Ha iedereen,
Regelmatig komen er op het forum producten van de Action ter sprake, waarover de meningen nogal verdeeld lijken te zijn. Gegeven de lage prijs kan ze dat vrij vaak nog wel vergeven worden, tenzij het natuurlijk veiligheidsissues zijn. Hoewel ik af en toe heb horen suggereren dat ze er de grenzen van de regels opzoeken wat betreft elektrische veiligheid heb ik daar zelf nog geen voorbeeld van gevonden en zijn mijn ervaringen met Action producten door de bank genomen niet slecht (in dit topic slopen High met Henk en ik twee verschillende laders en ontdekten er een nette constructie, zeker voor €3/€4, en in dit topic lijken de Action batterijen best aardig te scoren in een test met een kattenluik). In deze hoedanigheid wilde ik een nieuw product dat ik recent in de schappen zag verschijnen eens testen en optimaliseren en er misschien nog een wat verregaander project van maken.
Mijn ervaringen met fietsverlichting van de Action zijn helaas ondergemiddeld. Ik heb er eerder een achterlicht op batterijen gekocht dat op de plek van de reflector moest worden gemonteerd. Daar raakte al snel water in en de schakelaar overleed daardoor en kort daarna de batterijcontacten. In dat geval zaten er gewone wegwerpbatterijen in, maar mijn doel was die te vervangen met NiMH cellen die net te duur zijn om elke keer omwille van corrosie te moeten vervangen, maar daarover later meer. Een latere versie van dit achterlicht (waar ik nu even geen foto van heb) voldeed een stuk beter, en op het moment werkt die nog zonder grote problemen op de fiets die ik dagelijks gebruik.
Voor de koplampen ben ik echter nog niet aan de slag gegaan omdat ik daar wat hogere eisen aan stelde dan welke de lampen die er beschikbaar waren aan konden voldoen (of zelfs bij fietszaken beschikbaar waren):
- Een uitstraalpatroon dat de weg goed verlicht zonder te verblinden
Dat lijkt nagenoeg onmogelijk bij budgetlampen, het zijn meestal 1 of 3 LEDs die recht vooruit stralen in een conisch uitstraalpatroon. Dat kan je wel richten, maar als je verblinding wil verminderen komt de bulk van het licht op de weg direct voor je terecht en een (te kleine) minderheid ver genoeg om redelijk te kunnen anticiperen. - Kunnen werken op oplaadbare cellen
Gewoonlijk zitten er in deze lampen 2 of 3 cellen die samen 3V of 4,5V leveren. In dat eerste geval is de lichtsterkte van een witte LED alleen bij volledig geladen cellen voldoende en duikt de lichtsterkte omlaag zodra de batterijspanning daalt naar 2,8V of minder, wat na zeer korte tijd al het geval is. In het geval van 3 cellen is de totale spanning hoger, maar gooi je een derde van de energie in de batterij weg in één of andere weerstand (ik moet een schakelende regelaar in deze context nog tegen komen). - Werken op AA cellen in plaats van AAA
Ik meen me van vroeger te herinneren dat AAA cellen helemaal niet zo alledaags waren, en er alleen producten die in het bijzonder klein moesten zijn van voorzien waren. Dat zal ook wel te maken hebben gehad met het toen wat minder courant zijn geweest van alkalines, waardoor de gemiddelde capaciteit dan wel erg klein zou worden. In elk geval waren en zijn ze niet goedkoper dan AA cellen en hebben inherent minder dan de helft van de capaciteit, wat ik jammer van mijn geld en tijd vind. Ook heb ik de verdenking dat fabrikanten van goedkope LED-verlichting ze vaak misbruiken om de voorschakelweerstand van de LED weg te bezuinigen omdat de serieweerstand van AAA zink-koolcellen meestal ergens ordegrootte 2Ω is en dat dit in combinatie met een volt of 3 over de LED de stroom zo richting een heel behapbare 250mA brengt. Dat betekent dat de lamp waarschijnlijk alleen met zijn originele batterijen lekker werkt. - Een goede en stabiele lichtopbrengst
Vroeger had ik alleen verlichting op mijn fiets om aan boetes te ontkomen, omdat ik in een grote Nederlandse stad woonde is een ritje over een onverlichte weg me eigenlijk zo goed als nooit overkomen. Zodra je dat wel doet (zo merkte ik bij een redelijk unieke stroomuitval) dan merk je dat een cluster 5mm LEDs verbonden aan een set gebruikte zink-koolcellen geen recept is voor het daadwerkelijk kunnen zien (je kan nog steeds gezien worden, maar dat help niet als je kuilen of stoepranden wilt zien). - Betaalbaar
Fiets(kop)lampen komen op één of andere manier alleen in twee soorten: goedkoop en slecht, en goed en pittig aan de prijs. Ik heb een wat oudere high-end Batavus en die zit duidelijk in de laatste categorie. De koplamp voldoet met vlag en wimpel aan de bovenstaande eisen en leeft al best een tijd zonder noemenswaardige problemen, daarentegen is de vervangingswaarde vrij hoog (€45 als ik me goed herinner).
