Na 11,5 jaar heb ik afscheid moeten nemen van mijn trouwe Nokia 2600 telefoon.
Steeds vaker weigerde er een druktoetsje of kwamen er na 1 keer drukken 5 dezelfde cijfers of letters op het display.
Schoonmaken van het druktoetsenveld hielp niet meer, er moest iets anders komen.
Toen sloeg de twijfel toe; een oude vertrouwde GSM zonder toeters of bellen, of toch een aaifoon?

Een plotselinge ziekenhuisopname besliste in het voordeel van de smartphone/aaifoon.
Een hele week zonder het geluid van mijn favoriete radiostation dat ik thuis via de satelliet ontvang, maakte het die week wel erg zwaar. In het ziekenhuis was gratis internet, dus ik zou mijn favoriete muziekzender daar via internet hebben moeten kunnen ontvangen.

Dat samen met de druktoetsproblemen van de oude GSM maakte de beslissing voor een smartphone veel minder ingewikkeld.
Om een kort verhaal lang te maken.... De keus viel uiteindelijk op een Samsung Galaxy A5.
Vraag me niet waarom, bij de keus uit 300.000 verschillende telefoons raakt mijn beoordelingsvermogen enigszins in de war :?

Maar wat me nu zo enorm tegenvalt bij het allerbelangrijkste waarvoor ik die aaifoon heb aangeschaft is de geluidskwaliteit van het bijgeleverde headsetje.
Het geluid is verstaanbaar, maar lage tonen ontbreken geheel. Het klinkt slechter dan een telefoon van 75 jaar geleden.
Na enig zoeken in een rommelbak vond ik nog een set "oortjes" van een transistorradiootje. Die klinken tenminste zoals je van een eenvoudige oortelefoon mag verwachten. Niet vergelijkbaar met mijn Beyerdynamic DT990 Pro, maar heel aanvaardbaar.

Mijn vraag aan ervaringsdeskundigen is nu:
Is die slechte kwaliteit van de Samsung oortjes een defect of weet Samsung écht niet hoe een oortelefoontje te maken?
Zelf vermoed ik het laatste.

Ik denk dat ze die speciaal zo maken, omdat ze hoofdzakelijk voor spraak zijn... (bij spraak heb je niks aan bassen, werkt zelfs nadelig bij de verstaanbaarheid)
Dit soort problemen krijg je als je van een telefoon een multifunctioneel zwitsers zakmes probeert te maken... :) (fototoestel, radio, computer,...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (32%)]

De afgelopen jaren heb ik nog nooit een gewoon goed klinkend oortelefoontje bij een apparaat gekregen.

Je zult gewoon zelf een setje moeten aanschaffen, als je muziek wil luisteren. Voor spraak is het meegeleverde spul ruim voldoende.

Iedereen wil die dingen ook zo klein mogelijk hebben,dat je ze in je oor kan steken, (eruithalen word een probleem),en die dingen werken ook als contaktmicrofoon,als je eens de moed heb om te bellen met dat ding..

Inderdaad heb ik ook nog nooit ergens goede dopje bij gekregen. Het duurste setje wat ik heb (Ultimate Ears Super.fi 3) kostte ongeveer 70-80 euro, en die klinken ronduit adembenemend. Afgronddiepe bassen, helder, geen vervorming waar te nemen.

Ik heb ook een setje om "mee te gooien", een Panasonic van pakweg 20 euro, en die klinken al een enorm stuk beter dan de standaard Samsung dopjes, die ik ook ooit ergens bij kreeg.

De enige uitzondering is Sony, die levert doorgaans uitstekende dopjes bij hun produkten.

Op 4 januari 2018 18:19:36 schreef Arco:
Dit soort problemen krijg je als je van een telefoon een multifunctioneel zwitsers zakmes probeert te maken... :)

In dit geval ligt het niet aan de telefoon. Als ik er een koptelefoon van een goede kwaliteit op aansluit is de geluidskwaliteit uitstekend.
Het zijn alleen de Samsung oortelefoontjes die zo beroerd klinken.

@Fuzzbass: Het zijn inderdaad Sony oortelefoontjes die ik in de afvalbak heb gevonden.
Ze geven een heel goed geluid voor die kleine oordopjes.

@mel: Nee, de microfoon zit in een afzonderlijk doosje met een schakelaar om het gesprek aan te nemen.
In dit doosje komen de snoertjes van linker en rechter oordopje en 'naar telefoon' bij elkaar.

