Fluke 287 & 289 reparatie

Zit er inmiddels al een tijde tegenaan te hikken, maar hierbij komt mijn topic dan toch in de reparatiehoek.
Ik ben de vrolijke bezitter van 3 defecte fluke's (2 maal 289 en 1 maal 287). Zoals bekend is hier niet veel documentatie over dus alles wat ik heb heb ik of van eevblog OF zelf verzameld.

Het betreffen tweedehands units en deze hebben dus geen fluke garantie. Het betreft dus een echt reparatie project.

Van 90% van de componenten weet ik wat het is (alle U, Q, R, CR, VR). Capacitors zijn lastiger aangezien die geen code hebben (SMD). Er zijn enkele R waar ik geen code van heb, maar op de hele 289 zijn dit slechts 4 a 5 SMD.

Verder heb ik met behulp van eevblog een TP (testpunt) referentielijst opgesteld. Hierbij kan ik controleren of de waardes van de verschillende onderdelen overeenkomen met een goede 289.
Het hoeft niet te verbazen dat dit niet het geval is. Voordat ik hiermee verder ga loop ik tegen het probleem aan dat de spanningslijnen er niet zijn of sluiting maken.

code:


U17	PCYI	TPS770	Power	5V
U20	4B0-936	 XC9503B093xx	Power	1,3V (L1) & 1,8V (L2)
U21	LTKH	LT1615ES5-1	Power	21,5V
U44	ARB	TPS71501DCKRG4	Power	3,6V

Dus wat werkt wel:
U44, U17 en U 21

Wat werkt niet:
U20 -> L1 is met 0ohm geconnecteerd aan Gnd

Wat heb ik verder nog geprobeerd:
Alle Q zijn uit gesoldeerd en zijn op een PEAK DC75 getest. Waardes lijken allemaal normaal (nergens is sluiting).

Thermistors en varistors zijn uitgesoldeerd.

Bij de 287 heb ik hetzelfde probleem en hierbij heb ik ook de U13 uit gesoldeerd (hier was een OpAmp sowieso een probleem). Echter na uitsolderen heb ik nog steeds dezelfde fout.

Nu zit ik eraan te denken om morgen de U20 geforceerd "aan" te zetten en dus de bridge te laten opwarmen om hierna met wat 99& ipa te kijken welk component de short veroorzaakt.

Aangezien het een project is, ben ik niet bang om iets te proberen echter idealiter kom ik steeds een stukje dichterbij het eindpunt (een werkende fluke).

Hebben jullie ideeën die me zouden kunnen helpen?
(Plaatjes in de bijlage ter illustratie, zodat de U opgezocht kunnen worden)

en welke functies werken nu niet? of geheel niks? vaak is een input overleden bij een dmm, maar bij deze meters is dat niet makkelijk te slopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De uitgang van L1 zit ,als de standaard applicatie gevolgt is van IC 20 ,via een tantaaltje naar massa ik zou hier eens naar kijken of deze niet in sluiting ligt.

Gr.F_S

Op 30 oktober 2018 19:09:27 schreef testman:
en welke functies werken nu niet? of geheel niks? vaak is een input overleden bij een dmm, maar bij deze meters is dat niet makkelijk te slopen.

Probeert te starten, maar hangt doordat er sluiting op de 1.3V zit en "sluit" af.

Op 30 oktober 2018 20:38:42 schreef RAAF12:
[...]
Is de backup accu goed?

Supercap is verwijderd. Was verlopen en als de DMM weer werkt komt er een vervanger in.

Op 30 oktober 2018 20:51:37 schreef F_S:
De uitgang van L1 zit ,als de standaard applicatie gevolgd is van IC 20 ,via een tantaaltje naar massa ik zou hier eens naar kijken of deze niet in sluiting ligt.

