Buizenapparatuur op 245V zetten of op 220V staan laten?

Hi,

Ik heb diverse meetapparatuur met buizen.
Deze hebben een netspanning caroussel met stand 220V of 245V.

Mijn netspanning is tegenwoordig 228-230V.

Kan ik deze apparaten nu beter op 245V zetten of op 220V laten staan?
(ik heb ergens gelezen dat het slechter is om buizen met te lage gloeistroom te laten werken).

Alle advies welkom!

Kruimel

Golden Member

Van wat ik over de levensduur van gloeilampen weet wordt de levensduur van een filament enorm beïnvloed door de werkspanning. Dit artikel noemt een relatie met U-12 tot U-16, en dat is een sterk argument om hem in te stellen op 245V. Gloeidraden in buizen (die op een veel lagere temperatuur draaien) zitten 'by design' veel verder van de knik in deze relatie, maar alleen hierom zou ik neigen naar een lagere spanning. De spanning is bovendien niet zoveel lager dat ik negatieve effecten zou verwachten. Als een buis serieuze problemen zou krijgen door een 5% lagere gloeispanning denk ik persoonlijk dat het wel een bekender probleem zou zijn geweest. De spreiding is gloeistroom is waarschijnlijk al groter dan dat.

Ook elco's leven langer met minder spanning, al is die relatie niet heel sterk als ze een beetje designmarge hebben. De mindere warmte-ontwikkeling zal hierin ook helpen.

Buizen zijn best gevoelig voor onderspanning. Voor kleurenbuizentv's had je loodzware stabilisatoren om de spanning op een paar procent gelijk te houden. Maar een radio zou ik bij 230v lekker op de 245v stand zetten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Het hangt ook van de toestand van de buizen en de rest van het apparaat af.
Als de buizen (redelijk) nieuw zijn en er geen verlopen weerstanden zijn, zal 245v werken. Bij 'versleten' buizen en/of verlopen weerstanden beter op 220v zetten...
Buizen houden inderdaad ook meer van een iets hogere gloeispanning, als van een iets lagere.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 20 januari 2018 12:24:16 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Meet de gloeispanning van de buizen en zet de spanningscarrousel in de stand dat de nominale gloeispanning (6,3V in veel gevallen) het dichtst wordt benaderd.

Vroeger varieerde de netspanning ook en de apparatuur was daar op berekend.
Zelf laat ik de carrousel in de stand 220V staan.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 20 januari 2018 16:41:07 (10%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ledover, de stabilisatie vroeger in kleuren T.V's was er voor stabilisatie van de hoogspanning, (PD510 ballast triode)om op opblazen van het beeld te ver komen bij verschillen helderheden.

RAAF12

Golden Member

@ledlover De gloeidraden staan in serie op de mains bij direct gevoede KTV's, behalve de 3 gloeidraden van de kathodes in de beeldbuis die worden vanuit de kern van de LOPT gevoed. filament-gloeidraad De PY en PD buizen moet ik even nakijken hoe dat zat :-)

Ik ben 1 keer een loodzware 50Hz voedingstrafo in een KTV tegen gekomen in een Ferguson. Dat was in de transitie periode naar de aanraakveilige SCART aansluiting toe.

maartenbakker

Golden Member

Nettrafo's had je onder andere in de Thomson ICC1 t/m 3, in de Philips K35 en in een Italiaans no-name ontwerp dat losjes op het Thomson-schema gebaseerd was en hier wel als Multipech geleverd.

On topic sluit ik me bij evdweele aan: De gloeispanning is maatgevend, zorg dat die zo min mogelijk afwijkt. Afwijking naar beneden kan marginaal prestatieverlies geven, afwijking naar boven iets snellere slijtage.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 20 januari 2018 20:53:18 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Meen dat het deze was, hoe die Britse KTV's hier kwamen is mij een raadsel. Ik kende geen winkel die het hier verkocht.

maartenbakker

Golden Member

Ik kan het model zo niet duiden helaas. Hij lijkt uit de tijd van de ICC1/2/3 maar toen deed Ferguson nog geen zaken met Thomson. Kennelijk hadden ze zelf ook een ontwerp met een nettrafo. En inderdaad vreemd dat die toestellen hier voorkwamen, dan moeten ze minstens een export-geluidmiddenfrequent gehad hebben of omgebouwd zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allen, Bedankt voor de adviezen:

Effect van overvoltage is duidelijk (ik kende vroeger iemand die kort bij een transformatorhuisje woonde en waarvan de (buizen) TV vaak kapot ging: bleek dat hij 240V netspanning had (in de "220V tijd".

Maar ik heb ook ergens gelezen dat het effect van undervoltage op buizen is dat zij eerder versleten raken (kathode raakt vergiftigd door het niet halen van een minimum temperatuur).

Ik denk dat het beste is om, als ik oude meetapparatuur gebruik deze via een Variac of verhuistrafo aan te sluiten zodat ik weer exact 220V heb.

Arco

Special Member

Zo kleinzerig zijn buizenapparaten nu ook weer niet... :)
Gewoon op 220v laten staan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Zoals gezegd zijn de netspanning en de anodespanning geen maatstaven. Als je echt op de kleintjes wilt letten, dan meet je de gloeispanning als je de variac instelt, anders heb je zoveel moeite gedaan en dan weet je alsnog niet of het goed is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 21 januari 2018 23:45:12 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

zodat ik weer exact 220V heb.

Nee, je moet meten of de gloeispanning en -stroom binnen de grenzen blijft die de buizenfabrikant heeft opgegeven.

Datasheets van heel veel buizen op Frank's electron Tube Data sheets.

