Arduino Pro Micro USB driver

Hi Aart,

Andere Arduino's zijn er zat voor handen.
Zou het dus kunnen dat er geen of rotte bootloader gebruikt is?

Ik heb twee van deze printjes en met bijna geen Arduino geen problemen gehad. behalve dan met externe USB to Serial printjes.
Een orginele FTD brach daar altijd uitkomst...

Geen idee hoe een bootloader te uploaden, zou ik moeten uitzoeken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoe het precies gaat is afhankelijk van de programmer, een Arduino als ICP moet eerst zelf geprogrammeerd worden. Daarna is het zo simpel als aansluiten en klikken op "Burn Bootloader".
Het Internet weet meer :)

Problemen met uploaden naar b.v. 328 via losse USB to serial printjes kwamen bij mij wel eens voort uit gebrekkige reset-netwerken. Als ik mij goed herinner mistte er in bepaalde combinaties een pullup.

Hi,

Ik heb in de voorraad ook nog een Teensy-LC gevonden, deze is maar ietsje groter en is ook goed toepasbaar met als voordeel een betere ADC.
Dit is handig voor mijn toepassing, maar ik wil nog steeds de Pro Micro werkend hebben.

Ik heb gezien dat de Tx en de Rx ook op de pinnen zitten, zal deze eens proberen voor het programmeren.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ok, proberen kan altijd. Vergeet het reset netwerk niet, of anders wordt het met de hand op enig geluk resetten.
Misschien zit er een bootloader in die daar naar luistert. Dat is echter niet "dezelfde" verbinding of iets in de buurt, de USB seriële poort is bij de 32U4 (?) enkel software op USB hardware, terwijl deze pinnen aan de echte UART zitten.

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 16 juli 2018 14:16:39 (14%)

De Arduino pro micro werkt als een Arduino Leonardo. Deze heeft een bootloader die voorzien is van het AVR109 protocol waardoor deze direct te voorzien is van software via het Arduino IDE programma.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
eSe

Honourable Member

Ik heb gezien dat de Tx en de Rx ook op de pinnen zitten, zal deze eens proberen voor het programmeren.

Deze pinnen gaan naar de hardware UART, zonder serieel programma in de Micro werken deze niet. Je zou wel een andere ATMega/Arduino als programmer kunnen gebruiken als je de SPI interface gebruikt. MOSI/MISO/CLK en 1 pin van de programmer naar de resetpin van de Micro.

Raar dat W10 je Micro niet herkend, dit zou een "gewone" serieele interface moeten zijn, toch wat mis met je bootloader ? Of met het USB gedeelte, er zit daar een apparte chip voor, of zit die ingebouwd in de 32U4?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
LetterHenk

Golden Member

Er zijn Arduino's (klonen) met de CH340 chip voor USB/Serieel ipv de ft232rl.
Voor de CH340 zijn W10 drivers beschikbaar.

Action expresses priorities LH

Misschien ga ik nu mijn vingers verbranden maar moet die CH340 of FT232rl aan een controller verbonden zijn om door Win10 herkend te worden?
Volgens mij niet, ik werk er nooit mee en ben het niet zeker.
Ik spreek enkel over herkenning door Windows!

edit: als ik nu zo'n printje aan de usb poort hangt, zal Windows dit herkennen?

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 16 juli 2018 16:23:05 (34%)

LDmicro user.

Even snel:

Hij zegt: "verzoek om apparaatdescriptor is mislukt".

Dat betekent dat het ding gemeld heeft: "hoi ik ben een nieuw USB apparaat, en ik doe full speed". Dan heeft de computer gevraagd: "OK, wie en wat ben je dan?" en dat ging fout.

Op basis van de resultaten van "wie en wat" gaat ie dan een driver zoeken.

ALS (*) de foutmelding klopt, dan gaat het dus fout VOORDAT er drivers aan te pas komen....

(*) Onder Linux ga ik daar normaliter wel van uit. Maar wat ze in Redmond weer verzonnen hebben daar durf ik m'n hand niet voor in het vuur te steken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In principe moet je dan geen bootloader hebben om herkend te worden, dat dacht ik dan juist?

