Hallo,
Wij hebben een weegschaal van Adam.
Bij het opstarten staat de weegschaal automatisch op 6 kg, terwijl de weegschaal tot 15 kg kan. We kunnen heb terug op 0 zetten via tarra maar dan kan ik nog wegen tot +/- 9 kg, daarna gaat ie in overload.
Herkalibreren geeft een fout en de fabrikant zegt dat we weegschaal defect is. Weegcellen kapot.
Kan ik die weegcellen uitmeten? Hoe?

Tx

Een weegcel is simpel gezegd een brugschakeling (wheatstone brug) van weerstanden die als rekstrookje zijn uitgevoerd, even snel gezocht naar een plaatje: http://cursus.radioclubleuven.be/cursus/cc/wheatst.htm

Door de weerstand tussen de 4 draden te meten kun je wel bepalen of er een tak uit ligt. De waarden zijn dan niet meer "symmetrisch".

In de schakeling kun je ook meten. Vaak staat er een zeer nauwkeurige/stabiele spanning op de brug (genoemd exitatie spanning) aangeduid door bijvoorbeeld EX+ en EX- oid.
Zal rond de 5-10V zijn voor de meeste cellen.

De uitgangen van de brug moeten dan op de 1/2 * EX-voltage liggen t.o.v. de massa van de brugschakeling. Zo niet is de brug/cel stuk.
De verschilspanning op de uitgang moet 0V zijn bij een cel in ruststand (of zeer weinig).
De full scale output is meestal maar zo'n 10-20 mV dus met een normale multimeter niet goed te meten.

P.S.: Er zijn ook 6-draads cellen, de voeding / EX spanning heeft dan sense lijnen. Op het voorbeeld plaatje zijn dan A en D dubbel bedraad. Wordt gebruikt voor cellen met lange draden bijvoorbeeld voor compensatie van de bedradings weerstand.

Nog wat: Bij meerdere weegcellen staan ze vaak parallel. Als er 1 cel stuk is klopt er geen hout meer van. Dus de uitgangen van de cellen losnemen bij het meten om er achter te komen welke cel stuk is.

(Persoonlijk vind ik dat eigenlijk een waardeloze oplossing, zie andere threads die hier lopen waar ik het daar ook over heb gehad.)

Er zitten 4 weegcellen in die schaal.
Ik start de schaal op, ze toont +/- 6 kg en dan druk ik op tarra en staat ze op nul.
Als ik nu 1 kg zet op 1 van de 4 weegcellen komt er altijd 1 kg tevoorschijn op mijn display. (dus de weegplateau is er af)
Dat heb ik dus gedaan voor alle 4 de weegcellen. Waar ligt dan het probleem?
Gr

Moet dat niet 250 gram per cel zijn ? Ze dragen met zijn vieren het gewicht

Op 4 juni 2018 10:06:32 schreef fred101:
Moet dat niet 250 gram per cel zijn ? Ze dragen met zijn vieren het gewicht

Nee, P4u08400 zegt ook: (dus de weegplateau is er af)

de cellen staan // dus moeten ze elk hun gewicht meten é...als ik op elk 1 kg zet moet er 4 kg meten..

Als Je ombeurten 1kg op ieder van de 4 cellen zet, en steeds komt er 1kg in beeld, dan zeg ik: De weegcellen doen het allemaal prima!

Dat zou betekenen dat de fabrikant uit z'n nek lult, maar eigenlijk wisten we dat al voordat je het wetenschappelijk had aangetoond.

ok, maar een weegcel moet dit geen soort "nulpunt" hebben. Ik wil daarmee zeggen als ze geen belasting heeft, moet er dan geen bepaalde waarde zijn aan die cel waardoor de indicator weet "dit is 0 gram of kg"

Op 4 juni 2018 10:36:03 schreef rew: Dat zou betekenen dat de fabrikant uit z'n nek lult,..

nog niet. Die heeft zoals ik begrijp niet beweerd dat de loadcellen stuk zijn, maar de weegschaal.
Als de weegschaal niet te calibreren is kan hij alsnog best stuk zijn natuurlijk. Je zou eigenlijk de loadcellen één voor een moeten controleren. Daarvoor moet je wel weten hoeveel Mv/V de loadcellen zijn, de nominale capaciteit en de exitatiespanning is én je hebt een meter nodig die ook millivolten kan meten. En natuurlijk een bekend gewicht dat zo dicht mogelijk in de buurt komt van de capaciteit. Een 15kg loadcel testen met een gewicht van 1kg slaat nergens op.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (37%)]

Op 4 juni 2018 10:32:23 schreef p4u08400:
de cellen staan // dus moeten ze elk hun gewicht meten é...als ik op elk 1 kg zet moet er 4 kg meten..

OK, ik wist niet hoe de electronica het naar de display vertaald. Als ze nu samen 4 kilo als 4 kilo weergeven en het platform 2 kilo weegt kom je op 6 kilo en heb je nog 9 kilo over.

Maar ik ken het ding niet.

Praat je hier over fout zoeken of modificeren. Dus gaf het ding vroeger 0 kilo aan en kon je er tot 15 kilo opzetten en nu niet meer .
Of gaf hij altijd al 6 kilo aan maar vinden jullie dat onhandig en wil je hem modificeren.

Loadcellen staan gewoonlijk parallel. De uitgangen dus ook.

Ja, maar de display vertaalt dat. Ik kan een weegschaal maken die direct in liters olie afleest.

Als het hier om een defect gaat dan werken de loadcellen nog wel maar misschien mist er een Vref die de 6 kilo compenseert (in de meetbrug of bij een opamp).

Wat ik bedoel is dat het aantal loadcellen parallel niet uitmaakt: de uitgang staat voor een belasting op de cellen. Of je die belasting nou netjes verdeelt of op één van de cellen zet.

Wat inderdaad niet klopt is dat er 6kg weggetarreerd moet worden. Ik zou hier eerst de cellen afzonderlijk testen. Daar valt niks aan te vertalen. De gewenste spanning op de uitgang is gewoon te berekenen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (13%)]

Sommige weegschalen hebben behalve een Tarra instelling ook nog een nul instelling (andere doen dat automatisch)

Dat hebben ze eigenlijk allemaal wel. En als de nulstelling meer dan bv 10% afwijkt van de fabrieksinstelling krijg je een foutmelding.

Een tarra van 6kg is veel te veel en klopt niet.

Echt de cellen een voor een testen de andere losnemen van de meetversterker.

De weegschaal zal de tarra wel opslaan in een geheugen dus eerst de input van de weegcellen ALLEMAAL loshalen van de input van de versterker OF de ingang naar de meetversterker domweg kortsluiten.
Dan de tarra nullen en verbinding er weer uit nemen.

Dan een voor een de cellen apart aansluiten en testen. De normale nul waarde voor een cel zou relatief erg laag moeten zijn.

hallo

wat ik ondertss heb gedaan;

alles los

Weegcel per weegcel aangesloten aan indicator opgestart en kijken wat er op de display komt.
Bij alle 4 de weegcellen krijg ik een waarde op de display,
4.6 kg
4.9 kg
7.3 kg
8.7 kg

....

Met onbelaste loadcellen? Dat zou dus resulteren in ruim 5kg. Dat kan niet kloppen.

En als ik ze allemaal aansluit en schaal opstart 7.6kg...

[Bericht gewijzigd door p4u08400 op (60%)]

Op 4 juni 2018 18:22:24 schreef GJ_:
Met onbelaste loadcellen? Dat zou dus resulteren in ruim 5kg. Dat kan niet kloppen.

ik heb mijn waarden aangepast!! mss klopt bovenstaande stelling niet
gr P4u08400

Zonder te meten wat er uit komt weet je eigenlijk nog niks. En daar heb je echt een goede multimeter bij nodig.

en tussen wat moet je dan meten? En wat zijn de metingen die je zou moeten uitkomen?
Wij hebben hier nauwkeurige multimeters liggen...dat is het probleem niet.

Er staat niets van data op die weegcellen... Ik heb hier wel nog een identieke schaal liggen... kan ik dan waarden vergelijken?

tx

[Bericht gewijzigd door p4u08400 op (30%)]

Wat is het type van de loadcel? Er zal toch wel iets op staan?

Meten: er zitten twee draden op waar de exitatiespanning op staat. Dit is normaal iets van 10 of 15Vdc.
Stel de exitatiespanning is 10V, de cel is 20kg nominaal en de uitgang is 3mV/V.
Onbelast moet je dan op de uitgang ergens in de buurt van de 0mV meten, bij 10kg:
10V * 3mV/V / 20kg * 10kg = 15mV
en bij de volle 20kg:
10 * 3 = 30mV

Bij mijn weten is het nulpunt van zo'n loadcell heel "gevoelig". In consumentenelektronica is dat niet te nullen en dan hopen dat het niet verloopt. Zal in de industrie wel kunnen, maar de consumenten spullen doen normaliter een nulmeting zodra je ze aanzet.

Ik heb in ieder geval diverse weegschalen die je een impliciete tarra kan laten doen door ze aan te zetten als de beker of wat dan ook er al op staat.

Bij consumenten spul verwacht ik eigenlijk geen "10V" excitatie. Eerder iets wat makkelijk uit de 1 of 2 AAtjes komt waar het ding mee gevoed wordt.

De goedkope load-cel-versterker/ADC de HX711 heeft zelf een 2.5V regelaar aan boord hiervoor. Lol is ook dat ie daarmee ook z'n ADC referentie voedt, en dus onafhankelijk wordt van de daarwerkelijk geproduceerde spanning. Die hoeft dus helemaal niet nauwkeurig bekend te zijn... :-)

Die 3mv/v komt van de spec s veronderstel ik. De voedingsspanning kan ik meten...
Er staat inderdaad niets op de cel...