Ze zouden er eigenlijk 2 bij moeten leveren: 1 voor spraak, en 1 voor muziek...
Ik heb trouwens een bluetooth ding van Sony gehad. Duur, en de grootste bras die ik ooit gehad heb.
(gammel, rolde binnen een paar weken uit mekaar. Was van heel dun plastic wat overal brak)

Op 4 januari 2018 18:57:22 schreef Arco:
Ze zouden er eigenlijk 2 bij moeten leveren: 1 voor spraak, en 1 voor muziek...

Dat lijkt me niet nodig. Als in de telefoon de bandbreedte van het geluid van een telefoongesprek wordt beperkt met een ondergrens van 300Hz en een bovengrens van 3000Hz is het ook goed.
Al het andere geluid (FM-radio, audio-opnamen en internet) kan dan met de volledig beschikbare bandbreedte worden weergegeven.

Heb ook eindelijk een smartphone aangeschaft,een Motorola G5S PLus. Bij deze telefoon wordt niet eens een paar oortje meegeleverd.

nu ik dat zo lees heb ik even de verzameling oortjes hier getest, stuk of 10 waaronder sony, samsung, philips en merkloos. gebruikte gsm is ook samsung, maar die klinkt een heel stuk beter op sony oortjes, dat is het enige merk wat idd laagin die dopjes heeft zitten. samsung levert meer schril hoog en midden waar je koppijn van krijgt. de philips leveren op alle 3 weinig, en merkloos kan de vuilbak in.

de oortjes van sony had ik nog uit de tijd dat ze nog "music" phones maakte met ericsson. de gebruikte sets samsung oortjes waren recenter, zaten bij de gsm.

ik denk dat samsung er een reden voor heeft, goed laag kost meer stroom, dus accuduur, men gaat dan snel klagen over de batterij capaciteit en op deze manier heb je dat minder snel.

Wij verslijten hier heel wat Samsung telefoontjes en ook de oordoppen.

Bij de budgetmodellen zitten echt heel goedkope oordopjes, je herkent ze meestal aan de grotere 'classic' oorstukjes, (grotere magneet zit er in ofzo):
Zoiets:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/611j9iN3koL._AC_UL130_.jpg
(noname budget 3 stuks voor $7)

Deze met echt inear magneten waren wel beter, je kreeg ze bij de S4 bijvoorbeeld:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31yncTZsfAL._AC_UL130_.jpg

Bij de S7 gingen ze een beetje sjoemelen, weer die oudere (ik denk goedkopere) magneten met een soort stukje dat dieper in je oor kan:
https://images.prod.meredith.com/product/3e8a5cc0f7966bead354899c2da50271/1510740893550/l/3-5mm-hands-free-earphones-mic-dual-earbuds-headphones-earpieces-in-ear-stereo-wired-white-for-samsung-galaxy-j3-j5-j7-note-3-4-5-edge-s5-s6-edge-edge-plus-s7-edge-s8-s8-plus

Ze verliezen het met name op levensduur (kabelbreuk). Het geluid vind ik meestal wel acceptabel, had je niet gewoon een heel rare radiostream op je telefoon?

Echte aanraders vind ik Sennheisers, Bijvoorbeeld de CX 400-II (is alweer wat jaartjes oud) Super robuust, prachtig geluid én een analoge volumeschuif, heel makkelijk en werkt altijd met elk apparaat. Redelijke prijs van toen €59.
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/8/2/4/3/9000000006413428_4.jpg

Op 4 januari 2018 19:29:28 schreef K7Jz:
Het geluid vind ik meestal wel acceptabel, had je niet gewoon een heel rare radiostream op je telefoon?

"Acceptabel" is erg subjectief. Wat de een acceptabel noemt, noemt de ander niet om aan te horen.
In mijn nieuwe Samsung Galaxy A5 zit ook een FM-radio. Ik mag toch aannemen dat als je deze beluistert met eerst de Samsung EHS64 oordopjes en daarna met een échte koptelefoon Beyerdynamic DT990 Pro, waarbij het geluid wel goed klinkt, dat het NIET aan een "rare audiostream" kan liggen.

Deze met echt inear magneten waren wel beter, je kreeg ze bij de S4 bijvoorbeeld:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31yncTZsfAL._AC_UL130_.jpg

Dit zijn nu juist de oortelefoontjes die zo slecht klinken.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (17%)]

Op 4 januari 2018 19:39:16 schreef evdweele:
[...]"Acceptabel" is erg subjectief. Wat de een acceptabel noemt, noemt de ander niet om aan te horen...

