Eenvoudigste manier om een elektronische SPDT switch te maken?

Dag iedereen,

Ik vroeg me af wat de eenvoudigste manier was om een SPDT switch te maken.

De reden hiervoor is dat ik zelf een VGA-switch wil maken. Ik heb een hele oude switch liggen, die twee monitors/toetsenborden/muizen aan één PC kan verbinden. Deze werkt met één schakelaar die de verbinding tussen de verschillende connectoren maakt.

Ik wil hetzelfde maken maar met een Arduino die (op basis van een bepaalde input) automatisch wisselt tussen twee (of meer) monitoren.

Mijn eerste idee was een resem transistoren (één per lijn van de VGA connector), maar dan zou ik rekening moeten houden met de richting van de stroom, daar waar een schakelaar dat niet moet.

Volgende idee was relais gebruiken, maar om voor elke lijn een relais te gebruiken, maakt het project veel groter én duurder.

Tot slot vond ik een artikel online waarin iemand een TS5V330 gebruikt (Quad SPDT Wide Bandwidth Video Switch) - lijkt me ideaal, maar deze kan ik niet vinden in DIP, en bovendien waarschuwt de auteur er al voor dat er rekening gehouden moet worden met zowel de weerstand van de IC als met de maximale frequentie die deze aan kan. Zo'n analoge switch IC lijkt me anders wel een goede oplossing voor dit probleem.

Dus nu vroeg ik me af: aangezien een schakelaar eigenlijk niets meer is dan een kortsluiting tussen de beide geschakelde polen, wat is nu de eenvoudigste manier om een elektronische schakelaar te bouwen (liefst SPDT)?

Alvast bedankt!

Marlon

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik weet niet of dat soort ic's het goed doet bij video, daar zijn ze niet voor gemaakt. Iets als de TS5A63157DBVR misschien?

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 2 april 2018 23:17:33 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nou, VGA moet prima gaan. De bandbreedte van de 4066 heb ik net even opgezocht die is 40MHz. 640x480 VGA heeft maar een pixelclock van 26MHz, dus dat gaat prima.

Marlon Een analoge switch (zoals de '4066) is geen magie: Ook die heeft een bandbreedte. En je zit dus snel aan die max bandbreedte als je niet tevreden bent met ouderwetse 640x480 VGA.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Sinds ik remote desktop heb ontdekt, nooit een switch meer gebruikt. Is dat geen optie?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Kan je er niet makkelijker een gewone elektronische KVM-switch *) voor gebruiken?
Veel van die switches schakelen om door twee of drie keer snel achterelkaar een bepaalde toets op het keyboard in te drukken, of met een druktoets op de switch zelf.

Edit: Een paar maanden geleden nog 3 van die switches naar de kringloop gebracht. Niemand wilde ze hebben.

*) KVM = Keyboard, Video, Mouse

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 3 april 2018 11:32:08 (16%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Op 2 april 2018 22:20:17 schreef Marlon:
automatisch wisselt tussen twee (of meer) monitoren.

De bovengenoemde Cmos switches zijn er ook in 4-channel (CD4052) 8-channel (CD4051) en zelfs 16-channel (CD4067).

bprosman

Golden Member

Ik weet niet of dat soort ic's het goed doet bij video

In de eerste Astra decoders zat een 4053 om het video signaal te schakelen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 3 april 2018 17:24:44 schreef bprosman:
[...]

In de eerste Astra decoders zat een 4053 om het video signaal te schakelen.

Wat er in de eerste luxcrypt decoders zat weet ik niet, maar ik heb er ooit een aantal omgebouwd als video verbeteraar*
Daarin zaten 74HC** ic's.

*Werkte prima, beeld werd een stuk beter. :) :)

Arco

Special Member

De rise/falltime van een 4066 (70nS) is toch wel belabberd vergeleken een 'echte' a/v switch (2nS)... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Schiet me opeens te binnen; ik heb dergelijke schakelkastjes gesloopt (gerecycled) de schakelaars heb ik als het goed nog ergens liggen.
Het zijn een soort van draaischakelaars met twee of drie standen en heel veel contacten.
De kastjes vond ik wel mooi om daar weer wat anders in te bouwen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Het gaat over electronische schakelaars, geen mechanische... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 april 2018 18:45:58 schreef Arco:
Het gaat over electronische schakelaars, geen mechanische... ;)

Verkeerd gelezen..

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 3 april 2018 17:45:31 schreef Arco:
De rise/falltime van een 4066 (70nS) is toch wel belabberd vergeleken een 'echte' a/v switch (2nS)... ;)

Ja, dan kun je beter de 74HC4066 pakken denk ik, is een tikkie sneller! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
blackdog

Golden Member

Hi,

Kom Heren, eerst de datasheet lezen van wat je voorsteld als video schakel IC.
Je kan b.v. een CD4066 niet als switch gebruiken voor video, ook zijn meeste broertjes en zusjes niet.

Dat is dus de kale switch, deze is tussen de 200Ω en 500Ω en het video signaal wordt met 75Ω afgesloten.
Met versterkertrapjes er bij kom je een eind verder, maar met de meeste hier voorgestelde schakelaar loop je flinke verliezen op en vervorming.

