Het probleem begon met het automatisch pauzeren tijdens een programma. Op internet gezocht naar een mogelijke oorzaak en 9 van de 10 keer werd dit probleem veroorzaakt door losse soldeerverbindingen op de printplaat.
Geprobeerd om dit te verhelpen, maar vanwege de dikke coatinglaag was dit bijna onmogelijk. Toch geprobeerd en daarna deed de wasmachine helemaal niets meer (machine was niet meer in te schakelen, display lichte niet op).
Daarom maar een nieuwe print besteld en gemonteerd. De wasmachine ging weer aan (display dus ook) en de motor probeerde te draaien. Hierna direct de wasmachine in kalibratiemodus gezet. Hierbij hadden we het probleem dat de motor niet volledig rond draaide. Zoals in onderstaande video is te zien doet hij wel een poging maar draait niet rond. Video van het probleem: https://streamable.com/ry14x
Alles nagekeken (voor zover mogelijk) maar het probleem hebben we nog niet gevonden.
We hebben de motor nagemeten (3 fase-motor), alle wikkelingen zijn 5,2...5,3 ohm. Gezocht naar een onbalans-sensor maar deze niet gevonden. Op de achterzijde van de machine zit één spoel en deze meet 1,0 ohm dus lijkt oké te zijn.
Het is onduidelijk waar de voeding (230 VAC) op de print binnenkomt.
Het vreemde was dat daarna de wasmachine weer niet kon worden ingeschakeld en het display dus donker bleef.
Heb geen idee waar we het nu zoeken moeten. Mocht iemand een service manual hebben van dit model of een idee hebben wat er mis kan zijn dan vernemen we dit graag.
Het betreft een Samsung Eco Bubble WF70F5EBP4W
Op onderstaande afbeelding is de printplaat te zien en we vragen ons af waar de zwarte kabel voor dient bij de rode pijl. We hebben geprobeerd om deze kabel te volgen maar dit is bijna onmogelijk. Het vermoeden is dat deze connector de voeding is voor de print, maar hier staat geen spanning op.
Afbeelding printplaat:
Bij voorbaat dank.
Tsja, deze printen is een enorm zwak punt van Samsung. Maar laten we even terug gaan: Wasmachine draaide gewoon OK voordat print definitief gesneuveld was. Nu draait motor niet meer of geeft even een slag. Ik vermoed dat print een ZGN DOA (Dead On Arrival) is en gewoon omruilen. Motor sturing gaan heeeel vaak stuk of zijn stuk op deze types. Maar was machine het nog waard want meestal zijn trommelkruizen ook al defect ( Ook een zwak punt)door wassen op lage temperaturen. Sorry dat ik best wel negatief ben over Samsung WA/ drogers, maar zijn wel hancy fancy maar leven niet lang!
PS: Ik herstel de printen meestal door een luikje te maken met een dremel in plastic en daarna weer terug inkitten
Het is de wasmachine van mijn zoon waar we mee bezig zijn.
De motor draait ligt, en ook met de snaar eraf draait de motor slechts ca. 1/6 slag.
De machine is 2 jaar en 3 maanden, dus nog maar net uit de garantie en verder in nieuw staat.
>jerome
Dit gaat over een Tacho sensor, en een Hall sensor
De motor heeft een 3 voudige connector en dat zijn de spoelen van de motor.
In/op de motor zit geen sensor, is het mogelijk dat deze in/op de trommel zit ?
>smd
De print is vervangen door een nieuwe (orginele) print dus alle onderdelen zijn nieuw op de print.
Van de oude print hebben we op een gegeven moment ook maar het plasic aan de onderzijde weg gehaald om er bij te kunnen, maar mogelijk hadden we daarbij
iets beschadigd want daarna ging ook het display niet meer aan na een druk op de Aan/Uit toets.
We zijn opzoek naar een kabel schema, en we zijn erg benieuwd waar de voeding op de print zit.
Ik vermoed bij die connector met het rode pijltje (daar vlakbij zit een zekering, en het onderste deel rondom dat kleine travotje lijkt mij de voeding voor de
electronica te zijn (5 volt ?).
Op deze connector staat geen 230vac, en ik heb het idee dat, dat wel moet.
We hebben de 2 kabels proberen te volgen, en deze ene komt van de 230vac voeding en die andere loopt de kabelboom is en is niet te volgen...
Schema van print kan je gerust vergeten, is beschermd door Samsung. Daarvoor werkte motor wel met oude print, dus nieuwe print is defect. Zoals gezegd heb ik dat wel eens eerder meegemaakt.
Ik begrijp dat het schema van de print niet aan te komen is, maar we zoeken dan ook het schema van de bedrading en schakelaars en zo.
Er komt (nu) geen spanning op de connector (waar de rode pijl bij staat) en hebben het vermoeden dat daar de 230vac op de print binnen moet komen.
Kan iemand dit bevestigen ?
Op dit moment doet de machine helemaal niets, zelfs het display licht niet op.
Een gloed nieuwe print defect in de verpakking ?