LDmicro user.

Hi,

Ik ben al weer een stapje verder, bijna zeker hebben de twee prinjes die ik heb geen bootloader of iets anders is niet goed.

Op mijn Linux laptop worden de printjes ook niet herkent maar een Arduino Nano b.v. wel.

Laten we het ook deze keer even over Linux hebben en wel de MINT versie!
Ga je de Arduino IDE installeren, krijg je een versie die nog op stoom loopt...

Gezocht naar andere manieren voor het installeren van de Arduino IDE onder MINT Linux,
twee stuks via de terminal geprobeerd.
De Linux laptop ligt nu weer in de hoek waar hij thuis hoort, de prutsers, o sorry, dat heten "Developers" tegenwoordig, maar ik blijf het hobby prutsers vinden :-)

Oja, natuurlijk zijn en ook Linux coders die wel weten hoe het moet, kijk maar eens naar de scripts voor PI-Hole en het OpenVPN script voor de PI-Hole, prachtig hoe dit werkt.

Maar nu zit ik nog steeds met verschillende W10 werkstations die wat de Arduino IDE software betreft, bijna niet werkbaar zijn zo traag is het.
Bijna alle software die ik opstart zit binen 1 seconde opstart tijd, dit om aan te geven hoe traag de Arduino IDE is.

Nee, ik overdrijf niet, het opstarten van de Arduino IDE op mijn dikke werkstation duurt ongeveer 45 seconde!!!!!!!!!!
Alle folders die de IDE gebruikt heb ik ondertussen uitgesloten in mijn AV product, serieel DLL ook al vervangen.
Laatste JAVA geinstalleerd, het blijft bagger...

Blink sketch compilen/uploaden bijna 1 minuut, dat is toch niet werkbaar, hobby coders!!!!
Bah!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
eSe

Honourable Member

Acer laptop (2012) met OpenSuse Tumbleweed. Opstarten Arduino ide = < 5sec, blink "sketch" compileren = < 2sec. Maar ik gebruik die ide niet, ik gebruik CodeBlocks en de AVR omgeving. Werkt handiger. En programmas zijn ook een stuk kleiner: blink Arduino = 928 bytes, blink AVR = 214 bytes.
[edit]
Je krijgt er ook nog mooie listings gratis bij :-) De volledige asm code en een map file met je variabelen, wie ze aanroept en waar ze staan/zitten.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op dinsdag 17 juli 2018 19:19:15 (21%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Hi eSE,

Het gaat me te veel tijd kosten dat soort dingen uit te zoeken en te leren.

Ik ben niet de enige met dit probleem als ik er naar zoek, het is toch Goggeklaagd dat bij iedere versie het steeds trager/slechter word...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 17 juli 2018 19:03:09 schreef blackdog:
Ik ben al weer een stapje verder, bijna zeker hebben de twee prinjes die ik heb geen bootloader of iets anders is niet goed.

Van de iets kleinere ATMEGA16U2 weet ik dat als je PD1(@) hoog-of-laag(#) maakt en dan met de power er al op op reset drukt hij in de ingebouwde bootloader komt. Die kan, als het goed is(*), niet ontbreken want die zit in ROM.

Als je een atmega32u4 hebt, dan heeft die een USB peripheral aan boord. Als de chip dat ding niet aanzet, bijvoorbeeld doordat er helemaal niets in zit, dan zie je op USB helemaal niets. De pins zijn gewoon input en doen niets. Zet je de USB module aan, dan wordt er een 1k5 weerstandje van D+ naar 5V aangezet, zodat de PC begint met vragen "wie ben je?". DAT gebeurt kennelijk, maar daarna gaat er iets mis.

"geen bootloader" kan dus op twee manieren niet. Enerzijds, zit er een bootloader in ROM. Anderzijds, als ze een arduino-bootloader er bij hebben gemaakt, dan doet ie op z'n minst IETS (aanzetten USB module).

