Smart charger: aangesloten laten?

Ik ben sinds kort in het bezit van een benzine (duw)grasmaaier met elektrische startmotor. Er zit geen dynamo in, dus na gebruik dient de startaccu (loodaccu 2,6Ah) opgeladen te worden dmv de bijgeleverde Smart Charger. Deze is uitgerust met een LED, welke rood oplicht tijdens het laden, en groen oplicht zodra de accu is opgeladen. In de handleiding van de lader staat vermeld dat de lader 3 fases kent:
1. Constante stroom 0,5 A
2. Constante spanning 14,3-14,7 V
3. Druppelladen13,5-13,8 V
Nergens wordt vermeld in de handleiding of de lader nu wel of niet moet worden uitgeschakeld en afgekoppeld als de accu vol is (LED groen) en hoe je de accu het beste kan onderhouden tijdens de winterperiode. De importeur liet weten dat je het beste de accu zo nu en dan vol laadt, maar “dat was een advies van een collega”, liet de medewerker aan de telefoon weten, waarbij ik grote twijfels heb of dat niet wat algemene en ouderwetse opvatting is.
Persoonlijk denk ik dat ik, vanwege het feit dat de accu in fase 3 over gaat op druppelladen, de lader gewoon het beste permanent aangesloten kan laten zitten na gebruik.

Kan iemand mij dit bevestigen, afgaande op de eigenschappen van de genoemde lader?

13,8V is een mooie waarde voor druppelladen. Daarnaast is het erg slecht om een loodaccu niet op te laden, door de zelfontlading zal de accu binnen 2 jaar defect raken. Ik zou de lader gewoon laten zitten, maar wel even na meten of het wel 13,8V is tijdens druppelladen (niet hoger).

Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor? - Albert Einstein.