Nu vond ik bij de Action een lamp van €3 die misschien een goede basis vormt om aan de bovenstaande eisen te gaan voldoen (het plaatje linkt naar de productsite):
Op het moment heb ik de lamp hier liggen en heb die geopend om de 'hackbaarheid' vast te stellen en om een paar kleine tests uit te voeren, en de eerste tekenen zijn hoopgevend:
- Hij werkt op 2 AA cellen. In dit geval zitten er zink-koolcellen in die ik alleen in de testfase zal gebruiken en daarna zo snel mogelijk weg zal doen (deze cellen lekken als ze leeg raken en maken contacten zo goed als onmiddelijk stuk). Er zit duidelijk geen regeling in, en op NiMH cellen geeft hij niet meer dan een symbolische hoeveelheid licht. Aan de labvoeding schiet de stroom behoorlijk omhoog bij het opdraaien van de spanning, dus er zit ook geen PWM op of zo. De chip op de PCB is dus geen regelaar, maar slechts alleen voor in- en uitschakelen. Ik heb even een foto getrokken van de kleine chip, maar kon online niets over dit kleinood vinden. Als iemand weet wat dit is sta ik open voor informatie.

- De reflector is een indirect type, waardoor het uitstraalpatroon naar beneden is met een grofweg vierkante vlek licht op de weg met een relatief beperkte gradiënt. De (high power) LED zit in dit geval dus aan de bovenkant en schijnt recht naar beneden op de reflector. Het uitstraalpatroon wordt dus voornamelijk bepaald door de reflectie van op de reflector en een klein deel het directe licht van de LED (dat boven het horizontale vlak derhalve niet te zien zal zijn). Hier heb ik geprobeerd het patroon zichtbaar te maken op de vloer, wat er niet helemaal recht doet aan de daadwerkelijke uiteindelijke montage, maar wel een idee geeft. De vlek wordt natuurlijk ook een stukje groter als hij op een redelijke hoogte gemonteerd is, wat hier niet het geval was. Er is niet heel veel licht boven of buiten de centrale vlek, wat ik een goed resultaat vind.

- De opbouw is heel modulair en geschroefd in plaats van gelijmd. Er zijn twee prints, één aluminium print met de LED, en een tweede direct daar bovenop met een kleine hoeveelheid elektronica en schakelaar. Zo te zien is het enige wat het doet de werking van de schakelaar beheersen. Die schakelt alleen tussen aan en uit, er zijn geen standen en er is géén knipperstand, wat ik in het bijzonder fijn vind (want niet alleen is dat geknipper formeel gezien verboden in NL, maar ook nog eens heel erg irritant, in het bijzonder voor andere weggebruikers). Boven de print in de behuizing is maximaal iets over de 4mm aan ruimte, wat voldoende volume laat voor een SMD inductor en nagenoeg alle SMD chips.

- Het lijkt er op dat de LED-stroom niet geregeld wordt anders dan 'aan' en 'uit', dus er zal een regelaar op moeten. Complicerend effect is dat als je met twee cellen compatibiliteit met een LED wilt houden die standaard op een spanning van rond 3V werkt je een regeling nodig hebt die beide omhoog en omlaag kan converteren. Daarom wilde ik een buck-boostschakeling maken zoals hieronder in basis getekend. Ik heb de aansturing van de MOSFET nog niet gemaakt zoekende naar een IC dat dit zou kunnen, een beetje hopende dat ik de stroom door de LED op één of andere manier kon terugkoppelen en regelen. De typenummers en waarden zijn voorlopige die me bruikbaar leken om van uit te gaan bij gebrek aan beter.
