Leddisplay benzinestation school hergebruik

Hoi,

Ik heb een leddisplay (benzineprijs vermelding) gekregen, die ik heel graag bij kinderen op school zou willen gebruiken. Als teller of als standenbord (ik heb er 2) Echter de firma Distab bestaat niet meer... Model PV20.15R . Wie kan mij op een of andere manier hierbij helpen? Of wie heeft er ervaringen met dit soort leddisplays?

Ik hoop echt dat ik deze weer in gebruik kan nemen, the kids natuurlijk

Groet,

John.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 20 april 2018 21:17:49 (2%)

Shiptronic

Overleden

Een paar duidelijke foto's zouden enorm helpen, van aansluitingen en logic bv.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Klinkt als een leuke uitdaging in reverse engineering.

Wat shiptronic al schrijft, fotos maken van zoveel mogelijk details.

Hoe zien de aansluitingen er uit.
Wat zit er in het display?
Zoveel mogelijk nummers van chips en andere componenten uitzoeken en de datasheets bij elkaar zoeken.
Daarna een basis blokdiagram opzetten hoe het mogelijk zou kunnen werken en dan beginnen met een nieuw schema op zoeken.
Als je er een manual bij hebt is daar ook vaak wel nuttige informatie uit te halen.

Kijk wat er op dit gebied aan andere leveranciers zijn, mogelijk is het type display of de aansturing ook bij andere leveranciers in gebruik. Is het gestandaardiseerd?

Als er nog leven in zit als je er spanning op zet, dan kan je meten wat de spanningen zijn op de LEDs en met een scoop wat kijken naar de stuursignalen.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Beste Jovak,

Dank voor je meedenken.
Ik heb wat fotos ge upload. Als idee

Groet,

John

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 20 april 2018 21:17:39 (8%)

Op 16 april 2018 19:38:04 schreef Shiptronic:
Een paar duidelijke foto's zouden enorm helpen, van aansluitingen en logic bv.

Beste (Shiptronic),

Dank voor je reactie.

Ik heb wat foto's ge upload, als idee.

Groet,

John

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 20 april 2018 21:17:58 (3%)

Sine

Moderator

John,

Ik heb even je email adres weggegomd, spam bots vinden dat namelijk erg fijn als je dat zo plaintext in een post neerzet.

Als je in je profiel een vinkje zet om je email zichtbaar te maken dan staat het spam-veilig.

Om op je vraag terug te komen ... wat is het type nr van het ic met die pen krabbel er overheen ?

Arco

Special Member

Gezien aantal pinnetjes en kristalplaatsing i.c.m. ouderdom print waarschijnlijk een PIC 16C84 of 16F84(a)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zit waarschijnlijk ook nog wat logica op het display zelf. Als je goed kijkt in een van de gaten waar je het display zelf ziet, zie je de pootjes van een ic. Ook gaan er maar 4 kabels naar het display. 2 keer een voeding (rood/zwart en zwart zwart) en twee stuurleidingen (Een vier aderig en een twee aderige). Dit is te weinig om het display direct aan te laten sturen. (Alhoewel BCD-Code en Digit select zou kunnen, maar dit acht ik onwaarschijnlijk)

Ik heb zelf ontdekt dat licht uit een leddisplay krijgen, over het algemeen vrij simpel is. Maar wat dan ? Dat is de vraag die veel moeilijker is.

Bijvoorbeeld: heb je al duidelijk nagedacht over hoe je het display wilt bedienen ? Drukknoppen tabloid ? Internet ? Mobiel ? En ook niet onbelangrijk: wat wil je nu precies laten zien ? Telling ? Tijd, in seconden minuten of uren? Random nummer? Disco (random leds aan en uit) ? En veranderd deze functie ? (Vandaag telling, morgen tijd ?) Hier moet je over nadenken en heb je nodig om een aansturing te verzinnen.

het lijkt erop dat de bundel met de sleeve eromheen de aansturing is, die kan worden doorgelust.
de stekkers lijken 1 op 1 alles door te geven, dit kun je doormeten.

dan zou het een serieel protocol kunnen zijn, bijv RS485.

vervolgens zien we een blauw element dat instelbaar is.
dit kan een helderheid potmeter zijn, maar waarschijnlijker is het adres selectie.

waarschijnlijk is de LED module universeel en kan via dit plaatje de data worden gesplitst zodat meerdere modules op dezelfde bus kunnen.
(Dan is de bruin/witte draad de sturing van dit display)

overigens kun je de voeding (bovenste zwart/rode draad waarschijnlijk) schatten dmv type plaatje van de FAN. is dit 12 of 24V?

GMT+1
Sine

Moderator

Hmja, het hele spul en protocol uitvlooien voor een enkel setje loont zich niet echt natuurlijk ...

Ik zou het er uit gooien en een eigen sturing maken. Op de led printen zelf zal een stuk simpelere elektronica zitten, een paar schuifregisters met drivers waarschijnlijk.

KGE

Golden Member

Op 21 april 2018 10:48:48 schreef Arco:
Gezien aantal pinnetjes en kristalplaatsing i.c.m. ouderdom print waarschijnlijk een PIC 16C84 of 16F84(a)...

En gezien het aantal digits (2 grote + 1 kleine) uit een tijd dat de brandstof minder dan een Euro kostte :-)

dat display is van 2002, net ervoor was de brandstof nog 1,70 gulden de liter. de goede oude guldentijd :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Autogas? Kortings display ? Zijn ze beiden hetzelfde of zit er verschil tussen de displays ?

