1 Watt Vertserker op 7 Volt en 0,5 Ampere bouwen.

Hallo allemaal, voor een project op school moet ik een versterker bouwen die moet werken op 7 Volt en maximaal 0,5 Ampere mag trekken. Nou moet hij ook 1 watt aan energie kunnen uitzenden en dit allemaal voor een 4 ohm speaker. Dit is mijn eerste jaar en het is allemaal nog een beetje nieuw voor mij. Nou keek ik hier op de site maar vond ik alleen een 1 watt versterker die het doet op 12 volt. De spanning die ik dus ook tot mijn beschikking heb ligt er heel wat onder. Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen en wat de theorie is achter zo een versterker, wat ik al wel weet is dat ik een OpAmp nodig heb. Sorry als ik mijn probleem een beetje vaag uitleg maar ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.

Voor een 8 Ohm luidspreker kan het wat gemakkelijker. Het IC TDA7052, levert bij 6 volt aan 8 Ohm 1,2 watt. Het enige wat je nog nodig hebt is een voeding, bijv een batterij of een netadapter van minimaal 6 volt en een potentiometer om het volume te regelen.
Als je twee 4 Ohm luidsprekers hebt, kun je ze in serie zetten.
Een normaal audiosignaal heeft een crestfactor van ca 1/8. Daarmee zit je ruim onder het gemiddelde van 500mA stroomopname.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 15 november 2018 19:47:05 (16%)

Ik weet niet wat er verder nog in de opdracht staat vermeld, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je met een opamp aan de slag gaat. Dat ruikt sterk naar het probleem omzeilen. Mocht ik je leraar zijn dan zou ik een oplossing met discrete componenten willen zien. Misschien moet je wat meer zoeken. Ja, dat klinkt hard, maar zo leer je wat. Succes ermee.

Precies. Het lijkt er ook op dat de eisen zodanig zijn dat er geen moderne ic's gebruikt kunnen worden omdat die meer dan 0,5A zullen trekken.
Er moet begrip ontstaan over de versterkerschakeling, dus opbouwen zonder ic's.
Met 4 torren zou het moeten kunnen; BC327/337 als eindtrap en 2 torren ervoor.

De vraagstelling heeft een enorm: "kunnen jullie m'n huiswerk voor me doen?" gehalte.

Het hoort in schoolvragen omdat het een schoolopdracht is. En daar is de policy: Wat heb je zelf al gedaan, wat heb je uitgezocht, en waar loop je op vast?

Ik heb een vaag vermoeden dat het iets is als: "ik weet niet waar ik moet beginnen". En dat de oorzaak ligt bij: geen seconde opgelet in de les. Maar ja. Dat is een heel klein beetje speculatie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

BC 327/337 is wat krap met maximaal 500mA. BC 639/640 kan 1A hebben.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 16 november 2018 11:41:16 schreef Zonnepaneeltje:
Precies. Het lijkt er ook op dat de eisen zodanig zijn dat er geen moderne ic's gebruikt kunnen worden omdat die meer dan 0,5A zullen trekken.
Er moet begrip ontstaan over de versterkerschakeling, dus opbouwen zonder ic's.
Met 4 torren zou het moeten kunnen; BC327/337 als eindtrap en 2 torren ervoor.

Dat lijkt dan wel een precisie opgave. Als verzadigingsspanning van de transistors wat aan de hoge kant is, haal je de benodigde wisselspanning niet eens. Over de halve ampère,is helemaal niets bekend. Gemiddeld, of maximaal?

Op 16 november 2018 12:36:35 schreef Hunter:
BC 327/337 is wat krap met maximaal 500mA. BC 639/640 kan 1A hebben.

Er was toch maximaal 500mA gevraagd?
Kan ook al niet. de PP spanning moet iets van 6 volt worden. 3 volt over 4 Ohm is al 750mA. Zal zelfs voor de docent een onmogelijke opgave zijn.