Hier een voorbeeld van een willekeurige buis: (klik voor groter)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 januari 2018 23:00:02 schreef redguuz:
...bleek dat hij 240V netspanning had (in de "220V tijd".

Niet uitzonderlijk. De tolerantie op de netspanning was toen +/-10%, dus het mocht zelfs 242V worden. Dat deden ze om te zorgen dat mensen aan het eind van de kabel nog 200V hadden.
Er zullen in die tijd heel wat buizentoestellen op een "foute" spanning gewerkt hebben.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 21 januari 2018 23:54:23 (12%)

maartenbakker

Golden Member

En die sleten dan vast ook wel sneller. De K4 had zelfs een carroussel in stappen van 10V. Latere kleurentoestellen waren gewoon 220V of 240V (maar niet allebei, dus zo nauw luisterde het wel).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Je kunt eventueel een 12V trafo met de secundaire in anti-serie met de primaire gebruiken om op 218V uit te komen.

RAAF12

Golden Member

@evdweele
Dat is een mooie tabel maar III 'end of life' is helaas niet ingevuld..
@maartenbakker

dan moeten ze minstens een export-geluidmiddenfrequent gehad hebben of omgebouwd zijn.

Uiteraard was het een vasteland versie die de Engelsen maakten. En de gebruikelijke manier van afstemmen. In de UK waren er preset keys met BBC, ITV ect erop gezet.
Vice versa zat er in een export Flips naar GB ook de goede geluids MF.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 22 januari 2018 16:50:40 (69%)

evdweele

Overleden

Op 22 januari 2018 16:43:11 schreef RAAF12:
Dat is een mooie tabel maar III 'end of life' is helaas niet ingevuld..

Die tabel geldt voor veel meer parameters. Voor zover van toepassing is 'end of life' wel ingevuld.
Als je het precies wil weten even de datasheet ophalen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 22 januari 2018 16:43:11 schreef RAAF12:
@evdweele
Dat is een mooie tabel maar III 'end of life' is helaas niet ingevuld..
@maartenbakker
[...]

Uiteraard was het een vasteland versie die de Engelsen maakten. En de gebruikelijke manier van afstemmen. In de UK waren er preset keys met BBC, ITV ect erop gezet.
Vice versa zat er in een export Flips naar GB ook de goede geluids MF.

Allicht dat dat erin zat bij Flipsen in de /05 (en /19!) uitvoeringen, maar andersom was export m.i. een stuk zeldzamer. Vandaar dat ik grijze import en ombouw als optie noemde; je zegt zelf al dat je geen winkel kende die ze verkocht. Maar ik ben wel nieuwsgierig. Waar vond je de foto en de aanduiding TX20?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 22 januari 2018 18:25:07 schreef evdweele:
[...]Die tabel geldt voor veel meer parameters. Voor zover van toepassing is 'end of life' wel ingevuld.
Als je het precies wil weten even de datasheet ophalen.

Ok, das duidelijk, inderdaad meer info bij een http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/e/E88CC.pdf

RAAF12

Golden Member

Op 23 januari 2018 01:10:49 schreef maartenbakker:
[...]Allicht dat dat erin zat bij Flipsen in de /05 (en /19!) uitvoeringen, maar andersom was export m.i. een stuk zeldzamer. Vandaar dat ik grijze import en ombouw als optie noemde; je zegt zelf al dat je geen winkel kende die ze verkocht. Maar ik ben wel nieuwsgierig. Waar vond je de foto en de aanduiding TX20?

Ik had even gezocht op Ferguson en vond hier iets maar zonder te registreren op die site https://nl.pinterest.com/pin/719379740450052850/
Het is mij bijgebleven omdat repareren aan UK merken KTV's zo zeldzaam was.

maartenbakker

Golden Member

Brrr tinpest pinterest... Ik heb die site nooit zo gesnapt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Money, money, money... https://nl.pinterest.com/WebRankServices/

Geschatte waarde van de website pinterest.com: €1,532,684,335
ter vergelijking http://www.websitewaardecheck.nl/circuitsonline.net die waarde is trouwens weleens hoger geweest....
Ik ben even in het hok geweest om die nettrafo uit de Ferguson te zoeken, maar niet gevonden. Blijkbaar toch weggemieterd ik had iets van 60kg aan EI trafo's staan, pffff. Met de verhuizing een stuk of 10 meegenomen. Kan niet alles bewaren.......

RAAF12

Golden Member

Op 20 januari 2018 11:33:22 schreef redguuz:
Hi,

Ik heb diverse meetapparatuur met buizen.
Deze hebben een netspanning caroussel met stand 220V of 245V.

Mijn netspanning is tegenwoordig 228-230V.

Kan ik deze apparaten nu beter op 245V zetten of op 220V laten staan?
(ik heb ergens gelezen dat het slechter is om buizen met te lage gloeistroom te laten werken).

Alle advies welkom!

Ik log het weleens gedurende 24uur met een Fluke meter die min/max/average kan doen en zit dan regelmatig boven de 232 Volt True RMS. Het scope plaatje laat een vervormde sinus zien. Maar dat ligt aan al die smerige toestellen die op dezelfde fase zitten :-)

De gloeispanning op het het vaakst voorkomende gebruiksmoment (bijv. 's avonds) zo dicht als mogelijk op de 6.3V zetten. Bij verhoogde gloeispanning neemt de levensduur af (branduren van de gloeidraad is eindig) en de verhitting van de kathode. Daar zit een vaak een oxidepapje op van barium ect. wat uitgeput raakt. En zonder flinke emissie presteert de buis minder goed. Vandaar dat die obsolete techniek al tig jaren is uitgefaseerd ten faveure van halfgeleiders. Een enkele uitzondering daargelaten.