Ik heb 6 externe harde schijven met elk een eigen voeding en een eigen usb kabel. De schijven worden soms alle tegelijk aangesloten op mijn pc om bestanden te kunnen knippen, kopieren en plakken. Meestal worden de schijven aangesloten op mijn multimedia apparatuur omdat het om muziek- of videobestanden gaat. Het zal duidelijk zijn dat er in de betreffende kast een kluwen van kabels ontstaat. De voeding per schijf is 12V en 1500mA en is een flink blok waarvan je er maar een paar in een stekkerdoos kunt plaatsen. De vraag is nu of het mogelijk is zowel de voedingskabels als de usb kabels op een of andere manier te schakelen, waardoor je met 1 voeding en 6 kabels een overzichtelijk geheel krijgt. Zo mogelijk ook een soortgelijke oplossing voor de usb kabels.
Is een NAS niet een betere oplossing ?
Of neem je die schijven steeds mee op reis?
Zie geen andere dan een mooie stekkerdoos en een USB hub anders
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
1x een zware 12V voeding nemen, en usb hub gebruiken. echter is de data overdracht dan wel lager, als je van meerdere schijven tegelijk kopiert naar de computer is de bandbreedte van de usb vrij laag..
Thevel
Golden Member
Welkom op het forum!
Een 12V voeding voor 6 schijven is geen probleem, die zijn er zat.
Probleem is wel een voeding met 6 of meer aansluitingen, die ga je lastig vinden denk ik.
Als je een beetje handig bent dan kun je zelf wat in elkaar knutselen met een voeding, bijvoorbeeld Deze (dit is een voorbeeld, er zullen wel goedkopere zijn)
Voeding bouw je in een kunststof kastje, de aansluitkabeltjes knip je van de bestaande adapter en in het kunststof kastje knoop je alles aan de 12V van de voeding.
Als je de adapters niet wilt slopen zijn er ook kant en klare kabeltjes te koop met een dc connector (o.a bij Conrad).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik zou opteren voor een NAS met NAS schijven en dan de huidige schijven gebruiken als backup.
Zet je de NAS in RAID 5 heb je ook daar al een vorm van gegevensbeveiliging. 1 kapotte schijf kan terug hersteld worden aan de hand van de gegevens op de (minimaal) 3 andere. Grotere schijven steken neemt wel wat tijd maar is toch eenvoudig.
Wat is nou de totale opslag van die 6 schijven?
Externe HDDs gaan tegenwoordig makkelijk over de 8TB waar ze 5 jaar geleden nog aan de 500GB zaten
Kun je heel die zooi niet met 1 goede HDD vervangen
testman
Op 10 maart 2018 08:59:07 schreef DK:
Wat is nou de totale opslag van die 6 schijven?
Externe HDDs gaan tegenwoordig makkelijk over de 8TB waar ze 5 jaar geleden nog aan de 500GB zaten
8 jaar geleden waren er al 1 terabyte hdd's.
Ja maar die waren toen nog zo aan de prijs dat praktisch niemand er 6 van heeft
Nu zijn er ook talloze 8TB+ alleen meestal de prijs niet waard, voordat je die opslag nodig hebt koop je een nieuwe voor vele malen minder geld
testman
die schijven deden anno 2010 85€, niet bijster duur. een 8TB schijf doet nu een 260€. zijn niet de grootste overigens, er zijn al 12TB hdd's welke 475€ doen.
50% meer ruimte voor 80% meer geld vind ik nou toch niet een prima investering, zou ik dus niemand uit mn omgeving aanraden,
Maar heel t advies voor hierboven valt en staat bij de benodigde ruimte
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 10 maart 2018 08:44:13 schreef buckfast_beekeeper:
Ik zou opteren voor een NAS met NAS schijven en dan de huidige schijven gebruiken als backup.Zet je de NAS in RAID 5 heb je ook daar al een vorm van gegevensbeveiliging. 1 kapotte schijf kan terug hersteld worden aan de hand van de gegevens op de (minimaal) 3 andere. Grotere schijven steken neemt wel wat tijd maar is toch eenvoudig.