Kan me herinneren dat ik in het verleden wel eens een versterkertje heb gebouwd met de BD135 en BD136.

blackdog

Golden Member

Hi,

Bij 7V voeding en een 4 Ohm luidspreker is een 1-Wat versterker te maken.
De gebruikte schakeling moet dan wel aan de uitgang Rail to Rail zijn om beneden de zeg 1% vervorming te blijven.

Veel audio eindversterkertjes IC'tjes voor lagespanning, voldoen hier aan.
Maar een versterkertje met de emittors via emittorweerstanden gekoppeld aan de luidspreker via een elco gaat niet lukken.
Over beide eindtransistoren samen met de emittorweerstanden valt te veel spanning bij het uitsturen tot max. vemogen.
Je haalt dan niet 1-Watt met een lage vervorming aan een 4Ω belasting.

De rest zal je zelf moeten uitzoeken en ja BD139 en BD140 zijn hier toepasbaar.
Darlington transistoren zijn hier niet toepasbaar, redeneer zelf waarom deze niet toepasbaar zijn.

En er zijn nog meer manieren waardoor je bij zelfs een nog lagere voeding 1-Watt uitgangsvermogen kan halen zonder digitaal te gaan.

Succes en groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Ik denk dat een BTL opamp als de TDA8541 dicht in de buurt komt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als ik die beschrijving lees moet je bitter weinig doen.

Moet ik een versterker bouwen die moet werken op 7 Volt en maximaal 0,5 Ampere mag trekken. Nou moet hij ook 1 watt aan energie kunnen uitzenden en dit allemaal voor een 4 ohm speaker.

dan neem je een 1W versterker op 12V en laat je die werken op 7V.
1) hij werk op 7V: OK
2) hij trekt minder dan 0,5A: OK
3) hij KAN 1W uitzenden (weliswaar op 12V): OK

er staat nergens dat die 1W moet kunnen leveren aan 7V ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 november 2018 19:32:51 schreef elektroftw:
Sorry als ik mijn probleem een beetje vaag uitleg maar ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.

Misschien wordt het wat minder vaag als je hier de letterlijke tekst laat zien die je van de leraar hebt gekregen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik vind het heel helder wat de TS vraagt :-)

En de gene die refereren aan de 1-Watt versterker hier op het forum met de LM386, ga je huiswerk doen zou ik zeggen.
Lees de datasheet, daar komt geen 1-Watt uit met normale vervorming bij 4Ω en max. 7V voeding.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 16 november 2018 13:38:19 schreef Arco:
Ik denk dat een BTL opamp als de TDA8541 dicht in de buurt komt...

Ik zei toch TDA7052, BTL 1watt.
Zijn beide bedoeld voor een belasting van 8 Ohm. vallen in principe dus af.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 16 november 2018 16:18:32 (11%)

Arco

Special Member

Zijn beide bedoeld voor een belasting van 8 Ohm. vallen in principe dus af

De 8541 valt toch zeker niet af... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 november 2018 16:27:45 schreef Arco:
[...]
De 8541 valt toch zeker niet af... ;)

[bijlage]

Je vertelt niet het hele verhaal bij de grafiek. Dat is in SE mode, single ended, die kan 4 Ohm aan, maar haalt 1Watt bij 7,5 volt en dat is ook buiten spec van de vraag.

Maar is het niet de bedoeling dat TS een klasse B versterker bouwt, die dingen hebben een rendement van ongeveer 70% dus als je 500mA pakt op 7V kom je aardig in de buurt.
Leuk al die opamps, maar iets leren doe je door te bouwen met meerdere componenten.

Ach... een LM386 (zal wel obsolete zijn) doet het goed bij zulke lage spanningen.

Tegenwoordig zijn het veel eindtrapjes in klasse D voornamelijk consumer (draagbare) apparatuur.

[Bericht gewijzigd door Martin V op vrijdag 16 november 2018 21:32:44 (38%)

Telefunken Sender Systeme Berlin