Goedkoop, zuinig, versterkertje op loodgelaccu

Beste leden

Ik ga mee om te koken op een kamp, er is geen elektriciteit voorzien op de wei...

We zouden graag tijdens het koken een muziekje willen opzetten. Vorig jaar hadden we een bluetooth speaker die wel enkele uren meeging maaaar uiteraard niet voldoende :D

Nu kwam ik na wat opzoekwerk terecht bij een class-D versterker:
http://www.dx.com/nl/p/maitech-2-x-15w-class-d-dual-channel-digital-am…

Deze zou zuinig zijn, wat ideaal is omdat we een 12V loodgelaccu gebruiken van 7Ah.

Nu staat er bij de output 2x15W bij de max inganspanning 15V. Bij 12V gaat dit wat minder zijn (10W) , denken jullie dat dit alsnog genoeg is voor een tent van 4x6m te voorzien van wat muziek (moeten geen knallende bassen zijn ;) )? En wat voor speakers sluit ik er dan best op aan qua vermogen en impedantie?

Alvast bedankt voor de feedback!

Mvg,
Amateurtje T7

k zou zeggen leen ergens een bouwradio, een makita dmr 102 speelt 1 dag op een liion accu, die kun je in 40 min weer vollladen. er zit een aux op die dingen, en de duurdere hebben ook bluetooth. daar een gsm op en je hebt muziek..

Of koop bij de Action een paar powerbanks, zodat je de bluetooth speaker van stroom kunt voorzien.

Als je hoog rendement speakers gebruikt, kun je met één watt al de hele ruimte voorzien van geluid. Maar dat kan al met je telefoon, als het maar stil genoeg is.

Een oude Philips speaker uit de kringloop (jaren 70 spul) gaat prima op een klein versterkertje zoals je post. Maar wil je zoveel spullen meenemen?

Ligt idd aan wat voor speakertje je er op aansluit. Voor het gemak zou ik domweg aanraden een Li-Ion pack proberen te regelen ipv je audio-installatie te upgraden, want dat is simpeler. Als alternatief kan je naar klasse-D gaan inderdaad, maar het wordt dan snel ingewikkeld. Je kunt ook een efficientere luidspreker zoeken, maar dat wordt snel groot, duur en verbazingwekkend lastig te vinden (zoek eens op Klipschorn).

Die class-d moduletjes zijn eigenlijk geweldige krachtpatsers.
Zeer efficient, worden niet warm, geen koelplaat nodig en toch veel lawaai.

2 x 15W is ruim voldoende met een paar goede luidsprekers. En voor dat geld kun je best wat proberen.

zit er ook gewoon geen klein klasse D versterkertje in zo een bluetooth speaker?
ik gebruik in mijn ligfiets gewoon een bluetooth speaker en die hangt permanent met zijn usb kabel aan mijn fietsaccu.

ik zou dus ook gewoon zeggen om die bluetooth speaker te voorzien van een paar dikke powerbanks. kost je waarschijnlijk minder dan zo een lood accu

zit er ook gewoon geen klein klasse D versterkertje in zo een bluetooth speaker?

Ik denk dat Capri hier een punt heeft. Volgens mij zijn de meeste van dit soort speakers klasse D en al zeer zuinig. USB kan niet heel veel vermogen leveren. Ook een dikke usb poort van 2 ampere geeft maximaal maar 10 watt. Ik weet dat je met 2 x 5 watt en efficiënte speakers prima een redelijke ruimte kunt vullen maar veel is het niet.

Fabrikanten van dat bleutooth spul hebben daarom al gezorgd dat het zo efficient mogelijk is. Dus waarschijnlijk is dat alles al klasse D.

Met een accu van 7 AH heb je maar theoretisch zo'n 70 wh ter beschikking. Bij een 10 watt verbruik is dat dus inderdaad maar een paar uurtjes.

