Ik hoop dat er hier een paar audiofielen zitten die me kunnen uitleggen hoe het zit.
Ik heb een vraag gekregen om iets te ontwikkelen waarbij er stereo geluid komt uit 1 koptelefoon speaker, mijn eerste reactie was dat zoiets onzinnig is omdat je voor stereo twee oren nodig hebt.
Maar, na deze link (en andere soortgelijke links), moet ik met een beter verhaal komen |:(
Ik snap heel wat van elektronica maar heb geen idee hoe iets zou moeten klinken. Dus kan iemand me uitleggen hoe deze earbud(s) werken?
Of hoe stereo uit 1 speaker zou moeten klinken?

Dank, Robert.

Enige wat dit doet is het linker en rechter signaal samenvoegen en afspelen op 1 speaker, of je dat daarna stereo mag noemen is een 2e

In een hoofdtelefoonschelp, kunnen best twee luidsprekertjes zitten voor een surround geluidseffect. Voor een leek blijft het gewoon één luidsprekertje.

let even op de publicatie datum;

verdacht veel in de buurt van eind maart -:)

OK, dus stereo gewoon mono afspelen of klinkt links en rechts samenvoegen anders dan mono?

@buzzy: kan je me uitleggen hoe een surround geluidseffect werkt met twee luidsprekertjes zo dicht op elkaar? Of een link posten.

@liontest: 2 februari is toch niet echt dichtbij einde maart/ begin april ??

Stereo geluid ervaren met 1 oor is niet mogelijk.

Stereo geluid horen met 1 oor is natuurlijk wel mogelijk, doe maar eens 1 oor dicht met je...

Volgens mij staat op die website hier het antwoord:

Capable of condensing stereo sound to a mono signal, the headset offers complete song mixes, letting you hear all sides of recorded tracks. This process alleviates the need to physically remove an earbud and lose half the mix, as with the world’s currently dominant (and obvious) low-tech solution.

Als je 1 oordopje verwijdert om naar iets anders dan de muziek te luisteren hoor je maar het halve stereosignaal.
Met deze "uitvinding" zet men links + rechts op 1 oordopje.

@ Myken:

2-maandelijkse uitgave ...

Dank allen,
Niets meer dan een passieve mixer dus. Het woord stereo bracht me aan het twijfelen.

Op 10 juli 2018 01:25:19 schreef evdweele:
Volgens mij staat op die website hier het antwoord:
[...]Als je 1 oordopje verwijdert om naar iets anders dan de muziek te luisteren hoor je maar het halve stereosignaal.
Met deze "uitvinding" zet men links + rechts op 1 oordopje.

Lijkt een beetje op de schakeling van Quad, om stereo > mono te gaan, waarde R 470 Ohm?

Passieve mixer werkt prima. Misschien kun je het effect nog wat 'verbeteren' door een vertraging toe te voegen op 1 kanaal.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]

Dit kan ook, werkt ook goed bij luide live optredens, voordeel is dat je die dan maar 1 keer nodig hebt om een (semi)permanent effect te krijgen..