Welk IC voor HIFI kwaliteit Subwoofer Pre-Amp (low-pass filter)

Hoi, ik ben op zoek naar een goede Subwoofer Pre-Amp.
Zo eentje die alleen het geluids signaal filtert.
Ik heb namelijk een oude buizen versterken uit 1975, en wil die in combinatie met een subwoofer gaan gebruiken.
Maar daar moeten de lage frequenties voor worden gescheiden.
Er zijn verschillende printjes op de markt met 2 of 3 potmeters erop.
Ook gebruiken ze verschillende IC's.

Ik moet er ook bij zeggen dat mijn speakerzuilen 1,70 meter hoog zijn (Visaton DSM MK3).
Deze dingen zijn zo goed en zuiver dat je verslechteringen van het geluids signaal kan horen.
Nou weet ik niet hoe duidelijk dat op subwoofer niveau is, maar je kan begrijpen dat ik voor de betere schakeling wil gaan, en echt niet iets van 2 euro uit china.

Sommige printjes gebruiken NE5532, TL072, LM741, 4558, LM833, LF3F3, enz.
Nou weet ik niet voor welke ik moet gaan.
Ik heb geprobeerd een Subwoofer Pre-Amp voor HIFI te vinden met een behuizing eromheen.
Nou ik zie ze niet hoor.

Denk dat ik een printje met trafo moet gaan inbouwen.
Welke chipset IC zou het beste zijn (ligt natuurlijk ook aan fabrikant) ??
Of weet iemand zoiets voor HIFI kwaliteit te vinden ?

Sommige zijn met 1x NE5532 en andere met 2x NE5532.

[Bericht gewijzigd door daan69 op maandag 25 juni 2018 02:19:12 (50%)

maartenbakker

Golden Member

Chipsets zitten in computers en wat een opamp presteert hangt ook van de schakeling af... Maar de LM741 heeft in elk geval niets met hifi te maken. De TL072 is al een vrij oud ontwerp (weet niet zeker hoe goed of slecht). Diverse 5532-varianten kom je in elk geval wel vaker in hifi, zoals CD-spelers, tegen. Puur op basis daarvan zou ik daar een voorkeur voor hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je kwaliteit wil koop je geen printjes uit China via Ali, Banggood, Ebay enz. De gebruikte componenten zijn in 99,9% van belabberde kwaliteit. Free shipping moet ergens van betaald worden tenslotte. Wat ik zelf nog wel eens doe is kale printen in China kopen en de onderdelen bij Farnell.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mel

Golden Member

Ik zou gewoon voor buizen gaan.. :+
Maar ik ben een ouwe l*l.
En aangezien je toch al een buizenversterker hebt..
Buizen zijn weer "in" tegenwoordig,en ze kunnen tegen overbelasting..
Maar ja.. wie ben ik :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 juni 2018 02:30:51 schreef maartenbakker:
Maar de LM741 heeft in elk geval niets met hifi te maken.

Hifi is een term die in de jaren 50 of 60 (van de vorige eeuw) bedacht is voor apparaten die meer dan 10kHz aan bandbreedte hadden. Of de grens op 10 of wat anders ligt dat weet ik niet, maar het is een term die tegenwoordig niet zo lastig te halen valt. En terwijl de LM741 een best-belabberde opamp is, kan die binnen z'n grenzen prima dienst doen in een HIFI apparaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Opamps , condensators in het audiopad . Kijk anders eens bij Sound westhost , je kunt er printjes bestellen en het is een serieuze site. Veel plezier

Deze Franse webshop is redelijk populair onder 'HiFi' doe het zelvers waar deze, of deze optie mogelijk een betaalbare oplossing zijn.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 juni 2018 09:30:07 schreef rew:
[...]Hifi is een term die in de jaren 50 of 60 (van de vorige eeuw) bedacht is voor apparaten die meer dan 10kHz aan bandbreedte hadden. Of de grens op 10 of wat anders ligt dat weet ik niet, maar het is een term die tegenwoordig niet zo lastig te halen valt. En terwijl de LM741 een best-belabberde opamp is, kan die binnen z'n grenzen prima dienst doen in een HIFI apparaat.

