loewe xelos 32

Ik heb een probleem met deze tv deze gaat iet meer aan , en ben al aan het meten geweest , en merk dat de eerst geschakelde trafo niet meer werkt , bij het zoeken naar een storing zag ik een bolle elco dus deze is vervangen maar nu wil de trafo nog niet opstarten .

Nu is mijn vraag waar kan ik het nog meer zoeken de zekering is ook nog heel
de pwm ic is ook heel meet ook de spanningen op de pwm ic en de optocoupler heeft spanning van 5 volt aan de warme kant , de koude kant sta dus geen spanning meer.

Je ziet heel even dat de spanning voor de optocoupler er 220 volt op de print komt dus de trafo wil niet opstarten

[Bericht gewijzigd door vraag1 op maandag 14 mei 2018 17:57:49 (10%)

Die bolle elco zal het niet zijn, dit is doorgaans de afvlak elco van de netspanning en deze staan altijd bol. Dat is niet de elco, maar het kunststof plaatje wat er op zit. Als de voeding niet werkt is dat meestal een fout in het chassis waarbij de voeding in beveiliging gaat. Meet eerst of er niet ergens een sluiting zit aan de afgaande spanningen of de diode die van de trafo komt. Verder is het handig even het complete typenummer en het chassis type te vermelden, xelos zijn in vele varianten gemaakt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hoi hans,

Weet wat je bedoel met elco,s die bol lijken , maar deze hebben niet zo kunststof ring deze zijn echt open geslagen .

Het is de Xelos A32 en is de standby voeding die niet wil diode heb na gemeten .

Zekering is heel er komt ook spanning op de pwm ic de ICE3B0565G

maartenbakker

Golden Member

Een A32 dus geen Q chassis maar waarschijnlijk een of ander L chassis. Omdat een schema belangrijk is om dit soort fouten op afstand te volgen, zul je toch nog even het modelnummer (5 cijfers) en/of het chassis (waarschijnlijk L en 4 cijfers) moeten opzoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij dit soort voedingen is er altijd maar 1 spanning welke er altijd moet zijn en dat is de 5 volt naar de processor. De processor zorgt ervoor dat de complete voeding opgestart wordt. Dus eerst zorgen dat die 5 volt er is.Dikwijls is de 5 volt een aparte kleine voeding, dus voordat je aan de hoofdvoeding gaat sleutelen, bekijk dat eerst.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

het is de L2710

Zoek ook niet in de hoofd voeding maar in de standby voeding deze wil niet werken en daar zat die defecte elco , dat is de kleine voeding waar je het over heb en die levert normaal 5 volt dat klopt.

Ik heb ondertussen de standby voeding los gekoppeld en een gewone voeding van 5 volt er op gezet , nu gaat de tv weer aan dus dat kan dan wel werken .

vermoed dat de pwm ic defect is maar volgens mij is daar niet meer aan te komen ICE3B0565G

Het is de ICE3b0565JG ic misschien iemand zon ic heeft liggen ?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat is een andere manier om te zeggen dat Aswo hem heeft, en elke Euras-eshop.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oke deze is wel prijzig maar goed hij nergens anders te vinden , ja aliexpress maar dan weet je niet wat je koopt

maartenbakker

Golden Member

Op 16 mei 2018 15:21:32 schreef vraag1:
Oke deze is wel prijzig maar goed hij nergens anders te vinden , ja aliexpress maar dan weet je niet wat je koopt

Elke eshop hanteert een andere marge. Als je een handelaar kent die bij Aswo bestelt, kun je daar misschien winst halen. Toch is 10 euro voor een IC ook niet echt heel duur, maar dan moet je wel weten dat het dat ook is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Prijs is altijd hoger voor dit soort exoten. Liggen vaak lang op de plank in shops en worden zelden (of nooit) verkocht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vermoed wel dat de ic defect is ik meet op pootje 2 van het ic geen spanning. volgens data sheet zo hier 3 volt op meten staan.
De vcc van het ic krijgt wel zijn spanning.
de weerstanden van de power fet (in ic) naar massa zijn ook heel
FB van het ic dat werkt nog wel
Trafo spoelen maken ook goed contact
De optocoupler is ook nog heel uitgetest.

