Hulp bij mijn elektrische step

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sander, ik heb al een aantal keer gebruik gemaakt van dit forum, en met succes.

Helaas kan ik het volgende nergens vinden op het forum. Mijn excuses als het er toch staat, en ik niet goed heb gekeken.

Ik heb via marktplaats voor weinig een elektrische stepje gekocht voor mijn kinderen. Ik heb de step gekocht zonder de garantie dat deze werkte.

Ik heb de twee accu's die er in zaten opgeladen. De accu's zijn serieel gekoppeld tot een 24v output.

Als ik de step aanzet hoor ik een klik uit een zwart kastje(ik weet niet hoe zoiets heet). Als ik de rem indruk hoor ik ook een klik, waarschijnlijk is dit een soort van vrijschakeling. Als ik gas geef gebeurd er niks.

Ik meet 24v op de accu's. Als ik de motor los haal van het kastje meet ik 24v continue op de output van het kastje, als ik de rem in knijp valt deze naar de 0v. Als ik de motor weer koppel en nog een keer meet dat meer ik de waarde 0v.

Zijn de accu's gewoon dood? want de motor draait niet.
Als ik de motor loskoppel en mijn multimeter koppel moet ik toch 0v zien, en als ik gas geef 24v?

Sorry ik ben een beetje een leek, of de motor is kapot of dat zwarte kastje?

Dankje alvast

als je 24V meet met de motor aangesloten en gas open, dan is de motor stuk. heb je 0V met de motor aangesloten en gas open zit het in de print of accu's zijn gaar. het relais op de print gaat weleens stuk, heb die ook wel vervangen op stepjes.

je kunt de accuspanning meten met het gas open, zakt die sterk in is de accu slecht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 maart 2018 21:36:52 schreef testman:
als je 24V meet met de motor aangesloten en gas open, dan is de motor stuk. heb je 0V met de motor aangesloten en gas open zit het in de print of accu's zijn gaar. het relais op de print gaat weleens stuk, heb die ook wel vervangen op stepjes.

je kunt de accuspanning meten met het gas open, zakt die sterk in is de accu slecht.

Hallo testman,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de accu getest, en als ik gas geeft blijft die op 25,19v staan, je ziet hem heel erg langzaam een beetje aflopen, ook als ik geen gas geef.

Ik hem de multimeter met de motor aangesloten, en deze blijft 0v geven. Ook als ik gas geef. Kan ik er daarom vanuit gaan dat het relai(zwarte kastje kapot is). kan deze worden gemaakt?

mvg

Als het alleen het relais is kun je die gewoon vervangen, waarschijnlijk door een standaard 24V automotive type van 5 euro. E.e.a. is een beetje afhankelijk van het formaat van de motor en de stroom die daar maximaal gaat lopen, daar is vanaf hier moeilijk iets over te zeggen. Het kan ook dat er meer in zit dan alleen een relais; als er een vorm van snelheidsregelaar in zit (lijkt me wel eigenlijk), dan kan die ook stuk zijn. Mogelijk is die te repareren, of gewoon vervangen door iets van Aliexpress of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Type en merk kunnen al helpen.
Foto's van de inhoud van het zwarte kastje waarschijnlijk ook.

Op 5 maart 2018 22:19:07 schreef r-p:
Type en merk kunnen al helpen.
Foto's van de inhoud van het zwarte kastje waarschijnlijk ook.

Thanks voor jullie hulp heren en dames,

Type zk2400-dp-ld-rohs

EricP

mét CE

Het zal wel de bekende open deur zijn, maar... de steps die ik ken, gaan pas wat doen als je er op stept. Dat klinkt voor de hand liggend, maar het idee is waarschijnlijk om te voorkomen dat die motor absurd hoge stromen trekt als-ie (bijna) stil staat. Of het is een veiligheids iets als die motor wat krachtiger is: voorkomen dat de step weg schiet.

Heb je al eens geprobeerd er gewoon ouderwets op te steppen en als je wat snelheid hebt pas 'gas' te geven?

Op 5 maart 2018 22:50:22 schreef EricP:
Het zal wel de bekende open deur zijn, maar... de steps die ik ken, gaan pas wat doen als je er op stept. Dat klinkt voor de hand liggend, maar het idee is waarschijnlijk om te voorkomen dat die motor absurd hoge stromen trekt als-ie (bijna) stil staat. Of het is een veiligheids iets als die motor wat krachtiger is: voorkomen dat de step weg schiet.

Heb je al eens geprobeerd er gewoon ouderwets op te steppen en als je wat snelheid hebt pas 'gas' te geven?

Dat zal het toch niet zijn? Dat heb ik namelijk nog niet geprobeerd.

Accu's zijn per stuk te testen met een 12V 50W lampje, sluit dat direct aan op de accu en meet de spanning. In de meeste gevallen zijn van marktplaats handel de accu's slecht / dood.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

stepje dat ik ooit van iemand kreeg bij de oud metaal boer ging gewoon rijden (zonder te hoeven steppen, er zat ook een zadel op) op 2x12V accu. Was wel heel gammel en ik haalde net aan 1 km afstand op dat ding, en was niet op mijn persoon gebouwd.
Maar volgens mij zit er een soort stappenmotor in, i.i.g. niet iets dat gewoon met 24V DC gaat draaien. Motor heb ik nog liggen, werkt met n klein tandwiel naar een groot tandwiel toe.
Maak anders even een foto van de motor & step, wie weet is het een zelfde, dan mag je de motor hebben mocht dat handig zijn.
Die ik had daar zat ook n hoop elektronica bij in kastjes met draadjes met stekkertjes verbonden alsof er al flink aan geknutselt was.