De ondergrens is DIN45500 (vroeger de norm, moderne hifi gaat er ruim overheen). Daar staan meer eisen in dan het frequentiebereik. Met een 741 kun je vast wel een schakeling maken die daaraan voldoet, maar of dat makkelijk en productief is? Mijn antwoord was dus wat kort door de bocht, maar feit is dat ik nog geen enkel apparaat ben tegengekomen waarvan de ontwerper dat een goed idee vond.

@Roland van Leusden: het probleem zit hem niet in de free shipping, die betaalt de leverancier niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb effe gekeken bij Sound-westhost, moet zeggen serieuze site.
Daar hebben ze het vaak over TL072 en NE5532.
Bij audiophonics hebben ze het over de NE5532.
Misschien is dat toch wel een goede keuze als je het (NE5532) van de juiste fabrikant koopt.
Verder nog een goed schema en goede kwaliteit componenten.

Maar zoiets heb ik nog nooit kant en klaar in een behuizing gezien.

-------------------
edit:

Ow kijk nou wat mooi !!!

Whooooo thats hot!!
Deze oude apparaten zijn natuurlijk wel voor het hele frequentie spectrum als ik het goed zie.
Zouden die oude Vintage Modellen wel zo diep gaan als 20HZ ?
Ik heb een SVSound SB-2000 Subwoofer die tot 19 a 20 HZ komt.

Nou twijfel ik. Moet ik nou voor oude vintage gaan, of voor een print die ik zelf moet maken.
De vraag is, hoe laag gaan ze, en hoe kom ik eraan.

Arco

Special Member

Ik denk dat het voor een subwoofer weinig uitmaakt. Hoge tonen weergeven (zoals ruis) is 'ie toch al heel slecht in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Veel techneuten zijn nogal conservatief kennelijk...;-) NE5532 is een prima opamp, daarnaast zijn er zoveel nieuwere types die ontwikkelt met veel betere specs, ook voor audio. OPA1664 of LME49720, bijvoorbeeld. Sommige zijn nog als DIP8 te verkrijgen anderen alleen in SOIC behuizing.

Of je het verschil ook hoort in jou installatie hangt van je componenten in de installatie af, je bronmateriaal, akoestiek etc. etc.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 25 juni 2018 13:00:30 schreef daan69:
...Maar zoiets heb ik nog nooit kant en klaar in een behuizing gezien.

Een losse 1 kanaals mono voorversterker voor liefst een subwoofer alleen zal inderdaad lastig worden om kant-en-klaar te kopen.
Meer gangbaar in dit segment zijn subwoofer plate-amps (met cross-over) die je in de kast van een subwoofer kan schroeven.

Wat jou wens nog het dichtst benaderd zou dit, of bijvoorbeeld dit kunnen zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waarom is er een voorversterker nodig? Ik zie die vooral aan de ingangskant, bv. voor microfoons of voor bepaalde pick-upelementen. Tussen mengtafel (of regelversterker) en subwoofer heb je toch alleen een filter nodig, eventueel de beide kanalen samentellend, en een eindversterker?

Verder nogal danig akkoord met @Arco: ongewenste geluiden bestaan uit ruis, brom, en vervorming. Vervorming bestaat uit hogere harmonischen, die geeft een subwoofer toch niet weer. Idem ditto v.w.b. ruis. Brom daarentegen kan een probleem worden ....

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ow sorry T-sec, ik was het vorrige bericht aan het editten.

------------------------------------
edit:

Even ter aanvulling.
Ik heb een Wembley Two Twelve buizen versterker met een Onkyo P8000 voorversterker.

Moet nou gaan kiezen tussen externe behuizing of inbouwen in de P8000.

De buizenversterker was vroeger een ROESTBAK en heb hem 2ehands gekocht.
Heb er veel werk aan gehad om hem te reviseren en te laten vernikkelen, liever niet nog een keer.
Er zitten orginele 6BQ5 lampen van Hitachi in.
Het geluid is beter dan een Yamaha R-N803D Middenklasse versterker van 1000 euro.

Wil het nou compleet maken voor Subwoofie.
Heb je een beetje de HIFI indruk ervan.

Owja dit zijn de speakers.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Veel techneuten zijn nogal conservatief kennelijk...;-)

Dat lijkt mij een understatement, maar is misschien eerder te bespreken in de bar/koffiehoek :) ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 25 juni 2018 13:30:11 schreef big_fat_mama:
Waarom is er een voorversterker nodig? Ik zie die vooral aan de ingangskant, bv. voor microfoons of voor bepaalde pick-upelementen. Tussen mengtafel (of regelversterker) en subwoofer heb je toch alleen een filter nodig, eventueel de beide kanalen samentellend, en een eindversterker?

