ev-dt1, tape zit vast in video8 speler, hoe te verwijderen

brains

Special Member

Beste mensen,

Ik kreeg de vraag of ik een bandje dat is "opgegeten" door een video8 recorder er weer weer uit kan halen. Men had deze tv met ingebouwde video8 speler gekocht op een rommelmarkt om oude tapes te digitaliseren. Natuurlijk was het niet zo slim van ze om niet eerst te testen met een onbelangrijke tape 8)7
het gaat om dit toestel.
https://www.radiomuseum.org/r/sony_trinitron_colour_video_t.html
Enfin, het belangrijkste is voor hun dat de tape er er weer netjes eruit gehaald wordt.
Ik wil het gerust proberen maar video8 is van voor mijn tijd. Ik heb vroeger wel dit soort problemen opgelost met vhs cassettes door handmatig de inrijgmotor? met een batterij te laten lopen (trucje geleerd van mijn oom)
Ik vermoed dat dit op een gelijkaardige manier kan met de video8 maar weet het niet zeker.
Ik heb het toestel nog niet onder ogen gezien maar al wel een service manual gevonden.
https://freeservicemanuals.info/en/servicemanuals/viewmanual/Sony/EVDT…
Het ziet er naar uit dat het wel een karweitje is om hem open te maken. Ziet er uit als eentje uit de goede ouwe tijd van vroeger toen men nog degelijk durfde te bouwen ;-)
Ze zouden hem ook graag gerepareerd hebben om te kunnen digitaliseren maar heb gezegd dat ik dat niet kan.
Ik weet niet of dit een bekend probleem is met dit type recorder. Ik weet ook niet wat voor type binnenwerk erin zit. Vermoed dat ze bij sony niet een apart binnen werk hebben ontwikkeld voor dit tvtje maar een "standaard" binnenwerk hebben genomen en daarom de tv ontworpen.
Maar dat is een gedachte van mij en je weet met sony nooit zeker of er logica achter zit :p

dijkmane

Golden Member

best kans dat er door ouderdom een snaartje is vergaan en dat er daardoor iets stilstaat wat had moeten draaien.
uitdaging is eerst rustig openen en zien of je de tape er zonder al te veel schade uit krijgt.
persoonlijk ken ik dit betreffende toestel niet, maar het is vast te openen..

In no Sense, Nonsense
brains

Special Member

Het is zeker te openen maar zal wel even tijd kosten als ik in de service manual kijk. Toestel is degelijk gebouwd.
Nu heb ik komende 2 weken weinig tijd en aangezien het een degelijk gebouwd toestel is moet ik er wel tijd voor nemen. Ik hoopte dat het kwestie was van enkele schroeven en kap eraf maar helaas. Gelukkig heeft het voor de mensen geen haast dus zal ik nu eerst wat research doen. Een defect of te los snaartje, stom dat ik daar niet aan gedacht heb 8)7 Dat is heel logisch na zoveel jaren. En een klassiek probleem bij allerlei mechanische apparatuur zoals bandrecorders, cd-splers, cassetterecorders etc Het zou mooi zijn als dat het probleem oplost. Dat is zeker de moeite waard om te onderzoeken.
Iemand trouwens een idee waar je een setje met veelgebruikte formaten aandrijfsnaartjes kan vinden op b.v. ebay? Zou even niet weten welke zoekwoorden ik daarvoor moet gebruiken.
Ik denk dat het handig is voor mij om zoiets op voorraad te hebben omdat ik het leuk vind om oude apparaten te repareren. Dus ga dit zeker vaker tegen kunnen komen.

Hoe zit de tape er in? Het kan op zich heel erg simpel zijn. De supply en de take-up reel hebben een tandwiel wat wordt aangedreven, dus geen snaar. De makke van dit systeem is, dat het tandwiel rond een metalen flens zit en gaat scheuren waardoor de afstand van de tandjes groter wordt en dan vast loopt. Dan zit er een lus in de tape en slaat hij af, dus geen vernielde tape. Wat soms ook gebeurt is dat de tape plakt en dan rond de capstan drukrol of de capstan gewikkeld wordt, dat is meer werk. Dat zal dan handmatig terug gedraaid moeten worden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
brains

Special Member

Hans, bedankt voor je tip.
Zodra ik tijd heb ga ik eens kijken of ik hem toch niet kan repareren.
Als hij open ligt is het zonde om daar niet even naar te kijken.
Maar zoals ik al zei zal dat pas waarschijnlijk begin juni worden ivm drukte en ik ga een paar dagen met vakantie.
Als het tandwiel defect zou zijn is er dan nog kans om zoiets te repareren?
Ik bedoel, geraak je nog aan reserve onderdelen of zijn dit redelijk universele tandwieltjes?
En hou zit het met de rubberen wieltjes e.d. in zo'n apparaat? Hij is van 1985 dus ik vermoed dat die ook wel slecht geworden kunnen zijn.
Weet jij of andere co'ers meer van? Ik heb geen ervaring met video 8 e.d. reparatie. Maar er zijn hier veel oudgediende zoals jij in het vak die die periode nog wel hebben meegemaakt die er wel ervaring in hebben.
Misschien kan zo'n tandwiel zelfs wel 3d geprint worden.

Op 16 mei 2018 16:23:46 schreef brains:

Zodra ik tijd heb ga ik eens kijken of ik hem toch niet kan repareren.

:)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
brains

Special Member

Helaas, dat was volgens mij een correcte verwijzing naar mijn starttopic waarin ik gezegd had dat tegen de mensen dat ik hem niet ging repareren. Wel blijven opletten he ??

Dat had ik al in de gaten :)
Maar het blijft een leuke zin :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/