Op 11 juni 2018 07:44:30 schreef rew:..tussen de regels door details kan gokken..
Op 5 juni 2018 12:41:35 schreef p4u08400:..de weegschaal is een cpw plus 15.
Nou, dit was niet echt tussen de regels door 
Dat je hem weer aan de gang krijg geloof ik graag, maar hoe nauwkeurig gaat ie dan nog zijn? Ik ben een groot voorstander van dingen zo mogelijk repareren en niet direct wegdonderen, maar in dit geval is het of de juiste cellen of einde oefening. Een blijvend vervormde cel krijg je nooit meer goed.
Een nieuwe schaal zijn de kosten niet. Wat ik wel tussen de regels doorlees is dat de gebruikers weinig respectvol met de schalen omgaan en dat er vaker stuk gaan. Dat ligt niet aan de schalen en normaal gesproken ook niet aan die gebruikers. Daar wat extra energie in steken kan veel opleveren/besparen.
Op 11 juni 2018 07:44:30 schreef rew:
Die 150k heb ik uitgerekend op basis van een weegcel met een weerstand van 1k. Kennelijk zijn er ook weegcellen met een weerstand van 350 Ohm. Als de weerstand lager is dan de 1k waar ik van uitging, dan zie je dat "het helpt, maar niet genoeg". Dat zou dan een goed teken zijn, en dan rekenen we wel weer verder...
dit voor alle 4 de cellen dezelfde weerstand?
gr
een domme vraag nu, maar wat als je de voedingsdraden omwisseld en de meetcel ondersteboven in het apparaat steekt?
ik ga de meetcijfers iets groter maken om het duidelijk te krijgen:
stel nu: rood 5V, zwart 0V, groen 2,6V, wit 2,4V. wit-groen = 0,2V
als je rood en zwart wisselt
rood 0V, zwart 5V, dan zal groen 2,4V geven en wit 2,6V: wit-groen = -0,2V
als je dan 2cellen de spanning wisseld en 2 niet, dan krijg je
-0,2V -0,2V 0,2V 0,2V of exact 0,00v op de totale meting.
(origineel heb je nu 0,2V 0,2V 0,2V 0,2V, totaal 0,8V waardoor de weegschaal zegt dat er 6kg op zit)
probleem nu is dat de meetcellen de verkeerde richting uitgaan als er gewicht op komt.
de correcte zullen stijgen in spanning, de omgewisselde gaan zakken, waardoor je altijd 0kg zal meten.
daarom moet je de omgedraaide meetcellen ook omgekeerd in het apparaat terug steken.
[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]
Ook een leuk experiment 
Dat die schaal bruikbaar word (zonder nieuwe cellen) geloof ik niet: het blijft m.i. geklungel in de marge.
Eigenlijk mis ik een aanslag, gooi je er teveel op komt de schaal op een aaslag en beschadigen de cellen niet.
Je kunt de cellen bv op veren monteren die inveren bij 5kg met elk een aanslag ernaast die de schaal opvangt.
Bij veel schalen zit er onder de cellen een stelschroef die de maximale buiging begrenst. Bij bijvoorbeeld silo's is dit niet nodig. Ook is er vaak een begrenzing voor de zijdelingse beweging, bijvoorbeeld bij schalen waar met heftrucks pallets op gezet kunnen worden en weegbruggen.
Bij lichtere schalen zoals deze gebruikt men vaak wat zwaardere cellen en hoopt men er het beste van. Bij deze fabrikant hebben ze in de loop der jaren de 6kg cellen vervangen door 15kg cellen. Nadeel is een mindere nauwkeurigheid, voordeel uiteraard een grotere robuustheid.
Er zal wel een reden zijn dat ze nu een model zwaarder nemen... wij hebben er binnen ons bedrijf al een stuk of 4 "laten" sneuvelen.
Nu weet ik wel waar het verschil zit in een schaal van 150 euro en ene van 250 euro.
Die van 150 daar zitten weegcellen onder van een of ander merk dat niemand kent, en die van 250euro daar kan je nog eens een cel aan veranderen, want deze zijn wel van een merk.
Daarnet nog eens contact met Adam gehad voor mijn schaaltje,
We can supply you the complete base with 15kg load cells but without stainless pan for €85 plus delivery.
This would be a similar price to the load cells if we were to supply them, which is why we do not.
You would need to factory calibrate your indicator to match it to the new base.
@GJ
Ik vroeg hem of je ik er dan ook van 20 kg kan onder steken (deze van ali) en dit zou ook moeten werken... zegt ie 
Ik moet de factory cal nog eens doornemen, ik heb hem in bijlage al eens gestoken...
Dus die indicator valt te callibreren ook onder een ander load cell max.
Hij vertelde me ook dat die weegschaaltjes ook maar chineese import zijn...
Ik denk dat ik daar een goed contact heb gevonden bij Adam 
Op 11 juni 2018 15:00:20 schreef p4u08400:
Ik vroeg hem of je ik er dan ook van 20 kg kan onder steken (deze van ali) en dit zou ook moeten werken... zegt ie
Dat geeft een afwijking van meer dan 20% van de fabrieksinstelling en zou dus een error moeten geven.
