Beste mensen,
Ik ga een zelf ontworpen machine laten bouwen. Volgens mij heb ik hieronder redelijk in kaart wat er moet gebeuren. Wat zou ik qua hard- en software nodig hebben voor het volgende proces:

1. Waterbak afsluiter (= waterbak gesloten).
2. Wateraanvoer waterbak openen (overloop = sluiten via vlotter).
3. Wateraanvoer waterbak sluiten (timer-functie).
4. Water tijdschakeling waterbak openen afsluiter (timer-functie).
5. Temperatuursturing (procestemperatuur bewaken, 1x temperatuur sensor).
6. Luchtvochtigheid (<96% bevochtiger inschakelen, 1 x relatieve vochtigheid sensor).
7. Luchtvochtigheid (100% bevochtiger uitschakelen).
8. Onderbrekingen in reductiemotor (380v aan/uit).
9. Veiligheid noodstop reductiemotor (380v aan/uit).
10. Temperatuurstappen 45 - 50 - 65 - 80 - 200 graden (blower/heater aansturen).
11. Eindschakeling uit (timer-functie).

Ik wil het systeem daarna kunnen uitbreiden met units die precies hetzelfde doen. Ook wil ik graag een melding krijgen als er iets niet goed gaat, zoals bijvoorbeeld te lage luchtvochtigheid of stroomuitval. Een vorm van remote besturing zou leuk zijn, maar de kosten zijn natuurlijk ook een factor. Ben blij met ieder commentaar/tips en advies.

Zonder verdere achtergrond zoals hobby ? industrieel gebruik ? continue ? af en toe ?
Omgeving waarin het gebruikt wordt.....

is er geen zinnig woord over te zeggen.

Laten we dan maar beginnen bij het eerste woord, "waterbak".
Is dat een bak van 50 liter of een van 50 kuub? daar gelden al andere regels voor.
En word dit water dan gebruikt om een vuurwerkbunker te blussen als het fout gaat of om de tuin te sproeien?

Verder mag jij wel met jouw eigen ontworpen machine werken, maar als je daar een werknemer aanzet word het meteen al een ander verhaal.

Dus toch graag wat meer uitleg.

RPI + Domoticz ? , er zij zoveel manieren om het te doen, in wat voor omgeving komt het te draaien, thuis werk?

Laten bouwen: je gaat failliet.

Zeer onduidelijk plan,ook voor de hulp hier. Ga je met 1 of 10kW verwarmen? Hoe groot is de ruimte en wat ga je verwarmen? Hoe zwaar is de motor?
Noodstop: hoe snel, moet het remmen?

Ik denk dat we zo wel duidelijk zijn.... meer info!

@Patrick de Zeester: hoe Rew relevant kan zijn ;-)

Wat zou ik qua hard- en software nodig hebben voor het volgende proces:

Dat zijn keuzes die je zelf moet maken.
IK zelf zou dit geheel zonder software doen.
En voor de timers met losse timer module werken en voor de temperatuur en luchtvochtigheid heb je ook aparte regel modules.In de meeste van de kant en klare regelmodules kan je dan weer heel wat dingen instellen maar je hebt daar meestal verder geen software

OF je neemt een PLC en dan zit je wel aan software vast.

Ik mis een water is te laag en of de water flow is te laag meetwaarde.
Dus als je pomp harder de waterbak leegmaakt dan er gevuld kan worden of als het waterbak vullen onderbroken is dan zal de bak leeg raken. En kan je pomp daar dan tegen om droog te draaien.

De pomp droog draaien zal ook gebeuren als de afsluiter van de waterbak dicht blijft staan.
Dus denk aan alle fout mogelijkheden en bedenk wat je daar tegen kan of moet doen.

De opgave is niet zo heel erg moeilijk
Met een handje vol tijdrelais, een paar hulprelais
, een Noodstoprelais en 2 regelaartjes ben je al een heel eind op weg.

Met iets meer intelegentie neem je een mini-PLC, dv een Siemens LOGO.

Idd, een gewone PLC, met digitale i/o, en analoge ingangen voor de themperatuur uit te kunnen lezen.Eventueel een HMI interface,en een noodstopcircuit.
Maar dan zit je al redelijk aan wat een professionele machinebouwer doet.
Maar idd eerst weten wat het moet doen.Een automatische eierkoker is wat anders dan een "nucleare-plant-shutdown-beveiliging..", hoewel het beiden machines zijn met besturingen.. :)

Gewoon een Siemens Logo of Koyo Click! of zoiets dergelijks pakken is het makkelijkst. Niet gaan tobben met arduino's of PI's in dit soort sturingen.

