Accus laden scootmobiel

Geachte allemaal

Mijn accu lader 24v is stuk de accu's zijn goed en er zou een andere moeten komen.
Het gaat om twee accu's 12v/12ah samen gekoppeld 24v
Maar welke lader?, de ene verteld mij originele 2amp, de andere zegt je kunt beter een 8amp aanschaffen en laad ook sneller.

Ik heb deze scoot 2e hands gekocht, dealer onbekend staat niet in de papieren.

Stuk of tien dealers gemaild, geen gehoor.

Toen ben ik gaan bellen, en omdat de dealer onbekend is kan ik u niet helpen!!!

Heeft u de scoot hier gekocht?, nee, dan kan ik u niet helpen, wij zijn geen helpdesk!

Voor mij in ieder geval een teken dat ik daar niet moet zijn in het vervolg.

Ik heb op dit forum zitten loeren, maar voor mij zijn het hele mooie tover spreuken, maar hier kom ik niet uit, sorry jongens.

Wie kan mij verder helpen?
Het is heel makkelijk, een lader aan te sluiten, maar om de paar maanden de scoot voor nieuwe accu's te voorzien, zie ik niet zo zitten.

kan je de lader niet openschroeven en hier een foto van posten, misschien kunnen we die gewoon helpen herstellen hoor.

als het goed is, zitten daar 2 loodaccu's in en kan je gewoon een 24V loodacculader kopen of maken. is allemaal zo superspannend niet hoor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Het hangt van de accu's af. Niet alle accu's vinden grote stromen leuk. Gezien de ontlaadstroom (die zal best fors zijn), zal een laadstroom van een paar A ook het probleem niet zijn. Maar daarvoor moet je in de datasheet van de accu kijken.

Zoiets kan dat prima.

Ik snap die dealers ook wel. 'Aftersales' is doorgaans een kostenpost. En het zijn vaak ouderen die zo'n ding hebben. Techniek is hoe dan ook eng voor veel mensen, dus kost het nog veel tijd ook.

Een lood-accu mag je, volgens de handleiding van een aantal loodaccus die ik op het internet vond, met slechts C/4 laden. Voor jou accus dus: "max 3A".

Toen IK naar die handleidingen zocht waren gewoon de eerst vier of vijf die ik vond allemaal identiek in deze spec, dus ik ga er van uit dat het redelijk universeel is. Anderzijds, hier op het forum doen geruchten de ronde dat het wel eens anders is. Kan best. Dus het beste is: handleiding van JOU accu bekijken.

Maar zonder die handleiding gezien te hebben: Koop een nieuwe 2A of max 3A lader. Niet die 8A.

Edit: Eric drukt op "post" terwijl ik type... ik vind die 5A dus aan de hoge kant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi, Jongens

Heel veel dank voor de supersnelle reacties.

Voor de geïnteresseerde die graag mee kijken.

Handleiding:
https://handleidingkwijt.com/pride-go-go-elite-traveller-plus-scootmob…

De Accu's:
https://www.awaccu.nl/product/356-long-life-semi-tractie-pbq-agm-accu-…
(met datasheet)

fcapri

U ook bedankt voor de snelle reactie.
Een universele lader is niet echt een optie, de accu's zijn samen gepakt in een bak (zie handleiding) die opgeladen door een plug (3polig)

Ik heb de lader ter reparatie gebracht, en de prijs voor een goede gebruikte weegt niet op tegen de reparatie prijs, dit heb ik mij laten vertellen. Na wat onderzoek op MP klopt dat inderdaad.

Het gaat nu meer om de ampère die de accu's mogen hebben.
Zo ik gelezen heb, heb ik al wat antwoorden hier over.
Om hier toch wat zekerheid te krijgen, heb ik alles even opgezocht.

Jongens, mijn dank is groot tot zover.

voor mijn vader heb ik er hier eentje gehaald.
https://www.scootplaza.nl/scootmobielen/acculader/

niet goedkoop, wel makkelijk, even op de stekker letten

Op 26 januari 2019 13:41:47 schreef anne2:
voor mijn vader heb ik er hier eentje gehaald.
https://www.scootplaza.nl/scootmobielen/acculader/

niet goedkoop, wel makkelijk, even op de stekker letten

Goed bedoeld anne2, maar aan een acculader komen is niet het probleem, het gaat nu even om technische weetjes, er zit namelijk nogal wat verschil in.

