Hallo,
Ik wil mijn stappenmotor met mijn pc via ethernet/ip aansturen. Hiervoor ben ik op zoek naar een driver+controller. Het liefst 1 apparaat met daarin de driver en controller. Ik heb de volgende apparaten gevonden.
https://www.applied-motion.com/products/stepper-drives/stf03
https://www.applied-motion.com/products/stepper-drives/st5-ip-en
https://www.arcus-technology.com/products/multi-axis-motion-controller…
De twee eerste drivers+controllers zouden direct aangestuurd kunnen worden vanuit de pc met ethernet. De derde van Arcus kan dit ook, echter bevat de Arcus ethernet connectie niet het DHCP protocol. Dus hij heeft een fixed IP adres wat nadelig is. De prijs van de arcus controller weet ik niet.
Mijn vraag is: Waarom is het prijsverschil tussen de twee apparaten zo enorm hoog? De duurdere variant kan meer ampère per fase leveren en lijkt meer functionaliteiten te hebben. Maakt dat het product zoveel duurder of zie ik iets over het hoofd?
Hebben jullie wellicht alternatieven waar ik naar kan kijken? Ik krijg niet veel apparaten gevonden die zo makkelijk implementeerbaar zijn en communiceren via ethernet/ip.
Dit zijn de wat geavanceerdere stappenmotor drivers, deze drivers hebben buiten een ethernet aansluiting ook nog I/O aan boord.
De tweede die van $607,- kun je ook programmeren en heeft ook analoog aan boord. Je kan daar ook berekeningen in de software mee doen. Dus daar zal het prijsverschil in zitten.
De derde is een driver voor vier stappenmotoren, en de ene heeft ook nog eens een encoder feedback. En zulke systemen zijn nu eenmaal duur.
Dus het prijs verschil is wel te verklaren. 
Even uit nieuwsgierigheid, wat ga je maken?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
(door even wat anders te bekijken is deze posting blijven wachten en heeft Lambiek ondertussen al iets vergelijkbaars gezegd).
Ik denk dat het hierin zit:
744 lines of stored program capability
(en alles wat er omheen zit. )
Dus dat ding kan je vertellen doe eerst dit, dan dat dan zus dan zo, met allerlei inputs en outputs, locaal. Hij gaat dat dan zelfstandig doen zonder dat je PC de hele tijd op moet letten.
Die andere kan ook een hoop mee, maar dan moet de pc dus de smarts uitvoeren om inputs in de gaten te houden en commandos te geven naar de module.
Ik weet niet wat voor steppers je hebt, maar met een raspberry pi en wat pololu stepsticks kan je iets minder heftige steppers prima aansturen voor een fractie van de prijs.
Op 6 juli 2018 10:20:37 schreef rew:
Ik weet niet wat voor steppers je hebt, maar met een raspberry pi en wat pololu stepsticks kan je iets minder heftige steppers prima aansturen voor een fractie van de prijs.
Helemaal mee eens rew, maar het ligt er wel aan wat hij er precies mee gaat doen.
En anders kan hij daar nog een wat zwaardere driver voor nemen, in plaats van een pololu.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
(half) OT:
Arcus?, heeft dat iets te maken met oudere scanners van Agfa?
Waren goede, maar dure flatbedscanners.
Ik weet het niet. Misschien hebben ze wel producten van arcus gebruikt in hun scanners.
Arcus Technology, a motion control company headquartered in California, USA, is a global supplier of stepper motion control products founded on the principle that innovative motion control solutions can be simple and affordable to our customers.
To fulfill your various communication needs, we provide a wide range of motion products with USB 2.0, RS-232, RS-485 and Ethernet communications interfaces.
Arcus products are designed to ease your programming and usage requirements. Extensive range of programs and source code is available to help you get started immediately and maintain the product easily. We provide integrated stepper motor/driver/controller solutions to ease your wiring and connection efforts.
Bedankt voor de reacties!
@Lambiek, voor mijn stage moet ik twee stappenmotoren (290mA per fase) aansturen. De stappenmotoren zijn er al, de drivers en controllers nog niet. Ik ben nu eerst aan het kijken wat een makkelijke off-the-shelf oplossing is. Een belangrijke eis is dat de communicatie met Ethernet gaat. Het liefst ondersteund de controller het IP, DCHP en Auto IP protocol voor makkelijke integratie in verschillende soorten netwerken en al bestaande Ethernet apparaten die op hetzelfde netwerk zitten.
@rew, ik heb inderdaad mooie alternatieven gezien die aanzienlijk goedkoper zijn. Echter, het is niet voor de hobby dus er is een voorkeur voor off-the-shelf producten die aan allerlei veiligheidseisen voldoen etc.