Gr.F_S

In de schakeling wordt hier via C67 naar Gnd gegaan:
476A TAJB476*010#NJ TAJ Series Standard and Low Profile Tantalum Capacitors http://datasheets.avx.com/TAJ.pdf

Neem aan dat je die bedoeld. Die kan ik morgen er wel even uit vissen om te controleren. Bedankt voor de tip.

Vandaag weer wat gespeeld en heb naar mijn mening monniken werk gedaan.
Heb alle C'tjes gedesoldeerd en met mijn peak de waarde bepaald en hierna terug gesoldeerd.

Heb in het hele proces geen enkele defecte C gevonden.
(Overigens heb ik de tantaaltjes niet getest, maar deze laten op weerstandsmeting geen sluiting zien).

Verder heb ik de 2 opamps gedesoldeerd gehad (U22 en U23). Ook hierna nog steeds sluiting.

Het enige idee wat ik nog heb (en wat na de klus van vandaag zeker nodig is), is om morgen de printplaat even in mijn ultrasoon te reinigen en hierna een IPA bad te geven.

Kort samengevat:
- C'tjes geen bijzonderheden;
- R geen bijzonderheden;
- Q geen bijzonderheden;
- Supercap gedesoldeerd;
- Varistors gedesoleerd;
- Thermistors gedesoldeerd;
- Busman fuses uitgenomen;
- U13 gedesoldeerd;

Op de IC's met pootjes, zie ik geen gekke sluiting. Hiermee bedoel ik, vanaf de 1.3V heb ik altijd een beetje weerstand en dus nooit een 0ohm (hierdoor komt de sluiting niet direct bij deze chips. Ik kan ze morgen liften, maar dit gaat denk ik niks helpen.)

Zou het in de IC's aan de onderzijde kunnen zitten? Deze zijn ?BGA?

High met Henk

Special Member

En gewoon onder de juiste spanning zetten met een stroombegrenzing..

Er warmt vanzelf iets op... Beetje botte methode, maar werkt prima..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Ja, ik deed nog wat alcohol op de print, dan hoef je niet lang te wacht , je ziet gelijk waar het warmer word, daar verdampt de alcohol het snelst, zonder de print onnodig heeft te stoken, zeker op zwarte ic's werkt dat goed, de mat gekleurde zijn warm ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Henk & Ship
Ga ik vanmiddag of morgenmiddag even doen. Ik moest even iets bedenken aangezien ik geen 1.3V voeding heb :S
Maar ik maak een spanningsdeler op mijn 3V PSU daarmee zou het hopelijk ook moeten lukken...

Hoop dat het niet de ARM chip is....

Indien het de ARM is, is het "moeilijk" om via JTAG de FLASH te downloaden (uiteraard als de flash nog werkt)?

High met Henk

Special Member

Je kunt bij fluke volgens mij ook een geprogrammeerde arm bestellen...

Fred101 heeft daar ooit eens iets over verteld, maar weet niet meer wat :( Ik weet dat bij keithley de service best goed is, maar bij tek is het duur, wel goede service. Van Fluke weet ik het niet zelf.

Btw als ik lees dat jij 3 defecten hebt, ben ik blij dat ik deze niet gekocht heb. Heb nu een 1587 en een 876b...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 1 november 2018 07:45:50 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Henk, de vraag is hoeveel het er echt zijn.
Maar mijn startpunt zal zijn als ik de short heb gevonden. Hierna zal ik zaken weer terug plaatsen.

Pas hierna kan ik een echte conclusie trekken. Maar ik ben het met je eens: het is een uitdaging.
Gelukkig heb ik ze niet dagelijks nodig en zie ik dit puur als hobby en vermaak.

Daarnaast is er weinig online te vinden, dus alles wat ik heb is voor het grootste deel door mijzelf nu samengesteld.
De meeste problemen die je ziet bij fluke is supercap of input protection (veel andere problemen zie ik niet op fora) -> en die tweede is het sowieso niet en die eerste had deze ook, maar de supercap is verwijderd en heeft nu dus nog sluiting.