Ik heb mij laten vertellen, dat je met de verkeerde lader je accu's in een korte tijd je accu's in de vernieling kan helpen.
En dit wil ik echt voorkomen.

En deze dealer heb ik ook gecontacteerd, maar deze helpt niet, om dat ik geen bewijs heb, dat mijn scoot daar vandaan komt.

Op 26 januari 2019 14:08:13 schreef computerbug:
Ik heb mij laten vertellen, dat je met de verkeerde lader je accu's in een korte tijd je accu's in de vernieling kan helpen.

Dat was zeker de verkoper van die dure lader die dat zei?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 26 januari 2019 14:13:18 schreef flipflop:
[...]
Dat was zeker de verkoper van die dure lader die dat zei?

Ik begrijpt u vraag niet helemaal.

Maar ik heb mij laten vertellen, door personen die er meer in thuis zijn, het probleem is, als de personen liegen, lieg ik ook.

Origineel zit er een klein ladertje bij die is 2A.

Nu is het zo, de ene zegt, gewoon origineel houden, de andere zegt, je moet een 8A lader kopen,
waar de ander weer op zegt, die laad heel lekker snel, maar je accu's gaan hier door sneller naar de vernieling.

Wat fcapri in de 1e post al zegt is dat je gewoon een universele loodaccu-lader kunt gebruiken. Zelf maken of kopen. Jouw link toont ook een doorsnee onderhoudsvrije loodaccu. Daar is niks geen dure, speciale lader voor nodig.
Die "iemand" die je verteld heeft dat dat wel zo is, zou wel eens belang bij de verkoop van zo'n dure lader kunnen hebben (?).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dus gewoon de accu fabrikant zijn voorschriften na komen ook al is dat toch nog moeilijk .
maar als je met +/- 13,8 volt laad zit je altijd goed , alle4n kan het iets langer duren .
zijn de accu's van het calcium type dat is tot 15V toegestaan waardoor het sneller gaat .
ik zie een levensduur van ruim 10jaar waardoor ik vrijwel zeker weet dat het calcium gerelateerde accu's zijn .
desalniettemin zou ik tot max 14 volt laden , de inwendige weersstand vd accu bepaald de stroom .

Ben het met fcapri en flipflop eens .
bij eerste keer laden erbij blijven en controleren qua laden en temperatuur voor alle zekerheid.
temp max is 50 graden , ik ga voor max 30 graden

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Anoniem

Op 26 januari 2019 13:36:21 schreef computerbug:

De Accu's:
https://www.awaccu.nl/product/356-long-life-semi-tractie-pbq-agm-accu-…
(met datasheet)

En als je die datasheet ook leest vind je daarin terug:
Charge (constant voltage) Maximum charge current 3.6A
;-) :-) ;-)

Op 26 januari 2019 15:04:54 schreef anoniem015:
[...]
En als je die datasheet ook leest vind je daarin terug:
Charge (constant voltage) Maximum charge current 3.6A
;-) :-) ;-)

klopt inderdaad mooi , maar wat als de stroom 5A is de eerste 5 minuten ? .

Vroeger zat er vaak een ampere meter in de auto die na get starten ruim 30A aangaf , maar voor ik de straat uit was gaf die nog maar zo'n 10A aan (accu regelt de stroom door Ri tov de laadspanning).

Ri accu is zeer variabel
accu leeg Ri laag
accu vol Ri hoog

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 26 januari 2019 14:56:49 schreef flipflop:
Wat fcapri in de 1e post al zegt is dat je gewoon een universele loodaccu-lader kunt gebruiken. Zelf maken of kopen. Jouw link toont ook een doorsnee onderhoudsvrije loodaccu. Daar is niks geen dure, speciale lader voor nodig.
Die "iemand" die je verteld heeft dat dat wel zo is, zou wel eens belang bij de verkoop van zo'n dure lader kunnen hebben (?).

Ik heb de universele lader nog eens bekeken, en hier staat ook 8a.

2e afbeelding onder.

Even voor alle duidelijkheid, ik heb het niet zo zeer over duur.
Hier een voorbeeldje:
https://www.marktplaats.nl/a/diversen/zorg-rolstoelen/m1364051539-accu…

Deze is mij voor €20,- aan geboden.

