Action fietskoplamp hacken

Ohm pi, gelukkig een medestander. Het was een kwartier, zo heb ik dat geleerd toen ik op de lagere school verkeerslessen kreeg, van een heuse politieman in uniform. En later ook bij de autorijlessen.

Toen ik me bij het energiebedrijf bezighield met TF-zenders hielden we ook een kwartier aan, toen we nog met een astronomische klok werkten.
Later ging dat met een fotocel. Ik heb een paar keer 's avonds op het dak van ons Regionaal Centrum gezeten met een luxmeter om dat ding in te regelen.

Van een half uur heb ik nooit gehoord. Nu is het kennelijk: "als het donker is".

@Kruimel, zo'n dynamo die je band opeet moet je ook niet hebben. Investeer in een naafdynamo en er gaat een wereld voor je open. Nooit meer slippende dynamowieltjes en de mechanische weerstand is niet voelbaar.

Kruimel

Golden Member

Ik beschikte eens over een naafdynamo in een Batavus fiets en dat werkte geweldig! :) De dynamo was betrouwbaar en lichtlopend, en de lichten op die fiets waren fantastisch en kon je ook op "auto" laten staan zonder nare bijwerkingen. Dat was geen goedkope fiets alleen, en helaas ook niet de mijne. Als je een bestaande fiets hebt zonder naafdynamo is het aanbrengen ervan geen sinecure. Eigenlijk moet je dan gewoon je hele wiel of (liever) de fiets vervangen, en als je op dat niveau zit dan zit je al niet in de modus van het overwegen van goedkope Action lampjes. Ik was (en ben opnieuw) bezig met fietsen in de nadagen van hun leven.

Een naafdynamo moet je ook niet zelf aanbrengen, veel te lastig als je daar niet in geoefend bent. Ik heb de wielen van mijn fiets al twee keer vervangen wegens slijtage (ja, zoveel kilometers maak ik) en bij de eerste keer heb ik een voorwiel met naafdynamo gekocht. Kostte omstreeks 100 euro.

mel

Golden Member

Op 4 november 2022 21:17:17 schreef ohm pi:
[...]Dat zijn de wetten van nu. In die tijd dat KlaasZ en ik een verkeersdiploma haalden was het een kwartier voor en na zonsondergang.

Heb ik ook zo geleerd

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Kruimel

Golden Member

Door mijn licht te vergeten uit te zetten ben ik door mijn eerste set batterijen heen in de nieuwe versie van het lichtje, en kan ik de volgende conclusies trekken:

  • Een nacht aan laten staan op de hoogste stand laat genoeg batterij over om nog te werken (als in: genoeg licht voor geen boete, niet om echt te zien in het donker), hij is hiermee in mijn ogen zuinig genoeg. Hij stopt er dus ook niet volledig mee of gaat knipperen als hij de stroom niet meer kan regelen, hij gaat gewoon minder licht geven;
  • De bijgeleverde alkaline batterijen zijn eigenlijk niet geschikt voor enige vorm van kou, bij 5°C geeft het lichtje zelfs met relatief verse exemplaren na een paar seconden op de hoogste stand een rode batterij-indicator (die hij dus heeft), ik heb nog niet getest met Ni-MH;
  • Hij is niet heel waterdicht, maar het water lijkt wel vrij aardig om de elektronica heen te lopen en geen echte problemen te geven;
  • Het schroefje is niet te openen zonder schroevendraaier, terwijl de oude een handige sleuf had waar je nog wel een munt of sleutel in kreeg:

Dat laatste is onhandig, want als je hem bij een "traditionele" fiets op de voorvork maakt zit het voorwiel in de weg om de schroef te verwijderen. Ik heb geprobeerd de schoef van de oude te gebruiken. Dit lukte niet want hij is langer en drukt ergens tegen aan voor hij sluit.

Ik stop er nu een set Grijze Ikea 1900mAh Ni-MH cellen in en zal zien hoe hij het daar mee doet. Ik vermoed dat die wat minder last hebben van kou omdat Ni-MH van zichzelf een wat lagere interne weerstand hebben. Ze neigen echter wel vrij plots leeg te raken en nog een dagje doorrijden met een wat lagere lichtsterkte is dan geen optie meer.

Op 4 november 2022 21:57:00 schreef KlaasZ:
Ohm pi, gelukkig een medestander. Het was een kwartier, zo heb ik dat geleerd toen ik op de lagere school verkeerslessen kreeg, van een heuse politieman in uniform. En later ook bij de autorijlessen.

Ik weet niet hoe oud jij bent natuurlijk, maar op de lagere school 40 tot 45 jaar geleden heb IK echt dat half uur geleerd ;-)

Bij mij was het bijna 60 jaar terug. Toen was oom agent nog erg streng.