Maar goed, wil je de motor, mail me dan ff.

zit sinds 2009 in de PV.
KGE

Golden Member

Uit de manual van een Razor E100 (zelfde controller):

The E100/E125/E150/E175 must be traveling up to 3mph before motor will
engage. Kick start up to 3mph while applying the throttle to engage motor.

Lambiek

Special Member

Op 6 maart 2018 01:09:11 schreef andre1973:
Maar volgens mij zit er een soort stappenmotor in, i.i.g. niet iets dat gewoon met 24V DC gaat draaien. Motor heb ik nog liggen, werkt met n klein tandwiel naar een groot tandwiel toe.

Dat heb ik nog nooit gezien dat er een stappenmotor gebruikt wordt, heb hier ook nog een paar motoren liggen van zo'n stepje en dat zijn gewoon allemaal DC motoren 24V.

@ TS,
Vaak zijn de accu's stuk, of de regelaar. Als die er opzit tenminste, bij goedkope stepjes werkt het vaak met een relais. Dan moet je eerst gewoon steppen voor dat de motor begint mee te helpen. De duurdere stepjes "waar je ook vaak op kunt zitten" hebben een regelaar met een gashendel, daarmee kun je uit stilstand gewoon wegrijden.

Zit hier iets herkenbaars bij wat er op jou step ook zit?
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/51

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 maart 2018 22:50:22 schreef EricP:
Het zal wel de bekende open deur zijn, maar... de steps die ik ken, gaan pas wat doen als je er op stept. Dat klinkt voor de hand liggend, maar het idee is waarschijnlijk om te voorkomen dat die motor absurd hoge stromen trekt als-ie (bijna) stil staat. Of het is een veiligheids iets als die motor wat krachtiger is: voorkomen dat de step weg schiet.

Heb je al eens geprobeerd er gewoon ouderwets op te steppen en als je wat snelheid hebt pas 'gas' te geven?

You fucking Damn right ???

Ik steppen op dat ding en na twee keer steppen, ging dat ding er als een speer vandoor.
Ik ben er achter dat het merk razor is, en al die dingen moet je inderdaad aan steppen.

Dit had ik namelijk nooit verwacht.

Bedankt allemaal

Weer wat geleerd.
Ik ook trouwens ;)

Als ik weer thuis ben dan zal ik even kijken naar die motor, maar volgens mij m zitten er teveel draadjes aan, maar goed, heb tegenwoordig een 30V/10A voeding, dus ik kan ff gaan prikken.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 7 maart 2018 00:14:49 schreef andre1973:
Als ik weer thuis ben dan zal ik even kijken naar die motor, maar volgens mij m zitten er teveel draadjes aan, maar goed, heb tegenwoordig een 30V/10A voeding, dus ik kan ff gaan prikken.

Bedankt maar het probleem was niet de motor. Ik wist niet dat je dat ding
Moest aansteppen. 2 keer steppen en de motor ging pas aan.

Hallo,

Weet iemand toevallig hoe het ondertussen staat met regels voorn steps in Nederland? Lees veel wisselende vberichten maar vind t maar beetje vaag. zie bijvoorbeeld hier op deze site https://elektrische-steps.com/ dat het niet mag maar zie ze wel veeln rijden?

Dank alvast.

Je mag alleen goedgekeurde steps hebben. Dat zijn dan steps met een zadel, kenteken, en verlichting. En dan geldt hij als bromfiets.. :)

Zo zie je op de site een aantal steps voor de openbare weg.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 7 september 2019 11:20:45 (19%)

Op 7 september 2019 11:20:10 schreef maus0611:
Je mag alleen goedgekeurde steps hebben. Dat zijn dan steps met een zadel, kenteken, en verlichting. En dan geldt hij als bromfiets.. :)

Zo zie je op de site een aantal steps voor de openbare weg.

Nou, er zijn een aantal mazen in de wet. Je kunt bijvoorbeeld ook voor een e-step met 'stepondersteuning' kiezen. Dan is het een vergelijkbaar apparaat als de e-bike en is ie plotseling wel legaal. *zucht* Nederland :')

https://elektrischestep.org/welke-elektrische-step-mag-op-de-weg/

Kruimel

Golden Member

Ik zou hier de volgende keer een nieuw topic voor openen in plaats van een ouder topic dat eigenlijk ook ergens anders over gaat omhoog te schoppen.

die vallen onder voortbewegingstoestellen.
in brussel kan je die ook gebruiken zoals die huurfietsen (staan her en der electrische steps die je via abbonement kan gebruiken)

dit is een europese wet die ELK europees land ook moet aanvaarden. die mogen nu 25km/h gaan (vroeger was die max 18km/h). hoeven helemaal geen zadel te hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken