Hoi,

Ik laat mij omscholen naar iets in de elektrotechniek. het niveau van de opleiding hangt af van enkele tests. Mijn originele opleiding is MEAO en MBI (medewerker beheer informatietechniek)

Ik heb enkele cursussen algebra online gedaan, dingen als 2(a+h)-1/2(a+h) en nog wat ingewikkelder. daarnaast ben ik bezit met mijn eigen NodeMCU en arduino projectjen

zouden er verder nog boeken online cursussen zijn om mij voor te bereiden op zo'n assessment elektrotechniek? want aan de hand van de uitslag wordt het niveau van de opleiding bepaald.

Graag hoor ik van jullie

groetjes

Weet je al wat voor "iets in de elektrotechniek" dat gaat worden, er zijn behoorlijk wat richtingen. Of heb je wel al een idee wat je het liefste gaat doen in de elektrotechniek?

Hier heb je een paar voorbeelden van boeken.
https://www.google.nl/search?q=boeken+elektrotechniek&source=lnms&…

Als je je in relatief korte tijd zou kunnen voorbereiden op zo'n assessment met een paar boeken, zou het een slecht assessment zijn, niet? Daarbij, als je daardoor hoger scoort, en hoger ingeschaald wordt, loop je het risico daar verderop in de problemen te komen. Je hebt er zelf ook niets aan om hoger ingeschaald te worden dan realistisch, want dan ga je waarschijnlijk zonder diploma van school, in plaats van een niveau lager te beginnen, dat diploma wel te halen, en dan eventueel nog een stap omhoog te doen.

Als je niet zozeer wilt leren voor het assessment, maar om de opleiding daarna gemakkelijker te maken, zeg ik: absoluut doen! Als je een voorsprong hebt in het begin, is het gemakkelijker om de basis echt goed te begrijpen, en daar heb je de rest van de opleiding profijt van.

Maar je zult eerst moeten bedenken wat je wilt doen. Wil je in de installatietechniek, automatisering, automotive, consumenten elektronica, etc. Wil je elektronica bedenken en uitwerken, of grotere machines bouwen van bestaande delen (zeg, PLC's, frequentie drives, etc.), wil je besturingen maken of onderhouden?

Voor R&D heb je meestal minimaal een HBO of universitaire opleiding nodig en wat ervaring, en "omscholen" suggereert dat je al wat ouder bent dan de gemiddelde student op een HBO of uni, wat het moeilijker maakt om bij bedrijven binnen te komen. Als je dat echt wilt is het wel mogelijk, maar dat zal zeker niet gemakkelijk zijn, en vele jaren hard werk vereisen.

Er zijn genoeg kleine automotive bedrijven, maar ook die willen vaak welk een relevante opleiding en ervaring, dus wederom meestal HBO of hoger, tenzij je bij een garagebedrijf o.i.d. elektrische storingen wilt gaan doen (ook daar is werk zat), dan moet je daar de specifieke cursussen voor volgen.

Er is werk zat, vooral in de automatisering en installatietechniek. Ik denk dat daar je beste kansen liggen, en het is best goed mogelijk om met relatief kleine en eenvoudige projecten te beginnen en later door te stromen naar grotere en complexere installaties, als je het bedrijf daar goed op uitzoekt. Je hebt daar ook geen hogere wiskunde voor nodig, eerder inzicht en gezond verstand. Als je een beetje aanleg en interesse hebt voor de materie, is dat best te doen, zonder er 5 jaar in te steken voordat je aan het werk kunt.

Dus: wat wil je?

Ja. de richting is echt heel belangrijk.meet en regeltechniek is bijvoorbeeld iets heel anders dan een lampje aanleggen..
En een beetje opleiding duurt gemiddeld 4 jaar, dus je moet het wel leuk blijven vinden...
En dan nog, een beetje techneut verdient niet veel, maakt lange uren, krijgt altijd gezeik aan zn kop, en wat al niet meer.. :)

Op 29 mei 2018 09:44:06 schreef SparkyGSX:
Als je je in relatief korte tijd zou kunnen voorbereiden op zo'n assessment met een paar boeken, zou het een slecht assessment zijn, niet?