Bij deze wat extra info. Het is geen hobby; ik ga een klein fabriekje bouwen. De opmerkingen over veiligheid zijn dan ook terecht en er komt een NEN certificering aan te pas. Ook de opmerking van K7Jz is terecht, misschien ga ik failliet, maar dat is mijn zaak en risico.
Ik heb het idee voor deze machine in een laboratorium in het buitenland opgedaan, maar uiteindelijk is de opstelling en workflow anders en vooral de volumes. De volumes zijn veel groter dan in het lab, maar belachelijk klein vergeleken met bestaande industriële processen.
Uiteindelijk moeten meerdere van deze machines een vol-continue bedrijf opleveren. Dat bedrijf is dan nog steeds veel kleiner dan de bestaande industrie, maar het grote voordeel is dat met heel specifieke grondstoffen en direct voor speciale afnemers kan worden gewerkt.
Verder wil ik liever niet op een openbaar forum alles op tafel leggen en dat is ook echt niet nodig. Op individuele basis kan het wél; misschien komen we daar later nog aan toe. Uit de reacties die al zonder mijn extra info zijn gegeven (waarvoor dank!) blijkt wel dat men begrijpt dat het een kleine machine is. Vergelijk het met een behoorlijk grote wasmachine die in een geconditioneerde ruimte staat. Grootste verschil met de wasmachine is dat deze veel langzamer draait. Hij draait in de genoemde waterbak. De waterbak is aangesloten op de waterleiding en heeft een vlotter als in een gewone spoelbak van een toilet. Een van de belangrijkste principes van de machine is juist om het zo simpel mogelijk te houden. Het precieze vermogen van de verwarming, volumes waterbak, vermogen van de reductiemotor doen er voor het principe niet toe.
Voor de besturing zoek ik ook een mooie balans tussen eenvoud en investering, maar wil wel graag een paar toeters en bellen zoals ik al schreef:

Ik wil het systeem daarna kunnen uitbreiden met units die precies hetzelfde doen. Ook wil ik graag een melding krijgen als er iets niet goed gaat, zoals bijvoorbeeld te lage luchtvochtigheid of stroomuitval. Een vorm van remote besturing zou leuk zijn, maar de kosten zijn natuurlijk ook een factor.

Ook ben ik een belangrijk stukje informatie vergeten:
Bij de temperatuurstappen (10) zijn twee metingen; de ingaande en uitgaande temperatuur. Door verdamping van water is de uitgaande temperatuur aanvankelijk flink lager dan de ingaande. Wanneer die twee voldoende bijeen komen is een belangrijk schakelmoment. Dat moet precies in te stellen en te automatiseren zijn.

Op 25 december 2017 09:20:09 schreef HarryHekker:
Voor de besturing zoek ik ook een mooie balans tussen eenvoud en investering,...

Om heeeeeel eerlijk te zijn: wat een nutteloze opmerking. niet meer doen ;-)
Dit soort kreten gebruik je maar als je je eindproduct beoordeeld.

Op 25 december 2017 09:20:09 schreef HarryHekker:...en er komt een NEN certificering aan te pas.

Wat bedoel je?

Op 24 december 2017 09:23:28 schreef Dominic:
Gewoon een Siemens Logo of Koyo Click! of zoiets dergelijks pakken is het makkelijkst. Niet gaan tobben met arduino's of PI's in dit soort sturingen.

Juist, Koyo en Weintek. Goed, betrouwbaar en goedkoop. Zeker op lange termijn bewezen de meest betrouwbare fabrikanten ooit.

Op 25 december 2017 09:20:09 schreef HarryHekker: Verder wil ik liever niet op een openbaar forum alles op tafel leggen...

Kom kom, je bent niet de eerste die dit gaat bouwen. Je eerste beschrijving maakt gelijk al glashelder wat het voor iets moet worden.

De veiligheid van de motor is de enige lastig te beantwoorden vraag. Daarvoor moeten je toch echt de precies weten wat dat ding doet.

Op 23 december 2017 19:11:11 schreef K7Jz: Laten bouwen: je gaat failliet.

Tuurlijk. Ik laat ook een spoor van failliete klanten achter :-)

Neem een PLC van Siemens. LOGO bijvoorbeeld.

Ik zou het eerst heel handmatig opstellen en dan steeds meer automatiseren.
Een bakker kan prima werken met een oven zonder timer, een verkeerd recept daarentegen....

Een Logo kun je nauwelijks een PLC noemen. En met de eisen van TS is het geen beste keus, net iets te beperkt. De Koyo waar Dominique mee aankwam is een volwaardige modulaire PLC die echt iets kan. En een stuk goedkoper.

Natuurlijk is een Siemens PLC een stuk robuuster, maar ook minimaal 10x zo duur. En voor wat TS wil is dat zeker niet de bedoeling.