De RAID5 die je hier schetst heeft een grotere faalkans dan een niet-RAID als ik me goed herinner. Dat is op te zoeken of te berekenen. Met een kleine hoeveelheid schijven is RAID1 de enige die wat bescherming van data geeft.
Maargoed, 6 schijven parallel (niet in serie) op een voeding kan in theorie prima, maar in de praktijk ga je dan dingen krijgen dat ze tegelijk opspinnen en de voeding onderuit trekken. Je moet die dus overdimensioneren, of de schijven achtereenvolgens laten opspinnen zoals een NAS-behuizing dat zelf regelt (is een functie die via de databus wordt aangestuurd).
Op 9 maart 2018 23:46:56 schreef Thevel:
Welkom op het forum!Een 12V voeding voor 6 schijven is geen probleem, die zijn er zat.
Probleem is wel een voeding met 6 of meer aansluitingen, die ga je lastig vinden denk ik.Als je een beetje handig bent dan kun je zelf wat in elkaar knutselen met een voeding, bijvoorbeeld Deze (dit is een voorbeeld, er zullen wel goedkopere zijn)
Voeding bouw je in een kunststof kastje, de aansluitkabeltjes knip je van de bestaande adapter en in het kunststof kastje knoop je alles aan de 12V van de voeding.
Als je de adapters niet wilt slopen zijn er ook kant en klare kabeltjes te koop met een dc connector (o.a bij Conrad).
Als ik een dergelijke voeding wil aanschaffen, waar moet ik dan op letten? Natuurlijk 12 Volt. Maar het aantal amperes, is dat 6 x 1,5 A = 9 A ? In jouw voorbeeld kastje staat iets over 150 Watt. Moet ik rekening houden met een bepaald wattage?
Op 10 maart 2018 08:44:13 schreef buckfast_beekeeper:
Ik zou opteren voor een NAS met NAS schijven en dan de huidige schijven gebruiken als backup.Zet je de NAS in RAID 5 heb je ook daar al een vorm van gegevensbeveiliging. 1 kapotte schijf kan terug hersteld worden aan de hand van de gegevens op de (minimaal) 3 andere. Grotere schijven steken neemt wel wat tijd maar is toch eenvoudig.
Je hebt gelijk. Een NAS is de mooiste oplossing. Maar wel vreselijk duur. Als ik iets zoek voor 10-12 Tb, gaat me dat zomaar 1200 euro kosten.
Hoi Andre,
ik heb dit hier staan
https://tweakers.net/pricewatch/408723/hp-msa-1040-2-port-1g-iscsi-dua…
Werkloos...
Daar kunnen 12 HDD's in, en komen maar 3 kabels uit 
2x voeding en 1 datakabel
Deze heeft 2x 12V 47A voeding, voor 12 HDD's.
Deze werkt nog, en de pci-e kaart voor in pc heb ik ook.
Ik weet ook wel dat dit totaal overkill is.
Maar mss kun je het wel gebruiken? Alles zit dan al in 1 kast,
en nog plaats voor 6 extra HDD.
Intern in de kast is er plaats genoeg om zelf iet te frutten bvb.
USB3? eSata? ....
Niet dak ik je wil zeggen hoe het moet, maar nu weet je mss meer welke richting je moet gaan zoeken in voeding?
ps de zelfde voedingen staan hier ook bij V&A
Zo iets als voeding ?
https://www.ebay.com/itm/30W-6-Port-USB-Fast-Charger-Station-Wall-Smar…
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Je hebt gelijk. Een NAS is de mooiste oplossing. Maar wel vreselijk duur. Als ik iets zoek voor 10-12 Tb, gaat me dat zomaar 1200 euro kosten.
Waarom niet zoiets, Icy Box, let niet op leverancier
https://www.megekko.nl/product/0/925640/RaidSonic-ICY-BOX-IB-3640SU3
RAID of JBOD, kun je 4 schijven in kwijt desnoods verschilende capaciteiten.