ISO6654442469444775325 schaal van geluidskwaliteit

Uitstekend: Hifi set met NAD/Denon/B&W/KEF
Goed: Stereotoren van Sony/Pioneer
Acceptabel : een goeie handradio
Slecht: Goedkope wekkerradio

Engelpies gedrenkte kabels niet meegerekend ;)

Die Samsung dopjes kan je voor €7-15 kopen. 10% van jou BD schat ik.. waarom heb je die niet in je telefoon geprikt?

Op 4 januari 2018 19:10:12 schreef Etherfreak:
..een Motorola G5S PLus. Bij deze telefoon wordt niet eens een paar oortje meegeleverd.

Juistem, bij Motorola weten ze tenminste hoe het moet. Prut bijleveren dat wordt weggegooid (hoor TS), beter de telefoon paar euro goedkoper aanbieden. Ik heb een "gewone" G5, prima product.

@TS: koop je een Samsung, noem je het alsnog "aaifone" (iPhone dus). Da's raar.

Op 4 januari 2018 17:56:55 schreef evdweele:
De keus viel uiteindelijk op een Samsung Galaxy A5.

Heb je toch weer een beetje een band met je laatste werkgever, daar heeft bijna iedereen een A5. :)

Op 4 januari 2018 20:04:04 schreef K7Jz:
Die Samsung dopjes kan je voor €7-15 kopen. 10% van jou BD schat ik.. waarom heb je die niet in je telefoon geprikt?

Te groot om in je binnenzak te steken.
Thuis gebruik ik die telefoon en de oortelefoontjes niet, het is uitsluitend voor onderweg.

Op 4 januari 2018 20:05:25 schreef flipflop:
@TS: koop je een Samsung, noem je het alsnog "aaifone" (iPhone dus). Da's raar.

Je aait je een ongeluk om door de menu's te bladeren. Hoezo raar dat het dan een aaifoon heet?

Ikzelf heb een galaxy s3, de oordoppen van dat ding klinken best goed, wat veel bas maar dat vindt de jeugd belangrijk :) Daarnaast een ander setje van samsung aangeschaft maar die waren een stuk minder. Ze kunnen het dus wel maar ook Koreanen en Chinezen kunnen geen kwaliteit leveren voor een habbekrats die we hier willen betalen voor een produkt.

Ik zie geen smile, dus je bent serieus. Als je niet snapt wat ik bedoel moet je het eens hardop uitspreken.

Jij begrijpt kennelijk niet wat IK bedoel :-) In elk geval geen halve rotte appel ;-)
http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/aaien#.W…

Bij Donald Duck heet het een “ei-foon”. Maar etimologisch komt het van het product iPhone, een geregistreerde naam van Apple.
Ik beluister nu via JouwBuis naar een opname van het ensamble ‘l Arpeggiata (Christina Pular Pluhar, festival Oude Muziek Utrecht), met ‘echte’ oortjes van mijn iPhone. Dat klinkt best acceptabel. Je moet natuurlijk ook niet naar de Orgel Symfonie van Saint Saens of naar de achste van Bruckner gaan luisteren ;)

ik gebruik die oortjes eigenlijk nooit, bluetooth headset met grote oordoppen klinkt zoveel beter, en valt niet constant uit m'n oren :P

Op 4 januari 2018 19:39:16 schreef evdweele:
[...]Dit zijn nu juist de oortelefoontjes die zo slecht klinken.

Ik heb dezelfde bij mijn S5 en ik vind ze eigenlijk wel prima klinken. De mate van bas die je ervaart is wel sterk afhankelijk van hoe goed/diep ze in je oor zitten is mijn ervaring.

Op 5 januari 2018 00:29:35 schreef Tidak Ada:
... Dat klinkt best acceptabel. Je moet natuurlijk ook niet naar de Orgel Symfonie van Saint Saens of naar de achste van Bruckner gaan luisteren ;)

Dat moet je sowieso niet op een koptelefoon of oortjes beluisteren. Dat moet je ook kunnen voelen in je borstkas voor een fatsoenlijke beleving.

* joopv heeft daarvoor 2 FB825's die deze klus wel aankunnen :)

Op 5 januari 2018 09:53:35 schreef testman:
ik gebruik die oortjes eigenlijk nooit, bluetooth headset met grote oordoppen klinkt zoveel beter, en valt niet constant uit m'n oren :P

Maar wel van je kop |:(

@joopv:
Dan houdt ik mijn vrouw wakker ;)
* Tidak Ada gebruikt ook liever zijn ESL’s :)