Bovenstaande toestel dient om het meten van de lichtsterkte.
Ik denk dat het gewoon een zonnecel is, dat aangesloten wordt op een mA (dc) meter.
De stroom die dan door de keten loopt is een maat voor de lichtsterkte.

Het toestel is voorzien van een afneembaar rond opzetstuk dat een deel van de zonnecel afdekt.
Hierdoor is een groter meetbereik mogelijk. (verschil tussen foto 2 en foto 3)

* Op welke manier kan ik de gemeten dc stroom relateren met de aanwezige lichtsterkte?
Een tabel met stroom en lux waarde zou ideaal zijn.

Ik heb de Lux meter getest op een ledlamp model :
Prolumia Pro-Ceiling 40W led lamp afmetingen 150 x 1200 mm 2140 lumen

De driver van de led lamp voedt de ledlamp met 36.7 Vdc bij een stroom van 0.95 mA. Hetgeen overeenkomt met een opgenomen vermogen van 35 Watt.
Als ik de Lux meter aansluit op een ampère meter loopt en een stroom van 8 427 mA.

Dan heb ik de driver los gekoppeld en de ledlamp gevoed vanuit een gestabiliseerde DC stroombron.
Bij verschillende spanningen/stromen heb ik telkens de stroom door de Lux meter opgetekend.

Volgende tabel ontstaat:*

Spanning _____ Stroom ___ Berekend vermogen __ Lichtsterkte
___ [Vdc] _____ [Adc] ______ [W] ________________ [mAdc]
___ 30.0 ______ 0.00 _______ 0.0 _____________ Leds ontsteken
___ 31.7 ______ 0.10 _______ 3.2 ________________ 1.355
___ 32.5 ______ 0.20 _______ 6.5 ________________ 2.486
___ 33.2 ______ 0.30 ______ 10.0 ________________ 3.515
___ 33.8 ______ 0.40 ______ 13.5 ________________ 4.496
___ 34.4 ______ 0.50 ______ 17.2 ________________ 5.353
___ 35.0 ______ 0.61 ______ 21.4 ________________ 6.181
___ 35.3 ______ 0.69 ______ 24.4 ________________ 6.782
___ 35.8 ______ 0.79 ______ 28.3 ________________ 7.410
___ 36.3 ______ 0.90 ______ 32.9 ________________ 8.016
___ 36.8 ______ 1.01 ______ 37.2 ________________ 8.565
___ 37.1 _____ 1.10 ______ 40.8 ________________ 8.933 (2140 lumen)
___ 37.6 ______ 1.21 ______ 45.5 ________________ 9.388
___ 37.9 ______ 1.29 ______ 48.9 ________________ 9.709

Mijn Frans is wat roestig, maar er staat daat de stroom direct direct uitgelezen kan worden in lux. Met een bereik van 500 of 5000 lux afhankelijk van het wel of niet plaatsen van de ring.
Bij geplaatste ring moet je de stroom met 10 vermenigvuldigen om de werkelijke waarde te krijgen.

Lumen kun je niet zomaar omzetten naar lux, dus dat zegt helaas niets.

De lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt.

De lux (symbool lx) (latijn: licht) is een eenheid van verlichtingssterkte: 1 lux is de verlichtingssterkte voortgebracht door 1 candela op een oppervlak loodrecht op de lichtstralen op een afstand van 1 meter van de bron.

Direct uitgelezen 'op de lux-schaal van de wijzerplaat'. Maar dat zal misschien slaan op een instrument dat erbij hoorde.

Let trouwens ook op de laatste regel, net onder het snoertje in de foto: 'vermijd onnodige blootstelling van de cel aan licht' (dus na meting weer dichtdoen).
Geen idee waarom trouwens, maar 't staat er.

Op 10 september 2018 09:23:25 schreef Frederick E. Terman:
Direct uitgelezen 'op de lux-schaal van de wijzerplaat'. Maar dat zal misschien slaan op een instrument dat erbij hoorde.

Zie jij een wijzerplaat?

denk dat dat het probleem is.., geen meter aanwezig, enkel de cel..

TS, je hebt een tweede lichtmeter nodig om de lux/I karakteristiek van deze cel te achterhalen... aan lumens heb je niets als het stralingspatroon van de lamp niet gekend is

Op 10 september 2018 10:03:46 schreef kris van damme:
[...]
Zie jij een wijzerplaat?

Nee, daarom wijs ik daar ook op. Met 'misschien' ben ik in feite alleen beleefd; ik bedoel dat er een meter (met daarop het 'cadran' waarvan de tekst spreekt) bij hoort.

Op 10 september 2018 10:13:50 schreef Frederick E. Terman:
[...]Nee, daarom wijs ik daar ook op.

dat erbij hoorde.

O juist Fet, en het staat in de verleden tijd :-)

TS : die cellen zijn meestal zodanig aangetast door verouderingsverschijnselen dat ze ,zelfs al had je de meter, het ding niet meer praktisch bruikbaar is. Wel een leuk curiosa.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (17%)]

Let trouwens ook op de laatste regel, net onder het snoertje in de foto: 'vermijd onnodige blootstelling van de cel aan licht' (dus na meting weer dichtdoen).

Dat is omdat het een type lichtcel is dat snel veroudert onder invloed van licht.
Op het werk hadden we ook zo'n ding, maar daar hoorde een bijpassend meetinstrument bij. De details ken ik niet meer, de laatste keer dat ik het instrument gebruikte was tijdens een zonsverduistering in de jaren '90. Ik denk dat het 1996 was, het was in ieder geval halverwege de middag.

Dat zeg ik, mijn frans is wat roestig, maar dat lijkt het geval te zijn ja.

Dus, helaasch, zelfs al had je de betreffende meter dan is het ding ondertussen van twijfelachtige bruikbaarheid.

als je lux gaat meten bij led verlichting heb je een andere meter nodig, deze oude frut geeft geen juiste meetwaarden. iets dergelijke lag er op t werk ook, maar is vervangen door een nieuwe.

Ik heb inderdaad enkel de "opname"-kop.
De rest van het meetinstrument heb ik spijtig genoeg niet.

Ik had het lumineuze idee dat de schaal, tot bewijs van tegendeel, perfect lineair zou zijn.
Dus even testen met een “bekende” hoeveelheid licht (lees : 2140 lumen) en als tweede referentie punt de hoeveelheid licht als de lamp uit is.
Voor de rest was ik in een natte droom de tussenliggende waardes al aan het interpoleren.
Helaas, helaas, het blijkt niet zo een bijster goed plan te zijn….