Technics ST-GT550 Tuner piep/hoge toon/piloot toon?

Goedendag!

Ik heb een probleem met een Technics ST-GT550 Tuner zodra ik hem aanzet en op bijvoorbeeld 103.8mhz zet (radio10) hoor je alleen een hoge/fluit of piep toon (geef het een naam) (heel in de verte hoor je radio10) zodra ik hem op 103.75 zet of 103.85 hoor je ruis en radio10 maar dat krijg je nooit goed. Automatisch zoeken dat kan ik al helemaal vergeten. Maar aangezien mijn andere Technics ST-GT350 wel gewoon werkt met dezelfde antenne en locatie(schuur) ligt het probleem toch echt ergens binnenin.

Wat heb ik gedaan om het proberen te verhelpen?

1. (1 op de foto) ik heb de discriminator (volgens mij heet dat zo) groot zilver blokje omgewisseld van de ST-GT350 naar de ST-GT550. dit mocht niet baten en het blokje van de 550 werkt gewoon prima in de 350.
2. (2 op de foto) een 2200uf 16v en een 1000uf 25v condensator vervangen, dit mocht ook niet baten.
3. als laatste heb ik de antenne op de printplaat en audio uitgang opnieuw gesoldeerd.

Maar niets heeft geholpen en ik zou zo 123 niet weten waar ik dan moet kijken of welk onderdeel kapot is.

Hopelijk kan iemand helpen die er meer verstand van heeft.
Elke reply word zeer gewaardeerd.

Alvast bedankt!

check eens de FM detectie afstemkring
een van die kleine vierkante spoeltjes , je kan daar aan regelen,maar heel voorzichtig (oorspronkelijke positie aanduiden) kijken of de afstemming niet betert . als daar wat aan scheelt( meestal de inwendige capaciteit)mute het geluid meestal en komt er totaal niets uit het toestel.
als je kan probeer eerst het toestel in mono te schakelen en kijk eens of dat een verbetering geeft.
fluittoon met zulk toestel nog niet voorgekomen.
FM detectie spoeltjes bij pioneer en akai na verloop van tijd wel veel voorkomend, maar dan komt er meestal geen geluid meer uit het toestel.

Bedankt voor je antwoordt Chipa.

Ik heb de kleine gele spoeltjes gedraait en terug natuurlijk, maar geen enkele verbetering te horen. Ook in mono heb je geen verbetering. Het enige wat "werkt" is om hem in Wide te zetten dan is de toon weg, en hoor je heel zacht (volume 100%) de radio.

Ik heb even een video gemaakt van de betreffende toon die je hoort. Mischien dat het helpt.

Ik moet erbij vermelden dat het gebeurt is nadat het stroom eraf viel (stroom uitval).

Hieronder de video

https://youtu.be/eRB9B6MrJkA

wat doet ie als je de tuner verwarmt met een fohn?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb dat inderdaad geprobeert en net na je vraag nogmaals geprobeert (je weet het immers nooit) maar ook dat mag niet baten. helaas

Ik heb dit onderdeel net vervangen met 1tje uit een kenwood tuner, het is gelijk een stuk beter alleen moet ik hem afregelen voor deze technics en ze breken helaas snel. Weet iemand waar je die kunt kopen?

Alvast bedankt!

je dient wel de juiste waarde te nemen, is een instelbare spoel. de schroef is van ferriet dus daar gebruik je normaal kunstof gereedschap voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Of keramische trimmers ,maar dat is nergens meer te koop.

Hieronder\Plastic koffieroerstokje afvijlen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 25 januari 2018 18:08:21 (30%)

pa3gws

Golden Member

Heb je de kern kapot gedraaid?
Misschien kan je hem er via de onderkant uitdraaien en vervangen door een andere kern.
Maar zoals testman als schreef gebruik een kunststof tooltje.
Heb je dat niet neem dan een sate prikker en vijl er een platte kant aan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Op 25 januari 2018 17:56:28 schreef Hubie:
Of keramiek,maar dat is nergens meer te koop.

Jawel hoor.
Bernstein http://www.ridair-brema.nl/53 heeft mooie keramische trimschroevedraaiers in het programma.
Het kost wel een vermogen, maar dan heb je ook iets dat heel lang heel blijft in tegenstelling tot die brakke plastic zooi.

Op 25 januari 2018 18:02:12 schreef pa3gws:
Heb je de kern kapot gedraaid?
Misschien kan je hem er via de onderkant uitdraaien en vervangen door een andere kern.
Maar zoals testman als schreef gebruik een kunststof tooltje.

Kapot draaien van kerntjes gebeurt in de meeste gevallen doordat het gebruikte gereedschap niet in het kerntje past.
Vooral als de schroevedraaier te klein is wordt heel veel kracht uitgeoefend op de zijwanden van de sleuf, waardoor het brosse kerntje in tweeën splijt.

