Ik weet niet of ik hier op goede forum zit, maar hoop toch hulp te krijgen met het volgende:
Ik heb inmiddels zeker een 15 ip adressen in gebruik, waarvan 12 via wifi.
De kids beginnen te klagen over de lage wifi internet snelheid.
Nu is een groot deel voor domotica, een raspberry met sonoff modulen.
Kan ik de wifi internet snelheid verbeteren door het domotica gedeelte op een aparte router te plaatsen,domotica hoeft 99 % niet op internet maar wel toegankelijk te houden voor mijn tablet?

Ik gok dat het domoticaverhaal niet eens zoveel bandbreedte nodig heeft en daardoor het Wifi netwerk niet extreem zal belasten. Tenzij je bijvoorbeeld een reeks IP camera's hebt welke continue op het netwerk streamen.

Persoonlijk denk ik dat het Sonos systeem het nodige aan bandbreedte gebruikt. Samen met een paar kids die online spelletjes spelen, Youtube kijken, etc. kan dit mogelijk voor minder snelheid zorgen.

Je zou eens kunnen kijken of de apparatuur van de kinderen op de 5GHz band van het Wifi netwerk (mits aanwezig) kan werken. Apple apparatuur kan dit sowieso. Dan zou je hiervoor een aparte ASSID naam aan kunnen maken waarop zij in moeten loggen. Het 2.4Ghz netwerk houd je dan voor de rest.

Een andere mogelijkheid is een tweede Wifi netwerk in huis opzetten alleen moet je dan wel goed opletten dat zij elkaar niet bijten. Zet ze qua frequentie kanalen dan zo ver mogelijk uit elkaar. Bijvoorbeeld kanaal 1 en kanaal 12. Houd hier ook rekening met Wifi signaal van de buren, dat je daar niet bovenop gaat zitten want dit kan ook weer verbindingsproblemen geven.

Als je een Android smartphone hebt kun je de Wifi Scanner App gebruiken om te zien welke delen van het netwerk door wie in gebruik zijn.
Als je een Apple PC/laptop hebt is er zo'n zelfde soort Wifi Scanner App in de Appstore. Voor de iPhone/iPad bestaat zo'n App niet.

2de wifi router op een ander kanaal instellen.

Je kinderen zijn een stel verwende nesten :). Er was een tijd dat ISDN 'snel' was en als zodanig werd aangeprezen. En dat werkte prima.

Anyway... Kijk eerst eens of de boel niet als een malle staat te retry-en. En ook eens even of het kanaal wat je gebruikt niet door de hele buurt gebruikt wordt. Immers, dan deel je de bandbreedte feitelijk ook...
En als alle kanalen vol zitten: dat zag natuurlijk niemand aan komen met al die draadloze meuk. Je kunt nog wat met 5GHz als tijdelijke oplossing (tot de rest van de wereld dat ook ontdekt heeft). Touwtje leggen, probleem opgelost...

@EricP het zijn de kleinkinderen en verwende nesten zijn andere dingen.
@fcapri Ik heb een tweede router op een ander kanaal, maar kan dat wel op dezelfde IP reeks ?
@T-sec Ik heb geen camera's in gebruik, komt nog wel, en die Sonos is Sonoff.

Onlangs is er mooie oplossing voor dat probleem op de markt gekomen; het heet UTP-bekabeling ;-)

Wifi moet je alleen gebruiken als het niet anders kan. In vergelijking met een UTP-bekabeld LAN is wifi altijd behelpen.

Ik bekabel ook alles wat bekabeld kan worden. Maar (klein)kinderen zitten nu eenmaal op telefoons en tablets en dan heb je wifi nodig.

Het is vanaf een afstand niet zomaar te zeggen waar het probleem met de internetsnelheid vandaan komt. Wat voor een snelheid biedt je abonnement? Als daar niet de bottleneck zit, dan is het eerst eens even uitzoeken of alle apparaten waarover wordt geklaagd goede ontvangst (signaalsterkte) hebben. Zo niet, dan kun je gaan kijken naar alternatieve kanalen/5GHz/extra wifipunt/etc.

