Hoe kan je het beste te werk gaan als je moet storing zoeken in een motorschakeljng?
Ik heb binnenkort een eindexamen met een motorschakeling waar in ze een storing verwerken.

Hoe kan je het beste te werk gaan?
Hoe kan je het beste meten met een multi meter etc.

Leg eerst eens uit wat je met een motorschakeling bedoelt; heb je het over een 3-fase asynchroon motor, met wat contractors, thermische veiligheid, een frequentiedrive, softstarter, misschien nog een ster-driehoek schakeling?

Het beste kun je de schakeling begrijpen, aan de hand van de symptomen een hypothese vormen over wat er stuk kan zijn, en dat gaan controleren.

Schema lezen -en begrijpen is ook een must :)

Het gaat hier voor al over een sterdriehoek schakeling, 2 handen schakeling, volgorde schakeling, omkeer schakeling en een PLC-schakeling.

Het beste is dus van te voren al bestuderen hoe het schema in elkaar zit, en aan de hand van je constatering van de storing gaan meten met je multimeter?

motor draait niet :
- neem er het schema bij en kijk waar de spanning in de kast vertrekt naar de motor
- eerst meten in de kast als er spanning is
- kijken of er een thermiek/zekering uit ligt
- kijken als de contactors wel aangetrokken zijn -- die kunnen ook kapot gaan/zijn

[Bericht gewijzigd door tune op (18%)]

Ja zoiets.. storing zoeken is een kunst..
Ik had vroeger altijd een weddenschap, als ik het niet binnen 5 minuten kon vinden, gaf ik een rondje :)
Een begin: eerst kijken of het in de stuurstroom ligt of aan de hoofdstroom. dat merk je snel genoeg.

[Bericht gewijzigd door mel op (26%)]

Dan geef je dus 100% van de keren een rondje, voordat je tekeningen opvraagt bij 95% van de bedrijven ben je 5 minuten verder, en dan datzelfde voordat je bij de kast bent

Al is het tegenwoordig wel een stuk makkelijker dan oude kasten, alle aansturing is nu praktisch hoofdstroom met een plc contact, alle sensoren los naar inputs, minder punten om te meten

tekeningen had ik alleen nodig bij hardnekkige gevallen, meestal wees het zichzelf..
En als je eerst tekeningen bij bedrijven moet opvragen, ben je niet goed bezig...Die zitten gewoon in de kast :)

Hangt allemaal wat van de situatie af. De schema's zitten in een farde. Farde in de kast met elementaire wisselstukken. Eindcontacten, relais, reserve IO voor PLC, zekeringen, .... Verder staat het schema op de scada achter de technieker log in. Daar is ook perfect te volgen waar het fout loopt of welke sensor geen signaal krijgt.

@TS: Schema er bij en van bron naar doel werken. Eerst zien dat je spanning hebt op alle fazes. Zien dat er stuurspanning is. Meet dan steeds dichter naar het doel. Je moet zo uitkomen bij het probleem.

Bedankt voor alle reacties. Hier heb ik zeker wat aan.

Alleen nog 1 vraagje: Je kan de draairichting van een motor niet met je multi meter meten, alleen met een installatie tester, toch?

Papieren zakdoekje bij de koelfan houden :)

Op 30 mei 2018 16:15:04 schreef Gadget_inc:

tenzij de koelfan apart aangedreven wordt.

Op 30 mei 2018 14:03:36 schreef Jereunes:
Bedankt voor alle reacties. Hier heb ik zeker wat aan.

Alleen nog 1 vraagje: Je kan de draairichting van een motor niet met je multi meter meten, alleen met een installatie tester, toch?

je kan dit niet meten met de multimeter. Gewoon 2 draden wisselen.
Werk en toon ook dat je veilig werkt, bij een dradenwissel draai je de zekeringen uit en steek die in uw zakken. Als de leerkracht vraagt waarom ge dat doet zeg dan dat men nooit weet dat iemand anders eens de motor inschakelt of op de contactor duwt. Doe dit niet enkel voor het examen, doe dit ook op de werkvloer later.

[Bericht gewijzigd door tune op (31%)]

Goed storingzoeken begint altijd met niets doen....
Kijk eerst rond, hoe wat en waar, en verdiep je niet te veel in de schakeling.
Dan begin je met de makkelijkste zaken, staan de automaten in, staat de werkschakelaar in, staan de bedieningsschakelaars goed? Storingslamp, is deze doet deze het misschien lampje kapot?
Dan begin je met eenvoudige metingen, heb je de juiste spanning (meestal 3 fasen 400 Volt) echt elke fase meten. Hoe je dat doet zou je eigenlijk wel moeten weten.
Daarne moet je je meer gaan verdiepen in de werking.
Is er een thermische beveiliging, is deze niet uit?
vervolgens wat meer ingewikkelde zaken, wat kan de motor nog meer doen stoppen, noodstop, eindschakelaar, nivoschakeling, klixon of thermistorbeveiliging etc.
Meten die je met de hoofdrstroomzaken bij voorkeur met een duspol, oftwel een twee polige spanningstester.
In de stuurstroom, die vaak 24 Volt is (kan AC of DC) zijn heb je meestal een multimeter nodig.
En als de motor loopt, de motorstroom meten in ELKE fase!
Verder kan ik nog wel een klein boekje vol schrijven, dat doe ik niet, het is jouw examen.

Laat je nog even weten of je geslaagd bent (door onze inbreng)?

