Daar ga ik in mee. Als in de specificatie 24 uur staat dan zal het toch echt wel met een elco gebeuren. Ik zie geen heel grote op het eerste gezicht, maar het zijn er niet veel dus je zou ze ook nog allemaal kunnen vervangen.

Op zaterdag 27 april 2024 00:39:17 schreef Arco:
Ik zie zo ook geen supercap ...
geheugen bewaren in een dedicated dialler ic (meestal iets als een AY-5-xxxx van GI) kost maar heel weinig stroom...

Ik zie zelfs geen IC...

Ik ga mee met de anderen, een van de elco's zal als backup dienen.
Ik zou ze gewoon allemaal vervangen, het zijn er 9 dus dat zijn de kosten ook niet.
Neem dan wel een merk zoals panasonic, nichicon, epcos of zo en geen ome alie brol.
Als ik naar bv C50 en C27 kijk lijken de pootjes ook niet meer mooi glimmend, dat zou best wel eens een uitgedroogde afdichting kunnen zijn.

Dat kleine printje zag je wel vaker, dat was dan bijgeknutseld om het toestel aan bepaalde eisen te laten voldoen in een land.
Ik weet niet of dat hoer ook zo is maar zou best eens kunnen.
In een bepaald toestel heb ik het zo gek gezien dat er een los printje in zat met 5 draadjes er aan, die waren keurig aan de hoofdprint gesoldeerd.
Maar wel allemaal op de massa :)

Dit toestel is ook voor andere landen gemaakt, links naast C50 zit een jumper om de hookflash tijd op 100 ms of 300 ms te kunnen zetten.
Dat geheugen ic zal wel een bekende blob zijn aan de onderkant.

Op zaterdag 27 april 2024 07:00:22 schreef fatbeard:
[...]
Ik zie zelfs geen IC...

" De geheugenchip voor de nummers zit overigens aan de onderzijde van de print op de hoogte waar C3 aan de bovenkant zit"

blijft het feit dat het toestel gewoon lijn heeft en dus zou de backup goldcap niet het probleem zijn, tevens is 3 weken wel heel ruim over de 24 uur backup heen. als ts die centrale met toestellen van meerdere plaatsen heeft verkregen dan kan dit toestel weleens een tikje van onweer ontlading hebben gehad in het verleden, of statische ontlading. heb wel gezien dat zoiets even kan duren en rare klachten kan opleveren heel wat later nog.

beste Forummers,
Allereerst hartelijk dank voor de reacties die ik mocht ontvangen.
Het zou dus een condensator kwestie kunnen zijn dus ga ik deze eerst wisselen. zoals gezegd ben ik nieuw hier maar erg blij dat er zo veel
goede adviezen zijn gepost in zo'n korte tijd er is mij nu veel duidelijk geworden!!!
Met vriendelijke groet,
Frits

Laat nog even het resultaat weten, we zijn daar altijd nieuwsgierig naar en het kan anderen helpen die het topic later lezen.
En nog welkom op CO Frits!

Beste Forummers,
bij het onderzoeken van de condensatoren viel mij op dat er een was waarvan de waarde duidelijk hoger was dan de anderen nl. 470 uF en waar na afkoppelen van de lijnaansluiting een spanninkje bleef "hangen"van 1.5 volt en dat na twee uur weg was. Na meting in het "goede"toestel aan dezelfde
condensator was daar na 20 uur nog een spanning van 0.5 volt aanwezig, waarschijnlijk genoeg om het geheugen te behouden.
Ook na verwisseling van de condensator in het defecte apparaat was de spanning na twee uur weg zodat ik vermoed dat het geheugen IC de spanning weg laat "lekken" en dus waarschijnlijk defect is.
Verder laat ik het hierbij zal proberen nog een donor toestel te vinden om de zaak weer in orde te krijgen.
Nogmaals bedankt voor juliie reacties!!!
Groet Frits

Er kan ook een lek in een van de andere elco's zitten, dialer ic is onwaarschijnlijk...

Halfgeleiders willen inderdaad wel eens lekken, dus het zou opzich het IC kunnen zijn, maar kijk even of er niks anders op die lijn zit wat kan lekken. Diode, zenerdiode, transistor, misschien nog een klein condensatortje. Of van die beruchte bruine lijm op de printplaat.

Een halve volt is naar mijn idee te weinig om geheugen vast te houden. Denk dat het bij 1V meestal wel afgelopen is.

Kans is groot dat sommige van die overige elco's ook nog gedeeltelijk aan de voedingsspanning hangen en dus kunnen lekken (niet fysiek!... :+ )

Ik zou de gok nemen en alle elco's vervangen, zo duur zijn die niet.
Welke waardes zitten er in?