Vanmiddag eerst een schoonmaakbeurt en daarna IPA. Hierna 24 uur drogen dus ik denk dat ik morgen ga spelen met de 1.5V

kans is best aanwezig dat de ARM de reden is van de platgetrokken voedingslijn, heb ik ook al vaker gehad bij flukes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 1 november 2018 07:08:48 schreef Sebastiaan06:
@Henk & Ship
Ga ik vanmiddag of morgenmiddag even doen. Ik moest even iets bedenken aangezien ik geen 1.3V voeding heb :S

Geen batterij in huis :-) Daar gaat het mee..

Stom helemaal niet aan gedacht.
Ga ik morgen dan even doen. Is een stuk makkelijker.

Met het advies van RAAF een AA batterij gebruikt O-)

Helaas moeten constateren dat de U26 chip het snelst "warm" werd.
Dus meteen stoute schoenen aan en de chip eraf gehaald...

Probleem opgelost. Short is weg.

Wat ik nu wil doen is:

  1. Board terugbouwen naar orginele staat. Hiervoor wil ik een paar tantaaltjes vervangen en de AND gate (U11) moet ik vernieuwen.
  2. U13 terugplaatsen om te zien of ik hiermee geen short creeer (oftewel dat deze dus niet defect is).

Advies gevraagd:
U26 is de processor:
U26 MC9328MXS https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/MC9328MXS.pdf

Zou het kunnen zijn dat vervuiling onder de chip zat waardoor er een short is ontstaan, zo ja hoe aannemelijk?
Verder omdat ik niet andere manieren heb om te testen zou mijn voorkeur zijn om de chip te reballen en hierna terug te plaatsen. Als er weer een short ontstaat dan is de chip op?

Op de website van fluke is firmware 1.16 te downloaden. In deze firmware zit een img file en een hex file. Hoe moeilijk is het om bij een nieuwe chip dit via JTAG te flashen? Wat voor een programmer heb je dan nodig, want op het net zie ik 100 en 1 verschillende JTAG programmers.
De reden dat ik het vraag is omdat ik ook verschillende JTAG protocollen ben tegen gekomen.

En als laatste, een kant en klare chip van fluke is leuk, maar daar leer ik niks van/vermaak ik me niet mee.

Update:
Op 1 vraag kan ik zelf al antwoord geven:
In de firmware zit dus een hex voor de MSP (U13) en een IMG voor de ARM (U26).
Tevens lijkt het erop dat de chip in circuit kan worden geprogrammeerd, waardoor een ZIF socket niet nodig lijkt. Alleen een programmer en software. Ga dit weekend mijn research is doen.

code:

// ARM firmware image 
{
    Type = 1;                               // block type: file reference
    Name = "ARM image";                     // file's "canonical (display) name"
    Id = 0x30001;                           // file id (dummy value)
    Order = 2;                              // download order
    IsZFile = 1;                            // download w/ putzfile etc.
    Path = "clem_1_16.img.gz";              // host path
    TargetPath = "tmp/clem.img";            // target path

    // host file (pre-download) integrity checking 
    // NOTE: Fluke needs to determine this; currently must be edited by hand
    HostMD5 = "01c7e87bdecdb3ecad22b7873743506b"; // clem_x_xx.img.gz

    // target file (post-download) integrity checking
    // NOTE: Fluke needs to determine this; currently must be edited by hand
    TgtMD5 = "6b71cc2d9da77dde264b08c4389a9db8"; // clem_x_xx.img
}

// MSP firmware image
{
    Type = 1;                       // block type: file reference
    Name = "MSP image";             // file's "canonical (display) name"
    Id = 0x30002;                   // file id (dummy value)
    Order = 1;                      // download order
    IsZFile = 1;                    // download w/ putzfile etc.
    Path = "meter_0_88.hex.gz";     // host path
    TargetPath = "system/apps/meter.hex"; // target path

    // host file (pre-download) integrity checking 
    // NOTE: Fluke needs to determine this; currently must be edited by hand
    HostMD5 = "5395C93808D56E8D6F01AB2CF80D318F";       // meter_x_xx.hex.gz

