Frequentie regelaar met potentiometer

Goedendag,

Ik heb een opdracht van school en die luidt het volgende.
Er moet een dakventilator geinstalleerd worden met de volgende gegeven van de motor:

Soort regeling Traploos m.b.v. Potentiometer
Gegevens van de motor 400V/684V/5kW

Nou moet ik dus ook een stroomkringschema maken, maar het lukt mij niet. Doordat het nooit is uitgelegd. Zou iemand misschien een tekening kunnen gaan maken, schetsen oid.

Welkom op het forum.

Als je de vraag leest, ga je al gauw aan een Frequentieregelaar denken.
gelukkig heb je in de titel heb je staan "Frequentieregelaar met Potmeter", dus dat had je begrepen.

heb je les gehad in een bepaald merk? heb je eerdere opgaven moeten maken met een FO?

dan kun je bijvoorbeeld in de handleiding van dat merk kijken, potmeter schema staat er altijd in.

GMT+1

Ik heb in de handleiding gekeken, maar hier staat alleen een motorpotentiometer. Als opdracht moesten we ook zelf de frequentieregelaar kiezen en kabelberekeningen maken etc. Dit is al allemaal gedaan. Ik heb de m200 van nidec genomen. En inderdaad met een frequentieregelaar. Dit is de opdracht voor het tekenen:

Maak een stroomkringschema voor de aansluiting van de bediening van de ventilator

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 januari 2019 21:52:52 (40%)

Op 15 januari 2019 19:37:41 schreef ocerr:
[...]
Maak een stroomkringschema voor de aansluiting van de bediening van de ventilator

Een dergelijk schema van de bediening, klinkt als het schema rondom de omvormer. En dus niet de omvormer zelf.

Je zoekt nu dus een schema van een omvormer en die dan in 5kw, welke aan te sturen is via een potmeter. Als je dat hebt kun je je schema tekenen.

ja klopt dat is hm

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 januari 2019 21:53:15 (88%)

Basis schema voor aansluiting staat in.

Check nidec Nederland hun website, veel info en applicatie voorbeelden ook.

GJ_

Moderator

Op 15 januari 2019 19:23:13 schreef ocerr: 400V/684V/5kW

da's een rare. Daar wil ik het typeplaatje wel eens van zien.