Omschakeling tussen Kristal - Dynamisch (MC)
Leuk om te weten. Ik dat als je een keramisch pu element had er nooit een riaa correctie versterker gebruikt werd omdat die keramische elementen hard genoeg waren en van zichzelf al een rare karakteristiek hadden die al een beetje compenseerde.
Mijn ouders hadden destijds deze pickup met keramisch element:

En deze radio zonder riaa versterker:

De ingangsversterker heeft dit schema:

Zoals te zien zijn de bandrecorder en PU ingang hetzelfde op een paar aanpassingsweerstandjes na. Geen riaa circuit. De radio is van 1963 en de pickup zal 1970 geweest zijn ofzo.
De naald in die pickup kun je omdraaien.Dan werd het een stalen naald geschikt voor 78 toerenplaten. Anders was het een diamant naald. Er zat ook zo'n platenlift in. Een hele stapel platen op een pen die dan automatisch achter elkaar worden afgespeeld. Zoals in een oude jukebox. Als kind lag ik daar op mijn buik op de vloer naar te kijken. Was erg leuk om te zien. Mijn Pa was toen heel trots op zijn spulletje. Kostte ook paar centen destijds,
Wat het geluid betreft kan ik me niet herinneren dat het raar klonk ofzo. Alleen de 78 toerenplaten klonken erg krasserig herinner ik me. Maar die waren toen erg oud dus niet heel raar. Verder had mijn pa 33 rpm LP's die vrijwel zeker met riaa correctie opgenomen waren en die klonken niet raar.
Maar de radio is nu helemaal gereviseerd en de pickup is er ook nog en alle platen zijn er ook allemaal nog. Ik zal eens een luisteravondje bij mijn pa en ma gaan doen. Als het weer kan met dat corona.