Zelf een klasse D versterker in elkaar klussen heeft weinig zin. Vooral omdat je die waarschijnlijk al hebt. Een hoogrendement speaker heeft meer zin maar is lastig om te vinden en misschien duur. Een veel dikkere accu met misschien een zonnepaneel is waarschijnlijk het makkelijkst. Een grote tent voorzien van muziek met een aantal PA speakers gaat op deze manier waarschijnlijk niet lukken.

Denk idd ook dat er wel een klasse-D versterker in die bluetooth dingen zit, deels ook om te compenseren voor het matige rendement van kleine speakers.

Hmm als ik dit zo lees is het mss beter de investering te doen in een goede draadloze speaker, met wat zoekwerk vond ik er met een accuduur van +10h. Heeft iemand van jullie een aanrader voor een goede draadloze speaker?

Ik kwam deze tegen:
https://www.bol.com/nl/p/sony-gtk-xb60-zwart/9200000081371217/?bltg=it…

Is dit misschien wat overkill? Is in ieder geval wel een hap in het budget :D

ik heb op mijn bluetooth speaker (action prulding van 3-4€) gewoon een normale huiskamer speaker aangesloten (betere bass weergave).
daarna voorzie je gewoon dat die bluetooth zelf pernament aan een powerbank hangt.

ik schat zo dat er intern een 500mAh accu zit en die speelt iets meer dan een uur in mijn fiets.
500mAh x 3,7V = 1,8Wh. dus een constant verbruik van rond de 1,5W

als je een powerbank van 10 000mAh aansluit als lader, zou dat ding daarop nog eens 20uur extra kunnen spelen

Een speaker op een fiets is sowieso nogal ergerlijk... :+
(waarom moet je de mensen om je heen jouw muziek keuze opdringen? verder heeft het geen enkel nut, oortje of headphone is wat netter)

Als het lang mee moet gaan op een kleine accu, dan is efficientie waar je je pijlen op moet richten. Geen dikke 15w versterker, maar eentje met de helft of een kwart daarvan. Laag onder de 60hz (laagste toon van 'n standaard gestemde basgitaar) wegfilteren.

En dan een breedbandspeaker met hoog rendement nemen. Fostex heeft leuke kleintjes die ook door audiogekken gebruikt worden en dan toch maar enkele tientjes kosten.
Visaton en Monacor verkopen iets dat lijkt op een ouderwetse dubbelconus radiospeaker. Veel meer geluid voor je vermogen krijg je niet. Daarvoor moet je wel wat concessies doen in het laag, met een compacte kast ga je niet zoveel onder de 100hz krijgen.

Dit https://www.bol.com/nl/p/sony-gtk-xb60-zwart/920000008137121..._role%3… vind ik in elk geval prijstechnisch gezien overkill. Voor zoveel geld kan ik stilte erg waarderen.

Dan is dit een stuk gunstiger denk ik. Er zit al een 2200mAh accu in. Zal niet de hele dag op een lading spelen verwacht ik. Maar met een grotere accu er bij kun je dat oprekken.

https://nl.aliexpress.com/item/TOPROAD-Big-Power-Bluetooth-Speaker-Wir…

En wat is er mis met een gewone draagbare radio? Die zijn gebouwd voor dit soort van toepassingen. Die doen het echt wel een hele dag op een set batterijen. Vaak is het geluid ook best redelijk. Oude gettoblasters van vroeger hadden een heel behoorlijk geluid. Daar werd door de ontwerpers ook behoorlijk aandacht aan besteed omdat dat destijds een stevig verkoop argument was. Gettoblasters werden gebruikt om in openbare ruimten op te dansen enzo. Geluid was flink belangrijk. Er ging wel een onwijze hoop batterijen in overigens.

Moderne versie zou een draagbare dab+ radio zijn met als je wilt ook een bluetooth streaming mogelijkheid zijn. Overigens zou ik dat in jouw toepassing niet willen gebruiken omdat dan aan einde van de dag je telefoon dood is en je telefoon is de hele dag bezig. En dat is weer lastig is als je veel moet bellen om kampzaken te regelen.