(*) Atmel is er nog niet zeker van dat de chips die ze me geleverd hebben die bootloader wel hebben.
(#) ik weet het even niet uit m'n hoofd.
(@) Het is PE2 die laag moet op de ATMEGA32U4.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
eSe

Honourable Member

@blackdog
Ik begrijp je frustratie, overkomt me ook dikwijls. Het probleem met de Arduino IDE is dat het ding bestaat uit laag op laag op laag, Java (jakkes) voor de IDE, een stuk C code om het de beginnende programmeur makkelijk te maken: o.a. DigitalWrite(), DigitalRead(), AnalogWrite()... en dan heb je de compiler.

Hun IDE en achterliggende software is niet altijd compatibel met vorige versies, sommige oudere libs kan je niet gebruiken met de nieuwste versie en andersom.

Typisch softwarewereld. Heb je ook met Win, OSX, Linux...

Continue strijd om iets gedaan te krijgen. Maar we volharden, gaan door tot aan het gaatje :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Hi,

eSe,
Tja, dit gesodemieter gaat allemaal af van mijn ontwikkeltijd voor de Reisreferentie :-)

rew,
Ik heb even gekeken, PE2 is laag op het printje.

Morgen als het goed is, krijg ik van een ander merk twee van deze printjes binnen,
kan ik zien of het daar ook mis mee is en ik dan mijn werkstation het raam uit zijl *grin*

Op het ogenblik draait mijn Teensy-LS (ook een klein printje) goed met 12 bits ADC en middeling.
Als het een beetje meezit, zal de PID regeling een resolutie krijgen ruim onder de 0,01C, ik zie uit naar het resultaat.

De Teensy is wel duurder, maar als het werkt, waarom niet, uitzoeken waarom iets niet werkt is nog veel duurder! :-)

Ik laat morgen weten of de andere printjes wel werken wat USB betreft.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Die Atmel chips At90USB162 en AtMega32U2 hebben een eigen USB device engine aan boord. Maar dat is alleen het hardware interface gedeelte, vergelijkbaar met bijv een UART. Zonder software doet die helemaal niks.

En die chips hebben ook geen ROM aan boord. Wel is er een hoekje van de flash gereserveerd dat je als bootloader kunt gebruiken. Maar bij een ISP chip erase is ook de bootloader weg. Dan kun je wel mbv ISP een nieuwe bootloader laden.

Via de bootloader kun je dan de chip programmeren. De bootloader bepaalt dan ook of en hoe er met de host wordt gecommuniceerd. Dat gaat dan meestal via USB maar kan net zo goed serieel. Hangt af van de bootloader.

Op Internet zwerven allerlei bootloader varianten rond die allemaal hun eigen drivers en features hebben. Arduino heeft een bijv ook eigen bootloader variant voor de Leonardo. En voor de Teensy (dezelfde chip) is de 'HalfKay' bootloader. En zo zijn er nog wel meer (ja, ook een van Atmel zelf).

Dus dan kunnen er allerlei problemen ontstaan. Een USB bootloader werkt alleen als er de juiste usb driver op de PC staat, en dan nog moet er ook een passend download programma gebruikt worden.

Hier lijkt het toch inderdaad wel dat de bootloader stuk is. De USB device descriptor is toch wel het minste dat een USB device moet kunnen opleveren en de bootloader is daarvoor verantwoordelijk.

Maar het kan ook zijn (waarschijnlijker zelfs) dat de bootloader wel aanwezig is, maar niet aktief is. Als de micro direkt de user applikatie opstart, dan staat de bootloader buitenspel. De manier van schakelen tussen user applikatie en bootloader is ook weer afhankelijk van welke bootloader erin zit dus ook daar zijn geen vaste regels voor te geven.

Dus uiteindelijk komt het erop neer dat je een combinatie kiest waar je mee kunt/wilt werken en waar je de eigenschappen van kent.

Op 17 juli 2018 20:00:03 schreef blackdog:
rew,
Ik heb even gekeken, PE2 is laag op het printje.

Ik weet niet of ze het hier ook zo gedaan hebben, maar je kan dus niet de pin als input gebruiken omdat de andere elektronica dan die pin mogelijk een state kan geven die je niet wil. Een weerstand-naar aarde en dan bijvoorbeeld als LED output gebruiken is een prima oplossing.

