Regelmatig moet ik digitale pulsreeksen meten tot max. 50Hz waarbij ik snel op de ms nauwkeurig de pulsbreedte en tussentijd moet kunnen uitlezen.

Ik heb nu de beschikking over een digitale flukemeter, maar deze voldoet niet goed.
De time/div is veel te grof instelbaar (1s/500ms/200ms/100/ms/50ms/20ms enz)
waardoor ik of geen volledige beeldvulling krijg of dat de pulstrein er net niet op past.
Ik zoek dus een scoop met variabel instelbare time/div.

Tevens kan ik geen 2 pulstreinen meten in de autotrigger mode omdat als er een paar seconden tussen zit de eerste reeks wordt overschreven door de tweede.

Ik moet de autotrigger dus volledig kunnen instellen vwb auto/single en delay.

Het zou heel handig zijn als ik kon scrollen zodat ik gedurende 10 sec. kan meten en toch een puls van 10ms nog goed kan zien.
Het kunnen inzoomen (bevroren beeld met een andere time/div kunnen bekijken) zou ook voldoen.

Wat zou in mijn geval ideaal zijn: portable digitale scoop, spectrum analyser of misschien zelfs een labtop + scopekaart (met uitgebreid programma)?

Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door w2 op ]

Wat jij zoekt heet een transient recorder, das een scoop met een hele lange acquisitie tijd en een lage sample snelheid.
Volgens mij beschikken de laatste generatie scoopmeters van fluke daar wel over

Dat klinkt interessant, bedankt.

Het ligt eraan wat jij verstaat onder goed kunnen zien. Wil je de impulsbreedte (10 ms) met een nauwkeurigheid van 1 % kunnen meten? In het ideale geval zal de impuls binnen 100 sampels vallen. Met 200 samples binnen die impuls wordt de meting accurater.

Die 10 ms impuls is 1/1000e deel van de 10 s meettijd. Dus het aantal sampels tijdens de meting is dan 1000*200 = 20000. Nu zijn de tijdbasisinstellingen van scopes meestal onderverdeeld in vaste intervallen. 1 s/div (= meettijd 10 s) is er zo'n een. Er is dus een kans dat je de eerste impuls wel, en de tweede net niet ziet. Dus moet de tijdbasis op 2 s/div staan. Dit betekend ook dat er twee maak zoveel sampels moeten worden genomen: 40000.

De sampelinterval is 20 s / 40000 = µs, een sampelfrequentie van 2 kHz.

Dit zijn dus de eisen waaraan je meetsysteem aan moet voldoen.

Als je een oude laptop hebt, kan je eens overwegen een heel sompel PC-scope kaartje te maken. http://home.planet.nl/~m.f.hajer/scope2k.htm

of deze
http://www.geocities.com/lptscope/

Maar als het voor je werk is kan je natuurlijk overwegen om een geheugenscope aan te schaffen. Voor thuisgebruik in het khz gebied zijn bovenstaande dingetjes best leuk, vroeger toen ik nog geen scope had, gebruikte is een proggie dat over de geluidskaart ging dat werkte ook wel aardig maar was niet geschikt voor het meten van gelijkspanningen.

Of deze...

http://www.xs4all.nl/~jwasys/old/diy2.html

Kun je inzoomen eventueel...
Moet er bij zeggen dat ik het niet zelf heb geprobeerd.

Op 2 oktober 2004 11:17:05 schreef w2:

Ik zoek dus een scoop met variabel instelbare time/div.

en daartmee is je nauwkeurigheid dan ook uit het venster, de nauwkeurigheid van een scoop wordt alleen gegeven op de vaste tijdsintervallen. Zodra je gaat varieren is het voorbij, uit en afgelopen met de nauwkeurigheid. probeer idd. eens een digitale scoop te bemachtigen, en eentje met cursors om te meten (de meeste digitale beesten hebben dat tegenwoordig)

Bovendien kennen digitale scopen iets als vergroten , waardoor je kunt inzoemen op een gemeten signaal. Tektronics heeft hele mooie hiervoor ( TS220 ofzo )met LCD scherm Kosten ongeveer 2000 euro.
( TDS1002 bijvoorbeeld )
PS ik ken deze scoop, en deze is erg handig.

De Fluke123 serie heeft een trendplot recorder maar deze is niet geschikt voor pulsen van 10ms.
De 190 serie heeft bovendien 'ScopeRecord' wie heeft hier ervaring mee?

Op 7 oktober 2004 09:28:58 schreef Sponcebert:
Bovendien kennen digitale scopen iets als vergroten , waardoor je kunt inzoemen op een gemeten signaal. Tektronics heeft hele mooie hiervoor ( TS220 ofzo )met LCD scherm Kosten ongeveer 2000 euro.
( TDS1002 bijvoorbeeld )
PS ik ken deze scoop, en deze is erg handig.

Ik had berekend dat 40000 samples nodig zijn voor de meting. Die TDS1002 heeft een geheugen van slechts 2,5 kpt.
LeCroy heeft de nieuwe Waverunner 6000 serie uitgebracht. Tijdelijk met gratis uitbreiding van 2 Mpt. Nu stond dat prijsje niet meer op hun pagina, maar ik meen iets van 3000 nogwat euro gezien te heben.
Tektronix is erg duur met zijn lang geheugen oscilloscopen

ehh Freddy, is het niet handiger om een PC scoopje te hebben dan 3000 euro is een hoop geld. Ik heb (neej jongens geen andelen voor mij) gwerkt bij de makers van scope-it en dit is een uitbreiding op de PCS van velleman, zit een scope en transient recorder in, maar die recorder kan behoorlijk nauwkeurig dacht ik

Kijk even of het voldoet. Je PC heeft wel genoeg opslag denk ik zo

kijk maar ff hiernaar, maar ziet er iig goed uit:
· Sampletime between 0.001 sec and 1000 sec
· Maximum amount of samples per channel : 60000

de PCS kost dacht ik 500 euro en de uitbreiding met scope-it 70 euro nu dacht ik scheelt behoorlijk met 3000. nadeel is wel dat je een oude barrel PC met win 95/98 moet hebben. op 2000 en XP loopt hij ok wel, maar op 98 loopt hij gewoon veel beter, omdat die beter toegang hebben tot de LPT poort

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Volgens je eigen specs is 40k samples wel veel, 10 seconden meten, puls van 10 ms. Sampletijd is dan minimaal 2 ms ( ofzo) , kom je op 5000 samples. Maar als je wat budget hebt, kun je een mooiere kopen. DIt soort scoops is wel erg handig, klein en licht, met toch zeer geode eigenschappen voor zowel snellere signalen, als wat jij wil.

Een vaste PC of zelfs labtop is voor mij geen optie.
Het geheel moet snel inzetbaar zijn, weinig ruimte innnemen en zonder netspanning enkele uren kunnen draaien.

Ik denk zelf aan de 190C serie met Scoperecord (27500 meetpunten per kanaal) en automatich opslaan van 100 schermen (ben je nooit net te laat ;).

Dan is het voor commerciële bedoelingen.
Koop er dan gewoon één.

Da's wel erg kort door de bocht hè?
Een hobbyist wil ook wel eens professioneel bezig zijn hoor.
En ik lees liever te veel dan te weinig tips en ervaringen.

Ik heb trouwens een programmaatje gedownload van Fluke met een virtuele 199C. Je kunt zelf een meetwaarde invoeren en het apparaat bedienen. De Scope-Record funktie doet precies wat ik zoek; vrij meten en kunnen scrollen en inzoomen.

Bedankt voor de tips allemaal.

[Bericht gewijzigd door w2 op ]