PC hardware upgraden...

mijn werk laptop is nog altijd zo een beestje. 2GB ram max en dat zit er ook in, windows7 (kreeg 10 er niet op wegens te kleine HDD), stabiel tot en met, reboot bijna nooit. IDE SDD is max tot 30GB verkrijgbaar. nu zit er een msata 64GB kaartje in met een chinese adapter van IDE naar msata. totale kost nog geen 30€ voor beide en werkt goed (niet perfect, sleep modus werkt niet omdat de SSD niet op tijd geinitialiseerd geraakt voor windows een schijffout geeft. hibernate doet het wel).

voor gewoon surf en email gedoe is het meer dan voldoende. werk ook met arduino en dankzij zijn onboard RS232 poort ideaal om routers en switches te configureren.
vierkant scherm ipv zo een breed plat scherm waar je vaak de onderkant van speciale software niet mee ziet.

mijn laptop thuis is maar 13jaar oud, sata. nu weer een HDD omdat de SSD gesneuveld is (ja, die sneuvelen ook en data recovery lukt NIET dan).

ik wil die wel vervangen, maar eigenlijk daarna ook niet. alles wat ik nodig heb zit erop en werkt goed. zelf mijn schermdrivers zijn niet geïnstalleerd, dus zoveel zit ik niet op youtube (als ik drivers installeer krijg ik een bluescreen, waarschijnlijk een half losgesoldeerde GPU die faalt als alle hardware aangesproken wordt)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Oudere PS's blijven nuttig, met name als je waardevolle randapparatuur hebt, waar heen drivers meer voor zijn te krijgen.
Denk aan zelf ontwikkelde randapparatuur en alles wat vele malen de prijs van een nieuwe PC heeft gekost, zoals filmscanners transparantscanners en ander professionele scanners, die meer instellingsmoglijkheden hebben dan gewone kantoor- en thuisscanners, bijvoorbeeld pre-scan correcties.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Overweeg linux als OS, misschien niet direct maar voor wanneer je in de problemen komt met de ondersteuning van Windows voor je hardware.

Meer iets voor tweakers,,,,

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Sine

Moderator

Gezien de vraag over de contacten gaat is dat niet offtopic, de antwoorden die hier gegeven worden gaan wel de andere kant op :P

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een keer ontdoen van het stof. Meer is er normaal niet nodig. Als het niet werkt zal het eerder aan de soft als aan de hardware kant liggen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Vergeet de elco’s niet. Ik had dat vorig jaar met mijn uitlijn PC. Die deed het alleen nog maar na behandeling met de föhn. Setje verse elco’s deed wonderen in dit geval.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Bedankt mensen.

@Tidak Ada het gaat zeker om waardevolle apparatuur, daar koop je wel 10 'moderne wegwerp pc's' voor.
Ik hoop enkel dat de voeding geen te grote last gaat ondervinden.

P.s. Linux, huhhh het wordt al moeilijk kiezen uit die 1000-linux-versies. En ja drivers is al helemaal geen doen voor wat ik gebruik.
Ik erger me aan al die versie-bouwers, ze zouden zich beter op de software en drivers concentreren. Rn toch, ik heb hier een ubuntu pc staan ook hoor...
Het moest er eens uit.

mel

Golden Member

Ik ben blij met ouwe pc,s.Waarom? heel simpel. daar zit een ISA slot op.Ik heb veel i/o kaarten die in een ISA slot passen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is wel zo dat veel connectoren in een PC voor hooguit enkele tientallen mating cycles gemaakt zijn. Als je de machine bijvoorbeeld ieder jaar demonteerd om schoon te maken kun je daar tegen aan lopen.

nu zijn de connectoren in pc's vaak verguld, dat was in de isa tijd nog niet, vernikkeld en vaak vertinde contacten op de kaart. je kon nogal eens een storing verhelpen door bijv de videokaart eruit te halen en terug te steken. bij pci kwam dat nog amper voor. de 1e cd roms overleden zelfs als je 1x de ide kabel verkeerd om stak, de drive bleef dan de ide bus plat houden. blij dat die tijd wel over is, met die master en slave jumpers omsteken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 28 juni 2018 09:30:12 schreef Joris007:
Bedankt mensen.

@Tidak Ada het gaat zeker om waardevolle apparatuur, daar koop je wel 10 'moderne wegwerp pc's' voor.
Ik hoop enkel dat de voeding geen te grote last gaat ondervinden.

P.s. Linux, huhhh het wordt al moeilijk kiezen uit die 1000-linux-versies. En ja drivers is al helemaal geen doen voor wat ik gebruik.
Ik erger me aan al die versie-bouwers, ze zouden zich beter op de software en drivers concentreren. Rn toch, ik heb hier een ubuntu pc staan ook hoor...
Het moest er eens uit.