Als jullie deze mij niet aanraden ga ik voor 2A, deze zijn gebruikt ook maar een paar euro.

ik zou er niet zomaar 8A op steken maar het bij een gewone 2-3A houden.

die lader dat je nu hebt is weinig speciaal hoor.
ik verwacht gewoon dat er massa, 24V en nog iets anders op die 3de pin zit. misschien een temperatuursensor, misschien een simpele weerstand zodat de lader de scoot herkent, of misschien zelf gewoon de 12V midden aftakking. (0 12V en 24V op de draden)

met behulp van de laadkabel van de kapotte lader, kan je die aansluiten op een universele 24V 2A lood accu lader.
mijn ma heeft ook een scootmbiel en haar eerste (gekocht van een sterfgeval, wat vaak ook de oorzaak van verkoop is), heb ik op mijn auto lader gehangen die een desulfator stand heeft (tegen het lange stilstaan).
gewoon beide 12V apart opgeladen en ging weer goed. haar lader wou niet starten doordat de accu's te leeg waren.

je accu's krijg je maar op 2 manieren kapot
1) teveel laadstroom, dan trekken de loodplaten krom van de hitte en kunnen kortsluiting maken
2) droogkoken doordat de lader niet stopt als de accu vol is

ik zou GEEN 8A lader pakken, ik zou ook nooit vertrouwen op de interne weerstand van die accu's. die zal heel laag zijn omdat die accu's hele hoge stromen kunnen leveren.
gewoon een standaard 2-3A lader en daar bij blijven. sneller lader zal resulteren in sneller kapot gaan, of in het ergste geval dat de lader te vroeg afspringt waardoor de accu's nooit vol geraken.
en zo een lood accu lader is weinig soeps. een stroombegrenzer en iets dat het laden stopt als de accu vol is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 januari 2019 17:31:38 schreef fcapri:
ik zou er niet zomaar 8A op steken maar het bij een gewone 2-3A houden.

die lader dat je nu hebt is weinig speciaal hoor.
ik verwacht gewoon dat er massa, 24V en nog iets anders op die 3de pin zit. misschien een temperatuursensor, misschien een simpele weerstand zodat de lader de scoot herkent, of misschien zelf gewoon de 12V midden aftakking. (0 12V en 24V op de draden)

met behulp van de laadkabel van de kapotte lader, kan je die aansluiten op een universele 24V 2A lood accu lader.
mijn ma heeft ook een scootmbiel en haar eerste (gekocht van een sterfgeval, wat vaak ook de oorzaak van verkoop is), heb ik op mijn auto lader gehangen die een desulfator stand heeft (tegen het lange stilstaan).
gewoon beide 12V apart opgeladen en ging weer goed. haar lader wou niet starten doordat de accu's te leeg waren.

je accu's krijg je maar op 2 manieren kapot
1) teveel laadstroom, dan trekken de loodplaten krom van de hitte en kunnen kortsluiting maken
2) droogkoken doordat de lader niet stopt als de accu vol is

ik zou GEEN 8A lader pakken, ik zou ook nooit vertrouwen op de interne weerstand van die accu's. die zal heel laag zijn omdat die accu's hele hoge stromen kunnen leveren.
gewoon een standaard 2-3A lader en daar bij blijven. sneller lader zal resulteren in sneller kapot gaan, of in het ergste geval dat de lader te vroeg afspringt waardoor de accu's nooit vol geraken.
en zo een lood accu lader is weinig soeps. een stroombegrenzer en iets dat het laden stopt als de accu vol is

Aha fcapri

Kijk, hier kan ik iets mee, heel concreet.
Dan hou ik het bij de standaard lader.

Heel erg bedankt voor alles.

EricP

mét CE

Een lood-accu mag je, volgens de handleiding van een aantal loodaccus die ik op het internet vond, met slechts C/4 laden. Voor jou accus dus: "max 3A".

Edit: Eric drukt op "post" terwijl ik type... ik vind die 5A dus aan de hoge kant.

Het hangt erg van je accu af. Sonnenschein spect voor een aantal modellen als 'initial charge current' 4C (nee, dat is geen typo). Daar zou je dus met bijna 50A mogen beginnen.

Die 5A is wat de lader max. kan. Die zal daar ook mee beginnen, maar al vrij snel zal je de 14.4V halen en daarop blijven hangen. Verder kun je veel van de Victron laders ook nog een stukje knijpen - ergens een setting. RTFM.