Power er op en op reset drukken (als ie geen knopje daarvoor heeft: reset pin even met gnd verbinden). Dan moet ie in DFU mode opkomen. Dat is gewoon 100% hardware(*).

(*) Wat de gebruiker betreft. Als dingen misgaan kom je er achter hoe bepaalde dingen achter de schermen werken. Zowel Atmel als ST flasht in de fabriek de bootloader in dit soort chips. Of ze het "erase" circuit echt achterwege gelaten hebben en mogelijk een one-time-fuse hebben om de boel definitief te blokkeren weet ik nog niet. Maar dat ze geen echte ROM hebben is nu wel duidelijk.

Edit: Hmm. Dekees zegt dat bij Atmel de bootloader preflashed zit (zoals ik al zei) maar dan in user-flash. Als dat zo is, dan was ik het even vergeten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi rew,

Dank je voor je verdere uitleg, ik heb net bericht gekregen dat de nieuw printjes vandaag binnen komen.
Dan kan ik het direct vergelijken wat het gedrag is.

Ondertussen frut ik verder met een 12c display die de oven temperatuur op 0,001 resolutie kan weergeven.
Dat houd in dat de oven PID controler nu ook deze resolutie heeft.
Deze uitlezing is redelijk stabiel door oversampling,
maar heb geen idee waar het in zal resulteren als het geheel in het oventje gebouwd is.

Wel ben ik er al achter dat de voeding voor de TMP37(20mV/C) die ik gebruik goed stabiel moet zijn.(voor mijn toepassing)
Het is nog even afwegen of ik de Teensy uit een goede 5V regelaar ga voeden zodat ook de TMP37 daar op kan,
of de 3.3V regelaar op de Teensy gebruik...

Maar ik drift af van het eigenlijke topic.

Ik heb geprobeert de reset pin laag te houden met een power cycle, dat bracht niet het gewenste resultaat.
Dus nog even wachten op het vergelijkings materiaal :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

De andere Pro Micro zijn nog niet binnen maar ik heb nog even verder gezocht op rew zij opmerking betreffende de reset functie en de USB detectie.

Ik kwam iets tegen via een zoekmachine dat een dubbere reset direct na elkaar een langere tijd zou moten geven dat er een comm poort aanwezig is op de USB interface.
Dat is nog aardig prutsen te snel werkt het niet en te traag ook niet maar dat werkte uiteindelijk.
Bij mij wordt het dan Comm poort-5 en de IDE ziet hem dan als Arduino Leonardo.
En nu maar hopen dat met mijn baggertrage IDE, ik er software in gepropt krijg!

Zoals eSe zegt, we gaan tot het gaatje ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

even arduino 1.60 ide gestart op mijn laptop. op 7sec had ik het kadertje met een blanco sketch open.
specs: compaq NC6200 van 2004 met 2GB ram en een 64GB SSD schijf (64GB msata geheugen op een msata to ide adapterprint uit china). win7 ultimate SP1 geïnstalleerd
blink programma openen in de ide duurt 1sec (om een nieuw ide venster te starten en de blink code te laden, compileren duurt 25sec.

microsoft powerpoint starten (nog nooit gebruikt) duur ongeveer 1sec.
excel starten (wel al gebruikt) is minder dan een seconde.

vind het raar dat uw versie zo traag is. anders eens een oudere versie proberen installeren???
zit je virusscanner er voor niks tussen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hi,

Ondertussen zijn de Adafruit Itsy Bitsy 32i4 3v binnen.
Deze werken normaal, inprikken en er verschijnt een comm. poort die gewoon beschikbaar blijft.

Ook deze Itsy Bitsy heeft 1 uitgang die het zelfde spannings niveau heeft, als de aangelegde voeding welke meestal 5V is.
Hiermee is dus goed een MOSFet aan te sturen voor mijn toepassing,
de 5V is voldoende voor zoiets als een IRF540 bij 1A Drainstroom voor mijn PID oven controler.

