Wie weet wat voor apparaat dit is?

Ik heb dit apparaat op een rommelmarkt gekocht. Ik dacht dat het een verterker zou kunnen zijn. Er zit een din aanluiting op en verder 220V snoer en een dun snoertje waar 24V op staat. Typeplaatje ontbreekt helaas.

flash2b

Special Member

ziet eruit als een voeding

Shiptronic

Overleden

Ziet eruit als een 24V DC gestabiliseerde voeding, met de potmeter op de print kan je de uitgangsspanning bij of af regelen tot gewenst niveau, ongeacht de belasting zal de uitgangsspanning gelijk blijven. (tot een bepaalde max)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Voeding zou kunnen, maar dan is het losse kabeltje vreemd.

Ik ga stiekem voor eindtrap.

Thevel

Golden Member

Ik ga ook voor een voeding, 24V zo te zien.
De DIN connector zal wel eens een remote aansluiting kunnen zijn.

Shiptronic

Overleden

op de DIN plug lijkt hij me doorgelust naar de kroonsteen, zo kan je kiezen stekker of vast aansluiten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Ah, er staat +-24 op die strip, ik dacht eerst dat dat de klemmenstrook van de trafo was. Not so.

Dan wil ik mijn eerste gok aanpassen en nu ook gokken op voeding.

Wel een bejaarde .. dat wel.

-edit-

De transistors verklappen het zelfs, week 49 1974

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 1 oktober 2018 20:57:04 (14%)

Thevel

Golden Member

op de DIN plug lijkt hij me doorgelust naar de kroonsteen, zo kan je kiezen stekker of vast aansluiten.

Zal ook kunnen maar dat is nauwelijks te zien...

Een voeding dus. Altijd handig.

Zou ik hem kunnen verbouwen naar een instelbaar voltage als ik die instelpotmeter vervang door een gewone potmeter die ik op de buitenkant bevestig?

Bedankt voor de info trouwens.

RAAF12

Golden Member

Geen versterker wegens ontbreken van een afgeschermde input naar de DIN die losse 24V DC is wel apart. Ik houd het op een voeding. Zijn de basis aansluitingen van de 2N3055's doorgelust? Met betere foto's van de print is er veel meer te ontdekken.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als het een versterker was dan was de DIN een 180-graden geweest, dat is het echter niet. Ik herinner me de afgebeelde versie van diaprojectors, dat ruikt dus inderdaad eerder naar een afstandsbediening.

Trouwens, als het een versterker was dan zat er toch wel een volumepotmeter, ergens?

Ook vreemd: de beide 2N3055 zitten "anti-parallel" gemonteerd - vergissing? Supercreatief ontwerp?

Ah, er staat +-24 op die strip, ik dacht eerst dat dat de klemmenstrook van de trafo was. Not so.

Daar had ik me ook aan laten vangen. Maar misschien maakt het niet zoveel uit?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 1 oktober 2018 21:04:31 (20%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Wie zegt dat het voor een ampje een 180o plug moet zijn? De DIN-politie? dat dit een niet echt standaard ding is mag wel duidelijk zijn.

Volgens mij staan ze niet antiparallel maar staan ze netjes parallel met een dikke vermogensweerstand in de emitter, niet dat je dat kan zien, want er zit een dikke keramische strip in de weg.

Shiptronic

Overleden

dat ontluchtingsgaatje in de Elco kan nog wel een probleem worden ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Volgens mij staan ze niet antiparallel

Ik schreef dan ook "anti-parallel gemonteerd" niet "anti-parallel geschakeld". Ook de aanhalingstekens rond "anti-parallel" stonden er niet zomaar toevallig, trouwens. Wat betreft schema/schakeling ga ik helemaal met je mee.

De DIN-politie?

Heel precies! De N van DIN staat voor norm en normen zijn te respecteren, zeker bij de oosterburen en zeker in die periode. En een grote jongen als Philips ging zich in een grote markt als Duitsland niet verbranden door tegen de norm in te gaan, lijkt me.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 1 oktober 2018 21:25:39 schreef big_fat_mama:
Heel precies! De N van DIN staat voor norm en normen zijn te respecteren, zeker bij de oosterburen en zeker in die periode. En een grote jongen als Philips ging zich in een grote markt als Duitsland niet verbranden door tegen de norm in te gaan, lijkt me.

De connector is genormeerd, de toepassing niet.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik maak me sterk dat er ooit wel geprobeerd is de toepassing van de diverse types te normeren. En in het begin zal dat ook wel aangehouden geweest zijn. Zeker door een grote jongen als Philips.

Het is natuurlijk snel uit de hand gelopen: de meesten alhier herinneren zich nog wel de toepassing van 5-polige DIN-180-graden stekkers voor PC-klavieren en voor MIDI-interfaces en voor wat nog al niet. Daarentegen kan ik me de 240-graden variant niet anders herinneren dan voor (bekabelde, uiteraard) afstandsbedieningen. Daar moet ooit een reden voor geweest zijn. Wat anders dan de DIN-norm?