Het zit er dus in dat ik een geïntegreerde buck-boost zal aanschaffen en monteren om een groot deel van het werk te doen. Een goede kandidaat was de STBB3JCC van ST, niet in het minst wegens de lage sense spanning die het toelaat de stroom direct te meten en terug te koppelen en het hoge rendement op het beoogde werkpunt. Deze chip is helaas echter alleen te krijgen in een 0.4mm pitch BGA behuizing, wat het niet makkelijk te solderen maakt. Ik hoopte een vergelijkbare chip te vinden in een SOT-23-6 of SOIC-8 behuizing of vergelijkbaar, dat ik het redelijkerwijs nog handmatig kan solderen, maar deze chips lijken allemaal QFN en BGA te zijn, wat het solderen minder leuk maakt. De toepassing lijkt te zijn in draagbare elektronica en dan is een PDIP misschien niet het meest voor-de-hand-liggend, maar dit is het andere uiterste... In elk geval is het ontwerpvoorbeeld in de datasheet exact wat ik zoek voor deze toepassing. Hoef ik alleen een stukje elektronica toe te voegen om de functionaliteit van de schakelaar te implementeren (misschien voeg ik wel een PIC10F200 of Attiny4 toe daarvoor). De stand-bystroom van deze componenten in rust is minder dan een µA, en zal in die hoedanigheid zeker geen probleem vormen. - De LED zit op een aluminium PCB en wordt niet bijzonder heet bij het inzetten van een redelijke stroom (250mA), wat ruimte laat om de lichtsterkte aan te passen tot hetgeen je met een set Ni-MH AA'tjes redelijkerwijs voor enige tijd kan leveren. Ik denk dat ik zal mikken op een 150-250mA stroom door de LED om een redelijke combinatie van lichtopbrengst en batterijduur te geven. Met de bijgeleverde zink-koolcellen is de initiële stroom ongeveer 100mA en dat geeft een goede hoeveelheid licht. Ik zie geen directe aanleiding om daar heel ver overheen te gaan omdat waargenomen lichtintensiteit niet lineair schaalt (het verdubbelen van de stroom levert niet een verdubbeling van de waargenomen lichtsterkte op). Ik heb de LED ook even op de foto gezet, volgens mij is dit een 1W type (voor een idee van de maat: de witte behuizing is 8mm in doorsnede).

Hopelijk zal ik in de nabije toekomst wat vooruitgang kunnen rapporteren. Op het moment is dit alleen nog maar een beetje filosoferen over de mogelijkheden, maar de basiseigenschappen van dit licht zijn hoopgevend om in de toekomst een printje voor te ontwikkelen dat het geschikt zal maken voor gebruik op de fiets. Daarna kan ik misschien ook de lange-termijnsduurzaamheid eens testen (zoals lekbestendigheid). In een 'worst-case' zal ik ontdekken dat er na een week water in staat, ik zal er in elk geval over rapporteren als dit het geval is. Vooralsnog staat dit licht hoog op mijn "hackbaarheidslijst", en zal ik eens kijken of ik er een experimentje mee kan wagen.
Groet,
Kruimel
PS Als jullie goede ervaringen hebben met bepaalde fietsverlichting, schroom het niet me dat dan te vertellen, de enige die me echt ooit is bevallen kwam met een fiets van ~€700, wat ik wat prijzig vind.
Ik heb exact dezelfde koplamp,werkt goed.
Alleen bij lage temperaturen zijn de batterien snel leeg.
Ik ga er niks aan veranderen, dat ding werkt zoals het moet.
Het geeft licht, en je kan zien waar je rijd 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb een iets ander model van Action, werkt prima.
Oplaadbare batterijen vind ik sowieso niks, omdat ze altijd leeg zijn als je ze nodig hebt (zelfontlading, vergeten op te laden)
Neem altijd setje extra batterijen mee (2 stuks), wel zo handig... 
Achterlicht heb ik op de led na leeggesloopt en met een draadje aan de koplamp verbonden.