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 25 januari 2018 18:11:54 (41%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bedankt voor de antwoorden, nadat ik vannacht gelezen had over het instellen heb ik natuurlijk met mijn slaperige hoofd gedraait eraan en inderdaad hij brak in stukken (zie foto) maar nu heb ik er dus 1 van mijn kenwood tuner erin gezet en het reageert allemaal. Een stuk beter. Ik weet dus niet of de waarde wel klopt. Hoe kom ik daarachter? Ik heb een kunstof draaiertje gemaakt en dat werkt prima op de spoel van kenwood (zie foto)

wrs is de spoel zelf niet stuk, maar veroorzaakt een gare condensator in de spoel oscillatie. verlopende condensatoren in de trimspoel is een bekend probleem bij 90's tuners.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

T102 = FM mono distortion adjust
T101 = FM Voltage offset(0 mV) adjust.

Beide spoeltjes hebben een intern C tje.

Als het spoeltje wat je VV hebt niet het zelfde nummer heeft gaat het niet lukken denk ik,maar het is het proberen waard natuurlijk.

https://elektrotanya.com/technics_st-gt550.pdf/download.html

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 25 januari 2018 19:00:56 (13%)

Ik snap hem, ik ga het nog even proberen, werkt aardig rds werkt weer alleen zit er uiteraard nog storing in.

Weet iemand waar je die instelbare spoelen kunt krijgen?

Op 25 januari 2018 18:56:59 schreef Hubie:
T102 = FM mono distortion adjust
T101 = FM Voltage offset(0 mV) adjust.

Beide spoeltjes hebben een intern C tje.

Als het spoeltje wat je VV hebt niet het zelfde nummer heeft gaat het niet lukken denk ik,maar het is het proberen waard natuurlijk.

https://elektrotanya.com/technics_st-gt550.pdf/download.html

Ik heb in die service manual gekeken maar ik haal daar niet uit wat nou precies de voltages/waardes zijn, als ik een nieuwe instelbare spoel koop, moet die een bepaalde waarde hebben? en zo ja welke waarde is dat dan?

evdweele

Overleden

De 'waarde' van een spoel is de zelfinductie. Die wordt uitgedrukt in Henry.
Omdat dat een erg grote waarde is zal je in een radio alleen spoelen van microhenry's (µH) of millihenry's (mH) tegenkomen.
1 henry = 1.000.000 microhenry.
1 henry = 1.000 millihenry.

De benodigde zelfinductie wordt door de ontwerper van de radio berekend in combinatie met de erop aangesloten andere componenten.
Daardoor zijn spoelen van radio's van verschillende fabrikanten zelden verwisselbaar.

Als je een defecte spoel hebt zal je bij de fabrikant of importeur een nieuwe van het zelfde type moeten kopen. Of als dat niet lukt een uit eenzelfde sloopapparaat moeten halen.

Als je kan meten wat de zelfinductie van de kapotte spoel is kan je gaan zoeken naar een spoel die erop lijkt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik begrijp het. Bedankt, Verklaart dat spoeltje waarom je geen goed of Nou ja helemaal geen stereo lampje krijgt? En heb het idee dat het apparaat eerst wat moet opwarmen voordat hij überhaupt geluid geeft. Of moet ik verder kijken en is er nog iets defect?

evdweele

Overleden

Ik vrees dat je "iets" te enthousiast bent begonnen om aan spoelkernen te draaien zonder naar de echte oorzaak van het probleem te zoeken.
Er is waarschijnlijk iets heel anders met die radio aan de hand dan jij hebt gedacht.
Daarvoor zal je moeten meten. Heb je een meetzender en beschik je over een servicemanual? Als dat niet het geval is en het ontbreekt je aan voldoende kennis, wordt het een hopeloze zaak.

Zoek hulp bij iemand die wel over meetinstrumenten en kennis beschikt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb niet aan alles gedraait en vooral niet die instelspoeltjes, de kleine gele heel klein beetje maar ze staan terug op dezelfde plek. en het fm ontvangertje. Overigens als ik aan die instel spoel draai die uit de kenwood komt verandert er eigenlijk niets.

Service manual heb ik wel, zal die nog eens goed doornemen

Hier nog een video met wat hij nu doet.
https://youtu.be/BZtvTFtVr7Y

Overigens pakt hij Radio Veronica dus wel erg goed (nog wel storing) maar op 103.30 inplaats van 103.20 en als je aan die instel spoel draait verandert daar eigenlijk niets aan.

[Bericht gewijzigd door revelations op vrijdag 26 januari 2018 21:09:50 (18%)

Stel dat de afstellingen goed staan, zou het dan kunnen liggen aan de PLL loopfilter? en/of IC componenten?

Wat verklaart dat de zender beter te bereiken is op 103.30 dan op 103.20? 0.10 ernaast? is dat puur vanwege die instel spoel of ligt dat aan iets anders?

Hier onder een schema/tekening
https://i.gyazo.com/2d7fab625bfeff843e674e986b743261.png

Alvast bedankt!

[Bericht gewijzigd door revelations op zaterdag 27 januari 2018 01:23:52 (15%)