Rotel RCD945AX is soms de weg kwijt

Ik ben bezig met het zoeken naar de fout in een Rotel RCD-945AX CD speler. Af en toe hoor ik een 'klak' uit het loopwerk, net alsof de zwenkarm even in de hoek schiet. De speler herstelt direct en begint vooraan de track die aan het spelen was. Ik kan de fout niet forceren door ergens op te drukken of iets dergelijks. De fout openbaart zich na een minuut of 10 spelen en komt dan af en toe naar voren.

De speler is qua componenten gelijk aan een Philips CD690/CD692 CD634 (CDM4 loopwerk, TDA8808 en TDA8809). Meten aan dit toestel is zeer lastig. Er zit een grote print in het toestel, de CDM is op de print geschroefd, de conventionele componenten rondom de twee TDA's zitten onder het loopwerk, de TDA's zelf aan de onderzijde van de print.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn met deze speler?

Groeten, Ron.

Is de rubber ophanging van het loopwerk nog in orde, ik heb defecte gehad waardoor het hele loopwerk uit balans ging draaien en speler ging staan bonken.

Nog nooit gehad dat die rubbers niet goed meer waren maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren natuurlijk.
De CD waar ik mee getest heb wiebelt wel wat maar dat vond ik in eerste instantie nog niet zo schokkend (letterlijk). Ik zal eens met andere CD's testen en kijken of die ook zo wiebelen.
Zijn die rubbers eigenlijk los verkrijgbaar?

Groeten, Ron.

ik heb dit vaker gehad, voornamelijk met een swingarm loopwerk erin. tijdens spelen ineens tak van de laser die vooruit schiet tegen de rand van het loopwerk aan. normaal kun je zo'n speler op zijn kant laten spelen, de laser is sterk zat om omhoog te moeten schuiven.

ik denk dat je eens moet proberen of dit een bepaalde plek op de cd is, en ook op andere cd's ongeveer dezelfde plek is, dan kan het de bandkabel aan de laser zijn die een breuk heeft. dat komt er dan maar op 1 plek uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De speler gaat niet op een bepaalde plaats de mist in. Kan meteen bij track 1 of verderop op de CD gebeuren. Wat niet wil zeggen dat de flatfoil niet toch beschadigd is natuurlijk. Vanavond het loopwerk eens van de print afschroeven en verder kijken.

Groeten, Ron.

Nadat ik het loopwerk een keer van de print af had gehaald om een elco onder het loopwerk te vervangen was de klacht erger geworden, nu werd zelfs de tray motor soms bekrachtigd. Ik kon echter geen slechte solderingen of onderbroken printspoortjes vinden. Nadat ik de tray position switch en het snaartje in het loopwerk heb vervangen is het probleem opgelost.

Groeten, Ron.