Ooit eens een mooie personen weegschaal, die duidelijk te weinig en dus fout gewicht aangaf, gecalibreerd.
Met behulp van 4 zakken zand, a 25kg (bouwmarkt lenen), achterelkaar op 25 , 50 ,75 en 100 kg ingesteld.
De weegschaal werkt inmiddels meer dan een jaar goed.
Op 11 juni 2018 16:28:27 schreef GJ_:
[...]Dat geeft een afwijking van meer dan 20% van de fabrieksinstelling en zou dus een error moeten geven.
7.3 gelezen in de manual?
gr
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 11 juni 2018 11:12:31 schreef fcapri:
een domme vraag nu, maar wat als je de voedingsdraden omwisseld en de meetcel ondersteboven in het apparaat steekt?
Makkelijker/duidelijker is het dan denk ik om wit-groen te wisselen.
daarom moet je de omgedraaide meetcellen ook omgekeerd in het apparaat terug steken.
Meestal zijn de cellen gemaakt om linksonder en rechtsboven vast te schroeven. Dus omgekeerd monteren betekent dat je daar geen schroefgaten hebt. 
Hij zegt: "factory calibrate". Je moet 0000 invoeren om "user calibrate" te doen. Waarschijnlijk 1234 om een factory calibrate. Maar het kan ook een andere zijn... (PRO tip: probeer het geboortejaar van jou serie weegschalen.)
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
D'r zijn andere "adam" weegschalen waarbij je "0000" moet invoeren om in calibratie mode te komen. En "2006" om in factory calibrate te komen. Als jij ze 85 pond geeft, dan zijn ze verplicht om jou de procedure uit te leggen hoe de factory calibrate op te starten.
Je moet WEL het gewicht aangeven waarmee je hem wilt calibreren. Dus getallen invoeren moet kunnen. Het zou me niets verbazen dat als je een rare waarde invoert hij ineens naar factory calibrate gaat. Dat is wat GJ de pincode noemt.
Op 11 juni 2018 16:41:00 schreef BenI2C:
Met behulp van 4 zakken zand,
Nat, vochtig of droog zand ?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 11 juni 2018 20:35:27 schreef rew:
[...] Makkelijker/duidelijker is het dan denk ik om wit-groen te wisselen.
[...]Meestal zijn de cellen gemaakt om linksonder en rechtsboven vast te schroeven. Dus omgekeerd monteren betekent dat je daar geen schroefgaten hebt.
dat dacht ik ook totdat ik de fotos bekeek en het lijkt weldat ze de gaten overal hebben gemaakt (merkloze universele meetcellen volgens mij)
Op 12 juni 2018 23:09:25 schreef 2N3055:
[...]
Nat, vochtig of droog zand ?
Was voor mij een haalbare oplossing. Een onsje meer of minder maakt dan niet uit.?
Weegcellen lijken mij ook overbelast.
Maar misschien heb je nog wat marge om eens de calibratieprocedure uit te proberen met de huidige weegcellen.
Ik ga er wel vanuit dat dit een weegschaal is enkel voor intern gebruik, niet geijkt want dan zou die verzegeld moeten zijn.
Hangt er ook vanaf hoe nauwkeurig de weegschaal moet zijn voor jullie werk. Een FS van 15kg weegt in de meeste gevallen per 5 gram bij een geijkte weegschaal (3000 schaaldelen).
Dus: calibratieprocedure opvragen bij de leverancier, ergens een ijkgewichtje vinden of ander iets dat je eerst weegt op je ander weegschaaltje en waarvan je het gewicht kan ingeven in de weegschaal.
rew
Nou, de user-calibratie bij deze dingen staat gewoon in de handleiding. Dus na omdraaien van 2 sensoren, zal ie wel weer voldoende in het midden zitten dat de user-calibratie weer werkt.
Weegcellen hebben een richting waarin ze gemonteerd moeten worden (staat een pijl op die de juiste krachtinleiding aanduidt).
rew
Ik denk dat dit te maken heeft met het teken te verwachten spanning van wit-ten-opzichte-van-groen. Hoogstens is ie gecalibreerd om nauwkeuriger 30mV/V te doen bij positieve dan bij negatieve belasting. Maar om te klooien om een kapotte weegschaal weer enigszins werkend te krijgen zal het toch wel kunnen?
Zoals reeds gezegd: zo'n kleine basic weegschaaltjes worden in de praktijk niet meer herstelt. Zelfs als die geijkt is; ipv een herijk na 4 jaar wordt er een nieuwe gekocht.
Heel jammer.
Ik zit meer in de industriële automatische doseerders. Die worden niet weggegooid
Machines van 20j en ouder zijn geen uitzondering.
En de weegcellen (en aanduider) moeten de juiste papieren hebben want anders kan de installatie niet geijkt worden.
Een weegcel voor het serieuze werk kost wel een paar honderd euro/stuk.
Een weegcel die op zijn kop staat zal ook wel min of meer wegen maar niet goed genoeg om binnen de ijkwaardige toleranties te blijven.
En de meeste weegcellen zijn zo gemaakt dat dit niet zo maar kan, maar je moet altijd wel opletten.