Maar hij wordt er nooit dommer van toch. En hij krijgt een beetje het inzicht wat voor richtingen er allemaal zijn.

Daarbij, als je daardoor hoger scoort, en hoger ingeschaald wordt, loop je het risico daar verderop in de problemen te komen.

Daar heb je helemaal gelijk in, daar heb je uiteindelijk alleen je zelf mee.

Maar je zult eerst moeten bedenken wat je wilt doen.

Precies, en denk daar goed over na. Er worden al genoeg foute keuzes gemaakt door sommige studenten. En dan doel ik op geen werk vinden, of geen werk naar je zin hebben.

,.... en "omscholen" suggereert dat je al wat ouder bent dan de gemiddelde student op een HBO of uni, wat het moeilijker maakt om bij bedrijven binnen te komen.

Denk dat dat mee valt, ze staan te springen om personeel. En dat gaat waarschijnlijk alleen maar erger worden.

@Lambiek: met dat "moeilijker binnen komen" doelde ik vooral op R&D, als je daar op latere leeftijd en zonder HBO of universitaire opleiding wilt beginnen, zul je het moeilijk hebben. Als leerling-monteur kun je waarschijnlijk vanmiddag nog beginnen.

@mel: Nee, als je bakken met geld wilt verdienen, bij voorkeur zonder iets zinnigs te doen of zelfs maar kunnen, moet je manager worden, geen techneut. Nu is het ook echt niet zo dat je droog brood moet eten, zeker als je een beetje goed bent in je werk kun je best "leuk" verdienen. Techniek moet je doen omdat je het leuk vindt.

Die lange uren en gezeik heb je dan weer meer bij installatietechniek en automatisering, en minder bij R&D, wat toch meer de "kantoorbaantjes" zijn binnen de techniek. Ik ken ook genoeg mensen die bij andere bedrijven in de buitendienst zitten en het heerlijk vinden om op pad te zijn, en niet snappen dat ik het achter een bureau naar mijn zin kan hebben.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (16%)]

Op 29 mei 2018 09:52:10 schreef mel:
En dan nog, een beetje techneut verdient niet veel, maakt lange uren, krijgt altijd gezeik aan zn kop, en wat al niet meer.. :)

Dat ben ik niet met je eens, als je goed bent in je vak en je hebt een goede werkgever valt er genoeg te verdienen. En dat gewoon in een 40 urige werkweek, dat het meer dan 40 uur wordt kun je soms niets aan doen.

Op 29 mei 2018 10:04:11 schreef SparkyGSX:
Nu is het ook echt niet zo dat je droog brood moet eten, zeker als je een beetje goed bent in je werk kun je best "leuk" verdienen. Techniek moet je doen omdat je het leuk vindt.

Precies.

Ik ken ook genoeg mensen die bij andere bedrijven in de buitendienst zitten en het heerlijk vinden om op pad te zijn, en niet snappen dat ik het achter een bureau naar mijn zin kan hebben.

Ik deed het liefst beiden, ontwerpen en dan naar buiten. :)

Op 29 mei 2018 10:04:11 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: met dat "moeilijker binnen komen" doelde ik vooral op R&D, als je daar op latere leeftijd en zonder HBO of universitaire opleiding wilt beginnen, zul je het moeilijk hebben.

Ja, daar heb je gelijk in. Ze hebben daar het liefste iemand die van de HBO of Universiteit komt, die kunnen ze nog een beetje kneden. Met een ouder iemand wordt dat al moeilijker.

Al ben ik ook later ingestapt bij R&D "onderzoek en ontwikkeling", heb daar geen problemen ondervonden. Maar dat is wel even geleden, nu is het misschien moeilijker.

Maak je niet druk, dat soort gesprekken wordt nooit de kennis getest maar meer om je achtergrond gevraagd. (Of moet je echt een toets maken?) Daarnaast zijn elektro techniekers hard nodig.