Ik zou toch verwachten dat deze even getest worden.
jerome
Golden Member
Ik veronderstel dat de print ingegoten is in het doosje, maar is met een sterke lamp te zien waar de sporen heen gaan van de stekker met rode pijl? Volgens de positie is het aannemelijk dat deze de voeding moet zijn voor de trafo onderaan. Stel dat daar iets mis liep in die schakelende voeding dan zou het kunnen dat er hogerop iets onderbroken staat wat de voeding belet. Zo veel draden zijn dat nu ook weer niet om de kabelboom eens te gaan doorpiepen en te zien waar dat uit komt.
Het lijkt erop dat deze draad naar het deurslot gaat en daar kan ik (nog) met geen mogelijkheid bij komen.
Dat ding moet te vervangen zijn maar hoe kan ik daar het beste bij komen ?
De print zit inderdaad in het bakje gegoten, maar het plastic van dan bakje is heel erg dik dus het zal lastig worden met een lamp.
Ik heb de print niet hier maar ga dat wel proberen.
op de mains stekker hoort IDD 230V te staan. Logischer wijs zou ik deze draden terug traceren en vermoed dat deze direct naar netfilter gaan. Kaan stuk eventueel maar ik snap iets niet. Nieuwe (mogelijk defecte) print heeft het gedaan alleen motor draaide niet. Nu geheel niets meer. Wat had je als laatste uitgevoerd dat daarna machine niets meer doet??
jerome
Golden Member
Blauw moet idd doorpiepen naar blauw van de netfilter. Zwart gaat naar pen 3 van de deurschakelaar. Hoofdvereiste om spanning te krijgen op PW1 en PW2 is dan wel dat de deurschakelaar eerst spanning krijgt op pen 4 en de schakelaar correct werkt.
>smd
Diverse dingen gecontroleerd, zoals de snaar verwijderd om te kijken of er iets zwaar draait.
We hebben ook connectors losgehaald maar daarna alles weer netjes vast gezet. Bij deze werkzaamheden hebben we de machine ook op zijn zijkant gelegd.
Daarna deed hij helemaal niets meer.
Dit probleem hebben we ook gehad met de oude print, motor draaide toen ook niet goed, geprobeerd om de coating van de print te halen en daarna deed de machine ook helemaal niets meer.
>ad12345
Bedankt voor de schema's, nu kunnen we weer verder.
Mijn Zoon woont niet om de hoek en werken beide op hele verschillende tijden, dus moeten een dag/tijd plannen om weer verder te kunnen zoeken.
Hij heeft nu tijdelijk een andere wasmachine dus we hebben nu geen haast meer, maar houden jullie natuurlijk op de hoogte.
Hoe kan ik het beste bij het deur contact komen ?
jerome
Golden Member
De rubber deurmanchet los maken is niet zo ingrijpend. Zo ben je direct bij de deurschakelaar. 2 of 3 vijsjes eruit en je brengt deze zo buiten de machine.
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Met deze info en de ontvangen diagrammen kunnen we nu het één en ander gaan testen op de oude printplaat.
Op 8 januari 2018 20:17:22 schreef MMSoft:
Een gloed nieuwe print defect in de verpakking ?
Ik zou toch verwachten dat deze even getest worden.
testen kost geld. voor de printer devisie van samsung (bestaat niet meer nu, is HP geworden) werd er in ieder geval niks getest. het vervangen van de kleine hoeveelheid DOA's was goedkoper dan een testunit op te zetten in de fabriek.
ik heb zo al printers moeten afvoeren waarbij de flatcable van de laser niet ingeplugged was (regel bij een DOA is ALTIJD vervangen, mag niet hersteld worden).
t zou me dus niet verwonderen als ze ook die printplaten niet testen
IDD Fcapi, printen worden niet getest meer, zelfs apparaten worden nauwelijkss getest.
Opde zijkant leggen van een wasmachine is vaak niet een goed idee want er lekt water vanuit zeepbak op stekkers en electronica, controleer dat. Machine moet ook aangaan zonder deur te sluiten, dus vermoed een ander snekkie.
Omdat er twijfels waren over de nieuwe print is deze omgewisseld voor weer een nieuwe. Deze 2e nieuwe print laat de motor ook weer schoksgewijs bewegen maar draait dus niet goed rond.
De print kunnen we nu dus uitsluiten, maar wat kan er nu nog aan de hand zijn ?
Ik zou zeggen de motor is niet goed, maar alle 3 de spoelen daarvan meten hetzelfde (5,2...5,3 ohm) dus lijkt mij deze ook goed te zijn omdat deze ook soepel rond te draaien is.
Wie kan hier nog iets over vertellen ?
Op de motor zit geen tacho sensor. De motor heeft slechts 3 aansluitingen en deze zijn van de 3 spoelen (3 fase motor).
Als de snaar verwijderd is dan schokt de motor ook en draait dan ook niet echt.
Is het mogelijk dat de tacho sensor op de trommel zit, en zoja waar zou deze dan zitten want deze hebben we (nog) niet gevonden.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 28 februari 2018 12:34:07 schreef Gadget_inc:
Dat is niet goed hoor, als de kuip rond draait
Ok, de trommel draait 
Als je al voor de tweede keer een print heb gewisseld en er is geen tacho (was ik ff vergeten) hou je twee dingen over: kabelboom naar motor toe wat ik aan mag nemen dat deze doorgemeten is, dan is het de motor. Meer zit er niet in of tussen.
Geeft Machine uiteindelijk na lang aanhouden melding 3E??
[Bericht gewijzigd door smd op (11%)]