene meetpen en kanaal a en b zijn de twee binnenste pennen. Deze moeten identiek meten.
Op 14 december 2017 18:29:54 schreef smd:
Op de motor zit een 5 polig smalle stekker ( Hiervoor moet je wel "rotor" of vliegwiel en dan spoelen verwijderen), dat is de Tacho, hall of snelheids sensor hoe je het wil noemen. Op de electronica zit een redelijk formaat elco van een pakweg 220uF/350V die nogal bol staat....En ja hoor, valt prima door te meten.Buitenste aansluiting zet je de ene meetpen en kanaal a en b zijn de twee binnenste pennen. Deze moeten identiek meten.
Excusses voor off topic te gaan, maar kun je ook de tacho van een vaatwasomwalpomp nameten? bvb je hebt een electrolux i50: tachometer omwalspomp of aansturing omwals pomp defekt, hoe meet je die tacho dan?
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 14 december 2017 18:29:54 schreef smd:
Op de motor zit een 5 polig smalle stekker ( Hiervoor moet je wel "rotor" of vliegwiel en dan spoelen verwijderen), dat is de Tacho, hall of snelheids sensor hoe je het wil noemen. Op de electronica zit een redelijk formaat elco van een pakweg 220uF/350V die nogal bol staat....En ja hoor, valt prima door te meten.Buitenste aansluiting zet je de ene meetpen en kanaal a en b zijn de twee binnenste pennen. Deze moeten identiek meten.
en is heel makkelijk te herstellen ding kost 25 € iod en dan werkt de machine weer perfect... op youtube staan genoeg filmpjes die in details uitleggen hoe je erbij komt en hoe je hem uitmeet....
zoals:
Iedereen alvast bedankt voor alle tips, ik ga morgen sleutelen en zal de bevindingen delen. Groet Marco
Vandaag de machine los gehad en heb de Elco's gevonden op de print, deze zagen er nog goed uit. Ik heb nu een nieuwe Halsensor besteld, komt deze week binnen. Wordt vervolgd.
jerome
Golden Member
vergeten
Golden Member
Op 16 december 2017 17:31:56 schreef Marco S:
Vandaag de machine los gehad en heb de Elco's gevonden op de print, deze zagen er nog goed uit.
Dat uiterlijk zegt helemaal niets de elco kan net zo goed slecht zijn en een hoge ESR hebben, verlaagde capaciteit, of allebij.
Meten is weten.
Als je een universeelmeter hebt, al dan niet digitaal, dan kan je over die elco's de DC spanning meten en eventueel vergelijken met de ic voedingsspanning waarvoor die condensator de voeding verzorgd, via de ic datasheet.
Meet een elco ook eens met je meter op de AC stand dan kan je de rimpel meten, die mag niet hoog zijn. Meet je op een elco waarop 5 volt hoort te staan bijv 500mv rimpel, dat betekent foute boel. Hij is dan in capaciteit veranderd.
Yep Multivibbbrator, ook die kan je meten, gewoon Ohms rond de 200.
Elco's bij LG geven altijd duidelijke kenmerken als motor slecht draait": Staan bol oftewel enorm bol!. Sensor eerst doormeten alvorens een nieuwe bestellen. Anders is 3 Ph driver IC defect.
Vandaag kwam de nieuwe HALL sensor binnen en heb hem ingebouwd. De storing is verholpen!
Ik had nog wat dingen nagekeken en dat wil ik met jullie delen:
De HALL sensor bestaat uit 2 sensoren die gevoelig zijn voor magnetisme. In de buitenkap van een direct drive motor zitten allemaal magneten. Met de 2 afzonderlijke sensoren wordt uitgemeten in welke positie de motor staat. Zo kunnen de afzonderlijke spoeltjes op het juiste moment aangestuurd worden.
In mijn geval was één van de sensoren mechanisch verbogen waardoor deze een andere waarde gemeten moet hebben dan de bedoeling was. Hierdoor werden de spoeltjes op het verkeerde moment aangestuurd en kreeg je een foutmelding LE (motor overbelast).(De meetwaarden van beide circuits waren gelijk van de sensor, dus hij leek niet stuk).
Je kunt de fout herkennen doordat hij dan in het begin van het programma een aantal keren de trommel een heel klein slagje laat draaien, alsof hij zijn balans aan het zoeken is. Met de nieuwe HALL sensor doet hij dit niet meer. Ik heb een foto bijgevoegd van de verbogen sensor.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Haha ik zie nu pas toevallig dat dit een gekend probleem was, online en op youtube vind je direct terug dat het 99% zeker de hall sensor was.
Als we dat nu eerder wisten 
YEP dat wist ik al jaren en nu je hem open heb is er een smd weerstand stuk van 330 Ohm ( Of twee van 680 parallel). Meestal buitenste