Verder, wiskunde is essentieel in de elektro. Ik was daar altijd bijzonder slecht in en heb dat tijdens de oplijding geleerd.

Als je hobbiest bent en verteld wat voor projectjes je mee bezig houd bem je al min of meer binnen

Op 29 mei 2018 10:23:41 schreef hardbass:
...en heb dat tijdens de oplijding geleerd.

Was het zo'n lijdensweg voor je? :)

Persoonlijk zou ik mij niet voorbereiden op welke test dan ook. Waarom? Uit die test blijkt wel of je geschikt bent voor die opleiding of niet. Stel je gaat je er goed op voorbereiden, komt goed uit die test. De opleiding valt na een bepaalde tijd tegen..en dan? Het is net als b.v. met i.q. en e.q. testen of een beroepskeuze test. Gewoon op je laten afkomen.

@Hardbass: om elektronica te kunnen ontwikkelen heb je af en toe wat wiskunde nodig, in de automatisering heb je het meestal over berekeningen aan kabels en zekeringen, dat kun je niet echt wiskunde noemen.

Als wiskunde je niet ligt is R&D een verloren zaak.

Helemaal waar, mijn gedachte gang was ook vanaf r&d maar dat was meer mijn "ervaring" met dat soort gesprekken.

@lambiek, tja zo staat het er wel ja, maar eerlijk gezecht vond en vind ik leren erg leuk. (@hieronder, zo had ik het ook opgevat :))

Ik denk ook dat je er gewoon blind in moet gaan. Zo'n test is meestal een manier om er achter te komen waar je affiniteit ligt en niet de kennis die je al van elektro hebt.

Je moet natuurlijk wel goed kunnen rekenen en ze zullen je ook wel testen op je wiskundige vaardigheden.

Met name in de wisselstroom techniek is wiskunde onmisbaar.

Veel succes.

Op 29 mei 2018 11:11:15 schreef hardbass:
@lambiek, tja zo staat het er wel ja, maar eerlijk gezecht vond en vind ik leren erg leuk.

Is maar een geintje hé. :)

dank voor jullie reacties het gaat om een functie in het zuiden van het land waar ze electronische componenten uit de industrie gerefurbishen, plc's motordrives etc.

thuis ben ik veel bezig met electronica, motordrives, ontwikkelingsborden firmware schrijven.

er wordt heel veel r&d genoemd, naar iets dergelijks zoek ik helemaal niet. geef mij maar een soldeerbout en en werkplaats en laat mij maar lekker paar jaar lang hardware repareren. dat vind ik leuk!.

Nu is het inderdaad zo dat er voor die opleiding eerst een test volgt. ik wil helemaal niet voorbereiden zo dat ik heel hoog scoor (zou leuk zijn). ik zou het wel jammer vinden dat ik bijvoorbeeld uitval omdat ik basisschool rekenen of wiskunde van de 1e klas havo niet meer onder de knie heb.

vriendelijke groet

Flozo

Ik zou me daar geen zorgen om maken. Als ze zien dat jij passie hebt voor het vak ben je binnen. Zoals ik eerder al zij vertel wat over de projecten die je hebt gemaakt, of beter nog neem iets mee om te laten zien! Die wiskunde leren ze je daarzo wel, daarvoor ga je immers naar school. Passie voor het vak is iets wat je moet hebben. Een goeie docent / elektrotechnieker ziet meteen of je dat wel of niet hebt.

Als ik zie wat voor ongeintereseerde zakken hooi bij ons naar binnen werden gelaten... Dat duurde dan meestal ook niet erg lang.

Ik(veertiger) lees hier volgens mij heel veel opmerkingen van zestigers.

1. Voorbereiden: ja tuurlijk waarom niet. Elke trede die je extra kan pakken is meegenomen. Grijp je kans!
Wet van Ohm. Kirchhof. Sin/cos/tan berekeningetjes. Vermogen, eenheden, etc. Een paar uur of dagen oefenen heeft altijd zin. Al is het maar voor je zelfverzekerdheid.

