Foutcode (hardnekkig) E52 Traplift TK Flow 2 (2013)

Sinds een paar maanden vertoont onze ThyssenKrupp Flow 2 traplift (2013) kuren. Op willekeurige momenten valt de lift stil, met foutcode E.52 (=levelling error). Dit gebeurt soms direct na het vertrek van het basisstation beneden (in een bocht), soms halverwege, maar ook op het horizontale deel boven. Ook zonder "lading" (met de afstandsbediening) is het gebeurd. Een reset lost het probleem steeds op en dan kan de lift weer verder.
Uiteraard allereerst de bedrading en de connectors gechecked voor zover mogelijk.
Ik heb vervolgens het sensor board vervangen omdat dat na de bedrading de eerste verdachte is. Toen ging het drie weken goed, maar toen toch weer dezelfde storing. Weer een week goed, toen weer paar keer in storing.
Het manual geeft als volgende verdachte de levelling motor (maar lijkt me niet omdat hij ook op het horizontale deel in storing valt), en uiteindelijk de hoofdprocessor als "extreme" maatregel....

Als er iemand een tip heeft houd ik me aanbevolen!

Ik vermoed dat calibratie niet in orde is. Zou een TK technicus opnieuw moeten inleren.

Bedankt voor uw reactie!
Bedoelt u de horizontale calibratie? Dus in Mode 4, E-toets kort indrukken, dan D of I indrukken tot stoel horizontaal staat, E 2 sec indrukken?

zou kunnen, zo diep zit ik er niet in, maar ik kan me herrinneren dat gehele loop langs rails gecalibreerd dient te worden.

Okay, bedankt weer.
Ik heb gisteren de horizontale calibratie uitgevoerd en ga het nu eerst maar even afwachten. Ik zal me vast gaan verdiepen in een "totale calibratie".... Thanks!

Eindelijk is het probleem opgelost. Het bleek (toch) een draadbreuk te zijn in de kabel die van het sensorbord naar het hoofdbord loopt. Daar zitten 20 draadjes van 0,14 mm in. Vervanging van de kabel is nu een maand geleden, geen storing meer gehad. Wijze les geleerd: "don't overlook the obvious"....

Dan verliest inderdaad de eindswitches, kan me er wat bij voorstellen.

Kan een van jullie mij op weg helpen met en herprogrammering van de Raildata?

Hoi Kees,

Dank je voor je snelle antwoord. Ik had de beschrijving inderdaad reeds gevonden en gelezen. Mijn probleem is hoe: programmeer ik deze gegevens. Ofwel hoe weet de lift dat hij op een bepaald punt een bepaalde actie uit dient te voeren? Moet ik de lift eerst naar de positie brengen en op deze positie nieuwe data invoeren of dient dit te worden geprogrammeerd op een laptop?

Waar het specifiek om gaat is dat ik de lift gebruik op een andere rail. De lift werkt naar behoren. Ik heb slechts drie issues:

1. De lift kent de "halt" posities niet. Die moeten dus worden geconfigureerd.
2. De draaiposities beneden en boven zijn niet optimaal. De wil ik bijstellen.
3. Een R74 code?!

Ik ben eventueel bereid om te betalen voor advies waarmee ik dit probleem kan oplossen.

Gr,
Wim

Hallo Wim,
Ik zie nu dat de info die jij nodig hebt er idd niet in staat.
Bijgevoegd een uitgebreidere versie waar het programmeren wel in staat beschreven. Je hebt daar geen laptop of speciaal gereedschap voor nodig maar het is wel een klus...
(Foutcode E74 (dus niet R74) betreft de rijmotor, deze zou moeten worden vervangen). Succes!

Hoi Kees,

Dank je! Ken jij toevallig iemand die de raildata kan herstellen? Tegen betaling uiteraard? ;)

Rij-moter vervangen?! Dat lijkt me sterk. Het kan natuurlijk maar de lift is nog geen 1/12 jaar oud... Misschien haal ik de codes door elkaar.

Ik heb de lift uitgeprobeerd op de andere rail. (Ik beschik over een flow1 van 12 jaar oud. De nieuwe lift dient als vervanging.) De lift werkt voor zover ik als amateur kan bepalen naar behoren. Ik heb een ritje gemaakt van boven naar beneden et vice versa. Dit ging zonder problemen. Zoals ik al zei is het een kwestie van eindpunten en draaipositie instellen.... Dan is hij wat mij betreft goed.

Misschien begrijp ik het verkeerd maar moet daar de hele rail opnieuw voor geprogrammeerd te worden?

Gr,
Wim

Helaas ken ik niemand die dat voor je zou kunnen doen. Heb destijds ook gezocht maar het is een nogal gesloten wereldje..... Je zou Smienk in Nunspeet eens kunnen bellen, zij waren mij toen erg behulpzaam.
Met de instructies in het pdf document lijkt het me wel te doen, voor de Flow2. Maar als ik het goed begrijp heb jij een nieuwere versie, en daar gaat het weer heel anders, met speciaal gereedschap.

Geen probleem. Ik ga het gewoon proberen. Ik kom er langzaam maar zeker denk ik wel achter. Bedankt voor de tips iig! Fijne Avond.