OK, bedankt. Ik ga me eerst een beetje in Koyo Click! verdiepen.

Is er iemand die mij wel wil helpen bij het hierboven beschreven project en daar ook de tijd voor heeft? Productieve uren kunnen worden vergoed, maar ik wil graag zo veel mogelijk voorbereiden, zelf doen en spullen zelf aanschaffen. Het speelt zich af in Noord-Oost Groningen.

Programma schrijven wil ik wel doen..Alleen woon ik in Venlo..

Ik kan lang niet alles zelf en er moet bijvoorbeeld ook een goed plan komen voor de bedrading en aanschaf en plaatsing van diverse sensoren. Ook het bedraden zelf kan ik beter niet zelf doen. Ook voor alles waar ik misschien niet aan heb gedacht is het handig als iemand ter plaatse kan kijken en adviseren.

Zet alle eisen en wensen eens op een rijtje, dan kunnen we gewoon meedenken :)

Een zaak is nog niet aan de orde gekomen:
Wil je op je machine nog een een of andere vorm van communicatie?
Verbonden met Internet (of juist niet of met GSM benaderbaar, of zelfstandig meldingen doen bij storingen (bv SMS) etc.
Dat is in hoge mate bepalend voor je soort/merk van besturing.

Vergeet ook het punt veiligheid niet uit het oog. Kan de machine gevaren veroorzaken?
Vooral in ontwerpfase is hier vaak nog wat aan te doen waarbij de kosten vooraf vaak ondergeschikt zijn aan de kosten achteraf.

Eigenlijk heb ik veel (of alles?) al genoemd:

Ook wil ik graag een melding krijgen als er iets niet goed gaat, zoals bijvoorbeeld te lage luchtvochtigheid of stroomuitval. Een vorm van remote besturing zou leuk zijn.

Permanent aansluiten op internet lijkt me niet wenselijk, omdat dan de machine in principe gehackt kan worden. Maar misschien vergis ik me hierin?

Gevaren:
1. Iemand kan bekneld raken in de machine. Dit was in het lab waar ik het eerder over had ook het geval. Daarom was er een noodstop installatie, uiteraard buiten de besturing; noodstop onderbreekt direct de stroom naar de reductiemotor.
2. Watertoevoer kan knappen of losraken of iets dergelijks; dus een soort afsluiter voor water.
3. Er is een min of meer apart proces met een blower/heater, waar ik in mijn update over schreef:

Bij de temperatuurstappen (10) zijn twee metingen; de ingaande en uitgaande temperatuur. Door verdamping van water is de uitgaande temperatuur aanvankelijk flink lager dan de ingaande. Wanneer die twee voldoende bijeen komen is een belangrijk schakelmoment. Dat moet precies in te stellen en te automatiseren zijn.

De heater moet ook door een noodstop uit te schakelen zijn. Ook kan hij oververhit raken, bijvoorbeeld als de blower-fan kapot gaat.

Dat zijn wel zo'n beetje de gevaren.

Bij deze blower/heater dacht ik aan bijvoorbeeld een 'Heat Duct pro' die zelf al beveiligd is tegen oververhitting. Als ik het goed begrijp dan kan mijn PLC deze blower/heater aansturen en ook de afgegeven warmte temperen. Dat is in ieder geval wel de bedoeling omdat mijn product nogal gevoelig is voor temperaturen en oververhitting. Als de temperatuur van bijvoorbeeld 15 naar 45 graden moet is het de bedoeling dat dit heel rustig en beheerst gebeurd.
Per soort product dat in de machine verwerkt wordt zijn er steeds kleine verschillen in de temperatuurstappen en de lengtes daarvan. Die moeten dan apart kunnen worden weggeschreven en bewaard voor later gebruik bij een zelfde soort product. Tegen die tijd is het waarschijnlijk het handigste als iemand de machine via een soort touchpanel kan bedienen en waardes kan aflezen.

beveiligiingen zoveel mogelijk buiten de besturing houden is het devies. Alleen als stilzetten/doordraaien na noodstop een issue is..

@Wim, niemand die je verplicht te reageren, liever niet zelfs.

Even voor de goede orde:

Ik vroeg eerder om (betaalde) hulp bij het project:

uren kunnen worden vergoed, maar ik wil graag zo veel mogelijk voorbereiden, zelf doen en spullen zelf aanschaffen. Het speelt zich af in Noord-Oost Groningen.

Waarna ik door anderen werd gevraagd om extra info over het project:

Zet alle eisen en wensen eens op een rijtje, dan kunnen we gewoon meedenken :)

Kennisdeling lijkt me ook het idee achter een forum als dit en ik heb al aardig wat geleerd, waarvoor dank.

[Bericht gewijzigd door HarryHekker op (81%)]