Gezocht: iemand met ervaring met CANbus in een Jaguar XK8 2001.

Hallo Allemaal!

Samen met het bedrijf waar is stage loop, zijn we bezig met de ombouw van een Jaguar XK8 uit 2001. We zijn druk bezig deze auto om te bouwen naar een elektrisch model. Om dit zo goed mogelijk te doen willen we het interieur zo excentriek en origineel mogelijk houden. Dit willen we doen door middel van het originele cluster intact te houden.

De jaguar XK8 uit 2001 werkt voornamelijk via het netwerk CANbus (control area network). Alle snelheden, toerentallen en andere informatie gaat via dit Netwerk. Om er voor te zorgen dat het originele cluster behouden kan worden. Zal er uitgezocht moeten worden welk datatype en dataID voor de informatie staat. De voor mij belangrijkste informatie is de snelheid en de kilometerstand. Ik zou graag willen weten datatype en dataID hiervoor gebruikt wordt. En hoe het cluster zijn informatie binnenhaalt.

Ik heb al een manier gevonden om de CANbus uit te lezen en de data aan te passen. Het enige probleem is dat ik niet weet welke data voor welke informatie is. Graag zou ik iemand willen spreken die mij kan helpen. Weet jij of ken jij iemand met ervaring voor CAN bus in een jaguar? Stuur mij dan een e-mailtje of reageer hieronder ?

Alvast bedankt voor de hulp!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en dan in Vraag & Aanbod, liefst.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Helaas is je woonplaats niet ingevuld, welke regio is het? Ik ken 2 gekken die het wel zien zitten :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit lijkt me iets voor vraag & aanbod of de sectie schoolvragen.

Als je de data al kunt zien en veranderen, kan het nooit heel moeilijk meer zijn, toch? Als je de data gaat loggen, waarbij je bijvoorbeeld eerst een constante snelheid rijdt, dan het gas los laat het de auto uit laat rollen tot stilstand, moet je toch kunnen zien welk bericht op de juiste manier veranderd. Natuurlijk is er constant activiteit op de bus, maar zolang je constant rijdt moet het veld "snelheid" ook ongeveer constant blijven, en naarmate de snelheid afneemt moet dat veld ook afnemen, en uiteindelijk 0 worden.

Toerental kun je op dezelfde manier wel vaststellen, als je een stilstaand voertuig stationair laat lopen moet dat ongeveer stil staan, terwijl het wel snel veranderd als je even gas geeft (in de neutraal). Je gaat de gasklepstand e.d. natuurlijk ook zien, maar die kun je weer onderscheiden door het gaspedaal in te drukken met de motor uit.

Reverse engineering is niet zo moeilijk, ik heb het voor meerdere voertuigen gedaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken