Uiterst bejaarde referentiecel D-845-D van Muirhead

pietplof

Golden Member

Enigszins aangestoken door de reisreferentieproblematiek van collega ,,Blackdog" heb ik eens wat verwaarloosde lades doorgespit en o.a. Vond ik genoemd blokje.
Uiteraard de spanning gemeten en die was 1,01844 volt (Philips pm2535) en de BCC vertelde mij dat hij 1,0187 volt waarnam.
Aangezien ik beide meters t.z.t. Aan de reiseferentie ga hangen weet ik met enkele maanden wel eens welke waarde juist is.
De vraag is natuurlijk wat kan ik met dut stuk antiek aanvangen?
Wellicht een ereplaats in het rariteitenkastje of toch nog iets zinnigs.

festina lente

heeft die philipspm2525 een hoge impedantie? want als ik me fred101 zijn verhaal met standaard cellen kan herinneren moet die waarde hoog zijn, anders belast je de cel teveel. meer als de standaard 10Mohm van een dmm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Goede vraag, nou het antwoord nog.
Ik heb ergens het handboek; na het ,,diner" even zoeken.
't Is trouwens de 2535

[Bericht gewijzigd door pietplof op woensdag 20 juni 2018 18:01:56 (12%)

festina lente
Hewlett

Honourable Member

Ik heb ook zo'n Muirhead D-845-D reference cell, cell komt uit een gesloopte multimeter. Klemspanning van mijn exemplaar is 1,018541V, gemeten met een Keysight 34470A in de 10GΩ HighZ input impedance mode bij 23.6°C.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
benleentje

Golden Member

Wat behoort de waarde van de cel te zijn?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
miedema

Golden Member

Ha Benleentje,

Op 20 juni 2018 20:21:59 schreef benleentje:
Wat behoort de waarde van de cel te zijn?

Het antwoord staat precies 2 posten hoger, in de PDF van Lupus :-)

De D-845-D moet 1,0190....1,0195 volt abs. zijn, bij 20°C.

Dus, beide getoonde cellen staan toch een beetje laag.
Tenzij de moderne Volt minder is dan de volt abs. natuurlijk ;-)

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

De cellen mag je eigenlijk alleen meten met gigaOhm ingangsweerstanden.

http://www.bramcam.nl/Diversen/1018638.png

De mijne meet 1.018646V en is van eind 60 jaren.
Let ook op de gespecificeerde Ri tussen de 800 en 1200Ω
10Meg Ri van je meter geeft al ongeveer 1mV fout.

Verder zijn er wat aanpassingen geweest betreffende de DC referentie standaard sind de jaren 60.
Dus als eerste goed meten en dan de vroegere referentie standaarden verrekenen.

Zo'n cel is nog steeds goed bruikbaar, en nog beter als je hem buffert met een goede opamp en hem op een vaste temperatuur houd.
Gaarne ook heel voorzichtig mee omgaan, rechtop zoals op mijn plaatje, niet schudden, niet laten vallen enz, enz.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Op 20 juni 2018 21:08:55 schreef miedema:
[...]
Tenzij de moderne Volt minder is dan de volt abs. natuurlijk ;-)
[...]

Dat zou nog best wel eens kunnen, de huidige Josephson standaard voor de Volt werd pas in 1962 uitgevonden (Blackdog was sneller).

Wat de datasheet alleen niet vermeldt is wat voor type cel het is, al zou je uit de opgegeven tempco kunnen opmaken dat het een gesatureerde Weston cel is.
De spanning van Bram's exemplaar is vrijwel gelijk aan het oorspronkelijke ontwerp van zo'n cel.

Fascinerende materie, lees er meer over in dit document.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Uit de litteratuur

Weston cel:
The original design was a saturated cadmium cell producing a 1.018638 V reference and had the advantage of having a lower temperature coefficient than the previously used Clark cell, ....
.........adopted as the International Standard for EMF between 1911 and 1990. (Wiki)

Frans

haasje93

Golden Member

Leuke cellen zijn dit, heb er ondertussen alweer wat leuke documenten over gelezen op het web. :)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?