Op 30 mei 2018 16:15:04 schreef Gadget_inc:

Tuurlijk :-) Een ty-rap er is steken gaat beter.

Op 30 mei 2018 11:16:24 schreef mel:
tekeningen had ik alleen nodig bij hardnekkige gevallen, meestal wees het zichzelf..
En als je eerst tekeningen bij bedrijven moet opvragen, ben je niet goed bezig...Die zitten gewoon in de kast :)

Schema is inderdaad meestal niet nodig. Veel bedrijven willen geen schema in de kast. Dat is geen kwestie van goed of slecht.

Op 30 mei 2018 18:32:15 schreef GJ_:
[...]Tuurlijk :-) Een ty-rap er is steken gaat beter.[...]

DEMO :)

Word toch nogal eens gedaan: een dunne ty-rap er in, je ziet prima welke kant ie op draait. Dat doe je met een zakdoekje niet na :-)

@hier onder:
ahhh, ik dacht al, die Gadget legt z'n zakdoekje op het roostertje :-) Dan draait ie altijd de goede kant op. ;-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (33%)]

Echt wel, scheur er maar een reepje vanaf.
Werkt prima. :)

had dat met het tijdelijk voedden van een lift tijdens een verbouwing, de lift moest wel het juiste draaiveld hebben, maar geen sleutel van t lifthok, dus dat werd een creatieve oplossing :P

Vorig jaar nog meegemaakt bij een verzwaring van een horeca aangelegenheid.
Stedin, was vergeten het draaiveld te meten (beetje dom)
Maar aan de hand van een monofase zaagmachine, wisten ze dat dit wel goed zat....BOINK

Op 30 mei 2018 20:12:26 schreef Gadget_inc:
Vorig jaar nog meegemaakt bij een verzwaring van een horeca aangelegenheid.
Stedin, was vergeten het draaiveld te meten (beetje dom)

Ik dacht dat ze bij Stedin een paar jaar terug een document rondgestuurd hadden, en in de diverse overleggen (toolboxen enzo) dit ingeprent hadden.
Volgens mij heeft alle personeel instructie gehad om bij aanvang, dus voor spanningsloos maken, draaiveld vast te stellen.
Enkele jaren geleden gebeurde hetzelfde in een huisartsengebouw in Delft, daar deed de lift plotseling raar, nadat ze de 500Amp voeding, uit de tijd dat er een huishoudschool in dat gebouw had gezeten, verkleind hadden naar 3x80. Dit zijn slordigheden, die mogen eigenlijk niet gebeuren.

Edit: Ik zie dat ik te ver off topic ga, vandaar toch nog even een terzake bijdrage, zouden die examenmannen een situatie durven maken dat bij van ster naar driehoek schakelen de smeltpatronen door gaan? Of zouden ze het voorzichtig houden? Die verdraaïngen komen wel eens voor, echt een praktijkdingetje.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (16%)]

een rechts draaiveld is blijkbaar standaard, maar in de wereld van podium bouwers is dat blijkbaar weer een links draaiveld?

pas ook wat componenten in verdeelkasten bijgebouwd, voeding van 200A eruit, maar t waren meszekering scheiders, dus elke kast eerst uitschakelen anders vonkt het goed met die scheider openen..

het testen van een motor en de draairichting bepalen via een papiertje of eender welk ander middel is geen goeie uitleg voor de TS.
Véél motoren die via een regelaar draaien hebben de dag van vandaag hun eigen ventilator met ingebouwde motor dit omdat traag draaiende en/of links rechts draaiende motoren genoeg gekoeld zouden worden. Deze ventilatoren hebben dan ook hun eigen circuit.
Bij het plaatsen van een motor dient men visueel te kijken of de as in de richting draait zoals het moet, het kan beide kanten zijn. Veel motoren worden ook links en rechts geschakeld in bepaalde processen.
Het testen van de draairichting wordt dan best met 2 gedaan, 1 kijkt naar de as de andere geeft een tik aan de contactor.

Maar als dit hier voor de TS van pas zal komen is wat anders maar men weet nooit want bij ons worden zulke motoren en regelaars weggeschonken aan scholen voor studie doeleinden.
Bij zo'n examen zou ik eerder denken aan thermiek, draadbreuk, losse draad, zekering ....
Aan de TS ook altijd meten bovenaan en onderaan de contactor.

Op 31 mei 2018 06:55:21 schreef tune:
het testen van een motor en de draairichting bepalen via een papiertje of eender welk ander middel is geen goeie uitleg voor de TS.
Véél motoren die via een regelaar draaien...

90% van die motoren draait op de standaard fan. Pas als er langdurig langzaam gedraaid gaat worden is er een geforceerde koeling nodig. Dit komt echter niet zo veel voor.
Ook motoren die in closed loop draaien moeten een geforceerde koeling hebben, maar ook dit is een klein deel van de geregelde motoren.

Op 31 mei 2018 08:13:18 schreef GJ_:
[...]90% van die motoren draait op de standaard fan. Pas als er langdurig langzaam gedraaid gaat worden is er een geforceerde koeling nodig. Dit komt echter niet zo veel voor.
Ook motoren die in closed loop draaien moeten een geforceerde koeling hebben, maar ook dit is een klein deel van de geregelde motoren.

dit komt wel veel voor in de industrie. Ook veel voorkomende motoren zijn nu met ingewerkte regelaar. Links/rechts draaiende motoren in de industrie hebben nu meestal een eigen ventilator.
Bij vernieuwing naar nieuwere motoren en regelingen worden die geschonken aan scholen.