Ik heb bij het aanzetten van mijn TV een hoge pulserende pieptoon (ongeveer om de seconde even) en vermoed dat deze bij deze 100uF160V condensator vandaan komt. Ik heb geen flauw idee of hij kapot is, misschien kan ik dit meten? Wellicht zeggen jullie aan de hand van dit plaatje al wel: ja die is defect...
dexter
It's a good day for science!
Elco's piepen niet. Die zwarte vlek komt niet van de elco zelf maar van een onderdeel dat in de buurt van de elco heet staat te worden. Dat is trouwens vrij normaal. Geen probleem hier dus.
Ik denk eerder dat je lijntrafo geluid maakt. Dat wil nog wel eens gebeuren. Daar is weinig aan te doen.
Alleen springt mijn tv niet meer aan nu, zou dat dan ook aan de lijntrafo kunnen liggen? En zo ja welk onderdeel is dat precies en zou het eventueel vervangen ervan nog rendabel zijn? Aangezien de TV al 10 jaar oud is.
ELCO;'s kunnen WEL piepen, luister maar eens bij foto flitsers ofzow!
Bij veel hoospanningsapparaten kun je de elco's horen fluiten. Ik heb iig altijd de elco's verdacht op mijn gheoor afgaande. Het zou heel maybe ook de trafo/spoel kunnen zijn, maare. op mijn gehoor; de elco's
echter als een elco zwart wordt doet hij meestal al vrij weinig eer, een elco klapt nl. dus die plek komt idd ergens anders vandaan
Op 6 oktober 2004 23:07:29 schreef High met henk:
ELCO;'s kunnen WEL piepen, luister maar eens bij foto flitsers ofzow!
Dat is niet de elko maar het trafotje van de spanningsomvormer.
das toch kras hugo, ik heb ooit op mijn stage nog een bakje moeten bouwen met verschillende elco's erin om de flitssterkte te regelen en toen leek het geluid toch uit het bakje met elco's te komen
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
ik had ook een tv die ook hetzelfde deed als deze echter
ongeveer 5 minuten alvorens te starten
je hoort steeds de hoogspanning opkomen en direct weer afvallen dit herhaald zich steeds sneller om te eindigen met een iets luidere piep en dan komt de tv tot leven.
dit lag aan een elcotje die de voeding verzorgt voor het ic dat de voedingsspanning moet opwekken.
zorg dat je een schema krijgt en meet eens rond de voeding
en neem de veiligheids regels ff door
want tvīs hebben een paar flink verneininge hoogspanningen lopen
dexter
??? Je hebt toch niet die tv aangezet zonder die elco?
Dan is het logisch dat je tv het niet meer doet. Of deet ie het al niet meer voordat je die elco eruit hebt gehaald?
Nee heb hem niet meer aangahad nadat ik die eruit heb gehaald. Was van plan om er even mee naar de electrboer hier in de stad te gaan, maar zo te horen zijn ze wel OK dus.
Heb inmiddels een schema van de trafo, zal deze eens doormeten... tnx tot zover
dexter
Als ik het zo lees werkt je tv dus helemaal niet. Dat was niet geheel duidelijk.
Het kan heel goed komen doordat de lijn-transistor kaduk is door een fout in de horizontale afbuiging. De reden daartoe kan divers zijn, maar meestal is de lijntrafo zelf de boosdoener. Die moeten dan dus beiden vervangen worden. Vervang dan ook meteen het pF-ctje over de schakeltor en de 8n2 condensator. Let daarbij op dat ze door exact hetzelfde type vervangen worden (ook de spanning moet kloppen en eigenlijk ook het exacte type/vorm/kleur) anders liggen die onderdelen 2 seconden later er anders weer uit.
In het geval van overbelasting van de 230v-voeding (de SOPS) kan deze pulserend gaan piepen idd. Controleer eerst eens of de juiste voedingsspanning (95v of 140v) aan de lijntrap aangeboden wordt.
Als die spanning wel aanwezig is, controleer dan met een scoop en een probe in de 1:10 stand (die bestand is tegen pieken van 1000V!) of er op de collector van de lijn-transistor schone pulsen staan (dus geen naslingeringen). Als dat het geval is, dan is de kans erg groot dat de lijn-trafo alsnog kaduk is. Als er wel schone pulsen op staan, dan zit de fout ergens anders.
[Bericht gewijzigd door dexter op ]
Wellicht dat dit er nog mee te maken heeft: ik heb sinds enkele maanden een klein zwart ingebrand vlekje in het midden van het beeldscherm... zou dat ook komen doordat de horizontale afbuiging het af en toe (bij aanzetten misschien) af liet weten??
Lichtstad
VS31MPBRD
Vraag naar aanleiding deze discussie;
Zit dat puntje al lang in het midden ingebrand ?
Heb je bij uitzetten van die tv een witte punt gezien op het scherm
die langzaam verdween, en/of viel die tv regelmatig uit ?
Dat puntje zit er denk ik een maand of 3-4. (tv werd dagelijks een uurtje of 2 gebruikt)
De TV viel idd regelmatig uit, met een 'tikje' op de kast ging ie vaak wel weer aan.. Een witte punt kan ik me niet herinneren of ie dat deed, was in ieder geval niet erg opvallend als het al gebeurde, dan had ik het haast wel moeten zien.
Hoezo? Duidt dat op een bepaald probleem?
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Elco's kunnen piepen, 't zijn immers half-mechanische componenten (zei een leraar ooit eens). Of het waar is weet ik niet, maar ik kan me voorstelen dat er iets constant veranderd in een elco bij het op of ontladen en dat zou beweging kunnen veroorzaken. Ze hebben trouwens altijd een kleine inductie, dat kan ook beweging en dus geluid veroorzaken.
Lichtstad
VS31MPBRD
Eastside, doordat je aangeeft dat het puntje er al een maand of 3 -4 zit heeft die tv al van tevoren problemen gehad. Bij het uitvallen van de tv heb je steeds het probleem tijdelijk verholpen, maar niet de oorzaak, door op de kast te tikken. Door te tikken heb je hoogstwaarschijnlijk slechte soldeerverbindingen of breuken
in de lijneindtrap en/of voeding kortstondig hersteld.
Tikken kan een hulpniddel zijn om een storing te herkennen,
maar is geen reparatie middel. Kortom ; het wordt van kwaad tot erger en leidt altijd tot meer ellende.
Mijn advies: niet ongeduldig worden, van vooraf aan opnieuw beginnen zoals voeding checken, onderbrekingen checken enz. enz. Wat mij betreft kan een grondige visuele
inspectie van het apparaat soms verrassende resultaten opleveren. Een ouwe rot in het vak heeft me dat ooit eens geleerd: Eerst kijken en dan doen.
Nog vragen, ik hoor het wel.