Hoi,
Fijn dat jullie mee willen denken.
Zou iemand dat voor mij werkend willen maken (wat er mogelijk is natuurlijk)?
Ik ga hier toch niet helemaal alleen uitkomen.

Uiteraard tegen een vergoeding. Ik heb ook geen idee
wat me dit gaat kosten, moet ik eerlijk zeggen. Mijn doel is gewoon dat kinderen zoveel mogelijk met techniek in aanraking komen.

Ik ben zelf woonachtig in de omgeving van Eindhoven, maar afstand lijkt me niet het probleem.

Ik lees het wel

Bedankt,

John

Het werkend krijgen van iets-zonder-handleiding is heel goed mogelijk voor een getalenteerde hacker.

Maar de voorwaarden zijn dan iets van:
* getalenteerd persoon
* persoonlijk belang
* veel tijd

Dat persoonlijk belang heb jij alleen. Als het je dan aan de andere twee ontbreekt, dan gaat het gewoon niet lukken.

Het zou best kunnen dat zo'n geintje reverse engineeren een voltijdsweek aan uren gaat kosten. En dan iemand voor 80 euro per uur inhuren loopt uit de klauwen. Maar ook als iemand voor 10 euro per uur bereid is om je klusje aan te pakken gaat eea denk ik snel in de papieren lopen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik zou daarom gewoon de display aansturing uitvogelen en er een arduino of dergelijke aanhangen.
heel die oude meuk eruit gooien. want ik zie toch echt een pak kabels.
dat grijze dunne kabeltje (met bruin-groen-wit erin) lijkt mij één of andere RS232 RS485 lijn.
maar dan heb je nog altijd die brede groene stekker met 12kabels uit te dokteren. die dikke zwart en rood zullen de voeding zijn, maar wat is al te rest

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Eens met fcapri, de kortste weg naar succes is waarschijnlijk de losse segmenten aansturen met een eigen print.
€100 verder aan stekkers en stuurmodules voor de huidige situatie en je hebt misschien een systeem dat slechts heel langzaam en alleen volledige 'prijzen' accepteert terwijl je er misschien een thermometer, weerstation en/of zonnekrachtmeter van zou kunnen maken maar dan wil je misschien een ° symbooltje.

Je zou natuurlijk de stoute schoenen aan kunnen trekken en wat pomphouders bellen. Er zal vast een bepaalde standaard zijn, die dingen staan immers op duizenden locaties door het land en soms heeft een uitbater deals met meerdere oliemaatschappijen en toch moeten elke dag die prijzen geupdate worden.

Sine

Moderator

Wat de TS ook nog niet heeft aangegeven .... wat moet het eigenlijk gaan weergeven?

Buitentemperatuur? Minuten tot einde school? Het aantal leerlingen in groep 3? Stand van de maan?

Volgens mij doet de firma scoretechniek veel met distab borden. Hij zou daar eens een belletje naar kunnen doen. Wellicht hebben zij een schema van dit display.

Hoi,

Het is even stil geweest. Bedankt voor al jullie reacties.

Ik wil er twee scoreborden van maken.

Of een personenteller (telkens als iemand een "'sensor" passeert wordt het getal met 1 verhoogd (leuk voor in de gang op school.)

Ik heb nog geen medewerking voor een schema kunnen vinden, waarschijnlijk is dat Arduinoverhaal nog niet zo'n gek idee. Heeft iemand een idee welk type Arduino ik dan moet gebruiken?

Of zou iemand met mij dit plan uit willen zetten?

Groet,

John

Personen tellen is zeer lastig tenzij je een draaihekje ofzo kan maken.

Mensen lopen immers naast elkaar (half tellen) of zwaaien met armen, tassen of kledingstukken (dubbel tellen)

Overzicht foto's genoeg, maar niet één waarop het typenummer van die chip (waarschijnlijk een microcontroller) te lezen is.

RS485 of RS422 zou logisch zijn, maar ik zie nergens een transceiver/line driver voor zo'n bus.

Het zou helpen als je een foto van de achterkant van die print maakt, en lijntjes gaat volgen van de connectors naar de pinnen van de microcontroller. Het ding verder open maken en de print met de LEDs analyseren lijkt me ook een goed plan.

Uiteindelijk zijn het maar 22 segmenten die veel licht moeten geven, dus ik verwacht een paar schuifregister met MOSFETs of zo, dus geen multiplexers. Aangezien ze maar zelden ge-update worden, is het ook niet erg dat ze tijdens de update even flikkeren; een latch is dus ook niet echt nodig, en daarmee zijn 2 draadjes genoeg om ze aan te sturen.

Als die 2 draden van de connector naast de spanningsregelaar naar een SPI bus SCK en MOSI pinnen lopen weet je genoeg, maar ook met 2 generieke I/O pinnen kan zoiets gemakkelijk aangestuurd worden. Ik zou 2 weerstandjes van 1k of zo pakken, en daarmee die twee pinnen aan de ground of 5V voeding hangen, en kijken of er iets oplicht.

Grappig dat die kabel een groene ader had, die ook in de connector zat, en aan beide kanten kort is afgeknipt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank voor je input.

Ik ga bekijken hoe ver ik hier mee kom.
Top