Omdat ik het leuk vind, om weer wat eigen gitaarmuziek op te nemen met een cassettedeck, heb ik een Akai GXC 706D cassettedeck gekocht.
Alles lijkt goed te werken, alleen 1 VU meter heeft steeds een "tikkie"nodig om uit de hoek vandaan te komen.Heb er al even een andere (geen akai) aangehangen en die werkt dan prima.Zijn deze VU metertjes nog te repareren?
Of moet ik op zoek naar een donor?

stelschroefje verhitten met een soldeerbout wil wel eens helpen

https://youtu.be/CVN94wbQIRI

Ik heb er al een paar los gekregen op deze manier.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (22%)]

Ik zou het toch wel als een allerlaatste redmiddel gebruiken; iets teveel warmte en hij kan in het grote ronde archief... :)
Beter eerst kijken waar het aanloopt en dan voorzichtig het ophangbeugeltje iets verbuigen. Let wel op dat je het veertje niet beschadigt.
(soms loopt de naald tegen het venstertje aan; als dat eraf is doet 'ie het weer. Dan de naald iets naar beneden buigen)

wat ook wel eens gebeurd is dat de naald blijft kleven aan de linker stootrand. Mocht dat de oorzaak zijn (eens goed kijken of naald aan de stootrand blijft) stootrand ontvetten.

vooral Philips metertjes gaan vast zitten door verharde olie. Daar kan verhitten dus helpen. Bij Akai metertjes die ik ken is er geen olie gebruikt op de lagerpunten.

Of er zit ergens vuil op het spoeltje,of de lagertjes zitten te vastgedraaid.

vooral Philips metertjes gaan vast zitten door verharde olie.

Dan is een miniem drupje WD40 een stuk vriendelijker voor de meter, en blijft op delangere termijn ook werken... ;)
(een fractie van een seconde te lang verhitten, en de plastic lagerophanging smelt...)

Bedankt voor de reacties, ga hem morgen uit elkaar halen.
Hij blijft inderdaad links kleven en na een klein tikje komt hij los.
Als hij dan weer in de 0 stand valt, zit hij weer vast.
Laat wel even weten of het gelukt is.

Poging gedaan om hem met een druppeltje WD 40 te smeren maar dat heeft niet geholpen.
Ook nog een poging gedaan het schroefje nog iets op te lossen, maar dit had ook geen resultaat.
Heb 2 andere via MP gekocht (iets andere uitvoering), en alles werkt weer top!
In ieder geval bedankt voor het meedenken.