Ik kan me weinig voorstellen bij een voeding die hopelijk niet teveel last gaat ondervinden. Daar kun je je lot beter preventief in eigen hand nemen als het om iets bijzonders gaat! Als jouw voeding opstijgt en opeens 10V op de 5V lijn zet en je hebt opeens geen exotische ASIC meer op je insteekkaart zitten... Dan heb je een dure lading oudijzer staan.

Opzich heb je met Ubuntu een redelijke keus gemaakt als je wilt dat alles op dezelfde basis staat. Debian is daar een goede kanshebber voor. Overigens zijn drivers naast het zwakke punt ook het sterke punt: waar je bij exotische hardware absoluut niemand meer hebt die een nieuwe Windowsdriver schrijft, is er tnminste nog een kans dat dat bij Linux wel gebeurt. Je kunt zelf een driver bouwen als je je stoort aan een ontbrekende.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat je de stekker van een diskette station verkeerd om kon plaatsen, was mij bekend.
Maar op een IDE stekker zat toch een nokje, om dit te voorkomen ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Niet elke IDE-steker heeft een nokje en een dicht gaatje, en ook als er een dicht gaatje inzit kun je hem verkeerd insteken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En... heel in het begin waren er een paar disks met het nokje aan de verkeerde kant. Dat was de 40Mb tijd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

pen 1 was de rode streep op de bandkabel. die cdroms waren duitse modellen met double of quad speed meen ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 juni 2018 12:11:02 schreef Gadget_inc:
Dat je de stekker van een diskette station verkeerd om kon plaatsen, was mij bekend.
Maar op een IDE stekker zat toch een nokje, om dit te voorkomen ?

Ik schat in dat dit sinds '97-'98 was. Afhankelijk natuurlijk van de fabrikant. Voor die tijd kon je echt álles verkeerd pluggen/jumperen:

Disks
Uarts
Processor type, snelheid en voltage(!!).
Geheugen simmen en sippies
Speaker, reset, turbo e.a.
En de altijd vergeten interne cdrom audiokabel.

Op de moederborden of iokaartjes zaten gewoon 'blote' pennen. Dus ook de stekker op 1 rij pinnen drukken ipv beide was mogelijk, en ja dan leek pin 1 bij de rode streep te zitten.

de losse audiokabel was al snel niet meer nodig, als de geluidskaart ook via ide geluid ondersteunde.

in de 486 tijd had je al moederborden die een plastic rand om de ide stekkers hadden zitten zodat er idd een nok inzat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het meeste spul had dat niet. Zeker niet de super-IO kaarten, daarbij was dat eerder uitzondering dan regel.

Het gros van de moederborden in de 486 tijd had amper IO op het bord, IDE ging via bovengenoemde IO kaarten.

@Mel
ISA kaarten?? Dat valt toch echt onder prehistorisch. Wat voor spannend spul heb je in ISA??

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 28 juni 2018 23:14:39 (22%)

die had je ook ja, heb ik ook diverse gehad, VESA local bus kaarten. isa en pci slot achter elkaar. lompe dingen die nogal eens loskwamen als je een slappe kast had en ermee ging slepen, vandaar de lock op pci-e en agp kaarten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik heb toch ergens een jaar of 10 a 12 geleden nog een stagair gehad die ene IDE-drive verkeerdom aansloot.

Wat me nog inviel, een oud advies om goudvingers van insteekkaarten schoon te maken: met een zachte vlakgom. Vooral GEEN inktgom gebruiken, dan zal je goud wel snel weg zijn. Kontakt Chemie heeft meen ik bovendien een spray voor het reinigen van gouden contacten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 29 juni 2018 00:30:42 schreef maartenbakker:
Wat me nog inviel, een oud advies om goudvingers van insteekkaarten schoon te maken: met een zachte vlakgom.

Voor weigerende smartcards, bankpasjes en simkaarten is een zacht vlakgom ook een prima oplossing.

Zouden er geen vlakgoms bestaan in de vorm van een bankpasje? Lijkt me een oplossing voor die eeuwig weigerende betaalautomaten in de supermarkt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

supermarkten moeten die kastjes wat vaker vervangen, er gaan paar honderd keer op een dag pasjes doorheen, die contacten leuteren uit. en de pasjes slepen vuil in die lezers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 28 juni 2018 23:12:29 schreef Sine:
Het meeste spul had dat niet. Zeker niet de super-IO kaarten, daarbij was dat eerder uitzondering dan regel.

Het gros van de moederborden in de 486 tijd had amper IO op het bord, IDE ging via bovengenoemde IO kaarten.

@Mel
ISA kaarten?? Dat valt toch echt onder prehistorisch. Wat voor spannend spul heb je in ISA??

Relaiskaarten, en i/o, en sommige meetkaarten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Krelis Vonketrekker

Golden Member

evdweele, Ik reinig de contacten met een dubbel gevouwen A4 papier, ongeveer 2 centimeter breed, daarop wat IPA, dat er door schuiven.
en daarna ook nog eens met een droog papiertje. Werk FANTASTISCH!!