Dan blijft er maar weinig over denk ik zo of moet iets over het hoofd gezien hebben

maartenbakker

Golden Member

Op 16 mei 2018 16:20:55 schreef Arco:
Prijs is altijd hoger voor dit soort exoten. Liggen vaak lang op de plank in shops en worden zelden (of nooit) verkocht...

Wat in de reguliere handel exoten zijn, zijn in de bruingoedreparatie relatief gangbare onderdelen.

De betreffende website fixpart.com is een dropshipper (nederlands: stuiterzender) die de zendingen door zijn leverancier Aswo laat verzenden. Dit kun je onder andere herkennen aan de claim dat ze 15.000.000 onderdelen op voorraad hebben, dat heeft geen enkele webshop. Groothandel Aswo is een van de grootste voorraadhouders voor bruingoed- en witgoedonderdelen in Europa en kent niet zoiets als "te lang op de plank liggen". Wel hebben ze hetzelfde onderdeel soms voor verschillende prijzen afhankelijk van voor wie ze het op stock houden (generiek of met het artikelnummer van een fabrikant erop).

In dit geval hebben ze het IC met een Loewe-artikelnummer voor 3,93 euro ex. BTW in grote aantallen op voorraad (bedenk ook dat er in het thuisland van Aswo, Duitsland, veel meer Loewen zijn dan hier). Daaraan zie je dat het op voorraad houden echt niet zo duur is. Wat fixpart, radiobbb en andere stuiterzenders vervolgens doen moeten ze zelf weten. Vaak is het voordeliger om via een bevriende handelaar te bestellen of zelf een kvk-nummer aan te vragen.

Edit: ik heb wel de indruk dat Fixpart niet alleen bij Aswo inkoopt maar mogelijk meerdere assortimenten verenigt. Aan de artikelbeschrijving te zien komt dit IC echter wel bij Aswo vandaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor de info , heb wel iemand gevonden die hem kan leveren voor iets meer dan 5 euro :-)

De tv doet het weer prima , maar nu ben toch nieuwsgierig hoe lang de tv al aan heeft gestaan is er een service mode op deze tv te vinden ?

Er is een servicemenu in het toestel waarin het aantal vlieguren is af te lezen. Hoe het ging weet ik niet meer, ik meen een bepaalde combinatie op het frontpaneel in combinatie met de remote. Krelis Vonketrekker zal het misschien nog wel weten, bij mij is het verdampt!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Krelis Vonketrekker

Golden Member

SERVICE MENU:
Op de ronde ring op toestel: M, dan -, en dan direct menu op de ab.
Als mijn oude geheugen me niet in de steek laat!

heb het geprobeerd maar ik kom er niet in
M in gedrukt daarna menu , of moet ik M indrukken los laten en dan menu ?

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Eerst "M"
Dan "-",
en dan direct menu op de ab! (snel,binnen een seconde)
Dus niet tegelijk indrukken.
Dus, 3 x een knop indrukken, achter elkaar, en de ab in je hand houden, want dat moet binnen een seconde, na de -!

oke:-) gevonden maar nu zag ik 3 dingen D: P: R : met de uren
welke is dan de gespeelde tijd ?

En kan je ook zonder problemen de RGB wat bij stellen in dat menu ?

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ik dacht...R =radio
P =power on schakelen (dacht ik)
D = drive, dus vlieguren (zoals Zoef de Haas het uitdrukt)
Verdere instellingen,voor eigen risico(foto maken, voor dat je instelt)

Serviceinstellingen wijzigen zonder ervaring, NIET AAN BEGINNEN! Wil je toch een instelling wijzigen, EERST DE BESTAANDE WAARDEN OPSCHRIJVEN! dan is het altijd weer terug te zetten.Ga je domweg in het servecemenu wijzigingen aanbrengen en de boel gaat in de zeik, krijg je het nooit meer goed. Dus neem deze waarschuwing ter harte.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik heb de RGB wat anders ingesteld en nu zijn de kleuren veel natuurlijker dus het is gelukt zonder problemen gelukkig :-)
Loewe heeft altijd aparte kleuren vind ik net zo als sony tv,s