Samsung wasmachine WF70F5E5P4W

Goedemiddag,

Mijn wasmachine heeft zoals velen de volgende problemen.

Situatie 1:
Wasmachine draait goed en pauzeert op de 48e minuut. Herhaaldelijk getest en stopt steeds exact op die minuut. Na het indrukken van de start knop wordt het programma afgemaakt.

Situatie 2:
Wasmachine draait normaal, na verloop van tijd krijgt de motor moeite met het aandrijven van de trommel. Hierop is dan te zien hij probeert de trommel in gang te krijgen maar dit lukt niet. Na een aantal keer proberen gaat hij aan gang. Hierbij is soms een tik te horen uit de stuurprint, dit lijkt op het schakelen van een relais. Bij deze situatie heb ik tot op heden eenmaal de melding '3E' gehad.

Ik heb reeds de elektromotor ohms gemeten, op alle 3 de fases 5 ohm. Ik heb reeds begrepen dat in 9 van de 10 gevallen de stuurprint stervende is. Op deze print is van de bovenzijde niet direct iets te zien.

Vraag 1:
Ik heb een aantal sites gevonden waar ik de stuurprint kan bestellen, prijzen rond de 250 euro.

Waar kan ik deze print het beste bestellen en kost het werkelijk zoveel?

Het betreft:
ARNO 2 INVERTER
DC41-00189A

Vraag 2:
Kan het met toch nog iets anders zijn dan de stuurprint?

Ik ga de print nog aan de onderzijde bekijken maar wil graag voorbereid zijn mocht hij gedurende dat proces sneuvelen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Is er iets bijzonders vlak voor die 48e minuut?
Einde van voorwas (dan heb je wel een lange voorwas :) ), hoofdwas, start spoelen of iets dergelijks?

Je zou op moment van aandrijving (wat dus moeizaam gaat) de spanning op je motor kunnen meten.
Aanloopcondensator misschien?

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zondag 2 september 2018 16:43:33 (30%)

maartenbakker

Golden Member

Een invertermotor heeft geen aanloopcondensator, maar er zit wel wat in je vermoeden dat het probleem ontstaat bij een specifieke stap waarbij meer vermogen gevraagd wordt of de motor in een andere bedrijfstoestand moet gaan. Helaas ken ik deze stuurprinten ook niet, maar ik zou zoeken naar slechte solderingen en gare relais. Heel misschien een gare condensator.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zit die op een 3 fase motor ??
E: te laat :)

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zondag 2 september 2018 16:59:49 (20%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

dit zijn die beruchte machines met print die overlijd door teveel gewicht in de trommel. dit is nog een beginstadium zo te horen. minder was erin laat de machine wel doorlopen?

als er al een elco gaar is, dan zal het de primaire elco zijn, dit is een 3 fasen model. een gare meetweerstand in serie met de motor kan ook, of de motordriver is al gaar op 1 van de 3 kanalen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het eerste is de losse contacten welke ontstaan op de print, ten tweede dikke elco primair is zwak.Ten derde is de driver van de motor zelf samen met meetweerstanden de oorzaak. Het zijn rampen machines. Je kan er mee verder gaan maar de motor kan door overbelasting ook beschadigd geraakt zijn.

Hangt van een hoop af: heb je nog garantie?? Ik vermoed dat machine 3 jaar oud is... Trommelkruis is ook een zwak punt bij deze machine dussss.

Als ik ze tegenkom, zijn ze meestal total loss,reparaties te duur. Ze proberen een LG te copieren maar is helaas mislukt.

Machine is inderdaad 3 jaar oud.

Ik heb een test gedaan zonder enige was in de machine, het programma wordt dan zonder stoppen afgemaakt maar wel is te zien dat bij tijd en wijlen de motor moeite heeft met het aandrijven van de trommel. Ik heb reeds de achterkant van de print open, de siliconen grotendeels verwijderd en het koelblok van de driver verwijderd. Ik zie geen bruine aanslag ergens dus ik ga op goed geluk maar de bekende punten opnieuw solderen en het koelblok opnieuw bevestigen.

Hebben jullie nog suggesties waar ik een nieuwe stuurprint kan kopen mocht deze na mijn herstelpoging niets meer waard zijn?

Samsungonderdelen.nl. Jammer dat je niet eerst op coulance beroept heb, nu kan je niets meer claimen.Doe een optel som of het nog verstandig is..

Op 3 september 2018 18:38:13 schreef smd:
Samsungonderdelen.nl. Jammer dat je niet eerst op coulance beroept heb, nu kan je niets meer claimen.Doe een optel som of het nog verstandig is..

Ik ging er eigenlijk vanuit dat na 2 jaar ik dat wel kon vergeten.

Heb vooralsnog 2 testwassen gedaan na het hersolderen van de print en het opnieuw aanbrengen van het koelblok. Vooralsnog geen stagnatie van programma of hikken van trommel gezien. Wel hoor ik bij langzaam draaien een piepend geluid, alsof de snaar slipt of ergens een probleem is met een lager. Klinkt dit ook als een bekend probleem?

Snaar eraf gehad en zit misschien een tandje anders er op?? Dat kan verder geen kwaad. Uiteraard 2 jaar garantie wil niet zeggen dat machine al afgeschreven is daarna??