Peavey Special 112 geeft distortion op clean kanaal

Goede avond/morgen.

Ik heb hier een Peavey Special 112 staan die op het clean kanaal een distortion meestuurt. Deze distortion is niet heel erg aanwezig, maar aanwezig genoeg om hem wel te horen.

Als ik een 1khz sinus op de ingang zet krijg ik er ook een 1khz sinus uit zowel de voorversterker als de eindversterker zonder dat ik een rare uitslag op mijn made in china DSO138.

Heeft iemand een idee waar dit in zou kunnen zitten?

Schema:

SPECIAL_112_89.pdf

Arco

Special Member

Erg duidelijk is het niet. Wat noem jij een 'clean' kanaal? Een stil kanaal zonder geluid? (dan kun je ook geen vervorming horen)
Of bedoel je brom o.i.d.?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien had ik er bij moeten zetten dat het om een gitaar versterker gaat.

Versterker heeft een "Normal Channel" (kanaal 1) en een "Drive channel" (kanaal 2)
Op kanaal 1 komt bovenop het clean gitaargeluid nog een distorted gitaar geluid (die op kanaal 2 aanwezig moet zijn). Het is dus geen brom.
Het volume van kanaal 1 maakt hierin geen verschil, en ook de high- and low gain ingang maakt geen verschil.

Of deze distortion ook op kanaal 2 aanwezig is is niet te bepalen, aangezien dit kanaal sowieso distortion produceert.

RAAF12

Golden Member

Ik zie een Hi en een LO gain input, welke gekozen wordt is afhankelijk van de spanningsafgifte van het instrument, volgens https://assets.peavey.com/literature/manuals/80300957.pdf

Ik gebruik een passieve gitaar, en zowel op de LO en de Hi gain input komt er een distortion mee op de achtergrond.

RAAF12

Golden Member

Volgens het schema zitten de inputs via twee 22k weerstanden aan elkaar. Als er vervorming is kan je checken in welke versterkertrap dit optreedt. Meet ook of de voedingspanningen goed zijn. De supersat aka vervormingspotmeter staat wel op nul?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 20 juli 2018 02:18:52 (12%)

Voedingsspanningen zijn in orde.
Hoe zou ik kunnen zoeken in welke eindversterkertrap het zou moeten zitten?
Mijn scope laat hetzelfde zien op die uitgang van de speaker als op de uitgang van de functiegenerator (al is de amplitude wel anders natuurlijk)

EDIT: De supersat werkt alleen op Kanaal 2 toch? (staat ook op de front onderverdeeld in kanaal 2) kan me niet herinneren of deze ook daadwerkelijk op 0 stond toen ik kanaal 1 aan het testen was. Zal dit van het weekend nog een keer proberen.

RAAF12

Golden Member

Je kan het meten of horen waar de vervorming optreedt in de signaalweg bijv. op de outputs van de opamps in de pre-amp. Als dat schoon is zit de fout in de endamp. Met de sinus als input, als de scope de vervorming niet laat zien, kan je een andere versterker gebruiken, bijv de aux input, om het signaal per trap te beluisteren. Dat kan ook met een hoofdtelefoon ipv een luidspreker.

Bah, het uitstluiten van voorversterker/eindversterker op die manier had ik zelf moeten kunnen bedenken...

en Bah2: Ik ben al veels te diep aan het zoeken bij deze amp. Eindtrap was gesneuveld bij deze amp, gerepareerd en toen bleef die vervelende distortion erin zitten. Hele voorversterker en eindversterker doorgespit naar die distortion. Alles behalve de speaker zelf dus...
En 3x raden wat er gebeurd als ik een verse speaker eraan hang.

Als je schrijft dat je op de ingang een keurige sinus aanbiedt, en op de uitgang diezelfde keurige sinus (dus zonder vervorming) terugziet, dan meet je dus iets anders dan dat je hoort. Als de meting werd gedaan met aangesloten luidspreker (waar wel vervorming uit weerklonk) dan blijft er dus maar één mogelijke boosdoener over.

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Ik heb er weleens moeite mee om harmonische/IM/ vervorming op het scopebeeld te herkennen als het lage nivo's zijn. Met het oor hoor ik het wel. Een zuivere 1000Hz sinus met een 'scherp' randje eraan is duidelijk hoorbaar op bijv. een Beyer Dynamic hoofdtelefoon. Cross-over vervorming is ook zoiets bij het instellen van de ruststroom van een endamp. Verhogen tot het vlakke kantje op de nuldoorgang van de sinus weg is. En dan nog ietsje meer bias....

Echte waarde's meten is een stuk lastiger zonder dure apparatuur. Met zelfbouw van afgestemd dubbel T filter is het goed te doen. In principe koop ik alleen dingen die noodzakelijk zijn. Ik probeer zo min mogelijk spul te vergaren. En als het moet bouw ik zelf iets. Kant en klare kassies vind ik sowieso voor wat ik aanricht onnodig. Maar goed ik zit weer flink buiten het vaarwater van het topic. Mooi dat de amp blijkbaar wel goed het werk doet.

Link Wray was één van de eersten die met een zwaar mishandelde luidspreker distortion probeerde te krijgen. Dat lukte aardig ?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Eindtrap was in rook opgegaan, dus de speaker heeft wel een portie DC voor zijn kiezen gehad.

Soms moet je gewoon weer een stap terug doenb naar de basis in plaats van teveel nadenken blijkt maar weer.

benleentje

Golden Member

En 3x raden wat er gebeurd als ik een verse speaker eraan hang.

Je moet de speakerkast daarom altijd dicht laten. Als er lucht bij komt bederven ze. En als die bedorven zij kan je dat toch ruiken :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Is het hele jaar goed gegaan, denk toch dat het de warmte is...