Deze lijkt erg leuk voor jou toepassing:
https://www.bol.com/nl/p/powerplus-stork-solar-dab-fm-pocket-radio-dig…
Heeft alleen geen bleutooth.

Deze speelt op gewone batterijen en lijkt alles te hebben dat je zou willen: https://www.bol.com/nl/p/goodmans-oxford-2-radio-dab-bluetooth-bonbon/…

Ik heb je deze dingen gestuurd omdat ik uit jou postings begrijp dat je in de organisatie/leiding zit van een of ander kamp. Dat betekend dat je druk hebt en geen tijd hebt om je met prutsdingetjes bezig te houden. Bovendien luisteren er waarschijnlijk meer mensen dan jij alleen naar de muziek. Dan is een een radio die je aanzet echt erg makkelijk. Muziekkeuze niet leuk? Andere zender is zo gevonden. Schuld daarvan ligt in dat geval ook niet bij jou maar bij de waardeloze zender.

Voor die 225 euro uit jou link heb je maar een half systeem. Die kan alleen werken met met een bron die audio streamt. Loopt de bron (Telefoon waarschijnlijk) weg? De tent uit dus, dan valt de muziek weg. En dat is vervelend voor medeluisteraars.

Voor minder geld heb je een radio die hetzelfde kan als die speaker maar ook op zichzelf prima kan werken. Het zijn toestelen die gemaakt zijn om langere tijd opzichzelf solo te kunnen werken.

Een aantal jaren geleden heb ik deze radio gekocht:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81vuOGfRpEL._SY550_.jpg

En deze speelt op een batterijlading een hele lange dag (+/- 12 uur ofzo) voortreffelijk. Ik heb hem mee in de auto en thuis koppel ik het toestelletje aan mijn versterker om het over de grote luidsprekers hoorbaar te maken. De interne speaker maakt overigens genoeg lawaai voor een woonkamer en de geluidskwaliteit is meer dan redelijk.

Of ga op zoek naar een tweedehands JVC Boomblaster !
Daar komt serieus geluid uit, kun je indien gewenst ook een gitaar op aansluiten.

een kamp zal niet snel maar 1 gsm hebben, sommigen hebben er 1 voor bellen en 1 voor gamen. een oude gsm werkt ook prima voor wat muziek, evt een wifi hotspot maken om muziek over te zetten uit je eigen toestel. display licht laag zetten scheelt veel accuduur, ook de wifi weer uitzetten of vliegtuigstand aanzetten.

Op 23 juni 2018 13:16:55 schreef Arco:
Een speaker op een fiets is sowieso nogal ergerlijk... :+
(waarom moet je de mensen om je heen jouw muziek keuze opdringen? verder heeft het geen enkel nut, oortje of headphone is wat netter)

omdat ik een gesloten ligfiets heb met de speaker onder mijn zitbank (ik hoor het, de rest niet).
ik wil geen oortjes want dan hoor je het verkeer niet.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN2924.JPG
en in de winter is de bovenkant ook gesloten met een kap. het het graag wat warm en een muziekje rond mij. ik rij 62km/dag woon werk verkeer

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

nu nog een oranje vlaggetje erop, zodat je zichtbaar bent als je achter struiken door gaat. dat is wel een groot nadeel van ligfietsen, omdat ze laag zijn zie je die snel over t hoofd, zeker vrachtwagen en bus chauffeurs.

nu nog een oranje vlaggetje erop, zodat je zichtbaar bent als je achter struiken door gaat. dat is wel een groot nadeel van ligfietsen, omdat ze laag zijn zie je die snel over t hoofd, zeker vrachtwagen en bus chauffeurs.