2. Je kan echt goed geld verdienen in de techniek. Een techneut is echter niet zo commercieel én gelikt. Dus een 'salesmanager' vraagt vaak meer salaris en laat dit ook zien. Een techneut krijgt weleens meer salaris (vraagt het nooit) maar blijft altijd in een oude Opel tuffen.

Op 1 juni 2018 14:35:45 schreef Flozo:
thuis ben ik veel bezig met electronica, motordrives, ontwikkelingsborden firmware schrijven.

/dat/ is wat mij betreft veel belangrijker dan een opleiding. De gasten /met/ opleiding die bij mij over de vloer komen blijken "sommen" als gegeven een 5V spanningsbron en een 5 Ohm weerstand, bereken de stroom te kunnen oplossen. Maar ze begrijpen niet waar ze mee bezig zijn en gaan de fout in als je dan de opdracht verandert in: "5V bron, een led en een weerstand".

Gisteren: Er moest een ding getest worden op een accu. Ding aangesloten... Niets. Wat nu? Als JIJ dan niet zoals m'n stagiares recht voor je uit gaat staren, dan ben je al veel nuttiger voor een bedrijf dan deze gasten.

Ik heb het jaren naar mn zin gehad bij Sperry, in de werkplaats. Heel wat elektronika gerepareerd, veel plezier ook gehad.. Maar ik was blij als ik af en toe eens naar een locatie toe moest om daar een storing op te lossen.. :)

Als ik zie wat jij voor werk wilt gaan doen lijkt mij de wiskunde niet heel belangrijk. Wat voor jou belangrijk is in dit soort werk is naast de basikennis over componenten het vermogen om storingen te vinden en adekwaat op te lossen. Voor dit vermogen willen mensen (veel) geld betalen.

Ik moest een keer naar oostduitsland om een probleem in een installatie op te lossen. Diverse gediplomeerde hoofdingenieurs elektro waren er al bij geweest en geen oplossing gevonden. Deze mensen verdienden een veelvoud van wat ik toen verdiende. Voor mij betaalden ze toen 300 gulden per uur. Het was net voor de eeuwwisseling. 98 ofzo denk ik. Ik kreeg die 300 euro dus niet. Helaas toen alleen een betrekkelijk mager salaris. Maar het was voor mij twee dagen autorijden, hotelovernachting, dagje (eigenlijk een uurtje) klussen en weer hotel overnachting en weer twee dagen terug rijden.

Wat was er nu aan de hand? De hele installatie (Een grote hal vol apparatuur.) deed niets omdat een kleine elektromotor niet draaide. Die hoofdingenieurs hadden alles in de software (Eberle PLC) nagekeken, switches en merkers gecontroleerd enz. Ik kom binnen en vraag naar de zekeringen van dat motortje? Nu dat wisten ze niet hoor. Ik loop naar dat motortje draai het zwarte dopje los, grabbel in mijn zak naar een willekeurig glaszekeringetje dat ik toevallig mee had. Stop dat er in, loop terug naar de hoofdconsole in de operator ruimte en druk op de initialisatieknop. Alles in de machine gaat dan in een veilige stand staan. En vervolgens op de startknop waarna de hele installatie opstart en alles gaat draaien.

Het is wel gaaf want 1 voor 1 zie je tijdens die initialisatie alle rode knippende lampen uitgaan en allemaal groene lampen gaan branden. De hoge duurbetaalde ingenieurs hadden toen wel iets uit te leggen bij hun opperhoofd denk ik. En ik had het goed verdient voor mijn baas. Voor zoiets ben ik ook een keer naar Maleisië, zweden en China afgereisd.

De kunst van het vinden van de oorzaak van de problemen en het daarna oplossen van de problemen is zeer veel waard. Als jij apparaten als frequentie regelaars, schakelvoedingen, zend, ontvangst, kabel en netwerkinstallaties kunt repareren ben je voor een baas heel veel waard. Ik bedoel wel echt repareren, op component niveau dus, en niet weggooien of delen weggooien en vervangen door nieuw.