Maar als de ontvangst prima is, dan kan het ook zijn dat je wifi-router gewoon niet de capaciteit heeft om zoveel devices tegelijk te bedienen. Ik heb dat eerder gezien (ook in een huis met veel kinderen). Het "aantal IP's" is niet eens het probleem, maar wel het aantal openstaande verbindingen (wat er veel meer zijn).

Overigens verwacht ik een slotje, want dit is geen elektronica maar IT en daar zijn andere sites voor (zoals tweakers, of natuurlijk hier in de koffiecorner als je een kleine donatie doet).

Ik zie het al voor me: al die smartphones met kabeltjes eraan :)

@Jochem daar heb je misschien wel gelijk in. Maar een paar hints zijn welkom.

Zou een submasknetwerk wat helpen ?

[Bericht gewijzigd door BenI2C op (29%)]

Misschien kun je het veel eenvoudiger oplossen.
Installeer een tooltje om de netwerksnelheid van de rasp. te beperken tot X kbps. Dan blijft het probleem op de rasp en niet op het hele netwerk.
Ik heb zelf toevallig deze week een bandbreedtefilter voor WindowsXP gezocht. Het zal er dan ook wel voor Linux, dus voor Raspberry zijn.

Op 14 februari 2018 14:12:59 schreef BenI2C:
Zou een submasknetwerk wat helpen ?

Ik bedoel het niet vervelend, maar het lijkt erop dat je geen idee hebt wat je zegt.

Ik zou eerst het "stappenplan" eens doorlopen wat ik hierboven beschrijf. Als je daar de antwoorden op geeft kunnen er vervolgens gerichtere tips gegeven worden.

Op 14 februari 2018 14:21:06 schreef Jochem:
[...]Ik bedoel het niet vervelend, maar het lijkt erop dat je geen idee hebt wat je zegt.

Ik zou eerst het "stappenplan" eens doorlopen wat ik hierboven beschrijf. Als je daar de antwoorden op geeft kunnen er vervolgens gerichtere tips gegeven worden.

Tja ieder zijn talent:)
Ik dacht dat als het domotica systeem via een router op een ander IP-adres draait, dit ten gunste zou zijn voor de normale wifi verbindingen.

@hennep de rasp hangt via een LAN kabel in het netwerk.

Op 14 februari 2018 13:49:38 schreef BenI2C:

@fcapri Ik heb een tweede router op een ander kanaal, maar kan dat wel op dezelfde IP reeks ?

je moet dan wel een acces point configureren en geen 2de router. anders gaan die waarschijnlijk ook nog wel beginnen vechten tegen elkaar.

1 centrale router die alles beheert, meerdere switch/acces points die het netwerk verdelen.
het kan ook goed zijn dan 1 device op youtube zit te kijken, en dan zal je internet toegang ook al aardig beperkt worden in snelheid.

subnetmask heeft hier niks te zoeken, dit is enkel als je netwerken wil afschermen van andere delen

Op 14 februari 2018 14:35:33 schreef BenI2C:
@hennep de rasp hangt via een LAN kabel in het netwerk.

Dan kan de rasp nog steeds de oorzaak zijn.
Wordt het beter als je de netwerkstekker tijdelijk uit de rasp haalt?

Er is overigens een tooltje beschikbaar. dit is waarschijnlijk een van de vele: http://jwalanta.blogspot.nl/2009/04/easy-bandwidth-shaping-in-linux.ht…

ik had ook last van deze probleemkes...

1 oplossing, ubiquiti AP AC

Deze accespoint kan 8 SSID's aan (of 8 Wifi netwerken).

Nooit komt er hier nog een d-link, tp-link, of andere...

En met 15 ip's op wifi? En al problemen? ik gok op ergens verkeerde instelling ofzo...