(standaard had achter 3xAAA en een vervelende knipper opstartstand, ben ik nu ook kwijt)
Achterled zit over de voorlamp heen met serieweerstand. De koplamp is volgens mij wel stroomgestuurd.

Hier heb ik geprobeerd het patroon zichtbaar te maken op de vloer, wat er niet helemaal recht doet aan de daadwerkelijke uiteindelijke montage, maar wel een idee geeft. De vlek wordt natuurlijk ook een stukje groter als hij op een redelijke hoogte gemonteerd is, wat hier niet het geval was. Er is niet heel veel licht boven of buiten de centrale vlek, wat ik een goed resultaat vind.
Ik heb dezelfde lamp op de fiets maar vind de lichtbundel veel te smal.
Ik fiets bijna elke avond door een onverlicht stuk bos met twee diepe greppels aan weerszijde van het fietspad. Dan is in de winter een zeer brede lichtbundel, dus meer verlichting naar de zijkanten, toch wel een pré.
Op nat asfalt is het lichtbeeld helemaal slecht.
Iets tegen verblinden juich ik toe. Ik kom fietsers tegen die meer (lees: fellere, onjuist afgestelde) verlichting hebben dan mijn auto.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik kwam laatst in de stad een fietser tegen met DRIE verblindende schijnwerpers op zijn fiets. Dichtbij als tegenligger. En dan bedoel ik echt compleet verblindend alle kanten op gericht en zelfs desoriënterend. Dus ik heb even gezwaaid of het wat minder kon. Zo aan het geroep te horen kwam die zwaai vlak langs zijn neus, maar dat kon ik dus echt niet zien. Ook niet wat voor soort fietser het was, wellicht een maaltijdbezorger maar het kan ook gewoon een willekeurige jost geweest zijn.
In het bos zouden zulke schijnwerpers uiterst nuttig geweest zijn, dan wel een beetje meer richting de grond en de berm.
P.S. Mijn huidige koplamp is een uiltje van het merk Ikzi. Lijkt qua modelvorm een beetje op die van Arco, maar heeft 2 LED's als ogen van de uil die met vaste lensjes zéér goed geconvergeerd staan (ik weet alleen niet of het lichtpatroon voldoende is om goed te zien, het gaat mij vooral om gezien worden omdat ik zelden buiten de stad fiets). Deze of een zeer sterk gelijkende dus: https://hollandbikeshop.com/fietsverlichting/ikzi-fietsverlichting/ikz…
Belangrijk detail: de print is niet de standaard 1,6mm, maar slechts 1mm. Een dikkere print zou in combinatie met de schroeven en uitlijning weleens lastig kunnen worden.
De eerdergenoemde chip kon ik niet op vinden, maar de functionaliteit doet denken aan een MAX16054. Die kost echter €1,5 per stuk en de pinout is anders, dus het zal hem niet zijn. Misschien is het wel zo'n 3,5cent microcontroller.
Op 1 januari 2019 18:33:53 schreef Arco:
Achterled zit over de voorlamp heen met serieweerstand. De koplamp is volgens mij wel stroomgestuurd.
Interessant, misschien koop ik er daar ook eentje van om te kijken wat daar in zit.
Op 1 januari 2019 20:14:32 schreef Hugo Welther:
Ik heb dezelfde lamp op de fiets maar vind de lichtbundel veel te smal.
Ik fiets bijna elke avond door een onverlicht stuk bos met twee diepe greppels aan weerszijde van het fietspad. Dan is in de winter een zeer brede lichtbundel, dus meer verlichting naar de zijkanten, toch wel een pré.
Goed dat je het zegt, heb daar niet echt op gelet. Misschien kan ik de locatie van de LED ook nog een beetje naar achteren hacken zodat de straal breder wordt. Dat zal wel wat lastiger worden dan het vervangen alleen. Ik zal nog wel even wat slecht verlichte paadjes opzoeken om het te testen.
Arabel
Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Ik kom juist fietsers tegen die helemaal geen licht hebben, en als je geluk hebt kun je ze alleen nog herkennen aan de reflectie van het lichtschijnsel op hun borst van de mobiele telefoon waar ze gefixeerd op zitten te gluren. Maar dat is waarschijnlijk per 1 juli 2019 ook afgelopen...
Maar ik heb een tijdje geleden een fietsverlichtingsset gekocht bij de Aldi voor 6 euro waarover ik zeer tevreden ben.
