ik ben al een paar jaar bezig om ene goeie UPS te kunnen bouwen voor mijn raspberry.
er zijn al diverse topics geweest, maar die lopen zo verouderd achter dat het beter leek een nieuwe te starten.
in het begin draaide mijn raspberry server op een gewone net adapter.
in een latere fase heb ik een 12V lader gemaakt die een lood accu oplaadde, en van die lood accu de 5V maakte.
dit had ik gerealiseerd met 2x LM2596 printjes.
deze gebruik ik nu al jaren niet meer voor volgend probleem:
-niet kortsluitvast, 1 tikte en de boel knalt uit elkaar.
-ze zijn niet stabiel. als je ze nu afregelt op 5.00V, kunnen ze volgend jaar evengoed op 4.3V staan. mijn server is hierdoor een tijd offline gegaan door een falende print. (de 13.8V voeding was gezakt naar 11, dus lood accu leeg. de 5V was ook gezakt naar 4.5 hetgeen de raspberry instabiel maakte)
om dit te kunnen controlleren, kocht ik dan zo een voedingske gekocht met display. dze heeft het iets meer dan 1jaar uitgehouden om dan spontaan uit te vallen. afkoppelen en terug aansluiten werkt die weer voor 15min en valt uit.
ik ben nu dus op zoek achter een superbetrouwbaar DC converterje die kortsluitvast is, makkelijk in te stellen en te controlleren en vooral... het ding moet MEER dan 1jaar meegaan.
als voeding gebruikte ik een aangepaste dell laptop lader die van 19.5V is teruggebracht naar 13.8V. die is ondertussen ook gesneuveld doordat er water is ingekomen. nu tijdelijk hangt er een ordinaire lood accu lader op
de 12V accu is nog steeds in orde.
als iemand tips heeft van betere systemen om van 230V naar 13.8V te gaan, en van 13.8V naar 5V, mogen die hier ook vermeld worden. het is de bedoeling dat ik ooit naar een li-ion accu pack ga ipv lood