    // target file (post-download) integrity checking
    // NOTE: Fluke needs to determine this; currently must be edited by hand
    TgtMD5 = "08885E8ADAE6C9F615F13D511C796E36";        // meter_x_xx.hex
}

[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op vrijdag 2 november 2018 18:23:04 (44%)

Heb een tijdje moeten wachten op wat onderdelen en testspullen, maar heb nu van 2 van de 3 de 430F448 kunnen testen. 1 lijkt er overleden:

code:


Chip 1 (clean):
DVcc1(P1) connected to:
-DVcc2(P60) ~3.2   ohm
-DVss2(P61) ~3.4   ohm
-S20  (P32) ~163   ohm
-S3   (P15) ~500   ohm
-S31  (P43) ~16.2 kohm
Chip 1 defect!

Chip 2 (flux):
DVcc1(P1) connected to:
-DVcc2(P60) ~3.4 ohm
Chip 2 looks OK, needs JTAG testing!

Chip 3 (new):
DVcc1(P1) connected to:
-DVcc2(P60) ~3.4 ohm
Needs JTAG programming!

2 van de 3 hebben nu als het goed is alle voedingslijnen weer in orde. De 3de moet ik nog herstellen, zodat ik door kan met reinigen en plaatsen van vervangende chips.
In mijn volgende post zal ik enkele foto's bijvoegen.

Shiptronic

Overleden

Stapje voor stapje ! Ben benieuwd naar het eind resultaat/oordeel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Ik volg Sebas ook en ben benieuwd naar het resultaat. Storing zoeken vind ik ook een stuk leuker dan het zoveelste meestal niet zo heel nuttige apparaat nabouwen. De IC ontwerper e.v.a hebben het werk al gedaan :-) Maar ja, smaken verschillen :-) in deze mooie hobby.
Hier ook wat leesvoer https://www.eevblog.com/forum/repair/fluke-289-repair/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 16 december 2018 19:32:46 (13%)

Heb eigenlijk te weinig tijd en geen echte klusplek (momenteel mag ik 1/3 van de keukentafel claimen...)
Maar heb zelf een voorkeur voor herstel i.p.v. zelf bouwen. Voornaamste reden is dat als ik iets wil het gewoon moet werken (en garantie wil hebben). Daarnaast heb ik respect voor alle projecten die ik hier zie (en wat ik niet kan/geen tijd voor vrij wil maken).

Ben momenteel bezig een MSP430 flasher te bestellen op Ebay. De buspirate die ik heb voor de NXP ARM kan zover ik nu gelezen heb de MSP430 niet flashen.
Aangezien die uit china komt zal dat wel even duren.

1 van de 2, 289, zou wel een goede MSP moeten hebben. Geen sluiting op U44 (en dus de MSP), hierbij wellicht wel sluiting in de ARM (NXP).
Wellicht heb ik vanavond even tijd om dat probleem te vinden.

Daarna wil ik van de andere 2 nog even alle SOT23 testen (to be sure).
Alle data leg ik vast in mijn spreadsheet om ook eventuele afwijkingen te kunnen vinden (immers als er 2 een structurele afwijking geven dan kan de derde defect zijn).

Pas als ik die stappen heb gedaan, heb ik 3 borden die qua voeding goed zouden moeten zijn. Hierna ga ik wassen (reinigen van de PCB) om alle flux resten te verwijderen. Ik hoop er 1 over te houden waar de ARM nog goed is, zodat ik daar alleen een MSP op kan soleren en kijken of alles werkt, dan zou ik daarmee 1 "moeder" device hebben waar ik voor de andere 2 zaken mee kan afleiden.

Zover ik nu heb gezien gaat het programmeren van de ARM een uitdaging worden (heb 5 nieuwe blanco chippies liggen).
Anyway, ik post in dit topic mijn struggles/voortgang al zal het langzaam gaan.