De behuizing (voor) is van aluminium en is waterdicht gemaakt met een rubber ring. Hij heeft 2 standen 30 en 15 Lux en het afstraal patroon is trapezium vormig met in de 'punt' het meeste licht want straalt het verst.
Zowel voor als ook de achterverlichting heeft battery "low" indicatie in de vorm van een aanwezige led die oplicht.
Wordt geleverd met 6 alkaline batterijen. 4 voor en 2 achter.
6 euro is heel wat minder dan 55 euro exclusief 9 euro administratie kosten.
De sturing wordt kennelijk gedaan door een ic-tje in de batterijhouder(soort patroon) misschien met PWM.
Het is aan te raden niet direct in de lamp te kijken want dan zie je de eerste 30 minuten een witte vlek die langszaam paars wordt 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Let wel op de richtwerking. Ik kom de laatste tijd regelmatig fietsers / vooral mountainbikers tegen die je net zoveel verblinden als een auto met groot licht. Vooral als ze dichtbij zijn zie je als automobilist niks, dat is voor de fietser net zo gevaarlijk als geen licht voeren.
Het licht moet op de grond gericht staan, net als dimlicht van een auto.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Let wel op de richtwerking.
Bij bijna alle fietsen is dat treurig gesteld.
Je mag al blij zijn als een fiets(er) iets van licht uitstraalt, meestal in willekeurige intensiteit, kleuren en richtingen, al dan niet knipperend... 
Zelf heb ik een Supernova Pure+. Dit is ook een koplamp met een soortgelijke constructie. (https://supernova-lights.com/en/products/e-bike-lights-45-kmh/m99-pure…)
Het lichtbeeld is echter veel beter dan de rechthoek van deze action lamp. Dit komt ook door de hoeveelheid en positie van de leds die erin zitten:
Als je goed kijkt zie je 3 ongebruikte posities, dit is voor de 'grotere broer' M99 Pro, een koplamp met dim en grootlicht.
Dit is de reflector die gebruikt is:
De aanstuur print:
Het lijkt een complex circuit maar valt eigenlijk best mee. Er zit een automatische omschakeling tussen dim en daglicht (aparte led ring). Dat wordt gedaan met de LM2902. Linksboven achter de zwarte klodder zit een fotocel die de omgevingslicht meet.
Rechts boven zit de LED driver, een MP2483.
De leds staan in serie en worden gestuurd met 0.9A. Dit geeft iets van 14.7V over de LEDs en daarom is de MP2483 als een step-up geconfigureerd. De lamp is gespec'ed tot 12V aan de ingang, dus dan werkt de stroomregeling nog.
Ik heb er een schema van getekend, zal eens kijken of ik die terug kan vinden.
Het leuke is dat Aldi en Lidl dikwijls fietsverlichting aanbieden die bedoeld is voor de Duitse markt.
Die moeten verplicht voorzien zijn van het stvzo keurmerk. En dat keurmerk stelt eisen aan het lichtbeeld. Op de goede hoogte ingesteld zijn die bijna niet verblindend.
De rommel die je in Nederland en België kunt kopen (ja, zelfs het dure merk Lezyne) heeft dat keurmerk niet. En ik haat ze. Tijdens het hardlopen over donkere paden schijnt het recht in mijn gezicht. Wel fijn voor de fietsers. Die zien dan veel. Maar ik zie even niets meer.
Gr.
PaulAGM
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Het is maar de vraag of dat voor de fietsers wel goed is. Het licht wat omhoog schijnt ben je kwijt. Dat komt niet op de weg voor je terecht. Puur verlies dus.
RAAF12
Golden Member
Arco
Special Member
Hoe minder licht op de weg hoe langer de remweg..
Dat lijkt me heeel sterk... 
(je kunt wel later met remmen beginnen, omdat je een eventueel obstakel pas later ziet...)
RAAF12
Golden Member
Hmm idd verkeerd opgeschreven als de lamp goed is afgesteld zou er voldoende tijd zijn om nog voor het obstakel te kunnen afremmen. Dat van die te hoog afgestelde fietslichten is een crime in de steden met ook straatverlichting. Op bos en fietspaden buiten de bebouwde kom zonder straatverlichting rijden er m.i minder fietsers met een slecht afgestelde voorlamp.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 3 januari 2019 13:13:32 schreef flipflop:
Het is maar de vraag of dat voor de fietsers wel goed is. Het licht wat omhoog schijnt ben je kwijt. Dat komt niet op de weg voor je terecht. Puur verlies dus.
