Op 13 mei 2018 00:40:31 schreef Sine:
Met een beetje pech twee WCD's in 1 doos, zodat je met randaarde met halfopbouw aan het werken komt of je komt er overal een doos langs aan het zetten.

Wat is daar mis mee? Ik heb ze hier ook, je bedoelt deze:

nog in onbewerkte steen ook, dat word al snel lelijk als je dat niet goed maakt met een doos bijzetten. met een 6-8mm sds boortje erlangs uitboren, anders gaat de oude inbouwdoos stuk. of oude doos eruit slaan en met de kroonboor erlangs boren, gaat sneller en je hebt dan 2 dezelfde dozen. tegenwoordig zit er ook een draaibare ring in, scheelt ellende als leidingen onder een hoek de doos inkomen, ring draaien en klaar..

je hebt er ook schoon metselwerk inbouw dozen voor, die je dan in 1 steen kunt zetten..

https://www.elektramat.nl/Include/Scripts/Resize/resize.php?src=http%3A%2F%2Fbb.2ba.nl%2F%2FAtt%2F8712507100009%2Fmaster%2FPPI%2F7126.330.jpg&w=258&h=258&zc=2

[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]

De foto van bovenstaande dubbele WCD is net genomen in mijn huidige woning. De gebruikte doos is inderdaad een vierkante schoonmetselwerkdoos.
Ik ga daar niks aan doen.

Ik was benieuwd naar de reden om er een tweede doos bij te zetten in plaats van de dubbele WCD te vervangen door een dubbele WCD+RA.
Zijn dubbele WCD's (in één doos) niet meer toegestaan?

als je er een randaarde wcd van maakt, krijg je een dubbel wcd in 1 doos, die steken 2,5cm uit de muur. een enkel wcd inbouw ziet er ook niet uit, vandaar een doos erlangs zetten en een raam van 2 erop met 2 wcd's.

je hebt tegenwoordig ook de H150 inbouwdoos, die zijn ovaal, daar past wel een plat model dubbel wcd in. komen bij nieuwbouw vaker voor, maar meestal de hoge dubbele wcd, die is goedkoper met een gewone md4050 inbouwdoos..

ongeaard gaat er steeds meer uit, van diverse huidige rvs reeksen schakelmateriaal zijn er al geen ongeaarde wcd's meer.

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

Ah OK, het is puur vanuit esthetisch oogpunt.

Op 13 mei 2018 12:54:51 schreef meander:
Dat er een tv of laptop ongeaard is maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Het gros van de apparaten is toch dubbel geïsoleerd.

Ja logisch, als een apparaat dubbel geïsoleerd is mag er niet eens een aardaansluiting aan zitten.

Mijn laptopjes hebben bijvoorbeeld WEL allemaal een RA stekker, en dat heb ik het liefst ook zo, anders voel je die dingen "brommen" als je er overheen veegt, die adapters zijn ook NIET dubbel geïsoleerd.

Het gros van alle PC's is ook geaard, en die staan niet zelden op een slaapkamer.

Op 13 mei 2018 13:58:32 schreef rob040:
Ik was benieuwd naar de reden om er een tweede doos bij te zetten in plaats van de dubbele WCD te vervangen door een dubbele WCD+RA.
Zijn dubbele WCD's (in één doos) niet meer toegestaan?

Als je daar RA in wilt frutten EN twee WCD's wilt behouden krijg van die lompe klossen op de muur.

Dan is dit toch een stuk netter

Inderdaad een stuk strakker!