Er zijn van Analog Devices en nog wat andere merken ook IC schakelaars die wel laag Ohmig zijn en waarschijnlijk met wat aanpassingen voor de impedantie goed bruikbaar.
Een voorbeeld is b.v. de SD5001 die zal rond de 10Ω zijn in de aanstand.
Hangt van de toepassing af of deze goed genoeg werkt.
640x480 resolutie is wat anders dan de 1600x1200 resolutie, enz enz.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Eerst en vooral bedankt aan iedereen voor de vele suggesties! Blijkt dat ik het bouwen van zo'n switch toch maar weer onderschat heb...

Op 3 april 2018 09:55:54 schreef Shiptronic:
Sinds ik remote desktop heb ontdekt, nooit een switch meer gebruikt. Is dat geen optie?

Dat is een optie, maar niet als je verschillende dingen tegelijk in de gaten wil houden (vandaar de meerdere schermen).
Ik heb 5 schermen, 3 die ik continue gebruik. Mijn linker- en rechterscherm gebruik ik om dingen in de gaten te houden, terwijl ik werk op mijn middenste scherm.
Voor tijdelijke machines is het lastiger: elk OS heeft zo z'n eigen type remote desktop, en tijdens bijvoorbeeld een installatie kan je dat niet gebruiken.

Op 3 april 2018 11:17:53 schreef evdweele:
Kan je er niet makkelijker een gewone elektronische KVM-switch *) voor gebruiken?

Die gebruik ik al voor m'n Raspberry Pi's op de andere schermen, de oplossing zou meer moeten dienen voor de tijdelijke machines.
En kopen is natuurlijk een optie, maar zelf bouwen is leuker (en leerrijker!).

Op 3 april 2018 18:17:49 schreef Martin V:
(...) )
Het zijn een soort van draaischakelaars met twee of drie standen en heel veel contacten.
De kastjes vond ik wel mooi om daar weer wat anders in te bouwen.

Net zoals mijn eerste switch, waar ik het idee vandaan had.

Om toch nog even terug te komen op een vervanger van een SPDT: zou een relais ook werken voor een switch van twee schermen (ook al is het niet de ideale tool)?

Ook lijken alle IC's me op de één of andere manier een weerstand te hebben die veel hoger ligt dan de weerstand van zo'n mechanische schakelaar. Bestaat er geen optie om zo'n schakelaar te vervangen met een schakeling met een verwaarloosbare weerstand?

Eigenlijk ben ik dus eerder op zoek naar een soort "transistor" waarbij, eenmaal ingeschakeld, de stroom van collector naar emitter kan vloeien OF omgekeerd.

Nogmaals bedankt!

Marlon

Thevel

Golden Member

zou een relais ook werken voor een switch van twee schermen

Met een gewone mechanische schakelaar werkt het ook, het lijkt me dat het met een relaiscontact ook moet lukken.

Shiptronic

Overleden

Ik zou de Arduino gewoon een bestaande KVM switch laten bedienen;

A: Arduino stuurt een relais die met com en NO parallel over de schakelaar in de KVM staat

(B: Arduino stuurt de toets combo die het omschakelen regelt )

KVM koop je voor nop bij de Kringloop, kan je zelf niet voor prutsen, maar dat kan ook de lol zijn ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 5 april 2018 00:22:50 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Maar, marlon, als je raspberries gebruikt, gebruik je HDMI. Als je de laatste tien jaar monitoren hebt gekocht zijn die HDMI en niet VGA. Als je de laatste 20 jaar monitoren hebt gekocht is de resolutie meer dan "VGA" en moet je de bandbreedte weten. Dus: je moet met meer harde cijfers komen om een zinnig advies te krijgen.

Dus: Zeg jij "VGA" waar je "verbinding van computer naar scherm" bedoelt? Wat voor resolutie hebben die schermen? Waarom zeg je dat je 5 schermen hebt en vervolgens leg je uit waarom je drie schermen gebruikt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Een goede videoswitch bouwen is nog niet zo simpel. Zelfs met de goedkopere fabrieks KVM switches krijg je vaak slecht beeld.
(wazig, echo, ghosting. Wel te gebruiken, maar heel storend. Bij resoluties boven VGA zeker)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Arco

Special Member

Of je daarmee een fatsoenlijk beeld krijgt betwijfel ik... (als de beeldkwaliteit niet belangrijk is zal 'ie wel voldoen)
Anders beter een duurdere nemen van Intronics of Blackbox e.d...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Met Blackbox had ik slechte ervaringen op mijn voormalige werk.
Dat was een KVM-switch in de vorm van een laptop; opklapbaar videoscherm, toetsenbord en een rijtje druktoetsen voor de verschillende computers.
Elk jaar moest er een nieuwe worden geplaatst omdat ze defect raakten.
Voor ons waren er geen kosten aan verbonden omdat het onderhoudscontract dit afdekte, maar lastig was het wel.

Zelf heb ik een 4-poorts KVM-switch van StarTech/Starview. Al 15 jaar oud en alleen met VGA, PS2 en audio poorten. Werkt nog altijd prima met een resolutie 1280x720.

Op mijn Eizo monitor zitten naast DVI ook een HDMI en een DisplayPort zodat aansluiten van een modernere pc met een resolutie van 1920x1080 geen probleem is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Kom Heren, eerst de datasheet lezen van wat je voorsteld als video schakel IC.
Je kan b.v. een CD4066 niet als switch gebruiken voor video, ook zijn meeste broertjes en zusjes niet.

I denk echt wel na voor ik domme dingen voorstel :+
In de eerste (Amstrad) satelliet ontvangers werden ze daar toch echt voor gebruikt :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.