Ik heb hier 19 wifi clienten, waaronder enkele ESP's, Rasp3 met Pimatic, 2 IP cam's, AppleTV, ...

Sinds dat ik deze Ubiquiti heb, zijn veeel wifi probs weg hoor.
Alles draait stabiel, geen verbindingen die wegvallen

Gebruik eens android app wifi analyzer om te kijken hoeveel netwerken je buren hebben.

Je router een meter verplaatsen kan al genoeg zijn

Met 15 IP's op een WiFi is ook wel erg veel, is meestal ook niet nodig.
Meeste mensen zijn te beroerd om een vast LAN kabeltje te trekken naar vaste apparaten. Spaart veel WiFi verkeer en ethervervuiling uit...
(voorbeeld: mijn printer heeft WiFi en een vaste LAN aansluiting. Staat maar twee meter van mijn PC af, dus is WiFi totaal zinloos)

Ik zal eens beginnen met het advies van Jochem.

Mij nog niet helemaal duidelijk, de rasp draait toch alleen lokaal, kan dat dan invloed hebben op de internet wifi verbinding ?

Inderdaad eerst beginnen analyseren, nu zit je maar in het wilde weg te gokken. Meten is weten.

Enne, als de domotica de oorzaak is dan is dat razend slecht opgezet, je zou dat kunnen wegstoppen in een apart subnet maar daarmee heb je de essentie niet aangepakt. Domotica mag nooit merkbaar verbruik van bandbreedte kunnen hebben.

Op 14 februari 2018 13:39:24 schreef EricP:
Je kinderen zijn een stel verwende nesten :). Er was een tijd dat ISDN 'snel' was en als zodanig werd aangeprezen.

In mijn tijd moesten we als kind vier uur op blote voeten door de sneeuw vooraleer we aan 't internet waren. ;)
(@Free Electron)

@BENI2C,
welk wifi beestje heb je nu?
Merk, Type?
Is het zo een all in one? Router en wifi in 1 behuizing?
Hoe aangesloten, hoe zijn de configs?
Welk kanaal nu? Hoeveel wifi's in je buurt? welke kanalen?
DNS adres?

Volgens mij kan een Raspberry je wifi niet vertragen, die richting moet je niet op, denk ik.

Hier 2 Rasp's 24/7 online via kabel

Beantwoord nou eerst eens de vragen:

Hoe snel is je internet-verbinding?

En nee, de domotica-rasp zal heel weinig dataverkeer veroorzaken, dat zijn maar kleine pakketjes met status-meldingen en commando's om iets aan te sturen of uit te lezen.

De kids van tegenwoordig trekken enorm veel data door filmpjes en facebook en snapchat, dat soort dingen vreet echt aan je internetverbinding.

Op 14 februari 2018 15:33:52 schreef Frederick E. Terman:
[...]In mijn tijd moesten we als kind vier uur op blote voeten door de sneeuw vooraleer we aan 't internet waren. ;)
(@Free Electron)

Veel sneeuwval zeker daar, heb hem al jaren niet meer online gezien :P

Ik zal eens een tekeningetje maken, maakt het misschien inzichtelijker.

Op 14 februari 2018 15:33:52 schreef Frederick E. Terman:
[...]In mijn tijd moesten we als kind vier uur op blote voeten door de sneeuw vooraleer we aan 't internet waren. ;)
(@Free Electron)

Nou dan hadden wij het eigenlijk nog goed met die magere vier uurtjes:
https://www.youtube.com/watch?v=ue7wM0QC5LE

heb dit ook al eens aan de hand gehad, men had daar alleen de altijd gammele 2,4gHz wifi van de provider modem, en daar zat toch al erg veel aan gebruikers op. de sonos ging haperen steeds. met de aanleg van een 5gHz wifi netwerk waar de sonos op is gezet waren de problemen al weg. elk sonos onderdeel heeft wifi nodig, de meeste routers hebben het zo dat je de wifi snelheid deelt met elkaar. meer gebruikers is een steeds tragere overdrachtsnelheid