Dit soort voorversterkers waar je eigenlijk alleen de frequentie en het volume mee regelt worden ook wel passieve voorversterkers genoemd.
Eigenlijk is het daardoor meer een equalizer.

In het geval van een subwoofer is het verhaal vrij simpel. Een kwestie van het audiospectrum met een regelbaar filter dichtknijpen tot de gewenste bandbreedte en met de potmeter het inkomende signaal meer/minder dempen zodat het niet te hard/zacht klinkt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

passieve voorversterker

Toegevend dat ik erg op taal let, vind ik dit toch wel een erg sterk staaltje van kromtaal: hoe kan er nu ooit een passieve (voor)versterker bestaan? We doen toch niet aan politiek, alhier? :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Vraag me af wat je nog aan sublaag mist met deze grote Visatons. De gebruikte TIW 400 heeft een Fs van 23Hz...

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 25 juni 2018 18:14:30 schreef big_fat_mama:
[...]

Toegevend dat ik erg op taal let, vind ik dit toch wel een erg sterk staaltje van kromtaal: hoe kan er nu ooit een passieve (voor)versterker bestaan? We doen toch niet aan politiek, alhier? :)

Ik ben het roerend met je eens, maar “in de volksmond” kent een grote dichterlijke vrijheid. Je zou op z’n Koot&Bie’s kunnen zeggen dat dit soort termen bloosloos worden gemaakt.

Zie de hits binnen Google op z’n Nederlands en Engels.

Zo bestaan er ook benamingen als koudvuur, droogijs, blacklight en naaien zonder garen. ;-)

benleentje

Golden Member

En ik maar denken dat het een actief filter is :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Vanaf de 40HZ gaat ie omlaag, en dat is te horen.
50HZ bij 90dB
20HZ bij 75dB
Dan mis je toch de lage druk, en in de huidige muzieksoorten is die vaak aanwezig.
Niet bij Billy Ocean natuurlijk.
Ik draai ook Synthwave, melodieuze trance, dupstep, club, pop, rock, enz.
Bij sommige soorten moet ik hem uitzetten, en bij andere juist aan omdat er gewoon weinig in de muziek zit.
Om dat dan met de bass-potmeter bij te sturen laat zich niet aanhoren, je verprutst de muziek dan.

Maar ja het is gewoon heel lastig om zo'n Subwoofer Pre-amp/filter kant en klaar te vinden. (zonder versterker)
Dus alleen het gedeelte wat in je stereo versterker zit om de subwoofer aan te sturen.
Niet het frequentie circuit in de subwoofer zelf.

Dat frequentieplotje is niet geheel van toepassing voor jou situatie thuis natuurlijk. Andere ruimte, andere akoestiek...De TIW400 wordt ook wel als sub toegepast n.l. Laat de buizenversterker niet wat liggen in het sublaag..?
Ik zou een uitgang van de pré nemen en daarmee een klasse D plate amp aansturen met voldoende vermogen voor een dikke sub. Sublaag is vrij lastig goed en strak te krijgen in een huiskamer, dus een dsp is daarbij ook wel zo handig. En die zitten ook wel in die plate amps.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Sine

Moderator

Waar kapt die Two Twelve ergens af? Dat kon nog wel eens wat hoger zijn.
Al zijn de uitgangstrafo's zo te zien niet TE krap uitgevoerd, lage frequenties kost ijzer.

Dat ik er een subwoofer bijzet heeft niks met de versterkers te maken, maar alleen met de Visaton DSM MK3.
Voor de echte lage druk golven laten ze net wat na.
Ja het is een super type luidspreker met veel en rollend laag erin, maar je kan niet alles in 1 kastje hebben.
Er zit al zoveel in, maar sommige muziek heeft gewoon extreem lage druk-golven.
Die doen we toch gewoon erbij joh, lekker toch ??

De wembley kan ik niet verder dan 60 a 70% open zetten.
Het is een versterker voor 8 en 16 ohm.
Deze KANONNEN die erop staan zijn 4 ohm, en hij doet het verdraaid goed.

Als iemand er 1000 euro voor zou bieden zeg ik "nee".