Het probleem met dit 'sealed' spul is dat het water wat je onvermijdelijk ontleedt, ge-re-combineerd moet worden. Als je het sneller uit elkaar trekt dan dat het weer aan elkaar geplakt kan worden, gaat het ding dus druk opbouwen, afblazen en wat er uit is, kan er niet meer in.

Vandaar: kijken wat de datasheet van je accu zegt. En die stroom... dat is relatief allemaal. Die loopt niet zo heel lang. Nou ja, bij de 2A lader aanzienlijk langer dan bij de 5A versie uiteraard...

Dan is het belangrijk dat je eindspanning niet te hoog is. Zelfde verhaal: gassen en wat eruit is, kan er niet meer in.
Bij tractie sets is het helemaal niet raar om zo nu en dan tot dik 30V te laden - het zg. vereffenen. En ja, dat kost water. Echter, die kun je bijvullen :)

Van de accu waar het om gaat, daar staat bij: Max laadstroom 3.6A. Dat zijn de specs. Dat het wel meevalt en vast niet direct kapot gaat als je er 5A doorheenduwt, wil ik best geloven. En toch staat die 3.6A niet voor niets in het datasheet. Als je er gewoon botweg 14.4V op mag zetten omdat de interne weerstand toch al snel zorgt voor een lagere stroom, dan had de fabrikant toch wat papier kunnen uitsparen en het NIET in het datasheet hoeven te zetten?

Als je weet wat je doet, kan je datasheet-specs best negeren en de consequenties accepteren. Ik heb gisteren 15V (reverse) op een led gezet. Max 5V volgens het datasheet. Dit was de demo: Soms zijn de specs best wel ruim. Dus IK verwachtte dat die led zou gaan zeneren rond de 10V of zoiets. En ik was bereid die led op te offeren aan dit experiment.

Maar ik denk dat de TS zuiniger is op z'n accus. Vandaar mijn advies: Hou je aan het datasheet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 januari 2019 14:08:13 schreef computerbug:
[...]

Goed bedoeld anne2, maar aan een acculader komen is niet het probleem, het gaat nu even om technische weetjes, er zit namelijk nogal wat verschil in.

Ik heb mij laten vertellen, dat je met de verkeerde lader je accu's in een korte tijd je accu's in de vernieling kan helpen.
En dit wil ik echt voorkomen.

En deze dealer heb ik ook gecontacteerd, maar deze helpt niet, om dat ik geen bewijs heb, dat mijn scoot daar vandaan komt.

snap ik maar je geeft er een datablad van de accu bij
12V 12Ah
REW geeft aan: laden met C/4 -> dus 3A
op de pagina (link) staan de bovenste 4 laders tussen de 2A en 6A
aangezien het ding 's nachts niet gebruikt zal worden (nacht > 6uur) volstaat de 2A lader.

wel even op de stekker letten, dat wil soms anders zijn
succes ermee

Op 26 januari 2019 22:05:34 schreef anne2:
snap ik maar je geeft er een datablad van de accu bij
12V 12Ah
REW geeft aan: laden met C/4 -> dus 3A

Ondertussen is het datasheet bekend: https://www.awaccu.nl/datasheets/1448396816.pdf

En daar staat gewoon in 3.6A. Dus 20% meer dan mijn schatting. Dus mijn schatting was iets conservatief.

Jou argument: "Je zal zelden dat ding op weg naar oma leegrijden en dan tijdens het bezoek bij oma hem weer willen opladen voor de terugweg." daar ben ik het mee eens. Dit is het enige geval waarbij ik me kan voorstellen dat sneller laden handig is. Dus waarom zou je buiten de specs gaan werken?

Kijk: Er valt wat voor te zeggen dat als je bijvoorbeeld 2A aan ledverlichting hebt je niet een 2A voeding moet nemen, maar liever bijvoorbeeld eentje die 5A aankan. Dan gaat ie langer mee. Maar hier is die spec ook meteen de stroom die hij door je accu gaat proberen te sturen. Dus het liefst zou je een 5A lader kopen, maar dan INSTELLEN op 2A (of 3A als ie toch 5A zou kunnen). Maar dat is bij standaard loodaccu laders zelden het geval. (dat je dat /kan/ instellen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Maar dat is bij standaard loodaccu laders zelden het geval. (dat je dat /kan/ instellen).

Laat dat nou toevallig bij zo'n beetje elke Victron lader die ik ken wel kunnen... Al dan niet regelbaar, danwel een 'low current' setting.
Definieer 'standaard' :+