Helaas, ik moet wel op mijn dagelijkse woon-werk verkeer fietstocht. Op een groot gedeelte is geen straatverlichting en is het dus niet te doen zonder de lamp zo te richten dat hij vrijwel recht vooruitstraalt.
Bij zichtbare tegenliggende fietsers en wandelaars geef ik 'm even een duwtje naar beneden zodat 'ie weer het fietspad belicht, maar daarna gaat 'ie onherroepelijk weer in de 'grootlicht' stand.
Waarom? Omdat er enorm veel wandelaars, fietsers, hondenuitlaters en andere idioten zijn die compleet donker gekleed, zonder ook maar een reflectiestreepje hier of daar, op de fietspaden gaan lopen en denken dat ik over nachtzicht beschik.
Als je helemaal mazzel hebt, blijkt er ook nog een hond aan de andere kant van het fietspad te lopen, met de riem op het allerlaatste moment zichtbaar om heel hard te kunnen remmen.
Door recht vooruit te schijnen zie je ze eerder en zelfs dan is het nog moeilijk.
Ik heb nu https://www.amazon.com/AXA-steady-939876-Flashlight-Black/dp/B009V9MHH… deze erop zitten en zou soms iets veel sterkers wensen. Dan moet er echter wel een goede schakelaar op m'n stuur om 'm direct uit te kunnen schakelen bij tegenliggers, want brommers en fietsers, ze hebben er allemaal steeds meer een handje van om gewoon LED-zaklampen als koplamp te gaan gebruiken, waardoor je soms op een kilometer afstand al zodanig verblind wordt dat het gevaarlijk wordt. Dat wil ik de tegenligger dan niet ook aan doen.
@ Kruimel: volgens mij heeft m'n zus de door jou gekochte lamp ooit gekocht. Hij heeft het niet lang uitgehouden wegens een gebrek aan waterbestendigheid als ik het me goed herinner 
Verder natuurlijk best hackbaar 
Op 3 januari 2019 19:55:47 schreef maartenbakker:
Zouden de fotonen zich niet tegen de lucht afzetten dan?
Dat vraag ik me ook af. Ze/sommigen zeggen dat dat de reden is dat de lichtsnelheid in lucht (of andere stof) lager is dan de lichtsnelheid.
maartenbakker
Golden Member
Voor mij klinkt dat best plausibel, alleen in dit geval ga je er waarschijnlijk niets van merken omdat het te weinig is.
Ok, weer een experimentje gedaan. Hugo Welther meldde al dat hij de lichtbundel te smal vond, en er te weinig licht zijwaarts gestuurd werd, en na het eens bekeken te hebben buiten het bereik van straatverlichting moet ik hem daarin gelijk geven. Daarom ben ik aan de slag gegaan om daar wat aan te proberen te doen.
Na wat in de lichtbundel gekeken te hebben (via de reflectie van mijn telefoonscherm met NiMH batterijen om mijn ogen wat te sparen) viel het me op dat het licht van de LED van een heel klein stukje in de behuizing komt. In de openingspost zie je de LED chip goed zitten, en ik dacht dat de gele fosfor er omheen ook op zou lichten. Dat is (zo goed als) niet het geval en de lichtbron zelf is relatief klein. Daardoor is het licht heel goed te focussen, maar zal daarom ook heel weinig spreiding daarbuiten hebben. Daarom heb ik besloten om te testen of het helpt om de lens van de LED mat te schuren. In mijn geval heb ik dat gedaan met een glasvezelborsteltje, en dat werkte verbazingwekkend goed. Zo ziet de lens er nu uit:
Het ziet er uit als een relatief onbelangrijke verandering, maar het maakt best verschil. het lichtbeeld is een stuk diffuser geworden, bijna alsof de reflector mat gemaakt was. Het voordeel hier is wel dat de lichtstraal nog steeds niet omhoog schijnt, wat wel gebeurd zou zijn met een matte reflector. Het is zeker een verbetering, want ik heb verlichting nodig die globaal in de richting schijnt van waar ik problemen kan verwachten, niet als een zoeklicht op de exacte cm2 waar ik met mijn band overheen zal rijden. Wellicht bereik je hetzelfde resultaat met een druppeltje Aceton of secondelijm (dat is mijn ervaring met helder plastic en modelvliegtuigjes in elk geval).