Mooi, kan ik nu vergelijken tussen de Teensy-LC met zijn goede ADC en de Itsy Bitsy, ik denk dat de Teensy-LC gaat winnen :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Tja,

Het blijft bagger!

Mijn oude meetcomputer weer op stoom gebracht(XP Laptop), geen AV product er op en ook geen onzinnige software.
De Arduino IDE start op rond de 4 seconde.
De Itsy Bitsy wordt herkent maar bij het programmeren gaat het fout, Windows XP gaat melden dat hij weer een nieuwe hardware heeft gevonden.
Wel poort, weer geen poort, wel weer poort en de Arduino IDE raakt gestoord.

Pro Micro op XP
Na het compilen zegt de IDE dat hij gaat uploaden, dan een reset doen, dan krijg ik af en toe iets ge-upload.
Wat een bagger producten...

Itsy Bitsy
Bij mijn hoofd werkstation hikt de Itsy Bitsy comm poort niet, maar wel vrij traag in het gebruik, maar bruikbaar.

Het blijven toch grotendeels hobby coders die de software voor deze producten schrijven.
Op te veel computers gaat het mis, het is te onconfertable om er mee te werken.
Als ik zoiets zou produceren bij mijn toenmalige werkgever, dan kon ik oprotten...

Bij elkaar nu en uur of zes deze week er mee bezig geweest op meerdere computers en software installeren en het werkbaar te maken.
En dan is software installeren/uitzoeken nog een van mijn vakgebieden...

En laat ik maar niet beginnen over de "nieuwe" bank interface van ING prive rekening, welke randdebiel dat heeft uitgedacht!

Mooi, dat is er uit en dan gaan we morgen weer verder met de Teensy want dat werkt in ieder geval zoals het hoort.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Weer flink gestruikeld met de micro controlers en de Arduino IDE software.

Om toch op mijn grote werkstation te kunnen werken( Ik zit achter vier flinke schermen ) heb ik nog wat onderzoek gedaan naar de USB/comm poorten.

De naam geeft het al aan, het is mijn werkstation, dat houd in dat er erg veel USB2 en USB3 apparaten dagelijks worden ingeprikt.
NirSoft heef een Util waarmee je de lijst van USB apparaten kan opschonen, deze heet: USBDeview.exe
Hiermee veel apparaten verwijderd, (groen is wat in gebruik is) lees de handleiding!!!
Voor mijn werk doe ik dit een paar keer per jaar bij kanten omdat b.v. USB apparaten b.v. niet goed meer gedetecteerd worden.

Tweede stap was deze, uitgebreide logging aan zetten in de IDE, hierdoor zag ik dat er tijdelijke bestanden naar een andere drive letter gescheven worden dan waar het meestal normaal op gebeurd (C:).
De drive en folder waar mijn temp bestanden zich bevinden heb ik nu ook uitgesloten van AV detectie.
Dat is eigenlijk slecht, temp bestanden wil je eigenlijk altijd live scannen...
Ik kon in de IDE niet vinden of ik een temp directory kan aangeven.

Nog een stap was deze, in een .ini tekst file van de IDE, staan alle sketch bestanden die je hebt opgestart sinds het gebruik, deze heb ik allemaal verwijderd uit die .ini file.
Mooi, toen starte de IDE in ieder geval wat sneller op (maar nog steeds veel te traag in mijn ogen, de java prutsers)

Volgende probleem, voor de Reisreferentie wil ik een BME-280 sensor hebben voor de omgevings temperatuur, luchtdruk en vochtigheidsgraad.
Dus ik denk ik pak de microcontroler waar ik de meeste ervaring mee heb, de Arduini Nano, gaat eigenlijk altijd goed hier.
Nou, nu dus niet meer...
Weer rare comm poort fouten, maar met de uitgebreide logging in de IDE en wat copy pasten in google kwam ik er achter dat de IDE twee
bootloaders heeft voor de ATmega328P en de "Old Bootloader" nodig is voor een Arduino Nano's die ik bezit.

