Bertjebuk
Electronica is mooi als het goed werkt
Hallo
Ik wil de ATtinyi3 programmeren met de arduino-uno ,Maar het wil niet lukken Ik heb de arduino geprogrammeerd met het Blink programma,en dat gaat goed dus de Com poort werkt goed.Ik heb de instellingen gekopieerd voor een beter overzicht ,de bedrading is op de juiste wijze gemonteerd ,en pin 13 in de blink program heb ik op 4 gezet wat gaat er fout??
Gr Bert
Progger
GMT+1
Je moet niet het blink, maar het arduinoisp proramma laden in de uno.
Allen daarmee kan het arduino programma door de uno heen werken.
[Bericht gewijzigd door Progger op (20%)]
Bertjebuk
Bertjebuk
Ik heb de (File-Examples-ArduinoISP) uitgevoerd maar dan krijg ik de volgende melding zie bijlage.Ik heb het gevoel dat ik noch wat mis ?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bertjebuk
Arco: Kun jij dan misschien vertellen waar ik deze kan downloaden,bij het Googelen kom ik zo veel tegen dat ik niet weet wat ik moet hebben .
Het is een core library, dus hij zou er moeten zijn. Ik zou dat eerst even controleren.
Tevens is het handig bij problemen ook even de meest recente versie te testen, wie weet is het al opgelost. Als ik het screenshot goed ontcijfer zit je op 1.8.0, waar natuurlijk goede redenen voor kunnen zijn, maar..
Uit Google rolt bij mij op de letterlijke error o.a. https://github.com/arduino/Arduino/issues/3170 - Wie weet helpt het.
Bertjebuk
Progger: ik heb het board op op (Arduino/Genuino-Uno) gezet,en dat gaat goed upload voltooid dan zet ik bij tools de ATtiny13 er in, de programmer op Arduino as ISP, maar dan krijg ik de zelfde melding,en dan kom ik terecht op de post van Aart? dan noch de vraag moet de microcontroller op de Arduino de ATtiny2313 verwijderd worden of mag deze ook blijven zitten.!
Progger
GMT+1
beide vragen heb ik een jaar geleden ook al voor je beantwoord:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1891290#1891290
in de textfile zie je dit:
Arduino: 1.6.12 (Windows 8.1), Board:"ATtiny13, 9.6 MHz internal osc., 2.7v, Enabled (default)"
C:\Program Files (x86)\Arduino\examples\11.ArduinoISP\ArduinoISP[b]ArduinoISP[/b].ino:163:17: fatal error: SPI.h: No such file or directory
je kan die ArduinoISP niet in de ATtiny schieten, dan moet je een andere sketch openen.
de reden dat dit niet werkt, is omdat iedere processor zijn eigen SPI.h heeft, en dus toevallig deze processor niet.
[Bericht gewijzigd door Progger op (10%)]
Bertjebuk
Progger: mijn excuus voor de al eerdere gestelde vragen voor het zelfde probleem , ik ge proberen om de sketch blink in de ATtiny13 te schieten.
Bertjebuk
Het is GELUKT de led knippert,maar gaat niet helemaal uit de led is aangesloten met een weerstand van 220Ohm is dit een kwestie van software of doe ik noch iets fout .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Indien een atmel CPU een led probeert te laten blinken, dan zit de led bij "aan" aangesloten op de 5V voeding via de output-high mosfet. Die heeft een RDSON van ongeveer 30 ohm. Samen met de voorschakelweerstand van 220 ohm dus ongeveer 250 Ohm. Niets mis mee.
maak je de pin laag, dan zit de led dus via je voorschakelweerstand en de output FET aan aarde. Dan zou de led ECHT uit moeten zijn. Je hebt een paar volt (minimaal 1.5 bij een rode) nodig om de led te laten oplcihten. Dat kan echt niet.
"Zwak branden" kan diverse oorzaken hebben. Bijvoorbeeld dat je ipv de poort laag te maken, de poort op input zet. Omdat je het output register "hoog" houdt, blijft bij de AVR dan de pullup aan.
Of er is nog iets wat zo nu en dan "heel even" de poort toch hoog maakt.
Bertjebuk
MNM(tm):ik dacht met de nieuwe spelling dat het niets uit maakte , maar even zo goed bedankt. rew: ik heb de ATtiny13 opnieuw bedraad en nu doet hij het goed !
Bertjebuk