Maar misschien heeft het niet veel zin om argumenten aan te dragen, tenzij keiharde citaten uit de DIN-documenten, maar dat is het me niet waard; en voor sommigen zou zelfs dat niet volstaan, lijkt me.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dit is echt een hobby-ding. Kennelijk gebouwd door een Philipsmedewerker voor een Philips-toepassing. Dus voor intern gebruik bij Philips.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 oktober 2018 22:10:35 schreef ohm pi:
Dit is echt een hobby-ding. Kennelijk gebouwd door een Philipsmedewerker voor een Philips-toepassing. Dus voor intern gebruik bij Philips.

Ik denk het niet persé. Het is gezien de 12NC beginnend met 8993 01 op de voedingstrafo, gebouwd door of voor Philips ELA en bedoeld voor toepassing in een ELA-project (categorie versterkerprojecten, dus inclusief de voedingen voor zulke projecten). Het kan een one-off zijn maar ook een kleine serie. In elk geval wel custom.

De trafo is in week 11 van 1975 van de band gelopen, waarschijnlijk bij PTI locatie Van der Heem in Den Haag. Daar maakten ze ook custom trafo's en kleine series. Detail: de temperatuurbeveiliging op de trafo, is dat niet de uitvoering zoals Van der Heem die al gebruikte toen ze nog zelfstandig waren?

@MarkyMarky: Staan er op het kastje en op de (onderzijde) van de print nergens verdere coderingen?

Als je hem wilt ombouwen, zul je moeten beginnen met reverse engineeren (schema optekenen) zodat je zeker weet wat het ding hoorde te doen en hoe je hem kunt aanpassen om te doen wat jij ermee wilt. Ik zou als ik jou was zo min mogelijk ingrijpende aanpassingen maken, het is een vrij uniek stukje historie en dus mogelijk het enige exemplaar.

Op 1 oktober 2018 21:18:55 schreef Shiptronic:
dat ontluchtingsgaatje in de Elco kan nog wel een probleem worden ;)

Valt mee, zolang er geen snot uitkomt. Ze zien er na lang gebruik altijd zo uit.

P.S. Categorie projecten was bij Philips ELA onder ander het inrichten van studio's (maar die zaten in een hogere numerreeks). Mogelijk had de projectcategorie versterkers te maken met omroepinstallaties zoals op stations, stadions, warenhuizen, grote gebouwen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dit is echt een hobby-ding.

Daar zeg je zo wat... Dat zou kunnen verklaren dat er wel het Philips-logo op zit maar geen typeplaatje. Ook de "anti-parallelle" montage van de 2n3055's wordt dan minder bizar.

Overigens bedenk ik me: het kan geen versterker zijn, want in iet of wat audioversterker zitten twee grote elco's en hier is er maar een. Bij een asymmetrisch gevoede is er een afvlakelco op de voeding en een verdere elco voor de uitgang; bij een symmetrische zijn er twee identieke voor de symmetrische voedingsspanningen. Maar dit apparaat heeft slechts één grote elco (met inderdaad een schroeiplek erin, maar die kan ook van een vergeten sigaret zijn :) ) En jawel "iet of wat" moet het toch zijn, die trafo is toch minstens 100VA? Dus toch galant 50W audio - sinusvermogen, uiteraard.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

kan het ook een diastuurapparaat zijn?

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
maartenbakker

Golden Member

Op een hobbyding zat doorgaans geen Philips merkplaatje. Er kan een typeplaatje op gelijmd gezeten hebben, maar het zou ook kunnen dat de 12NC (het ding zal geen typenummer gehad hebben) alleen in de projectdocumentatie stond.

Als ik het goed voor me zie, is de 69- of yin-yang-montage van parallelgeschakelde TO-3 torren juist handiger qua bedrading.

Ik zit nog even na te denken over het codenummer op de trafo. Ik vind het raar dat daar een commercieel nummer voor gebruik in een project op staat. Dat kan twee verklaringen hebben. 1) de trafo is ook als los verkoopbaar onderdeel in het of een project gebruikt, of 2) de voeding is (deel van) een project en de trafo is daar weer deel van. Ik weet niet precies hoe Philips projecten en delen van projecten definieerde, de documentatie die ik heb is erg summier en ik heb te weinig voorbeelden om het zelf af te kunnen leiden.

Nummerduiding:

89 = commercieel ELA
93 = projecten

01 = versterkerprojecten

048 = volgnummer
01 = volgnummer van onderdelen binnen het project
1 = administratieve uitvoering

Als de volgnummers binnen een project met 0 beginnen te tellen zou de trafo het eerste onderdeel van het project "voeding" kunnen zijn (komt overeen met mogelijke verklaring nummer 2), in andere gevallen zou verklaring 1 waarschijnlijker zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 1 oktober 2018 22:56:47 schreef douwebakker:
kan het ook een diastuurapparaat zijn?

Met zo'n dikke trafo?

Don't Panic!

Ik zal hem nog eens open maken en wat foto's van de print e.d. maken binnenkort.

Ik heb sterk het vermoeden dat het de voeding was van een medisch apparaat, welke bij spanning uitval overschakelde op accu spanning.
Net zo iets als operatie lampen die starten ook op accu spanning en schakelen over naar netvoeding middels een kwikrelais timer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?