Ik denk zomaar dat vrachtwagen en buschauffeurs het juist wel beter zien. De gewone moderne wagen hebben juist een slecht zicht. Erg dikke hoek spijlen tussen tussen ramen en deuren. Alles heeft ronde hoeken, scheve raamlijsten enz. Mijn fordje K heeft wat dat betreft een waardeloos zicht. Op de zaak hebben van de vw upjes. Ook daar hetzelfde verhaal. Die wagentjes hebben dan ook eens kleine spiegels met een enorme dode hoek. Ik vind het echt waardeloos. In vrachtwagens en bussen heb je al het voordeel dat je enorm hoog zit waardoor je meer ziet. Vaak kijk je over struikjes, haagjes en dijkjes heen. Bij een luxe auto zie je pas wat achter een struik zit als je er voorbij gereden bent. Verder hebben vrachtwagens tegenwoordig enorme goede dode hoekspiegels waar je echt heel veel inziet.

Ben het wat dat betreft niet met je eens. Wel dat een vlag de zichtbaarheid van een ligfietser verbeterd.

Dus het introduceren van de "dode hoek spiegel" op bussen en vrachtwagens is volgens jou onzin ?

en wat te denken van voorsorteren van fietsers voor de auto's bij stoplichten? dat is hier in de stad op meer plaatsen, bij een bus of vrachtwagen wordt je dan niet gezien met een lage fiets, t raam zit immers ruim 1,5 meter hoog.

en idd die dode hoek spiegels zijn er ook niet voor niets gekomen, net als de rekken aan de zijkant van vrachtwagens tussen truck en de wielen van de oplegger, zodat fietsers of voetgangers tenminste van de wielen weggeveegd worden met een draai..

Dus het introduceren van de "dode hoek spiegel" op bussen en vrachtwagens is volgens jou onzin ?

Dat heb ik nooit gezegd. Dode hoekspiegels zijn heel goed. Ik zeg alleen dat ik het zicht in personenwagens tegenwoordig erg slecht vind en in vrachtwagens eigenlijk beter. Vroeger was dat juist andersom. In een vrachtwagen zag je vanwege alle dode hoeken veel te weinig. Dat is dus enorm verbeterd. In personen wagens is dat vind ik verslechterd door o.a. de dikke raamstijlen en rare afgeronde achteruitjes enzo. Dat de raamstijlen dik zijn komt natuurlijk doordat ze sterker moeten zijn (rolkooi idee) en airbags enzo moeten bevatten. Als die verbeteren de veiligheid van de mensen in de auto. Maar niet die van de fietsers en voetgangers.

daar heb je gelijk in, stijlen zijn te breed tegenwoordig. dat komt wrs ook weer omdat de auto draagt op het dak, dus te dunne stijlen en de boel vervormt. je hebt maar enkele typen auto's die op het bestaande chassis zo omgebouwd kunnen worden naar cabrio, de rest kan niet zonder dak zonder verstevigen van het chassis.

dat piepje van bussen en vrachtwagens als ze achteruit rijden helpt ook wel, evenals achteruitrijd camera's, maar die hebben er nog niet veel, immers moet de oplegger EN vrachtwagen dan voorzien zijn..

Op 23 juni 2018 17:13:58 schreef fcapri:
--- omdat ik een gesloten ligfiets heb met de speaker onder mijn zitbank

Ja, wat is het nu een ligfiets of een zitfiets? :-) Wacht effe. Zitbank is dat ding wat voor de TV staat? Duidelijk! Speaker thuis onder de zitbank en niemand heeft last van je herrie als je fietst! :-)

Ja, wat is het nu een ligfiets of een zitfiets? :-) Wacht effe. Zitbank is dat ding wat voor de TV staat? Duidelijk! Speaker thuis onder de zitbank en niemand heeft last van je herrie als je fietst! :-)

Je klinkt wel een beetje als een oude boze buurman die zijn voetballende buurjongetje maar vervelend vind en zijn over de schutting vliegende ballen leksteekt. ;-)

Capri zegt toch dat hij de enige is die de muziek hoort! Heb jij geen radio in je auto?

Zoiets dus? >:-)
https://static.mancave.conrad.nl/uploads/auto-vol-met-speakers.jpg