Leuk om te zien, met deze versterker printjes heb ik destijds een heel mengpaneel gebouwd.
Voor gebruik bij de "zieke-omroep" op locatie.
Leuk om te zien, met deze versterker printjes heb ik destijds een heel mengpaneel gebouwd.
Voor gebruik bij de "zieke-omroep" op locatie.
Inderdaad populair in zelfbouw voor een mengpaneel, technisch ook goed uitgevoerd maar destijds nog best kostbaar.
De R6905 is hier uitgevoerd met moderne MKP's folie C's ipv. de Philips mosterd C's. En de BC549c en BC548b transistoren ipv. BC149 en BC148. De lay out van Hobbyskoop is minimaal hiervoor aangepast.
Het interessante van de schakeling is de enkelvoudige 9V of 18V voedingsspanning (A-C of B-C). De versterking is ook aanpasbaar (R4) net zoals de genoemde voedingsspanning en wel (M-T) of geen RIAA correctie (R-T), in het laatste geval als microfoon versterker te gebruiken. Ook de impedantie is eenvoudig aanpasbaar (R1), kortom eigenlijk een heel universeel ontwerp.
In 1969 heb ik ten behoeve van onze nieuwe studio een RIAA amp ontworpen. Wel met de nodige correctie mogelijkheden omdat we veel USA platen kregen die soms een heel andere freq. karakeristiek hadden. ( erg veel hoog etc.) en we in onze zender toch de bandbreedte in de gaten wilde houden.