Nadat ik dacht alles te hebben gevonden ben ik uiteindelijk toch nog een mooi alternatief tegen gekomen.
https://en.nanotec.com/products/1880-n5-1-3-motor-controller-for-ether…
Deze communiceert met de gewenste protocollen en is niet super duur met 250 euro per stuk!
Ik denk dat het twee van deze worden 
Op 6 juli 2018 12:14:54 schreef Draddict:
Nadat ik dacht alles te hebben gevonden ben ik uiteindelijk toch nog een mooi alternatief tegen gekomen.
Zijn die drivers niet veel te zwaar?, die kunnen 10A aan, en jij hebt stappenmotoren die 290mA per fase zijn.
En heb je die extra I/O ook nodig?, deze heeft analoog in, en digitaal in en uit. Ze hebben ook een encoder input, zijn jou stappenmotoren voorzien van encoders?
voor mijn stage moet ik twee stappenmotoren (290mA per fase) aansturen.
En wat gaan die stappenmotoren precies doen?
EDIT:
Wat als je nu een losse ethernet module koopt en een losse stappenmotor driver?
https://www.antratek.nl/i-o-controllers/ethernet?gclid=Cj0KCQjwpvzZBRC…
https://www.damencnc.com/assortiment/cnc-besturingen/stappenmotor-syst…
Zijn die drivers niet veel te zwaar?
De drivers zijn inderdaad erg zwaar. Ik kan alleen geen driver+controller vinden die aan de eisen voldoet en lichter is.
En heb je die extra I/O ook nodig?
De robot maakt gebruik van homing sensoren. Deze wil ik uitlezen met de controller, vandaar de gewenste I/O. Op het moment worden er geen encoders gebruikt, dit kan echter in de toekomst wel toe worden gevoegd.
En wat gaan die stappenmotoren precies doen?
De stappenmotoren gaan elk een spindel aansturen voor een XY tafel. Het gaat puur om het precies positioneren van de end-effector. De snelheid mag laag zijn. Het gewicht van de end-effector is ook zeer laag, +-200 gram zo uit mijn hoofd. De stappenmotoren zullen dus niet zwaar belast worden met een hoge massatraagheid van de end-effector.
Een losse driver(easy driver stepper motor), losse controller(microcontroller met Atmel chip) en losse usb communicatie module is wat er al in gebruik is. Hiervoor is destijds een printplaat ontworpen waar alles op zit. Dit is dus zelfgemaakt en is niet gekeurd etc. Toen kwam de vraag. Gaan we de oude PCB herzien met een nieuwe microcontroller, driver en ethernet communicatie of kopen we iets off-the-shelf?
Off-the-shelf voldoet al aan alle veiligheidseisen en is daar ook op gekeurd. Als we de oude PCB zelf gaan herzien gaan hier weer veel ontwikkel-uren inzitten die geld kosten en moet alles ook nog getest en gekeurd worden. We verwachten dat het kopen van iets daarom een betere optie is dan het zelf maken van iets moois. Je hebt helemaal gelijk dat losse componenten samenvoegen tot de mooiste oplossing leidt. Echter denk ik dat dit een duurdere oplossing gaat zijn. Ook omdat er maar enkele setjes van drivers+controllers nodig zullen zijn.
Ideaal was dus geweest als de Nanotech controller er ook in een lichtere versie is. Dit is helaas niet het geval en deze controller is eigenlijk de enige controller die ik heb kunnen vinden die dus met de juiste protocollen ethernet communicatie ondersteund.
Oké, helemaal duidelijk. 
Dan is je laatste keuze nog niet zo dom denk ik, en de prijs valt ook wel mee als het maar om een paar stuks gaat. En als je toch ook van plan bent de I/O te gaan gebruiken, en misschien in de toekomst ook de encoder ingang zou ik die nemen.
Qua stroom maakt het niet zoveel uit, de drivers zijn toch in te stellen als het goed is.
Ja precies!
Ik verwacht dat een zwaardere driver geen rare dingen gaat doen met lichte motoren. Is dit wel het geval dan zien we dat maar weer.
Thanks voor alle reacties in ieder geval. Fijn om hier nog even te kunnen sparren mocht ik iets over het hoofd hebben gezien!
Het is jammer dat je de motoren al hebt, anders had je misschien iets zwaardere kunnen nemen. Dan heb je net iets meer koppel, en je kunt dan ook iets sneller positioneren als het nodig is. En ze hadden iets beter bij je drivers gepast. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, voor iets meer dan een tientje heb je stappenmotoren die 2.5A aankunnen. Nog steeds een schijntje t.o.v. een driver van honderden euros.