Op de andere C's blijft geen restspanning achter vandaar dat ik mij vasthield aan de C met de grote capaciteit die wel een duidelijke restspanning vasthield. Het grote probleem blijft natuurlijk dat ik geen schakelschema heb en de hele schakeling doorgronden aan de hand van de printsporen heb ik inmiddels opgegeven daarvoor zijn er teveel componenten
aanwezig welke functies ik niet ken.
Ik zou natuurlijk de twaalf zwarte C's met opdruk kunnen vervangen maar dan blijven er nog 4 groene C's zonder opdruk over en nog een 8 tal kleine diodes en ofschoon ik wel nieuwsgierig ben naar de fout lijkt mij dat niet erg doelgericht repareren temeer daar ik geen enkel idee hebt over de grondgedachte achter de schakeling.
Kortom ik laat het hierbij en heb inmiddels op de bekende verkoopsite een soortgelijk toestel gevonden die voor klein geld te koop is en ga daar mee verder.
Bedankt voor jullie ideen vind het een geweldige site!!!!
Groet Frits

Aan die zwarte en groene C's zal het dus niet liggen. In principe hoef je alleen maar uit te tekenen wat er direct aan de + lijn van de 470u C hangt. Dan is snel duidelijk wat je nog kunt proberen te vervangen. Zoals gezegd, diodes, zenerdiodes en transistoren zijn het verdachtst.

Ik zou natuurlijk de twaalf zwarte C's met opdruk kunnen vervangen maar dan blijven er nog 4 groene C's zonder opdruk over

Geen opdruk?? :)

Die groene C's zijn zelden tot nooit stuk, elco's wel...

Een ander toestel, dat is in ieder geval geregeld, maar het blijft kriebelen :)
Heb je een tester om de capaciteit en ESR te meten?
Ik denk dat je schrikt hoe slecht die elco's zijn.
Ik heb een bepaald type print, china herkomst, die na een paar jaar (24/7 gebruik) gek gaat doen.
De netwerkcommunicatie werkt dan niet meer of onbetrouwbaar.
De elco's gemeten en vooral de kleintjes van 2,2u en 10 u hebben een hele slechte ESR of meten zelfs open.
Standaard slobber ik alle 8 elcos er af en nieuwe ( goed merk) er op en het is weer als nieuw.

Die groene c's verdenk ik ook niet.

Ik zie merken als 'hengx' en 'wisdom', weinig hoopgevend... :)

Elco's vervangen is zonder meer verstandig, maar als er op andere elco's geen spanning staat bij losgekoppeld toestel is de kans dat die het mankement veroorzaken, best wel klein.

TS geeft in de openingspost aan dat, ondanks aangesloten blijven, het geheugen er toch uit gaat zo nu en dan.
Dan is het probleem geen leeglopende elco na spanning er af halen maar iets waardoor de spanning ergens na een tijdje te ver daalt.
Dan denk ik toch aan meerdere slechte elco's waardoor er ergens een rimpel op komt die een probleem maakt.
Het toestel zal het met de lijnspanning moeten doen en die is , zoals ik al eerder aangaf, bij een homevox veel lager dan de 48 volt lijnspanning van een "echte " analoge lijn.
Zou mij niet verbazen als de lijnspanning in rust maar 20 volt is of zo iets dergelijks.

Het toestel mag op 24v in on-hook toestand maar 24µA gebruiken, een beetje lek is dan al dodelijk voor het geheugen... ;)

Op woensdag 1 mei 2024 17:27:16 schreef Arco:
Het toestel mag op 24v in on-hook toestand maar 24µA gebruiken, een beetje lek is dan al dodelijk voor het geheugen... ;)

+1

Slotdraadje,
Was dit een print waar alleen de telefoonnummers werden opgeslagen dan zou ik verder gaan zoeken, maar op deze print vind het hele besturingssysteem
van de telefoon plaats. O.a. Verschillende soorten van het belsignaal,
een generator voor het opwekken van de verschillende toonsoorten bij het kiezen ect. Bij de chip aan de onderkant zitten 28 aansluitingen gepropt
dus waar moet je zijn voor de opslag van de nummers?
Je kunt natuurlijk wel componenten blijven verwisselen maar nogmaals zonder schema zie ik hier geen heil in.
Hierbij sluit ik voor mezelf dit draadje af en bedank jullie voor de geven
reacties.
Groet Frits

dus waar moet je zijn voor de opslag van de nummers?

Het ic doet bijna alles in de telefoon (nummers opslaan en kiezen met puls of toon, toetsen afvragen, belsignaal,...)

heb deze toestellen nog weggezet een jaar of 20 terug. had er 1 open gemaakt eens omdat een schakelaartje haperde. waren geen herstel toestellen eigenlijk, stuk = vuilbak en nieuwe halen. nu kom je ze op mp nog wel tegen, of iets anders wat werkt met de centrale.

Op donderdag 2 mei 2024 12:37:31 schreef frits13:

Je kunt natuurlijk wel componenten blijven verwisselen maar nogmaals zonder schema zie ik hier geen heil in.
Hierbij sluit ik voor mezelf dit draadje af en bedank jullie voor de geven
reacties.
Groet Frits

Zoals gezegd er zijn wat componenten genoemd, en het schema kan heel beperkt blijven, voornamelijk rond die 470u elco. Als je er geen vertrouwen in hebt om dat te doen is het alsnog een goede oefening.