Netwerktheorie

Ik worstel met een stomme vraag, of zo je wilt een contradictieve redenering.

Zover ik mij herinner en voor lineaire netwerken me ook logisch in de oren klinkt, kun je de uitgangsspanning van een netwerk berekenen als er meer dan een spanningsbron inzit, door beurtelings de beide spanningsbronnen te vervangen door een kortsluiting en dan de spanning uit te rekenen op de uitgang. Met beide spanningsbronnen actief is dan de uitgangsspanning de som van die beide berekende spanningen voor de kortgesloten gevallen.

Spanningsbronnen -V en +V in serie, verbindingspunt van die twee bronnen is aarde.Totale spanning van die seriegeschakelde bronnen 2V.

Belasting serieschakeling van Z1 en Z2 aangesloten op +V en -V, dus op de serieschakeling van de twee spanningsbronnen. Ik wil de spanning op Z1 weten.

Eerste redenering : totaal staat 2V op de serieschakeling dus de spanning op Z1=
2V*Z1/(Z1+Z2)

Nu berekenen met dat bovengenoemde kortsluittheorema:

Eerst -V door een kortsluiting vervangen. Totaal over de belasting Alleen +V
Spanning over Z1 dus Z1*V/(Z1+Z2)

Nu -V intact laten maar +V door een kortsluiting vervangen. Spanning over Z1 wordt dan -V*Z1/(Z1+Z2)

Som van die 2 is 0. Dit is een vereenvoudigd voorbeeld dat te overzien is. Het theoreme leidt dus tot een foute uitgangsspanning.

Je maakt een denkfoutje. De superpositie-methode werkt gewoon in dit geval. Ik zal je een hint geven: een spanning meet je tussen 2 punten. Ga eens na voor beide uitkomsten waaraan je de spanning refereert.

Spanning staat en stroom gaat!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 augustus 2018 00:44:12 schreef pokemon:
Nu -V intact laten maar +V door een kortsluiting vervangen. Spanning over Z1 wordt dan -V*Z1/(Z1+Z2)

Dat minteken hoort daar niet. −U stuurt immers in dezelfde richting stroom door Z1 als +U deed.
Je kunt ook zeggen: die min is er wel, maar zit aan de onderkant van Z1.

Beide bronnen aan: 0,8 V over R1
U1 aan: 0,4 V (plus boven)
U2 aan: 0,4 V (min onder)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Een spanningsbron moet je toch open laten en een stroombron kortsluiten? (bij superpositie)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 6 augustus 2018 09:13:39 (12%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je een spanningsbron onbelast wilt laten, laat je hem open; een onbelaste stroombron is kortgesloten.

--
Hier gaat het echter om iets anders. De spanningsbronnen worden in deze rekenmethode een voor een tijdelijk vervangen door een kortsluiting.
Eigenlijk zeg ik liever: de bron wordt op nul gesteld. En een spanningsbron van nul is uiteraard hetzelfde als een kortsluiting.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, hartelijk dank, dat aardeteken deed me eigenlijk de das om. Het doet niet terzake, maar gaf wel de verwarring die tot de contradictie leidde.

Op 6 augustus 2018 09:08:03 schreef Row_:
Een spanningsbron moet je toch open laten en een stroombron kortsluiten? (bij superpositie)

een ideale spanningsbron levert een constante spanning, ongeacht de belasting, wat er op wijst dat haar inwendige weerstand 0 Ohm is. levert ze nul volt dan houd je dus een kortsluiting over, omgekeerd voor een stroombron.