Component

pola

Golden Member

Goedendag geachte veelwetenden,
Heb hier een 8-tal platte, 14 mm diameter, ronde componenten met als opschrift: MFC511K.
Google geeft veel info, maar niet echt hierover.
Kan iemand mij meer vertellen?
Hartelijk dank bij voorbaat.
Albert

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig
pola

Golden Member

Zou heel goed kunnen, maar dan?

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig
Thevel

Golden Member

Ik gok ook een varistor maar een scherpe foto kan meer vertellen...

pola

Golden Member

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig
RAAF12

Golden Member

Een varistor voor 510V, bewijs :-) https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/n249937613

Google Translate maakt er dit van

Modelnummer: MFC 511 K

· Varistorspanning: 510 V
· Capaciteit: ca. 5000 pF

<Kenmerken>
?· Het heeft een samengestelde functie van een condensator en een varistor met één element.
?· Het heeft een schijnbare diëlektrische constante van meer dan 15 keer dan conventionele varistor
??, het kan een breed bereik absorberen van pulsruis tot elektrostatische ontlading, geïnduceerde bliksemflits.

· Toepassing: bescherming tegen onmiddellijke overspanning van verschillende halfgeleiders.
??????Bescherming tegen geïnduceerde blikseminslag geïnduceerd in distributielijnen en communicatielijnen.
??????Schakelen van piekstroomabsorptie van motoren, relais, etc.

· Werkzaamheid: storingen in onbekende oorzaken van ingebedde apparaten worden vaak veroorzaakt door externe overspanningen
??????. Het
??????toont een groot effect als element dat apparatuur beschermt tegen deze pieken en lawaai .'

edit hieronder ja! zelfde snuffeltijd :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een varistor, 510 Volt.

Hier staan er zes te koop:
https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/n249937613

e: Ha, ha; op de seconde zowat!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pola

Golden Member

Heren: Hartelijk Dank.
Die kunnen dus in het bakje : Later.
Albert

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig
Anoniem

Op 13 maart 2018 16:32:17 schreef RAAF12:
Een varistor voor 510V, bewijs :-) https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/n249937613

<Kenmerken>
?· Het heeft een samengestelde functie van een condensator en een varistor met één element.
?· Het heeft een schijnbare diëlektrische constante van meer dan 15 keer dan conventionele varistor

Het meeste van wat je opsomt klopt, maar hier heb ik toch bedenkingen bij. Ik zie niet in wat een kleine capaciteit van 5nF zou kunnen toevoegen aan de werking van de MOV.
De functie van een varistor is enkel om bij overspanningen te geleiden. de capaciteit is geen bewuste toevoeging van functionaliteit maar ontstaat gewoon door de oppervlakte van de schijfvormige elektroden. Je zult zien dat grotere MOV's gewoon een grotere capaciteit hebben omdat ze grotere surgevermogens kunnen absorberen en daardoor fysiek groter zijn.

De dielektrische constante is een materiaaleigenschap die weliswaar de capaciteit mee helpt bepalen maar verder geen uitstaans heeft met de werking van de MOV.
Met dit aan te halen suggereer je dat de mOV door die dielelektrische constante superieure eigenschappen heeft.
Eigenlijk is die capaciteit in plaats van functioneel eerder ongewenst, want daardoor kan een MOV niet gebruikt worden om telecomlijnen of een antenneingang te beschermen. Daarvoor gebruikt men dan gasarrestors die slechts 3-20 pF capciteit hebben.

maartenbakker

Golden Member

Je kunt het ook als waarschuwing lezen die ze in de vorm van een feature brengen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 maart 2018 18:06:51 schreef grotedikken:
[...]Het meeste van wat je opsomt klopt, [...]
Met dit aan te halen suggereer je [...]

Nu is het net of je denkt dat @RAAF12 dit alles beweert, maar die is alleen zo vriendelijk geweest de advertentietekst voor ons te vertalen. :)
En inderdaad, die capaciteit moet wel vermeld worden natuurlijk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Hoe dan ook in dezepost wordt beweerd dat twee functies gecombineerd zijn in één component, terwijl de capaciteit gewoon een parameter is van MOV's eigen aan hun constructie.
Nu denkt de trotse bezitter vast dat hij MOVs heeft die tevens als ontstoringscondensator dienst doen.
Uiteraard is Google translate, zeker uit het Japans, niet altijd even accuraat.

Waarschijnlijk wordt fukugo kansu hier verward met fuhitsi ona zaisan. :-) Sayonara FET-san.