Bij het testen van deze nieuwe opstelling kon ik wel bevestigen dat zink-koolbatterijen inderdaad 1e klas rommel zijn. Tegen de tijd dat ik onder de straatverlichting vandaan was leverden de batterijen al duidelijk minder vermogen en was de lichtopbrengst sowieso niet echt voldoende meer. Thuisgekomen heb ik even een meting gedaan en de batterijspanning was gedaald tot 2,7V en de stroom tot een zielige 25mA. Tja, dan maakt het niet meer uit of je een goede lens hebt of niet, dan wordt er domweg niet genoeg vermogen geproduceerd. Een echte test zal dus met een vers setje batterijen moeten gebeuren. Het geeft wel al aan dat dit licht 'out-of-the-box' geen al te beste diensten zal bewijzen, want het vriest nog niet eens en deze cellen hadden er nog geen uur aan dienst op zitten. Ook wat betere batterijen zullen dit probleem hebben, want met 1,35V per cel zijn ze nog lang niet leeg, maar wel onbruikbaar in deze lamp. Deze ervaring hebben me ook doen vermoeden dat ik waarschijnlijk eerder richting de 250mA LEDstroom zal gaan dan de 150mA mocht ik een regelaar bouwen. Nu het licht was diffuser is, is de piekintensiteit ook kleiner geworden en zal er meer licht nodig zijn.
Ik heb wat pogingen gedaan om het lichtpatroon te fotograferen, maar dit soort dingen laten zich sowieso al erg lastig fotograferen, maar met een mobiel wordt het al helemaal onmogelijk om op reproduceerbare wijze te doen. Het is op het ook al lastig te beoordelen hoeveel licht er buiten de centrale bundel terechtkomt en of het meer of minder is dan de keer ervoor dat ik het testte. Bovendien neemt de stroom door de LED erg snel af en is dus ook een variabele in de vergelijking. Al met al heb ik het idee dat het beter is geworden, maar harde meetresultaten gaan er duidelijk niet komen.
@weardguy: Ik probeer mijn lamp ook zo af te stellen dat hij zo goed als recht vooruit schijnt, maar niet daarboven. Dat werkt alleen als je een reflector hebt die de lichtbundel vrij scherp afsnijdt daarboven, en gelukkig doet deze reflector dat. Je kunt de rand van de bundel dus zo goed als op de horizon afstellen en toch nog wat zien.
@Al_Bundy: Interessant licht, maar hoeveel heb je ervoor betaald? Ik zie ze online voor €300. Hij voldoet dan zeker niet aan mijn betaalbaarheidsvereiste... 
Die lamp had ik redelijk 'goedkoop' voor 140 euro op ebay kunnen kopen. Blijkbaar waren dit gloednieuwe lampen van een duits fietsmerk/maker die failliet gegaan was.
Ik rijd zelf een speedpedelec en dan is het met +40km/h erg fijn om de weg goed te kunnen zien.
De winkelprijs vond ik in het begin ook belachelijk. Alleen wat je er voor terug krijgt is gewoon super. Heb vele chinese rommel lampen geprobeerd, maar deze hebben allemaal een slecht lichtbeeld.
Wanneer ik mensen in het donker zie fietsen dan vraag ik mij altijd af hoe die veilig met zo'n kaarsje kunnen fietsen, vooral diegene op een (speed)pedelec.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik heb zo een bike led lamp van Philips.
Betere zijn er in mijn ogen niet, gaat ook heel erg breed zoals van een auto.
Uitgerust met twee Luxeon Rebel leds.
https://www.philips.be/c-p/SRFB80BLX1/led-bike-lights-saferide
Die van mij is in het wit, maar die bike led lampen van Philips zijn nu nog moeilijk te verkrijgen.
Een vriend met nachtblindheid had ook zo een ding (of iets dat er zeer op leek). Indrukwekkende technologie, want de batterij was ook niet instantaan leeg of zo. En je kunt zeker niet klagen over de hoeveelheid licht die daar uit kwam, dayum! Die moest bij je tegenligger niet verkeerd afgesteld staan... 