Die msp430 is selfprogramming, daar zul je niet zo veel voor nodig hebben.

Op 16 december 2018 19:05:13 schreef rwk:
Die msp430 is selfprogramming, daar zul je niet zo veel voor nodig hebben.

Wat bedoel je hier precies mee. Zover ik begreep moet er in een nieuwe chip een HEX file worden geupload/geprogrammeerd (deze denk ik te hebben van de firmware update van de flukes). Dit kan bijvoorbeeld met een MSP-FET van TI.
Daarvoor heb je inderdaad een paar C'tjes en wellicht een paar R'tjes, maar verder niet veel.

Gisteravond even tijd gehad om een vervolgstap te testen. Heb elk bord aan een 9V spanningsbron gehangen om te kijken wat er gebeurde bij de verschillende regulators:

287 -> Correct

code:


U17 -> Correct:
  1=4.62V (EN)
  2=9V (IN)
  3=0V (OUT)

TP17 -> Correct:
  1=2.93V

U20 -> Correct:
  1=0V
  2=0V

U21 -> Correct:
  1=0V

U44 -> Correct:
  1=3.20V

Q43 P-Ch Mosfet -> Correct:
  G=4.50V
  D=0.00V
  S=9.00V

289(zonder MSP430) -> Correct

code:


U17 -> Correct:
  1=4.58V (EN)
  2=9V (IN)
  3=0V (OUT)

TP17 -> Correct:
  1=3.00V

U20 -> Correct:
  1=0V
  2=0V

U21 -> Correct:
  1=0V

U44 -> Correct:
  1=3.20V

Q43 P-Ch Mosfet -> Niet gemeten:
  G=-V
  D=-V
  S=-V

289(met MSP430) -> Correct

code:


U17 -> Correct -> afwijking op EN signaal..:
  1=3.14V (EN)
  2=9.00V (IN)
  3=0.00V (OUT)

TP17 -> Correct:
  1=3.14V

U20 -> InCorrect:
  1=2.95V (0.00V)
  2=0.43V (0.00V)

U21 -> Correct:
  1=0V

U44 -> Correct:
  1=3.35V

Q43 P-Ch Mosfet -> Incorrect?:
  G=4.50V
  D=0.03V (0.00V)
  S=9.00V

Vooral 289 met MSP lijkt nog een paar fouten te hebben. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de torex PWM chip defect is. Tevens lekt Q43. In een component test met een peak kwam deze als werkend over. Dit is vanmiddag wel snel te testen.

De PWM chip, een XC9503B093AR gaat een grotere uitdaging worden.
Uiteraard kan ik testen of dit inderdaad de boosdoener is door even op de uitgang mijn scope te hangen. Helaas alleen via Mouser of Ebay te bestellen. (En heb onvoldoende tijd om snel te testen met scope...)

Zojuist de PWM getest, vergeten dat deze een PNP FET aanstuurde...
Dus PWM chip eruit en ineens een nog hogere spanning. Dus vervolgens de Q20 en 21 eruit, toen was de spanning goed. Ineens herinnerde ik me dat PNP op de gate spanning nodig heeft om "dicht" te zijn.

Oftewel verder zoeken. Blijkt de enable pin aangestuurd te worden door een MSP430... Directe lijn geen weerstand, dus bingo. Waarschijnlijk de tweede MSP430 die gesneuveld is.

Ben aan het wachten op de programmer, hoop het programma te kunnen extracten alvorens ik de chip verwijder om hierna de PWM schakeling weer opnieuw in te bouwen.
Daarna nieuwe MSP430 flashen en die erin zetten. Hiermee zou dan dit circuit weer kloppend moeten zijn.

Maar ja wachten op iets uit China....

apkay

Golden Member

is er geen afhaal chinees:).
heb hier een fluke 77,waarschijnlijk U1 defect.
mag opgehaald worden.

groeten van apkay.

Kan een leuk projectje zijn.
Zal je vanavond even een mail sturen.

Welk model 77 is het?