Keuze elco's vervangen versterker

Mijn ervaring met elco's in audio apparatuur is dat vooral de kleintjes nogal eens slecht willen worden. In een aantal Denon's die ik had zaten er een paar heel simpele Nippon Chemicon SME exemplaren in de signaalweg die het meeste problemen gaven.

Dat is mijn ervaring ook. Juiste de grote en dure voedingselco's blijken vaak nog prima te zijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Precies, maar als ze al bol staan is er wat mis he :P
Overigens heb ik 'alles' al eens gezien. Ook slechte voedingselco's in een dikke versterker.

Elco's zijn niet zulke speciale onderdelen. Gewoon een setje luxe Panasonics er in stoppen. Mocht iemand 'm willen kopen en 'audio grade' eisen, kan je die altijd nog tegen meerprijs er in stoppen. Zó veel werk is het ook weer niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 24 oktober 2018 11:34:22 schreef Ledlover:
Precies, maar als ze al bol staan is er wat mis he :P
Overigens heb ik 'alles' al eens gezien. Ook slechte voedingselco's in een dikke versterker.

Elco's zijn niet zulke speciale onderdelen. Gewoon een setje luxe Panasonics er in stoppen. Mocht iemand 'm willen kopen en 'audio grade' eisen, kan je die altijd nog tegen meerprijs er in stoppen. Zó veel werk is het ook weer niet.

Ik snap niet dat iemand een versterker wil kopen en gebruiken, waarin alleen de elco's audiograde zijn. Een beetje eindtrap is helemaal DC gekoppeld en soms zit er maar een elco in.
Trafo's, netfilters, DCregelaars, de rest van de onderdelen en ook de schaalverlichtingslampjes moeten audiograde zijn. Dan heb ik het nog niet over de netschakelaar en de netkabel............
Nog even en de thread gaat nergens meer over.

Semtexx

Golden Member

Mijn 2ct:

Van het écht oude spul heb ik weinig condensatoren gezien die stuk gaan (70'er, 80'er jaren). Ook de kleintjes meten op mijn eenvoudige chinese testertje nog waarden waarvoor ik ze niet ga vervangen.

Bij met name de wat nieuwere (90'er jaren) apparatuur kom ik ook bij dure merken (ik repareer graag NAD) chinese condensators tegen die flink achteruit zijn gegaan. Een NAD C320BEE of C340 spant voor mij de kroon. Veel ESR waarden extreem hoog, kortgesloten condensatoren, noem maar op. Uiterlijk vaak niet te zien.

Ik ben tegen het zinloos recappen van toestellen in de hoop er een probleem mee op te lossen. Mede dankzij raad van vele forumgenoten. Maar kom ik 2 of meer rotte exemplare tegen, dan ga ik op zoek naar meer.
Vervangen doe ik meestal door Panasonic FC serie. 105C types, goed en goedkoop verkrijgbaar. De audiophools kunnen ze ook nog waarderen, dus iedereen blij.

maartenbakker

Golden Member

Panasonic FM is vaak goedkoper en die zou ik dan ook toepassen in de voeding en ontkoppeling (niet bij alle spanningen en waardes van toepassing, daar vergelijkbare types uit andere series of merken zoeken). Ik zou bij een versterker die speciaal in trek is bij liefhebbers, kiezen voor 'audiofiele' elco's in de signaalweg. Als de koper ze wil, ze er achteraf alsnog inplaatsen is géén marketingconcept. De enige vraag is of deze versterker daar 'audiofiel genoeg' voor is, misschien kom je daar achter op reviewsites en op marktplaats.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ligt er heel erg aan of ik ze vervang, sommige "audiofiele" versterkers staan 24/7 aan en dan is er na 25 jaar meeestal wel veel verlopen. Maar ligt ook aan de gebruikte merken elco's. Chinees (Samwha en consorten) is echt vaak veel eerder aan de beurt dan Panasonic / Nichicon / Nippon Chemicon / Rubycon, maar Elna's kunnen ook best rottig doen. Als je geen meter (ESR en capaciteit) er voor hebt wordt het wel lastig, want alleen op het oog kan je ze niet echt goed beoordelen.

Dus kijk eerst 's naar de algehele staat, de gebruikt merken...kleintjes gaan vaak eerder dan de dikkere jongens, maar die kunnen ook best flink verlopen (in o.a. Yamaha, Luxman gezien).
Nieuw gebruik ik Panasonic FC / FR / FM of Nichicon series, liefst alles 105 graden, ook de Muse series zijn prima.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 24 oktober 2018 12:58:25 schreef Semtexx:
Ik ben tegen het zinloos recappen van toestellen in de hoop er een probleem mee op te lossen. Mede dankzij raad van vele forumgenoten. Maar kom ik 2 of meer rotte exemplare tegen, dan ga ik op zoek naar meer.

Ik quote jou even maar met een algemeen antwoord. Ik hoop in de versterker geen probleem op te lossen, hij werkt nog gewoon. Ligt nu volledig uit elkaar omdat onder andere de koelpasta verdroogt is, en enkele solderingen niet best meer zijn. Waarom zou ik dan niet preventief de elco's voor enkele tientjes meepakken, als deze als eerste ook verdacht zijn in een vrij warme versterker?

Op de vraag welke spullen ik gebruik, Velleman soldeerstation en een aoyue desoldeerstation. En een scope aanwezig.

Op 23 oktober 2018 23:15:07 schreef nijhuisr:
[...]

Als je alle elco's hebt vervangen wil je dan gewoon de stekker in de WCD stoppen en aan zetten?

Als ik de voedingselco's laat zitten, wat gaat er dan mis? Zijn ze niet allemaal volledig leeg als de versterker een tijdje uit staat?

Kruimel

Golden Member

Op 23 oktober 2018 19:46:33 schreef maus0611:
[...]maar ik plaats liever een nieuw bericht als ik wat (groots) wijzig.

Als er maar 5 minuten tussen zit is die edit knop nog wel te doen toch? Neem anders wat meer tijd om de eerste post goed te doordenken en af te maken. Het citeren van mensen laat toe dat je meerdere antwoorden geeft in een enkele post.

Wat betreft de elco's moet ik wel zeggen dat als ze bol staan het een reden voor achterdocht is. Daarentegen geeft Semtexx je toch ook gewoon gelijk? Afhankelijk van de situatie kan het echter zijn dat het best moeilijk kan zijn gelijkwaardige of betere elco's te vinden. In versterkers is dat meestal niet zo een issue, maar in oscilloscopen is dat bijvoorbeeld nog wel af en toe een probleem en kan op onverwachte momenten uitmaken. Als je niet weet wat de functie is van een elco in de schakeling kan het je af en toe gebeuren dat je er één vervangt die het eindresultaat niet beter maakt.

Ik zou wel voorzichtig zijn in versterkers, want ik heb dit eerder mis zien gaan (hier bijvoorbeeld). Een onzorgvuldigheid kan leiden tot het onmiddelijk overlijden van je versterker. Toen ik aan de slag ging met een Denon PMA-300V (verslag is hier te vinden) merkte ik ook dat bijvoorbeeld de secundaire van de trafo niet afgezekerd was. Ja, dan blaas je door een enkel losliggend restje tin of koperdraad niet alleen een paar (waarschijnlijk niet meer verkrijgbare 2SA/B/C/D) transistoren op, maar smelt je ook de printbanen weg voor je tijd hebt de stroom uit te schakelen. Ik denk ook dat nijhuisr waarschuwt voor de situatie dat er misschien maar één bewerking is niet optimaal uitgevoerd is. Het is niet de achtergebleven lading op de elco's die hier het probleem is.

Een voortvarende aanpak zoals je die hier toont gaat bij veel mensen niet samen met de rust en zorgvuldigheid om alles te dubbelchecken of het nemen van voorzorgsmaatregelen voor het inschakelen van een net onder handen genomen apparaat. Dit geeft denk ik aanleiding tot meer waarschuwingen dan iemand die rustig een schema had opgezocht, had aangegeven welke elco's er bol stonden en had gevraagd wat de beste gang van zake was geweest. Just sayin'... :)

Hoe je dat laatste omschrijft, dat snap ik wel. Ik heb ook dat topic van die pioneer bekeken, maar ik mag mezelf denk ik wel op een ander niveau schalen wat betreft de werkzaamheden en ervaring.

Het schema heb ik er nog niet bijgehouden met de bewuste bol staande elco. Wel heb ik gemerkt dat de voedingsspanning veel te hoog was en de ruststroom klopte niet. Het apparaat stond op 220v en hier is de spanning soms al over de 235/240. Na het afstellen van de spanning en ruststroom volgens fabrieksopgave, werd de versterker veel minder warm.
Tevens weet ik géén geschiedenis van de 30 jaar oude versterker, ik weet dus niet wie er voorheen nog allemaal in bezig is geweest, met gevolgen van dien. Wel zitten alle originele onderdelen er nog in en is er dus niets bijgeplaatst of vervangen door een verkeerd type.

Als het inschakelen na zo'n reparatie geen problemen vormt in de componenten, maar puur is 'ben ik niets vergeten' of lompigheid... daar maak ik mijzelf niet zo gek druk over. Ik werk secuur en schroef alle nodige verbindingen of printen terug voordat ik test, dus niet zoals in het Pioneer topic vergeten de eindtorren terug te schroeven en dan te testen. Als je met je auto gaat rijden vergeet je ook niet dat je halverwege was met het vervangen van je banden, toch?...
Ik heb de gangbare marktwaarde betaald, dus ik neem geen risico's. Klakkeloos elco's vervangen is er ook niet bij, ik wil ze wel vervangen maar vraag daarom hier hulp zodat ik niet de verkeerde (lees: schadelijke) kies. Als er wel of niet Audio Grade op staat lijkt me geen issue voor wat betreft de werking van het apparaat.