@Al_Bundy: Dan is het in ieder geval een relatief goede deal geweest.
Ik heb zelf geen e-bike en ik probeer niet meer dan €15 à 20 op een koplamp stuk te gooien. Ik kan me zeker voorstellen dat het meer gaat uitmaken als je 40km/h rijdt, maar ik kom niet (lang) boven de 25 op mijn manuele trapros.
RAAF12
Golden Member
Op 3 januari 2019 20:47:17 schreef weardguy:
Waarom? Omdat er enorm veel wandelaars, fietsers, hondenuitlaters en andere idioten zijn die compleet donker gekleed, zonder ook maar een reflectiestreepje hier of daar, op de fietspaden gaan lopen en denken dat ik over nachtzicht beschik.
In het pikkedonker rijden is idd link, maar ik richt de lichtbundel toch liever 20/30 meter op de weg voor mij, dan kan ik nog stoppen als er een boomstronk, dikke kei of gat in de weg zit.
Zoals jullie misschien al zagen heb ik nooit meer het project van het hacken van de lamp opgepakt, en liggen deze lampen (ik had er twee) nu stof te vangen in een doos ergens op zolder. In de tussentijd had ik wel een koplamp nodig en ontdekte ik dat de Action inmiddels een lamp geïnspireerd op de voorgenoemde in het assortiment te hebben voor slechts €3,30 onder de naam Walfort:
Deze is een stuk veelzijdiger. Hier zit blijkbaar een soort buck-boost converter in, want metingen tonen dat hij even goed werkt op beide de 3,1V van de bijgeleverde alkaline-batterijen en op de 2,5V van een set oplaadbare batterijen. De opgenomen stroom stijgt met een dalende voedingsspanning, dus de stroom door de LED lijkt te worden gereguleerd. De hoogste stroom die ik heb gemeten is 270mA op ongeveer 2,5V (al zal de stroommeter deze meting misschien iets hebben beïnvloed).
Bij open maken bleek deze lamp grofweg dezelfde opbouw te hebben, maar heeft aanzienlijk meer actieve componenten waaronder (zoals verwacht) een spoeltje. Deze lamp heeft twee actieve standen en uit, waar de lage stand exact de helft van de stroom vraagt. Persoonlijk geef ik er niet om, want het visuele verschil is aanzienlijk minder dan een factor twee, maar het uitzetten van de hoge stand vereist nu wel altijd twee klikken. Er is geen interne time-out waardoor hij na een klein interval door krijgt dat een enkele klik "uit" betekent.
Het straalpatroon is zo te zien vergelijkbaar. Helaas zie je wel een beetje twee lichtvlekken, eentje voor dichtbij, en eentje voor ver weg met een donkere ruimte er tussenin, maar dat is IMHO voor een fietslamp geen drama.
In hetzelfde schap in de Action zag ik ook een model lamp die ik kort daarvoor op straat had gevonden. Helaas was de bevestiging afgebroken en kon ik hem niet zonder meer op de fiets monteren, maar hij deed het na wat afdrogen en een set verse batterijen wel:
Deze is iets substantiëler en heeft een vergelijkbare indirecte reflector, wat ik wel fijn vind. Er zit ook wat regel-elektronica in want er zijn drie actieve standen en uit. Als je klikt ga je alleen door de standen heen, uitzetten kost een seconde of zo de knop indrukken. Dat vind ik wel een beetje vervelend, zeker omdat het verschil niet heel groot is. Wie is hier nu serieus mee bezig?
Al met al lijkt Action wel bezeg met het incrementeel verbeteren van zijn producten, want dit is wel een stap vooruit. De oude werkte niet heel lang op een batterij tot op zo een niveau dat ik het ding niet kon gebruiken voor een enkele rit door het bos. Ik heb hier nog geen duurtest op uitgevoerd, maar op basis van de gemeten stroom zou ik hier bijna een volle nacht mee kunnen doorrijden. De zaklampvormige moet ik nog testen, maar daar zitten 4 penlights in dus dat zal zeker even moeten leven dunkt me. Mocht ik toe komen aan verdere tests zal ik dat laten weten.