Ik ken iemand die is zzp-er, die heeft in een grote mercedes bus een electronica werkplaats gebouwd. Daarmee rijd hij als een vliegende kiep in nederland rond om storingen op het automotive vlak en maritiem vlak op te lossen. Vaak in hele dure auto's en jachten van de zeer rijken onder ons. Het betreft dan problemen in de can-bus en in de communicatie en navigatie apparatuur en besturings en computer apparatuur. Vaak is het dan zoeken naar aardlussen, reflecties in kabels, verkeerde connectoren, opgeblazen ingangskringen, netwerk errors enz. Problemen waar de gemiddelde monteur niet snel naar gaat zoeken. Er komt tot grote wanhoop van de eigenaars ook geen oplossing voor dit probleem. En dan wordt die kennis van mij opgebeld die tegen maakt niet uit hoeveel geld het kost de problemen wel oplost.

In het land der blinden is eenoog koning niet waar?

Als jij bij een sollicitatie kunt vertellen dat jij goed bent in het oplossen van storingen ben jij gister al aan het werk. In jouw opleiding is het verkrijgen van kennis over de werking van de verschillende componenten dan zeer belangrijk. Een beetje kennis van basiswiskunde en natuurkunde is ook belangrijk. Maar zover gaan als het uitschrijven van een complete differentiaal vergelijking of een Fouriertransformatie lijkt me wel weer wat ver gaan.

Op 2 juni 2018 13:08:23 schreef Ex-fietser:
Wat was er nu aan de hand? De hele installatie (Een grote hal vol apparatuur.) deed niets omdat een kleine elektromotor niet draaide. Die hoofdingenieurs hadden alles in de software (Eberle PLC) nagekeken, switches en merkers gecontroleerd enz. Ik kom binnen en vraag naar de zekeringen van dat motortje?

En dat motortje was niet opgenomen in één of andere voorwaarde in de PLC? Is toch een heel belangrijk component als daar een hele machine niet door werkt lijkt mij.

Het is belangrijk dat je bij storingzoeken logisch kan denken..
Helaas is dat tegenwoordig steeds minder..

storing zoeken doe je toch door het uitsluiten? waardoor je steeds dichter bij de storing komt. (logisch nadenken)

tenzij je ziet dat er iets geknapt is.

Jelle

Ja , dat klopt.
En het is ook wel makkelijk dat je weet hoe een machine zou moeten werken..
Niet op een operator afgaan, die zeggen ook meestal maar wat.

Op 4 juni 2018 07:02:46 schreef Flozo:
storing zoeken doe je toch door het uitsluiten?

Daarvoor zitten nog een paar stappen.
Die beginnen met een gesprek.

• Wat is de klacht?
  • Is de klacht duidelijk genoeg?
  • Probeer bij de gebruiker te achterhalen of hij de klacht verder kan specificeren.
  • Wanneer (tijd) en bij welke handeling trad de klacht op?

En het is ook wel makkelijk dat je weet hoe een machine zou moeten werken..

Niet alleen makkelijk, het is een eerste vereiste. Hoe kan je anders bepalen of iets wel of niet werkt?

• Welke delen van de machine of installatie werken wel en welke delen niet?

In veel gevallen is dat zonder iets te meten vast te stellen.
Als het defecte deel van de machine of installatie is gelokaliseerd ga je met meten of testen componenten (dat kunnen ook hele printen of computers zijn) uitsluiten.

Zo was 40 jaar lang mijn manier van werken.
Het defect hoefde ook niet in de buurt van de gebruiker te zitten. Als de klacht was "Het zendknopje werkt niet" kon het een defecte schakelaar bij de gebruiker zijn, een defect in een van de 19" rekken in het gebouw waar de gebruiker zich bevond, in een van de 19" rekken in een schakelnode 60 kilometer verderop of in de zender die weer 30 kilometer verder was opgesteld. Of in de KPN-verbindingen daar tussenin.