En weer een probleem! jaja het houd niet op *grin*
Test sketch geladen van de BME-280 sensor, geeft hij de lucht vochtigheid niet weer, twee library's geprobeerd, zelfde resultaat.
Vandaag dus maar weer een paar BME-280 sensors besteld en deze zijn morgen binnen als het goed is.

Op het ogenblik draaid de BMP180 sensor op een Nano, maar deze is alleen voor de luchtdruk en de temperatuur en deze werkt goed.

Verder ook nog een HTU21D aan de Teensy hangen, ook deze werkt goed.
Hieronder een plaatje van een testopstelling met een oled display.
De bovenste waarde op het display is de temperatuur door een TMP37 gemeten op een analoge ingang.
De Teensy staat op 16 bit ingesteld met een gunstige instelling( dus in verhouding traag en wat middeling in de processor).
Daarbij gebruik ik dan ook nog een extra library voor nogmaals middelen/oversampelen.
De tuning van dit geheel komt als dit deel in een PID oventje hangt (niet voor de Reisreferentie)

De Teensy is ook nog gehackt door mij, goede 1.2V referentie er aan, extra ontkoppeling en een klein koelplaatje op de processor.
De bovenste waarde is de temperatuur door een van de TMP37 gemeten en afgrond op 3 decimalen.
De middelste waarde is de temperatuur gemeten door de HTU21D.
En de laatste waarde is de lucht vochtigheidsgraad gemeten door de HTU21D.
De verschillen in temperatuur komt door de afwijkingen van beide sensoren, maar ook door het breadboard en de positie van de TMP37 t.o.v de HTU21D sensor.
Voor de liefhebbers, lage referentie spanning gekozen met goede stabiliteit referentie zener, analoge sensor met grote uitput 20mV/C°
zodat ik zo optimaal uitkom met de resolutie van de ADC in de Teensy, hierdoor makkelijk 0.001 temperatuur resolutie die zelfs zo open op tafel vrij stabiel blijft.
Dit gaat gebruikt worden in een test PID oven om onder de 0,01C° te komen bij normale variatie van de omgevings temperatuur (15 tot 30C°)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Teensy-HTU21-01.png

Voorlopig kan ik weer wat onderdelen/software testen voor de Reisreferentie en een PID oventje.
Een van de zaken die ik wil uitzoeken is het dimmen van het OLED display, helemaal uit of op en hele lage helderheid om de levensduur te verlengen.
Het kan alleen een OLED display zijn, i.v.m. de minimale bedrading die uit de oven mag komen voor de PID oven.
Ik kan het scherm altijd blank maken na zeg een half uur en met een toetsje weer aan zetten.

Ik wou met deze post laten weten dat ik nu weer verder kan als is het niet optimaal en waar ik de Arduino en familie op het ogenblik voor gebruik.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi, :-)

Soms komt een oplossing van een probleem uit een andere hoek...

Gisteren bij een klant een defecte PC meegenomen na installatie van een nieuw werkstation.
Het defect was na een statische ontlading een videokaart die de geest had gegeven.

Ander videokaartje er in, beetje schoon gemaakt voor een test (in een rokende omgeving gestaan) Bah.
Zekerheids copy gemaakt van klant data en toen goed met de software bezem er doorheen.
Nieuw account aangemaakt voor mijzelf en oude accounts verwijderd.
Allerlij opruimtrucs uitgehaald en op de 256GB Samsung SSD staat nu nog totaal iets van totaal 33GB aan OS en bestanden.
Kleiner krijg ik het niet zonder de kans op het slopen van de Windows-7 installatie, dit is schoon genoeg.

Het systeem is dus W7, 64 bit, totaal geupdated, NOD32 Antivirus en het systeem heeft: i5 processor op 3,2Ghz en 8GB mem.

Toen de Arduino IDE geinstalleerd...
Opstarttijd is 3,5 seconde voor de laatste versie van de IDE en niets uitgesloten in mijn AV product. :-)

Het kan dus wel zoals meerdere van jullie al aangaven!
Net wat "blink" testjes gedaan op de "Pro Micro" en de reset truc, no problemo!
Nu alleen nog het syteem goed reinigen en dan heb ik een goed werkende programmeer computer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.